ONNELLISUUS, HYVINVOINTI jne. lisääntyvät uskonnollisuuden vaikutuksesta
Tällaisen uutisen luin äsken netistä psykologian professori Markku Ojasen haastattelusta: "Tutkimusten mukaan uskonnollisuus lisää yksilön hyvinvointia, onnellisuutta ja pärjäämistä, pidentää elinikää, vähentää riippuvuuksia ja tukee vaikeista elämäntilanteista selviämistä." http://www.markkuojanen.com/
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 16:30"]
Onneksi olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni ilman uskontoakin.
[/quote]
Mitä tarkoittaa, että "onneksi" olen onnellinen ilman uskontoa? Ei kai siinä ole mitään pahaa, jos joku on onnellinen uskon kanssa. Seksuaalinen syrjiminen syynä kristinuskon torjumiselle on vähintäänkin osittain vanhentunut perustelu, koska on paljon kristittyjä, jotka puolustavat homojen oikeuksia. Ehkä kannattaisi pikemminkin tutustua siihen, mitä kristinuskossa oikeastaan ajatellaan ihmisestä ja Kristuksesta, eli ydinasioiden perusteella torjua tai hyväksyä: http://www.whoisjesus-really.com/finnish/default.htm
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 16:30"]
Onneksi olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni ilman uskontoakin. Ei ole riippuvuuksia ja minulla on terveet elämäntavat. Perheemme voi hyvin ja henki kotona on hyvä. Pidämme töistämme jota teemme ja taloudellisesti menee ihan hyvin. Pyrin levittämään hyvä oloa ja henkeä ympärilleni.
[/quote]
Hienoa :) Tuntuu hyvältä kuulla tuollaisesta tasapainosta elämässä. Itse koen, että hengellisyys/uskonnollisuus voivat tuoda positiivisia ja joskus ehkä ainutlaatuisiakin asioita elämään - tuossa viestissäsi kerrot, että teillä on asiat onnellisesti ja tasapainoisesti "ilman uskontoa". Tuosta tuli mieleeni oheinen tuttu nettisivu, jossa kysytään juuri tähän liittyen: Saattaako ihmisen elämästä kuitenkin puuttua jotakin, vaikka inhimillisesti katsoen kaikki tuntuu olevan hyvin? Lämpimästi suosittelen, että tsekkaisit tämän lyhyen tekstin ja siihen liittyvän rakkaudesta puhuvan videon: http://www.healingrooms.fi/?sid=100 Kaikkea hyvää sinulle :)
Kun katsoo professorin kuvaa, hän ei näytä onnelliselta. Suupielet roikkuvat alaspäin, tukkakin roikkuu kuin märkä koiran turkki ja katse on apeana alaspäin.
Ovatko uskonnot evoluution tuottamia viruksia?
http://www.markkuojanen.com/?s=uskonnollisuus&searchsubmit=Hae
Voi luoja teitä hihhuleita. Myötähäpeä on niin suuri, että pahaa tekee. Aikuiset ihmiset pistätte pään pensaaseen ja uskotte satuihin, kun siitä tulee turvallinen olo, ihan kuin pikkulapset. Tottakai se lisää onnellisuutta, mutta minkä kustannuksella? Ehkä ette tajua, mitä menetätte tuhlatessanne aikaanne olemattomiin asioihin. Ettekö te tajua, että vaikka uskonnollisuus lisäisi onnellisuutta, ei se tee jumalasta yhtään sen todellisempaa? Minä en pystyisi muuttumaan uskonnoliseksi, vaikka haluaisinkin, koska en pysty valehtelemaan itselleni. Ihan se ja sama, mitä hyötyä siitä uskomisesta olisi, kun sitä ei pysty tekemään. Järkevä realisti kun olen. Mutta samalla onnellinen, joten tuhlaan mieluummin aikaani ihan muuhun, kun lasten ajatusleikkeihin.
Tutkimukset vahvistavat: Uskonnottomat ovat uskonnollisia älykkäämpiä
Uskonnottomat ihmiset ovat älykkäämpiä kuin uskonnolliset, selviää laajasta, yli 60 tutkimuksen yhteenvedosta.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 17:38"] Ehkä ette tajua, mitä menetätte tuhlatessanne aikaanne olemattomiin asioihin. Ettekö te tajua, että vaikka uskonnollisuus lisäisi onnellisuutta, ei se tee jumalasta yhtään sen todellisempaa
[/quote]
Hei! Viestisi, josta lainasin yllä osan, on ehdottomasti yksi kaikkein sulkeutuneimmista ja ymmärtämättömistä kommenteista hengellisyyttä tai kristinuskoa kohtaan :) Ehdotan ja pyydän, että harkitsisit järjen lisäksi myös sydämellä ylläolevaan tekstiisi pohjaavia vasta-argumentteja: "Ehkä uskonnottomat ja ateistit eivät tajua, mitä menettävät, kun torjuvat elämästään Kristuksen rakkauden ja pelastuksen. Eivätkö he tajua, että vaikka kokisivat uskonnottomuuden ja rationaalisuuden hyväksi, se ei tee Jumalasta yhtään vähemmän todellista?" Niin kauan kuin on elämää, on myös toivoa, ja myös mahdollisuus raottaa omien silmiensä edestä sellaisen ylpeyden verhoa, jolla ihminen on vaarassa sulkea itse itsensä pelastuksen ja Jumalan Rakkauden ulkopuolelle. Entä jos tämä onkin todellisuutta? Miksi sulkeutuisit joltakin näin positiivisesta? http://y-jesus.com/
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 18:16"]Tutkimukset vahvistavat: Uskonnottomat ovat uskonnollisia älykkäämpiä
Uskonnottomat ihmiset ovat älykkäämpiä kuin uskonnolliset, selviää laajasta, yli 60 tutkimuksen yhteenvedosta.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013081317363823_ul.shtml
[/quote]
Aloitus käsittelee onnellisuutta. Ei älykkyyttä. Eikö älysi riitä ymmärtämään, mitä aloitus käsittelee?
Uskikset eivät ymmärrä että onnen, tasapainon ja turvallisuuden voi löytää elämässään ilman uskontoakin. Ja paljon todemman sellaisen, kun ymmärtää että voima, rauha ja kauneus tulee omasta itsestä eikä jostain ulkopuolisesta käsittämättömästi toimivasta olennosta, ja jonka ympärille rakennettu kirkko on sairas ja tuntemattomaksi vääristynyt instituutio jolla ei ole mitään yhteistä alkuperäisen idean kanssa.
Tuon tutkimuksen tulos on tietenkin tarkoitettu olla jotain siihen suuntaan että hengellistä elämää viettävät ovat onnellisempia. EI suinkaan että kristinuskoiset, niinkuin tässä nyt kaikki tuntuvat tulkitsevan.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 18:27"]
voima, rauha ja kauneus tulee omasta itsestä eikä jostain ulkopuolisesta käsittämättömästi toimivasta olennosta, ja jonka ympärille rakennettu kirkko on sairas ja tuntemattomaksi vääristynyt instituutio jolla ei ole mitään yhteistä alkuperäisen idean kanssa.
[/quote]
Tutustu siis ihmeessä "alkuperäiseen ideaan", jos kerran olet pettynyt siihen, että alkuperäisyys on hukattu :) Älä toki jätä itseäsi Kristuksen Rakkauden ja anteeksiannon ulkopuolelle vain siksi, että koet Jumalan käsittämättömäksi tai siksi, että olet löytänyt sisältäsi monenlaista hyvää. Kaikki rauha ja kauneus on varmasti hyvää, mutta uskon, että Jumalan rauha on suunnattomasti syvempää ja ihmeellisempää kuin inhimillinen rauha. "Rauhani minä jätän teille, oman rauhani. En sellaista, jonka maailma antaa." (Kristus Uudessa Testamentissa, evankeliumeissa.)
Jos et tällä hetkellä ymmärrä, kuka Jumala tai Kristus on, niin älä turhaan tee ratkaisuja käsittämättömyyden tai ymmärtämisen vaikeuden pohjalta! Kristus RAKASTAA sinua juuri nyt, vaikka et siihen tähän mennessä olisi voinutkaan luottaa:
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 18:16"]Tutkimukset vahvistavat: Uskonnottomat ovat uskonnollisia älykkäämpiä
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013081317363823_ul.shtml
[/quote]
Aloitus käsittelee onnellisuutta. Ei älykkyyttä. Eikö älysi riitä ymmärtämään, mitä aloitus käsittelee?
[/quote]
Eikö älysi riitä käsittämään, että ihminen voi älytä olla onnellinen ilman uskontoja, koska älyää onnensa olevan nyt ja tässä ;)
Luullakseni uskonto perustuu etusijassa ja pääasiallisesti pelkoon. Se
on osittain pelkoa tuntematonta kohtaan, osittain sitä, että ihminen
toivoo, että hänellä olisi eräänlainen isoveli seisomassa rinnallaan
jokaisen vaikeuden ja kiistan kohdatessa. Pelko on koko jutun perusta
— salaperäisyyden pelko, häviämisen pelko, kuoleman pelko. Pelko on
julmuuden alku, eikä sen vuoksi olekaan ihme, että julmuus ja uskonto
ovat kulkeneet käsi kädessä.
Bertrand Russell 3.6.1927
Ateismi tai uskonnottomuus ei tarkoita sitä etteikö voi olla hyvinkin hengellinen. Uskonnollisuus ei tarkoita sitä etteikö ihminen olisi äärettömän matearialistinen. Kapeakatseisimmat ja materialistisimmat ihmiset, jotka olen kohdannut ovat olleet uskovia.
Kannattaisi miettiä uskontoja laajakatseisemmin kuin omasta näkökulmasta. Muslimeista esim. on kaikista onnellisimpia he, jotka elävät Koraanin oppien mukaan. Samoin buddhalaisuudessa tasapainon löytäneet ihmiset ovat sovussa itsensä ja ympäristönsä kanssa. Kristinuskoa tunnustavia perheitä tunnen useita ja heillä menee ihailtavan hyvin. Elämään ei kuulu päihteitä, on hyvä koulutus, hyvin kasvatetut lapset ja ennen kaikkea heitä heijastuu rauhallisuus ja hyveellisyys ja he jakavat omastaan muillekin.(esim. antavat taloudellista tukea heikommin pärjääville ja ylläpitävät järjestötoimintaa jne.)
Omalla kohdallani valitettavasti olen vasta etsimässä uskoa.
Onneksi olen onnellinen ja tyytyväinen elämääni ilman uskontoakin. Ei ole riippuvuuksia ja minulla on terveet elämäntavat. Perheemme voi hyvin ja henki kotona on hyvä. Pidämme töistämme jota teemme ja taloudellisesti menee ihan hyvin. Pyrin levittämään hyvä oloa ja henkeä ympärilleni. Lapsille opetetaan käytöstavat ja toisten huomioimista. Elämme luontoa ja eläimiä kunnioittaen. Kannatan vahvasti esimerkiksi naisten tasaveroista asemaa työyhteisössä enkä voisi olla niin julma, että syrjin jotakuta vaikka seksuaalisen suuntautumisen vuoksi. Sitä en tiedä, miten joidenkin uskovaisten julmat ajattelumallit ja käytös (vrt. ihmisten syrjiminen jne.) lisäävät heidän omaakaan onnellisuutta.