Kannattaako nyt ostaa osakkeita vai onko romahdus tulossa?
Koronasta tulee jatkuvasti pelottavia uutisia, mutta voiko ison rahan sijoittajat olla niin tyhmiä ettei ole osannut varautua tulevaan? Eli katsooko pörssi jo koronan jälkeiseen aikaan vai onko romahdus tulossa kun sijoittajat tajuaa, että taistelu koronaa vastaan onkin vasta alussa?
Kommentit (138)
Kulta ja hopea On noussut tänä vuonna parhaiten ja nousu jatkuu.
Kun vauva.fi palstalla aletaan kysellä osakkeiden ostosta on syytä myydä heti ja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naista kryptovaluutoista viela sen verran, etta vaikkei osinkoja niissa olekaan niin ei ole myoskaan veroja. Kaikki mita onnistut kasaamaan on sinun. Se on aika iso asia loppujen lopuksi, ja ihan oikein. Tulkoon verottaja mukaan riskinottoon niin sitten voidaan minun puolesta puhua myos voittojen jakamisesta.
Ps. Sori aakkoset.
Höpsis. Jos bitcoinilla tai muulla onnistuu tienaamaan, voitosta maksetaan ihan normaali pääomatulovero.
Jos joku hyvää hyvyyttään haluaa maksaa niin mikäs siinä. Muuten koko kryptorahan idea on anonymiteetti. Kukaan ei tiedä kenellä niitä on tai mitä niillä tekee, ellei sitten itse halua kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Tänään myin kaikki Applen ja Samsungin osakkeet pois. Ei enää hermo pitänyt katsella sitä nousurallia. Keskiarvona voittoa tuli 180% hankintahinnasta.
Nyt funtsaan, että mitä ostan tilalle? Ja myisinkö jotain myös tappiolla pois (kyllä, minulla on myös punaisella olevia osakkeita), kun ei nuo veroseuraamuksetkaan houkuta tuotoista.
Varmaan rahat myös jossain määrin polttelee, kun huomenna, ylihuomenna tai perjantaina tilille asti napsahtaa.
Yleisesti ottaen osakemarkkinoilla kannattaa olla pitkäjänteisesti. Pikavoittojen takia ei kannata. Nyt on vain poikkeuksellinen ajanjakso menossa, kun pörssissä on enemmän voittajia kuin häviäjiä. Sehän on epänormaalia pidemmän päälle.
Kyllä minä niitä punasella olevia joka tapauksessa tuossa tilanteessa myisin. (ja seuraavana päivänä ostaisin takas, jos haluaisin osakkeet pitää). Saisi lykättyä veronmaksua tulevaisuuteen.
Ostakaa metsää ja maata. Sen arvo säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naista kryptovaluutoista viela sen verran, etta vaikkei osinkoja niissa olekaan niin ei ole myoskaan veroja. Kaikki mita onnistut kasaamaan on sinun. Se on aika iso asia loppujen lopuksi, ja ihan oikein. Tulkoon verottaja mukaan riskinottoon niin sitten voidaan minun puolesta puhua myos voittojen jakamisesta.
Ps. Sori aakkoset.
Höpsis. Jos bitcoinilla tai muulla onnistuu tienaamaan, voitosta maksetaan ihan normaali pääomatulovero.
Jos joku hyvää hyvyyttään haluaa maksaa niin mikäs siinä. Muuten koko kryptorahan idea on anonymiteetti. Kukaan ei tiedä kenellä niitä on tai mitä niillä tekee, ellei sitten itse halua kertoa.
"hyvää hyvyyttään"... Oikein sanottuna olisi "jos nyt rikollinen ei halua olla niin mikäs siinä". Jos haluat suomalaisen pankin tilille ne rahat ja käyttää Suomessa voipi olla että verottaja kiinnostuu ja sitten makselet kahta kauheammin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Sori aakkoset.
"hyvää hyvyyttään"... Oikein sanottuna olisi "jos nyt rikollinen ei halua olla niin mikäs siinä". Jos haluat suomalaisen pankin tilille ne rahat ja käyttää Suomessa voipi olla että verottaja kiinnostuu ja sitten makselet kahta kauheammin...
Sijoittajana jää Suomen kuviot aika äkkiä taakse. Singaporeen esimerkiksi saa avattua tilin etänä. Minimitalletus on tosin 200 000 mutta no questions asked.
aina kannattaa ostaa, nyt tosin ostettava on vähemmässä kuin muutama kuukausi sitten.
Tänä vuonna olen ostanut 40 000 eurolla osakkeita, ja ostan 2 viikon kuluttua jälleen pienen kasan, ehkä 1000-2000 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Sori aakkoset.
Sijoittajana jää Suomen kuviot aika äkkiä taakse. Singaporeen esimerkiksi saa avattua tilin etänä. Minimitalletus on tosin 200 000 mutta no questions asked.
Älä puhu sijoittajasta vaan käytä ihan rehellistä ilmaisua. Korjaan sinulle.
"talousrikollisena jää...."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Sori aakkoset.
1 § (19.12.1997/1228)
Veropetos
Joka
1) antamalla viranomaiselle verotusta varten väärän tiedon veron määräämiseen vaikuttavasta seikasta,
2) salaamalla verotusta varten annetussa ilmoituksessa veron määräämiseen vaikuttavan seikan,
3) veron välttämistarkoituksessa laiminlyömällä verotusta varten säädetyn velvollisuuden, jolla on merkitystä veron määräämiselle, tai
4) muuten petollisesti,
aiheuttaa tai yrittää aiheuttaa veron määräämättä jättämisen tai sen määräämisen liian alhaiseksi taikka veron aiheettoman palauttamisen, on tuomittava veropetoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Youtubessa haastateltiin kodittomia, niin siinkin oli yks ex-miljonääri jonka piti jäädä eläkkeelle n.48 vuotiaana, mut pankki missä rahat, meni konkkaan.
Voikohan noin käydä SUomessa....
Mitään lakiahan tässä ei ole rikottu. Verotus tapahtuu siinä maassa missä tulot on ansaittu, ja jos niitä ei ole ansaittu Suomessa, ei niitä myöskään veroteta Suomessa.
Minulla ei ole tuloja Suomessa enkä tee veroilmoitusta Suomeen. Suomen kansalaisuus minulla on mutta se ei ole verotuksen peruste.
Vierailija kirjoitti:
Youtubessa haastateltiin kodittomia, niin siinkin oli yks ex-miljonääri jonka piti jäädä eläkkeelle n.48 vuotiaana, mut pankki missä rahat, meni konkkaan.
Voikohan noin käydä SUomessa....
Pankkitallaetukset suojattua 100 k€ asti yhdessä pankissa eli tili jokaiseen mahdolliseen ja jonkinlaisen pesämunan saa suojattua tileille. Erilaiset sijoituskuviot tietysti siihen päälle, niin laajamittainen kriisi saa iskeä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on joku 8000e sijoitettuna osinko osakkeisiin, saa sen alle 1000e vuodessa kompensoimaan inflaatiota, tilillä makaa paljon enemmän.
Kerrotko vielä mikä/mitkä osakkeet tuottavat 8 000 euron sijoituksella 1 000 netto vuodessa?
Ite ostin lentoyhtiöitä reilu kuukausi sitten kun luulin että ovat ”pohjalla”. No arvo on laskenut sen jälkeen 20-30% :( täysin hakuammuntaa noiden kanssa, tosin en olettanutkaan että alkaa heti nousta, katsotaan parin vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ite ostin lentoyhtiöitä reilu kuukausi sitten kun luulin että ovat ”pohjalla”. No arvo on laskenut sen jälkeen 20-30% :( täysin hakuammuntaa noiden kanssa, tosin en olettanutkaan että alkaa heti nousta, katsotaan parin vuoden päästä.
Oletko harkinnut Valoeta, Componentaa, Tulikiveä tai Stockmannia? Niissähän on kova upside-potentiaali?
Ostin tällä viikolla elämäni ensimmäisen kerran osakkeita. Olen siis pari vuotta säästellyt indeksirahastoon, ja miettinyt vielä useamman vuoden, että olisi kiva ostaa osakkeita. Nyt sitten pysähdyin, katsoin muutamaa suomalaisten suosikkiosaketta (isoja firmoja ns. perusaloilla) joilla on hyvä osinkohistoria, ja kurssit vaikuttivat olevan edelleen melko matalia koronatiputuksen seurauksena tai ainakin suurinpiirtein samalla tasolla mitä ne ovat olleet jo useita vuosia. Myin indeksirahasto-osuudet pois, siitä tuli kivasti voittoa (kannatti siis rauhassa odotella koronatiputuksesta palautumista), ja käytin siitä ison osan osakkaiden ostoon.
Olin kuullut aikaisemmin neuvon, että paras aika aloittaa osakkeiden hankkiminen on juuri nyt. Eli pitää vain uskalta tehdä kauppa. Toki tämä on sellainen neuvo, että ne jotka aloittivat osakkeiden hankkimisen viikkoa ennen maaliskuun rytinää varmaan eivät siitä ole ihan samaa mieltä, mutta siis yleensä ottaen neuvo on ihan fiksu.
Jätin jonkin verran irtorahaa tilille, olettaisin että syksyn toinen korona-aalto voi vielä tiputtaa kursseja alas ja sitten voisin ostaa lisää. Joskaan en usko samanlaiseen rysäykseen kuin maaliskuussa. Isot ns. perusaloilla toimivat kotimaiset firmat löytävät kyllä keinoja tuottaa voittoa jatkossakin ja ei korona ole maailmanloppu (paitsi jos haluat ostaa lento- ja matkayhtiöiden osakkeita).
Ajattelin, että osakestrategiani on joka tapauksessa jättää osakkeet osakesäästötilille hautumaan osinkoja odotellessa, siis mahdollisimman moneksi vuodeksi. Osakkeisiin sidotut rahat ovat sellaisia, jotka olisivat säästössä joka tapauksessa, joko tilillä makaamassa tai sitten indeksirahastossa.
Eli neuvoni sinulle: osta osakkeita, mieluiten muutaman ison firman osakkeita. Nordnetissä kun avaa osakesäästötilin saa tehdä kauppaa matalilla hinnoilla ensimmäiset kuukaudet, joten kaupankäyntikulut eivät nouse merkittäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa metsää ja maata. Sen arvo säilyy.
Voi olla hyvä ajatus tai sitten ei.
Maata ei voi viedä minnekään ja julkinen sektori tietää sen ja tarvittaessa verottaa tällaiset kohteet luuhun asti pelastaakseen omat suojatyöpaikkansa.
Toisaalta jos uskoo, että talous tulee sakkaamaan Kreikan tyyliin niin maassa on turvaa koska silloin voi ainakin viljellä oman ruokansa.
Kummatkin on kauhuskenaarioita ja jos ei usko niiden toteutuvan niin sitten ei maan omistamisessa ole juuri järkeä.
Miksi se möi pankit?