Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kodin hengettären kansio, mitä mieltä?

Vierailija
24.08.2013 |

Joku linkitti jutun tuosta blogista, oliko se nyt Kodin Ilo nimeltään, jossa esiteltiin tuota hänen kansiotaan, mulle FB:ssä, täällä varmaan tiedätte jotka blogeja seuraa. Siinä oli paljon hyviä ideoita, joita toivoisin itsekin jaksavani noudattaa, mutta ne jotkut mieheen liittyvät asiat mua kyllä suoraan sanottuna häiritsi. Minkähänlainen suhde mahtaa tällä pariskunnalla olla? Onko vaimolla vaan kaikki velvollisuudet? Miksi toisen sanomia kivoja asioita pitää laittaa ylös, laittaako mieskin vaimon sanomiset, ja sitten niitä vertaillaan esim. hääpäivänä?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt niin vaikea laittaa sitä linkkiä tähänkin, että muut voivat googlailematta kommentoida?

Vierailija
2/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ebn tiedä koko blogia, mutta jos siellä puhuttaisiin jo alkajaisiksi "kodin hengettärestä", kääntyisin kannoillani. En vain kestä tuollaisia yhdyssanamokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap tahtoo uteliaita kyselemään, että saisi blogilleen klikkaajia. Tämä on ihan loputonta. Inhoan, inhoan bloggaajien huomiontarvetta!

Vierailija
4/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen takia en osannut laittaa linkkiä, kun fb:stä ei saanut sitä otettua, ja en koskaan lue blogeja. Täällähän niistä puhutaan koko ajan, en ole tuotakaan lukenut kuin tuon yhden jutun. Minäpä yritän sitten googlata ja laittaa linkin.

ap

Vierailija
5/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaankin, kysyin mielipidettä tuosta kansiosta, en yleensä blogista, edelleenkään en ole jaksanut sitä lukea, tuo kansio vaan kiinnosti. Minua kiinnostaa onko muilla vastaavia systeemejä. Mä itse tykkäisin että olisi ns. tärkeät jutut jossain samassa paikassa siististi, mutta aina se tuppaa jäädä toteuttamatta, esim. takuukuitit on on aina hukassa, kauppalappuja kerään, mutta yleensä en jaksa käydä niitä läpi, mies inhoaa kun tyhjään johonkin pöydälle lompakostani kasan kuitteja, ja suutun jos hän laittaa ne roskiin, kun minä kun "olisin vielä tarvinnut" niitä. Kodin kansioita harrastettiin kyllä silloin kun minä olin pieni, mutta en sellaista kansiota oikein halua, ne oli aika rumia. Mutta jos sitä ostais tosiaan tavallisen kansion, jonkun vähän hienomman. Jospa sitä meikäläinenkin saisi elämänhallinnan joskus kuntoon. ap

Vierailija
7/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui vähän FlyLadyltä kopsatulta idealta, mutta en selaillut blogia kovin pitkälle. Suosikkeihin meni kuitenkin!

Vierailija
8/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, oliko sillä FlyLadyllä parempi?

Vierailija
9/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyviä juttuja hänellä blogissaan.

Vierailija
10/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan pahemmin ollut kukaan kommentoinut mitään. Taitaa suurin osa jutuista olla samaa kuin mitä on joka paikassa, vaikka marttojen neuvoissa. Minä olen ajatellut että pitäisi tulostaa marttojen sivuilta sellainen budjetti ja kulujen seuranta kaavake. Laiskuuttani en ole sitäkään saanut tehtyä. ap

Vierailija
11/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on flyladyn tapainen mappi. Siinä on muovitaskut koneiden käyttöohjeille, takuukuiteille yms. jutuille. Mapissa on joka kuukaudelle oma välilehti. Joka kuukaudelle on kirjattu pakolliset tehtävät koti- ja puutarhatyöt. Löytyy myös työlista viikkosiivoukselle, kuukausisiivoukselle ja vuosisiivoukselle. Mapissa on myös lista kotivarasta, listaa päivitetään noin neljästi vuodessa. Meillä tämä mappi on nimeltään kodinkansio.

Kun tuon mapin mukaan tehdään hommat, ne tulee tehtyä ja aina on siistiä.

Vierailija
12/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta vaikuttaa käytännölliseltä, ei vaan taitaisi onnistua näin epäjärjestelmälliseltä ihmiseltä kuin minä. Eihän tossa ollut mieheen liittyen muuta kuin:

"*lista niistä asioista, jotka ovat miehelleni tärkeimpiä, ja jotka hän toivoo minun ennen kaikkea tekevän"
Musta sekin on vaan puolison huomioimista (eli hoitaa sellaiset asiat ekana, joilla on enemmän merkitystä). Vai luinko jonkun eri tekstin?

Tasa-arvon nimissähän tuon kodin kansion tulisi olla molempien käytössä ja kyllähän tuo bloggaaja vinkkaa, että neuvoista voi olla miehillekin hyötyä (ekassa kirjoituksessaan). Usein nuo kotihommat kaatuu kuitenkin sen kotona olevan niskaan jos toinen on töissä ja toinen kotona (tyypillisimmin äiti pienen lapsen kanssa). Hyödyllisiä vinkkejähän tuolta löytyy, se on sitten oma päätös onko se "kodin hengetär" mies vain nainen.

Tuskinpa tuollaisen (kodinhoitoon liittyviä ohjeita sisältävän) blogin tekstien perusteella voi tosissaan tehdä mitään päätelmiä kirjoittajan mahdollisesta parisuhteesta.

Vierailija
13/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, tuo kotivara. Katsoin dokkarin joku aika sitten jossa suomalainen perhe varautui esim. pitkiin sähkökatkoihin, ja niitähän on viime vuosina ollutkin. Ja miehen kanssa ollaan puhuttu että pitäisi tehdä jotain asialle. Minäkin ostan kaappiin aina jotain, mutta en järjestelmällisesti, ja niitä menee sitten vanhaksi, kun niitä pitäisi tasaisesti käyttää ja ostaa uusia. Nyt meillä on onneksi takka, ja se pelastaisi paljon jos ei olisi sähköä, saisi lämpöä, ja jossain voisi jotain ruokaakin lämmittää. Ostin patterikäyttöisen radion, pitäisi niitä pattereita vaan olla paljon, kuitenkin kännykkä ja netti on muutaman tunnin käytön jälkeen pimeänä. Veden säilyttäminen tuntuu hassulta, mitenkähän ne mahtaa oikeasti säilyä niissä kanistereissa, pitääkö niitä uusia jatkuvasti? ap

Vierailija
14/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 14:53"]

Musta vaikuttaa käytännölliseltä, ei vaan taitaisi onnistua näin epäjärjestelmälliseltä ihmiseltä kuin minä. Eihän tossa ollut mieheen liittyen muuta kuin:

"*lista niistä asioista, jotka ovat miehelleni tärkeimpiä, ja jotka hän toivoo minun ennen kaikkea tekevän"
Musta sekin on vaan puolison huomioimista (eli hoitaa sellaiset asiat ekana, joilla on enemmän merkitystä). Vai luinko jonkun eri tekstin?

Tasa-arvon nimissähän tuon kodin kansion tulisi olla molempien käytössä ja kyllähän tuo bloggaaja vinkkaa, että neuvoista voi olla miehillekin hyötyä (ekassa kirjoituksessaan). Usein nuo kotihommat kaatuu kuitenkin sen kotona olevan niskaan jos toinen on töissä ja toinen kotona (tyypillisimmin äiti pienen lapsen kanssa). Hyödyllisiä vinkkejähän tuolta löytyy, se on sitten oma päätös onko se "kodin hengetär" mies vain nainen.

Tuskinpa tuollaisen (kodinhoitoon liittyviä ohjeita sisältävän) blogin tekstien perusteella voi tosissaan tehdä mitään päätelmiä kirjoittajan mahdollisesta parisuhteesta.

[/quote]

Tarkoitin sitä, että mahtaako jossain olla lista asioista jotka vaimon mielestä olisi tärkeimmät joita mies tekee. Ja se toisen sanomisten kirjaaminen tuollaiseen kansioon tuntuu myös vähän oudolta., käytännössä siis, mies sanoo että olipas hyvää ruokaa tänään vaimokulta, ja vaimo rientää essu hulmuten kansion luo ja kirjoittaa ylös jokaisen kallisarvoisen sanan :) Onhan niitä mukava sitten lueskella joskus (?)

Vierailija
15/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kamala. Varsinkin nuo "kodin työlistat", eikö niitä muka muuten muista/tajua tehdä? 

Vierailija
16/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivälle joku erikoistehtävä, sekin mua ehkä vähän alkaisi ahdistaa, kun en jaksa joka päivä tehdä mitään erikoistehtäviä, kun on muutenkin jokaiselle päivälle tehtävää. ap

Vierailija
17/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sopii yhdelle, ei sovi välttämättä toiselle. Jokainenhan voi tehdä itselleen sellaisen kansion kuin haluaa tai olla tekemättä. Mikä kauhea tarve on aina "ihmetellä" sitä, miten muut toimivat...

Vierailija
18/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sitä itse mainostaa, niin kaipa sitä saa "ihmetellä". ap

Vierailija
19/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 15:26"]

No jos sitä itse mainostaa, niin kaipa sitä saa "ihmetellä". ap

[/quote]

Niin, pakkohan se on kai ihmetellä, kun tarve siihen on niin suuri. Minäkin ihmettelen. Ihmettelen sitä ihmettelemistä. Minusta on luonnollista, että ihmiset ovat erilaisia ja toimivat eri tavalla.

Vierailija
20/54 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 14:55"]

Niin joo, tuo kotivara. Katsoin dokkarin joku aika sitten jossa suomalainen perhe varautui esim. pitkiin sähkökatkoihin, ja niitähän on viime vuosina ollutkin. Ja miehen kanssa ollaan puhuttu että pitäisi tehdä jotain asialle. Minäkin ostan kaappiin aina jotain, mutta en järjestelmällisesti, ja niitä menee sitten vanhaksi, kun niitä pitäisi tasaisesti käyttää ja ostaa uusia. Nyt meillä on onneksi takka, ja se pelastaisi paljon jos ei olisi sähköä, saisi lämpöä, ja jossain voisi jotain ruokaakin lämmittää. Ostin patterikäyttöisen radion, pitäisi niitä pattereita vaan olla paljon, kuitenkin kännykkä ja netti on muutaman tunnin käytön jälkeen pimeänä. Veden säilyttäminen tuntuu hassulta, mitenkähän ne mahtaa oikeasti säilyä niissä kanistereissa, pitääkö niitä uusia jatkuvasti? ap

[/quote]

Kanistereissa olevissa vesissä on kyllä suht pitkä käyttöaika. Jos sellaisen ostaisit vaikka kaappiin ja käyttäisit normaalin veden tapaan, kun ostat tuoreemman. Meillä oli lapsena omakotitalo maalla ja pullovettä oli pakko pitää kun tuli usein sähkökatkoja ja vesikatkoja tai huonoa vettä. Nyt asutaan kaupungissa ja sähkönjakelu on muutenkin vuosine saatossa kehittynyt valtavasti ja kaupungissa ei isoja katkoja ole tullut ja aika äkkiä on jo vedenjakelu-autotkin saatavilla. Muutenkaan ei ole tilaa mitään isoja säilykevarastoja pitää, ainakaan kovin moneksi päiväksi. Onneksi on auto, eikä ydinvoimalaa lähellä niin todennäköisesti sähkökatkon aikaan päästäisi edes johonkin sähkölliseen paikkaan peseytymään ja tekemään ruokaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän