Kodin hengettären kansio, mitä mieltä?
Joku linkitti jutun tuosta blogista, oliko se nyt Kodin Ilo nimeltään, jossa esiteltiin tuota hänen kansiotaan, mulle FB:ssä, täällä varmaan tiedätte jotka blogeja seuraa. Siinä oli paljon hyviä ideoita, joita toivoisin itsekin jaksavani noudattaa, mutta ne jotkut mieheen liittyvät asiat mua kyllä suoraan sanottuna häiritsi. Minkähänlainen suhde mahtaa tällä pariskunnalla olla? Onko vaimolla vaan kaikki velvollisuudet? Miksi toisen sanomia kivoja asioita pitää laittaa ylös, laittaako mieskin vaimon sanomiset, ja sitten niitä vertaillaan esim. hääpäivänä?
Kommentit (54)
Kuka hitto jaksaa ja ehtii siivota noin paljon?!
Eihän kukaan imuroi jokapäivä? Tai no jos on karvanlähtö aika lemmikillä niin ehkä silloin tilapäisesti mutta normaalisti? Mitä tuollaisella ylisiivoilu hysterialla saavuttaa? Siistin kodin joo mutta jotain rajaa sillä siisteydelläkin on.
Me jaamme mieheni kanssa siivouksen: mies imuroi kerran viikossa ja pesee lattiat 1-2 krt/kk. Minä siivoan myös kerran viikossa: pyyhin pölyt (kaiki tasot ja pinnat), pesen vessat ja kylppärin ja keittiön paremmin.
Jokapäivä toki pyyhitään keittiön pinnat syömisen jälkeen, laitetaan tiskit koneeseen ja muutenkin korjataan omat jäljet ja pestään pyykkiä. Mutta ei siitä nyt tuollaista listaa tarvitse kirjoittaa, samallahan ne hoitaa kun muutkin hommat. Petivaatteet vaihdan parin viikon välein ja pyyhkeet 1-2 kertaa viikossa. Silti meillä on ihan siistiä, ei haittaa vaikka yllätysvieraita tulee käymään ja kukaan ei ota stressiä kotonaan tällaisista asioista. Kumpikin siivoaa silloin kun itse ehtii ja on omaa aikaa.
Ei kerrostalokämpässä asustava tarvitsekaan tuollaista, mutta jos asuu maaseudulla omakotitalossa, niin hups, jopa on paljon enemmän muistettavaa.
Ja ei kai kansion pitäminen edellytä, että vain nainen hoitaa kyseiset tehtävät. Ei niitä mieskään muista noin vain.
Mitä ne miehen toivomat jutut ovat? Keittiöss, olohuoneessa vai makkarissa? Olisi kiinnostavaa nähdä tämä lista.
Tasa-arvoisen oloinen liitto.
Taitaa olla kyseinen kodin hengetär kotiäiti/kotivaimo? Vaikea uskoa, että kukaan työelämässäoleva tekisi tuollaista kansiota, vaan selkeästi tuolla kansiolla haetaan merkitystä sille omalle "työlle" eli kotitöille. Voi kertoa miehellekin, että tänään on listalla nämä ja nämä asiat hoidettavana eli en mä päiviä kotona vaan makaile.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 21:31"]
Tulee sitä tietty vähän sellainen olo, että työssä käyvä ihminen ei tarvitse kansiota sille, että tekee peruskotityöt. Mulla noi asiat on ihan selkäytimessä. Mutta ehkä pitäis aloittaa oma blogi, jossa olisi vinkkejä työelämän ja perhe-elämän yhdistämiseen.
[/quote]
Speak for yourself :D Minulle ihan totta tulee paljon järjestelmällisempi olo, kun kirjaan muistikirjaani ihan kaikki perusasiatkin. Osaan paljon paremmin hahmottaa, mitä kaikkea täytyy päivään mahduttaa, ettei yhtäkkiä nukkumaanmennessä ala harmittaa, kun pyykitkin pitäisi vielä levittää eikä jaksa enää...
Ja kyllä, olen koko ikäni sen verran hajamielinen että helposti unohdan jotain pieniä perusasioita jos ajatukset harhailevat jossain tärkeämmässä. On paljon itsevarmempi olo pitkin päivää, kun on muistikirja apuna.
Pitääkö tiskirätti tosiaan vaihtaa joka päivä? Oli mainttuna tuossa jokapäiväisissä askareissa.
No, periaatteesa se oolisi työssä käyvälle juuri tuollaista, mutta siihen päälle vielä lasten harrastukset, oma liikunta, perheen ruokkiminen ja/tai keittiön siivous, laukkujen pakkaus seuraavalle päivälle, lasten sairauden takia ylitöiksi jääneiden asioiden hoito jne. eli ongelma ei ole minusta sen pyykkikoneen päälle laittamisen muistaminen, vaan kahden rinnakkaisen todellisuuden yhdistäminen jatkuvasti muuttuneissa tilanteissa. author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 21:47"]
Hmm, oliskohan tää työelämässä jotain tähän tyyliin:
omat aamutoimet
aamupalan valmistus
tuuletus
lasten aamutoimia
petaaminen
aamupalan siivous ja keittiö siistiksi
-työmatka: lue edellisenä iltana laukkuun laitettu kirja tai mielimusiikkiasi
-työpaikalla ulkovaatteet kaappiin ja työvaatteet päälle
-työkoneen avaus
puhelin lataukseen jos tarvetta
tarkista päivän kokoukset
-lue meilit
-vastaa meileihin
soita tarvittavat puhelut
-tee edellisenä iltapäivänä miettimäsi päivän erikoistehtävä päivän kulkuun
-aamukahvi työpaikalla
-tärkeät työtehtävät aamulla
-varaa tarvittavat palaverit
-lounas: ota mukaan edellisen päivällisen ruuat tai syö lounaspaikalla
-sovi esimiehesi kanssa tulevista töistä
-lataa tarvittaessa kännykkä
-iltapäiväkahvi
-seuraavan työpäivän erikoistehtävän miettiminen
-työpöydän siivous
-tietokoneen sammutus
-työvaatteiden vaihto omiin vaatteisiin
-työmatka
maanantai: petivaatteiden vaihto
pesukone päälle
tiistai: paperitöitä
imurointi
torstai: kaikkien lattioiden pesu
lattioiden pikapesu (keittiö ja eteinen)
keskiviikko: wc- ja kylpyhuonetilojen siivous
wc- ja kylpyhuonetilojen pikasiivous
lauantai: huonekasvien kastelu ja hoito
pyykit kuivausrumpuun tai narulle
ostoslistan päivitys, seuraavan päivän päivällisen suunnittelu
tiistai: ikkunoiden ja peilien pyyhintä
perjantai: pölyjen pyyhintä koko kodista
pölyjen pyyhintä olohuoneesta
keskiviikko: kylpypyyhkeet vaihtoon
lauantai: kylpypyyhkeet vaihtoon
keittiöpyyhe, keittiörätti ja käsipyyhkeet vaihtoon
tavarat paikoilleen
pyykit kuivausrumpuun tai narulle
lasten läksyjen valvonta
päivällisen valmistus
päivällisen siivous ja keittiö siistiksi
roskat ulos
keittiön tarkempi siivous
lasten iltatoimia
tavarat paikoilleen
pyykkien silitys ja laskostus
sunnuntai: vaatteiden korjaamista
omaa aikaa ja kynttilöitä :)
...
[/quote]
Haluaisin lukea tuota blogia, mutta se on vain kutsutuille. Miten blogistiin saisi yhteyden, jotta saisi kutsun?
Vierailija kirjoitti:
http://kodinilo.blogspot.fi/2013/08/kodin-hengettaren-kansio.html
No niin, kokeillaan toimiiko näin.
ap
Kerropa, millä salasanalla kirjaudun tuohon mainitsemaasi blogiin?
Viestin 51 kirjoittajakin siis tosiaan haluaisi lukea tätä blogia. Luin sitä ennen kuin se muuttui salaiseksi kolmisen vuotta sitten. Nyt kun olen itse innostunut kodinhoidosta, niin haluaisin lukea sitä :)
Hitto kun on muutettu salaiseksi! Pitkästä aikaa olisin halunnut mennä lukemaan
Minäkin kaipaan tätä blogia ja yhteissiivouksia!
Kas, raikas tuulahdus 1950-luvulta.