Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva anopille yöksi, onko pakko?

Vierailija
23.08.2013 |

Eli tilanne tämä: anoppi on kärttänyt lastamme yökylään hänen syntymästään saakka. Olen varmaan tehnyt virheen, kun olen omalle äidilleni muutaman kerran lapseni vienyt yöksi, tämä on miehellekin ollut ok.  Nyt anoppi vinkuu ja vinkuu, että hän HALUAA lapsen yöksi, on mm joskus sanonut että hänhän hakee, ja meillä vanhemmilla ei ole siihen mitään sanomista. Ongelma on se, etten luota anoppiin. Hän syöttää alle vuoden ikäiselle vauvallemme kaikkea mahdollista, ei pyyhi/pese pyllyä vaipanvahdon ohessa (tämän huomaan aina, punoitus on järkyttävä kun anoppi on ollut meillä hoitamassa), pitää liikkuvaista lasta jatkuvasti sylissään (ei siis päästä lattialle juuri lainkaan itsekseen) ja ei viitsi edes syöttämistä varten pestä käsiään. Näistä on anopille sanottu, ei mene jakeluun. Plus että anopilla on kamala koira, jota pelkään, ja jota pelkää moni muukin. On arvaamaton, huonosti koulutettu, äkäinen. Kuitenkin sisäkoira, ja en ole siellä halunnut edes käydä sen vuoksi, kun koiralla ei ole mitään käytöstapoja. Hyppi mm syöttötuolia vasten, turvakaukaloa, molemmissa lapsi oli ko hetkellä sisällä. On itsekin sanonut että koira on arvaamaton. On myös purrut ihmisiä, eikä tottele. Minuakin näykkäissyt kipeästi jalasta.. 

Eli. Omaan äitiini luotan, hänellä ei ole "hunsvotteja" lemmikkejä, hänelle saan "taottua" kalloon omat kasvatusperiaatteeni. En siis tarkoita, ettäkö minun kasvatustapani olisi oikea, mutta haluan, että aatteitani kunnioitetaan. Mm. juurikin vaipanvaihto, olen sanonut, että lapsella on herkkä iho, joten se on pestävä/puhdistettava vaipanvaihdon ohessa. Muuten menee pahimmillaan vereslihalle pyllyalueen iho.. Ei mene kaaleen. Vaippa vaihdetaan sylissä, ja ihoa ei puhdisteta. Ja iho on iltaan mennessä arka ja punainen.. Sitten syönti. Anoppi ennemmin huudattaa lasta pää punaisena ja yrittää väkisin syöttää, kun itse annan jo lusikan lapselle ja annan itse syödä, niin kauan kuin siihen mielenkiinto riittää. Tästäkin sanottu, tulee kuulema sotkua (meidän talossahan ne sotkut on!) ja ei ole kiva siivota (olen sanonut, että ihan itse voin siivota..). Ja sitten antaa lapselle vaikka ja mitä maistaa, tai jopa syödä paljolti, kun silmä välttää. Mm juustoa antoi kysymättä lupaa 5kk ikäiselle.. Samaten suklaata, pullaa ja margariinilla voideltua leipää alle vuoden ikäiselle. Olen sanonut, että vältän makeaa ja etenkin sokerisia ja makeutusaineella makeutettuja syömisiä ja juomisia mahdollisen diabetesriskin vuoksi, ei mene kaaleen. Lapselle on muutaman kerran tullut pahoja mahavaivoja kun anoppi ollut meillä hoitamassa.

On tämä anoppi ollut meillä yötä hoitamassa lasta pari kertaa, mutta hänen luokseen en uskalla antaa. Mies kyllä antaisi, ihan vain siksi, että saisimme kahdenkeskistä aikaa.. Tosin, mies ei lastaan juuri hoida muutenkaan, joten en ole hänelle antanut tässä yökyläasiassa periksi. Miten anopille voisi sievästi sanoa, että ei anna lastaan yöksi? Apuja ja neuvoja kaivataan. En siis halua loukata anoppia, muuten on kyllä mukava ihminen, mutta välillä tuntuu, että hän haluaa omia lapsemme, käy todella usein (tuleekin ilmoittamatta), ja äiti sekä isä työnnetään sivuun kun HÄN hoitaa, vaikka ei ole pyydetty.

Neuvoja, apuja kaivataan..

-Elli

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites kävi ap, annatko lapsesi anopille?

Vierailija
42/53 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 01:18"]

Menkääpä nyt ajat itseenne ja kuvitelkaa itsenne anoppeina, oottwlo itse niitä miniöidenne unelma-anoppeja? Sallikaa mun epäillä:) Sanalla tavalla ne tulevaisuuden mammat valittaa meistä tulevista anopeista, sanokaa kun sanoneen.

[/quote]

Toivottavasti palstamammoista ei tule kenestäkään oman lapsen anoppia :D

Niin hirveitä eukkoja täällä pyörii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 01:09"]

No onhan se tietysti omituista, että kiikutat lapsesi kyllä äidillesi hoitoon ja annat  tarkat ohjeet, mutta et uskalla antaa samoja ohjeita anopillesi. Taitaa hiertää tässä tapauksessa muukin kuin pelkkä lastenhoito. Eivät kaikki hoida lasta täsmälleen savalla tavalla, eikä se ole tarkoituskaan. Jokainen tyylillään, vai onko tässäkinse tyyli, että kaikki siis ihan kaikki pitää tehdä niinkuin nuori äiti haluaa? Onhan siellä anoppisi perheessä hoidettu ennenkin lapsia...

[/quote]

Sulta taisi nyt mennä ohi, että anoppi jättää annetut ohjeet noudattamatta, vaikka asioista on sanottu. Ei ole kohtuutonta vaatia, että lasta hoidetaan niin kuin äiti haluaa, varsinkin vauvan kohdalla. Äiti tuntee lapsensa yksilönä ja on ollut lapsen kanssa neuvolassa ja lääkärillä, joten tietää mitä juuri tämä lapsi tarvitsee. Anopin kokemukset lastenhoidosta on ihan toisista lapsista ja toiselta ajalta (esimerkiksi allergioista saadaan jatkuvasti uutta tieteellistä tietoa ja suositukset muuttuvat sitä mukaa).

Vierailija
44/53 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet lapsen äiti, sinä päätät kenen luokse hän menee yöksi.  Kuulostaa siltä, ettei anoppi ehkä tosiaan hoida vauvaanne tarpeeksi hyvin ja koska sinä et vauvaasi sinne yöksi halua, niin sinun ei tarvitse häntä sinne antaa.  Ei anopilla ole siihen mitään sanomista!  Muutenkin aika ihmeen oloinen tyyppi, kun sanoo, että tulee vaan ja hakee vauvan...  Kyllä vanhemmat päättävät kaikesta lapseensa liittyvästä, ei mummat ja paapat.

Vierailija
45/53 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllinen hoito maiääs. Joka asiaan pitää jokainen lapsi käsitellä yksilönä, kyllä kyllä... Onneksi en ole sun anoppis.

Vierailija
46/53 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis juuri niin, että annetut ohjeet menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai jos todella yritän saada ääneni kuuluville, esim siinä, että ei suolaa alle yksivuotiaalle, niin saan puolustaa kantaani puoli tuntia, ja sen jälkeenkin tulee tokaisu "no ei se pieni määrä tapa". Juu ei tapakaan, mutta margariinilla voideltua leipää ei silti vielä tarvitse opettaa.. vaikka kuinka omansa olisivat syöneet. Ja ystäväni kertoi, että kun olin käymässä vessassa, niin mummo oli antanut lapselle (silloin reilu puolivuotias) suklaapäällysteistä keksiä, vaikka juuri oltiin puhuttu, että suklaata lapselle vasta reilusti yksivuotiaana. "Ei kerrota äitille että mummu antaa" oli mummun suusta kuulunut, ystäväni kertomana.  Ystävä ei uskaltanut sanoa tapahtuneesta kuin vasta mummun lähdettyä.  Eli tuossa suurimpia syitä, miksi en luota siihen että neuvojani noudatetaan vähäisimmässäkään määrin. Toinen mummo taas sanoo, että äiti antaa jos haluaa ylimääräisiä, hän ei uskalla. Tälle olenkin antanut suuren arvon, koska meidän vanhempienhan se yöllinen vatsakipuhuuto on hoidettava, ei mummojen. En siis vielä haluaisi antaa yöksi, ehkä muutaman vuoden päästä, riippuen tietysti siitä koirastakin.

-Elli

Vierailija
47/53 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Elli !  

Älä selitä mitään !

Toi ei ole mikään tasa-arvokysymys !

Sanot vaan että sitten kun on vanhempi.

Selittäminen tekee vaan asian pahemmaksi. eikä VARSINKAAN mitään kirjeitä !

Pyydä mummo teille yökylään vaikka mielummin, niin saa osallistua.

Kaikki on hyvin.

Vierailija
48/53 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Elli !  

Älä selitä mitään !

Kaikki on hyvin.

Vierailija
49/53 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Elli !  

Älä selitä mitään !

Kaikki on hyvin.

Vierailija
50/53 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 01:18"]

Menkääpä nyt ajat itseenne ja kuvitelkaa itsenne anoppeina, oottwlo itse niitä miniöidenne unelma-anoppeja?

[/quote]

Tähän sopii että  "aivan sama" :-). Ainakaan en ole sellanen urpo kun tässä ketjussa ja siinä appivanhemmat-yökylään-ketjussa kuvatut naisihmiset.  

Vierailija
51/53 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitäkää yksinkertasena, turha mitään hirveitä "jutteluita".

Anoppi kysyy. käykö , ja sinä vastaat että katsotaan sitte kun on muutaman vuoden ikänen. That's it.

Vierailija
52/53 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 10:42"]

Yksilöllinen hoito maiääs. Joka asiaan pitää jokainen lapsi käsitellä yksilönä, kyllä kyllä... Onneksi en ole sun anoppis.

[/quote]

No mikään pakkohan anopin ei ole hoitaa, jos ohjeet tuntuvat liian vaikeilta. Nykyään lapsia on perheissä niin vähän, että ihme laiskuutta jos lapsen yksilöllisiä piirteitä ei muka jaksa huomioida. 

Vierailija
53/53 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitinkin tuonne jo, että enempiä selittelemättä asia on sinun päätettävissä, ei anopin. Jos annat lapsesi hänelle, on turha valittaa jos koira puree lasta tms. se oli silloin sinun valintasi. Päätös on sinun ja ainakin minulle tuo päätös olisi ollut selvä jo ennen tänne kirjoittamista.

Anopin suuttumusta en miettisi, niin kauan kuin asiat ovat siellä mitä ovat, en edes puhuisi vaihtoehdosta laittaa lasta sinne. Anoppi tulkoon lapsen luokse teille ja osoittautukoon teillä luottamuksen arvoiseksi. Tuskin laittaisit lasta huonoksi osoittautuneeseen päiväkotiinkaan tai perhepäivävähoitajalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä