Vauva anopille yöksi, onko pakko?
Eli tilanne tämä: anoppi on kärttänyt lastamme yökylään hänen syntymästään saakka. Olen varmaan tehnyt virheen, kun olen omalle äidilleni muutaman kerran lapseni vienyt yöksi, tämä on miehellekin ollut ok. Nyt anoppi vinkuu ja vinkuu, että hän HALUAA lapsen yöksi, on mm joskus sanonut että hänhän hakee, ja meillä vanhemmilla ei ole siihen mitään sanomista. Ongelma on se, etten luota anoppiin. Hän syöttää alle vuoden ikäiselle vauvallemme kaikkea mahdollista, ei pyyhi/pese pyllyä vaipanvahdon ohessa (tämän huomaan aina, punoitus on järkyttävä kun anoppi on ollut meillä hoitamassa), pitää liikkuvaista lasta jatkuvasti sylissään (ei siis päästä lattialle juuri lainkaan itsekseen) ja ei viitsi edes syöttämistä varten pestä käsiään. Näistä on anopille sanottu, ei mene jakeluun. Plus että anopilla on kamala koira, jota pelkään, ja jota pelkää moni muukin. On arvaamaton, huonosti koulutettu, äkäinen. Kuitenkin sisäkoira, ja en ole siellä halunnut edes käydä sen vuoksi, kun koiralla ei ole mitään käytöstapoja. Hyppi mm syöttötuolia vasten, turvakaukaloa, molemmissa lapsi oli ko hetkellä sisällä. On itsekin sanonut että koira on arvaamaton. On myös purrut ihmisiä, eikä tottele. Minuakin näykkäissyt kipeästi jalasta..
Eli. Omaan äitiini luotan, hänellä ei ole "hunsvotteja" lemmikkejä, hänelle saan "taottua" kalloon omat kasvatusperiaatteeni. En siis tarkoita, ettäkö minun kasvatustapani olisi oikea, mutta haluan, että aatteitani kunnioitetaan. Mm. juurikin vaipanvaihto, olen sanonut, että lapsella on herkkä iho, joten se on pestävä/puhdistettava vaipanvaihdon ohessa. Muuten menee pahimmillaan vereslihalle pyllyalueen iho.. Ei mene kaaleen. Vaippa vaihdetaan sylissä, ja ihoa ei puhdisteta. Ja iho on iltaan mennessä arka ja punainen.. Sitten syönti. Anoppi ennemmin huudattaa lasta pää punaisena ja yrittää väkisin syöttää, kun itse annan jo lusikan lapselle ja annan itse syödä, niin kauan kuin siihen mielenkiinto riittää. Tästäkin sanottu, tulee kuulema sotkua (meidän talossahan ne sotkut on!) ja ei ole kiva siivota (olen sanonut, että ihan itse voin siivota..). Ja sitten antaa lapselle vaikka ja mitä maistaa, tai jopa syödä paljolti, kun silmä välttää. Mm juustoa antoi kysymättä lupaa 5kk ikäiselle.. Samaten suklaata, pullaa ja margariinilla voideltua leipää alle vuoden ikäiselle. Olen sanonut, että vältän makeaa ja etenkin sokerisia ja makeutusaineella makeutettuja syömisiä ja juomisia mahdollisen diabetesriskin vuoksi, ei mene kaaleen. Lapselle on muutaman kerran tullut pahoja mahavaivoja kun anoppi ollut meillä hoitamassa.
On tämä anoppi ollut meillä yötä hoitamassa lasta pari kertaa, mutta hänen luokseen en uskalla antaa. Mies kyllä antaisi, ihan vain siksi, että saisimme kahdenkeskistä aikaa.. Tosin, mies ei lastaan juuri hoida muutenkaan, joten en ole hänelle antanut tässä yökyläasiassa periksi. Miten anopille voisi sievästi sanoa, että ei anna lastaan yöksi? Apuja ja neuvoja kaivataan. En siis halua loukata anoppia, muuten on kyllä mukava ihminen, mutta välillä tuntuu, että hän haluaa omia lapsemme, käy todella usein (tuleekin ilmoittamatta), ja äiti sekä isä työnnetään sivuun kun HÄN hoitaa, vaikka ei ole pyydetty.
Neuvoja, apuja kaivataan..
-Elli
Kommentit (53)
Mitä ihmettä, "pakko antaa hoitoon"? Eikö hoitoapu ole sitä, että autetaan jos vanhemmat apua kaipaavat (ja itse jaksaa)? Ei lapsi tarpeineen ole mitään viihdettä isovanhemmilleen, johon isovanhemmilla olisi jokin oikeus. Jos vanhemmat jaksavat hoitaa lapsen ihan kokonaan, niin ei siihen kyllä ole kenelläkään lähipiirin ihmiselle nokan koputtamista.
Itse en antaisi yökylään ja jo ihan tuon koiran perusteella, en missään nimessä ottaisi riskiä, että jotain sattuu. Tuolla tavalla käyttäytyvä koira ei sovi vauvan lähelle, onhan jopa tapauksia, joissa siihen asti nätisti käyttäytynyt koira on yht'äkkiä tappanut lapsen, saati sitten tuolla tavalla jo varoitteleva koira.
Sinulla vaihtoehdot ovat joko sanoa asiasta suoraan (nätisti mutta tiukasti) tai antaa lapsi hoitoon ja kärsiä seuraukset. Sano vaikka, että arvostat häntä isoäitinä ja olet mielissäsi, että on kiinnostunut lapsesta ja haluaa häntä hoitaa, mutta et ensinnäkään luota koiraan ja toisekseen lastanne hoidetaan tiettyjen periaatteiden mukaan, joita haluat häntä hoitavien muiden aikuisten noudattavan.
Lapsi on kuitenkin teidän, joten myös vastuu lapsen hyvinvoinnista on viime kädessä teidän. Jos anoppi vetää herneet nenään, se on hänen ongelmansa, kunnes ymmärtää yöhoidon reunaehdot.
En todellakaan antaisi. Kenenkään ei ole pakko antaa lastaan yökylään, jos ei halua. Ei kellään ole siihen nokan koputtamista.
Ja noitten syömisjuttujen perusteella ja vaipan vaihdon, anoppi ei kunnioita teitä yhtään. En antais hänen hoitaa vauvaani edes kotonani.
Siis. Lapselle vaihdetaan vaippa tiheästi, jopa mummon toimesta. Mutta olen itse lapseni hygieniasta lähinnä huolehtineena huomannut, että se vaippa-alua alkaa punoittaa, jos ei pestä/pyyhitä pissankaan jäljiltä. Enhän minä sille minkään voi, että lapsellani on herkkä iho, niin on minullakin. Ja itse kyllä pesen tai pyyhin vauvan pyllypyyhkeillä jokaisen vaipanvaihdon jälkeen, ihan vain siksi, ettei lapsen tarvitse kärsiä punoituksesta ja arkuudesta. Ja kyllä, annan myös olla ilman vaippaa paljonkin, juurikin siksi, että ei vaippa hautoisi herkkää ihoa liialti. Mutta kun anoppi ei ymmärrä hän on "omatkin lapsensa näin hoitanut, ja hyvin on pylly kestänyt". Eipä kestä meidän muksun.. Samaten tuo ruokailu "kyllä meidän Taavetti sai maistaa tuon ikäisenä jo sitä ja tätä, ja eipä ole diabetesta tai allergioita". Ei ymmärrä, kun sanon, että ihan omalla järjelläni yritän tätä ruokailuasiaa hoitaa (takaraivossa neuvolan ohjeet), suvussa kun on paljon laktoosi-intoleraktikkoja sekä diabetesta, kuten myös sydän- ja verisuonitauteja. Ei siis opeteta makealle, suolaiselle tai rasvaiselle liian aikaisin, eikä myöhemminkään liialti. Lapsella kun on painoa kertynyt ihan normaalilla ruokavaliolla ihan reilusti, niin en halua altistaa vahingossakaan näille inhottaville sairauksille omaa tyhmyyttäni/ajattelemattomuuttani. Ja kyllä, ollaan kohtuullisen nuoria (alle 30) ja minä olen aina ollut valitettavasti sellainen ovimatto, kun en millään tahtoisi loukata ketään.. Omalle äidille kyllä pystyn sanomaan ronskimminkin, ensimmäisenä tulee mieleeni "tuttitaistelu". Äitini olisi tukkinut lapselle koko ajan tuttia suuhun, ja tämä kun ei synnytyslaitoksellakaan huolinut kuin unille, niin ihan jopa ärähdin että heitän koko tutin roskiin, jos se ei nyt katoa lapsen suusta. Meni jakeluun ;) Ainoa asia, mistä omalle äidilleni olen joutunut noin kovasti sanomaan. Anoppi taas ei voinut käsittää, että lapsi ei juo enää minun aloitteestani pullosta, koska alkaa lähestyä vuoden ikää. Ei kyllä muutenkaan juonut pullosta kuin pari kertaa päivässä, muki oli parempi.. Olisi kuulema pitänyt jättää pullo, jos lapsi alkaa huutaa. Onneksi olin piilottanut ne, kun olin lähdössä asioille, joten pulloahan ei löytynyt (eikä lapsi sitä kaivannut) vaikka anoppi yritti kaapit kaivaa läpi.
-Elli
Tämän täytyy olla provo? Siis tuo "Hänhän sitten vaikka hakee, teillä vanhemmilla ei ole siihen mitään sanomista." Siis anteeksi kuinka? Voiko tuollaisia imbesillejä oikeasti olla olemassa?
Minulle ei tarvitsisi sanoa tuollaista kuin yhden ainoan kerran, ja se olisi sitten siinä. Jotakin rajaa, siis todellakin. Ei näkisi lastani enää sitäkään vähää ainakaan hyvin hyvin pitkään aikaan. Jos oppisi käyttäytymään kuten normaalit muille perherauhan antavat ihmiset tekevät, ei jyräisi eikä häiriköisi, niin sitten voitaisiin katsoa uudestaan. Sairasta. Oikeasti. Älä anna sen alistaa teidän perhettä.
Voi pyhä avuttomuus. Miksi ihmeessä vauva pitäisi viedä mihinkään yökylään jos äiti ja isä ovat hengissä ja terveitä??? Jos ei viitsi edes vauvavuotta hoitaa lasta niin kannattaa jättää tekemättä.
Anopille vaan luu kurkkuun vaikka sata kertaa kunnes menee perille. Mulla oli appi semmoinen joka halusi alle 6kk ikäiselle syöttää jätskiä ja riitahan saatiin kun en suostunut. Näitä yhteenottoja on viiteen vuoteen mahtunut todella monta ja ollaan tilanteessa jossa en voi jättää lapsia apen kanssa ollenkaan. Apellani on myös koira joka on kouluttamaton ja kun se puri lasta (ei omaani) niin sille naurettiin (!!!???).
Onnea vaan, pidä pääsi...sun lapses!
Anoppi from hell, todella, jos eukko nyt edes onkaan todellinen.
Tuo on varmaan aika tavallista, että mummi "tietää" asiat paremmin kun on jo kasvattanut aikuiseksi omat lapsensa ja puolustelee omia kasvatusmetodejaan sillä, että "hyviä niistä on tullut..." Se on tosi rassaavaa koittaa selittää, että ennen annettiin neuvolassakin erilaiset ohjeet ja nyt annetaan tällaiset ohjeet ja näillä mennään. Kun olin itse vauva, neuvola opetti aloittamaan appelsiinimehun antamisen 2kk iässä. No joo, en ole kuollut mutta eipä tulisi mieleenkään omalle antaa appelsiinimehua.
Sun vaan pitää opetella pois kynnysmaton roolista, tulet tarvitsemaan määrätietoisuutta ja päättäväisyyttä vielä monta kertaa elämäsi aikana. Se ei tule riittämään, että saat tämän yhden taistelun anopin kanssa selväksi, aina tulee uusia ja eri ihmistenkin kanssa.
Harjoittele. Ei sun kovin paljon tarvitse edes perustella, opettelet vaan sanomaan ei. "Ei nyt, emme tarvitse hoitoapua, pyydämme sitten kun tarvitsemme" (vaihdat puheenaihetta) "Ei kiitos" (vaihdat puheenaihetta) "Meidän Jesse ei tule vielä näin pienenä luoksesi yöksi" (vaihdat puheenaihetta). Ei sun tarvitse selitellä mitään.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:47"]
En veisi lasta anopille hoitoon! Voit perustella asian,arvaamattoman koiran vuoksi! Se on hyvä syy ja siitä ei voi loukkaantua! Meidän lapsi 1v 4kk ei ole ollut kenelläkään yöhoidossa.Ja päiväaikaan vaan kaksi kertaa minun äitini ja siskoni on lastamme hoitanut tunnin ajan.Asumme eri paikkakunnilla kuin lähisukumme niin ei ole lastenhoitajiakaan lähellä.Ja vaikka olisi niin en vielä yökylään raaskisi antaa! Tsemppiä asian kanssa! Muista,että sinä olet lapsen äiti ja älä tee mitään mikä sinua arveluttaa! Lapsen parasta ajatellen!
[/quote]
Jatkan vielä äskeistä omaa kirjoitustani... Olen itsekin kuullut monta kertaa oman anoppini suusta nuo sanat; "Ennen hoidettiin näin... ja hyvin ne lapset kasvoivat eikä mitään ongelmia,allergioita ym.tullut!" Argh! Ennen oli ennen ja nyt on nyt! Itselläni on ihana ja mukava anoppi.Välillä vaan toistuvasti samalla tavalla tulevat kommentit kuumentavat tunteita! Lapsemme olleessa ihan pieni vauva,sain kuulla useammin ohjeita kuinka lasta tulisi hoitaa.Nyt lapsen ollessa reilu 1v, kommentteja tulee enää harvemmin.Miehen mielestä niiden kommenttien pitäisi antaa mennä,toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos.Aina se ei ole niin helppoa! Ja omalle äidille sanon napakasti suoraan,jos on jotain sanottavaa lapseeni liittyen tai mihin muuhunkin asiaan tahansa liittyen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:47"]
En veisi lasta anopille hoitoon! Voit perustella asian,arvaamattoman koiran vuoksi! Se on hyvä syy ja siitä ei voi loukkaantua! Meidän lapsi 1v 4kk ei ole ollut kenelläkään yöhoidossa.Ja päiväaikaan vaan kaksi kertaa minun äitini ja siskoni on lastamme hoitanut tunnin ajan.Asumme eri paikkakunnilla kuin lähisukumme niin ei ole lastenhoitajiakaan lähellä.Ja vaikka olisi niin en vielä yökylään raaskisi antaa! Tsemppiä asian kanssa! Muista,että sinä olet lapsen äiti ja älä tee mitään mikä sinua arveluttaa! Lapsen parasta ajatellen!
[/quote]
Jatkan vielä äskeistä omaa kirjoitustani... Olen itsekin kuullut monta kertaa oman anoppini suusta nuo sanat; "Ennen hoidettiin näin... ja hyvin ne lapset kasvoivat eikä mitään ongelmia,allergioita ym.tullut!" Argh! Ennen oli ennen ja nyt on nyt! Itselläni on ihana ja mukava anoppi.Välillä vaan toistuvasti samalla tavalla tulevat kommentit kuumentavat tunteita! Lapsemme olleessa ihan pieni vauva,sain kuulla useammin ohjeita kuinka lasta tulisi hoitaa.Nyt lapsen ollessa reilu 1v, kommentteja tulee enää harvemmin.Miehen mielestä niiden kommenttien pitäisi antaa mennä,toisesta korvasta sisään ja toisesta korvasta ulos.Aina se ei ole niin helppoa! Ja omalle äidille sanon napakasti suoraan,jos on jotain sanottavaa lapseeni liittyen tai mihin muuhunkin asiaan tahansa liittyen.
Heh heh 27.
Ap: ihan aikuista, eikä kynnysmattoa, on ajatella miehesi äidin tunteita, joka ei ole kuitenkaan kuin hyväntahtoinen. Hänen tapansa ja yli-innokkuutensa nyt vaan on aika sietämätöntä ja on aivan ymmärrettävää että et luota häneen.
Ei siinä kuitenkaan ole muuta vaihtoehtoa kuin jutella hänen kanssaan asiasta suoraan ja rauhassa. Tai pyytää miestä juttelemaan. Kyllä hän varmasti ymmärtää kun vaan tietää kaikki ajatuksesi. Ja jos ei ymmärrä, olet ainakin itse yrittänyt kaikkesi. Ja sitten vaan sanot että lapsi on valitettavasti allerginen koiralle mutta kotiin on tervetullut lasta aina hoitamaan :)
Juu, on sun pakko. Olen lukenut neuvolan oppaasta niin.
Huh, onpa mulla helppoa kun ei ole kuin yksi mummo ja sekin asuu kaukana. Hänelle en antaisi lastani hoitoon edes vessassa käynnin ajaksi, hyvä siis että asuu kaukana :D
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 23:10"]
Tämän täytyy olla provo? Siis tuo "Hänhän sitten vaikka hakee, teillä vanhemmilla ei ole siihen mitään sanomista." Siis anteeksi kuinka? Voiko tuollaisia imbesillejä oikeasti olla olemassa?
OMG.. Eiköhän tuo sanonta ollut leikkisässä mielessä heitetty.. Joidenkin tuntuu olevan niin vaikea kuvitella tilanteita livenä.. Itsetuntoni ei tuollaisista höpsöistä sanomisista kolhuja saisi, enkä liioin kuvittele olevani muiden yläpuolella, jotta voisin laittaa välit poikki (!) tuollaisesta.
Enemmänkin huolettaisi vihainen koira ja hygieniasta piittaamattomuus..
Minulle ei tarvitsisi sanoa tuollaista kuin yhden ainoan kerran, ja se olisi sitten siinä. Jotakin rajaa, siis todellakin. Ei näkisi lastani enää sitäkään vähää ainakaan hyvin hyvin pitkään aikaan. Jos oppisi käyttäytymään kuten normaalit muille perherauhan antavat ihmiset tekevät, ei jyräisi eikä häiriköisi, niin sitten voitaisiin katsoa uudestaan. Sairasta. Oikeasti. Älä anna sen alistaa teidän perhettä.
[/quote]
No onhan se tietysti omituista, että kiikutat lapsesi kyllä äidillesi hoitoon ja annat tarkat ohjeet, mutta et uskalla antaa samoja ohjeita anopillesi. Taitaa hiertää tässä tapauksessa muukin kuin pelkkä lastenhoito. Eivät kaikki hoida lasta täsmälleen savalla tavalla, eikä se ole tarkoituskaan. Jokainen tyylillään, vai onko tässäkinse tyyli, että kaikki siis ihan kaikki pitää tehdä niinkuin nuori äiti haluaa? Onhan siellä anoppisi perheessä hoidettu ennenkin lapsia...
Menkääpä nyt ajat itseenne ja kuvitelkaa itsenne anoppeina, oottwlo itse niitä miniöidenne unelma-anoppeja? Sallikaa mun epäillä:) Sanalla tavalla ne tulevaisuuden mammat valittaa meistä tulevista anopeista, sanokaa kun sanoneen.
Ei omia lapsiaan ole pakko antaa kenellekään yökylään..eikä nyt vauvana ainakaan!
En itse olisi antanut lapsiani kenellekään, vaikka oli hyvät mummot ja papat ja aivan lähellä, miksi ihmeessä?
Ensimmäiset yökylät mummoloihin tuli siinä kolme-neljävuotiaana kun lapset itse halusivat, silloinkin vain joskus vaikka mummolat hyvät ja luotettavat.
Jos tarvittiin apuja niin tulivat meille muutamaksi tunniksi joskus.
Ja vieraille olisi ollut täysin mahdoton ajatus viedä lapsia yöksi edes neljävuotiaana, jotkuthan niitä työntää kelle vaan kunhan joku huolii! No meni ohi asian, tässähän ei siitä ollut kysymys.
Meilläkin muuten isomummo juotti laihalle yksivuotiaalle kermaa aikanaan, kun kävin toisessa huoneessa, äitini kertoi. No, en hennonnut hänelle siitä sanoa kun hyvää tarkoitti, eikä se yksi kerta vaaraksi ollut! Hyvät mummot ja vaarit rakastaa lapsenlapsiaan yli kaiken vaikka voi olla hieman eri tapoja.
En antaisi minäkään. En tosin ymmärrä muutenkaan miksi alle vuoden ikäinen on noin monta kertaa pitänyt jättää yöhoitoon. Omat kasvatusperuaatteet saa toteutettu vain hoitamalla lasta itse!
Kyllä se anoppi siitä leppyy aikanaan vaikka suuttuisikin, ihan hyvä on hänenkin välillä saada vastaan sanomista, ei se tapa anoppiakaan.
Lasta ei ole pakko hänelle antaa ja jos annat, niin älä syytä kuin itseäsi jos jotakin tapahtuu, sinulla oli kaksi vaihtoehtoa.
Kävin anoppini kanssa aikanaan myös rähinöitä, mitä vauvalle saa antaa ja mitä ei. Koska vauvalla oli jo pienenä alkanut olemaan oireita erilaisista ruuista, olimme lääkärin kanssa päättäneet minun olevan niitä syömättä imettämisen aikana. Anopin mielestä siedätys oli taas parasta ja hän oli antanut mm. appelsiinimehua nokkamukista alle puolivuotiaalle. Sen jälkeen ihmetteli kun vauvan iho lehahti kokonaan tulipunaiseksi... Tämän jälkeen mieheni piti sellaisen rähinän, että se muistuu varmasti vieläkin mieleen kun nyt jo 10 vuotiaan lapsen syömisistä puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:43"]
Kai se on ihan luonnollista että mummo haluaa olla lapsenlapsensa kanssa. Ja tuskin vauva kuolisi yhden yön takia, koska mummo on jo miehesikin saanut kasvatettua :D
[/quote]
Vanhemmat päättävät lapsen hoidosta lapsen etua ajatellen. Mummolla ei ole oikeutta eikä velvollisuutta hoitaa lasta, mutta jos molemmat niin haluavat niin hoidosta voidaan sopia.
Hyvälle vanhemmalle ei riitä, että lapsi selviää hoitokeikasta hengissä, vaan mielellään lapsen pitäisi olla myös hyväkuntoinen kotiin palatessaan. Jos lasta on purtu tai iho punoittaa huonon hygienan takia tai on syötetty jotain sopimatonta ja maha on kipeä, niin ihan ymmärrettävästi vanhempi ei halua lasta tuollaiselle hoitajalle uudelleen.
Ylipäänsä minusta alle vuoden ikäinen on aika pieni olemaan yötä poissa vanhempien luota.