Näin Puhdistus-leffan, en tajua miten sitä kirjaa pidetään niin hyvänä
En ole lukenut kirjaa, mutta menin katsomaan elokuvan ja minusta se ei ollut mistään kotoisin. Te, jotka olette sekä lukeneet kirjan että nähneet elokuvan, onko kirja oikeasti paljon parempi? Ainahan sitä elokuvasovituksista sanotaan, että huonompi kuin alkuteos, mutta vaikea uskoa, noin huonon leffan perusteella sitäkään.
Että en ymmärrä niitä meriittejä ja palkintoja, mutta toisaalta kauhu ei koskaan ole ollut lempigenreäni.
Kommentit (37)
Elokuvan perusteella ei voi arvostella kirjaa, senhän nyt sanoo jo terve järkikin. Toiseksi Puhdistus ei ole kauhua. Kirja on todella hyvä, taitavasti kirjoitettu ja taiten kuljetellaan eri tarinoita siinä rinnakkain. Tosin jos on tottunut lukemaan jotain viihdekirjallisuutta, niin ymmärrän kyllä, jos ei kolise.
Ap hyvä. Elokuva on surkea. Kirja on aivan erinomainen. Usko pois, eikä ole pelkästään minun, vaan kaikkien kriitikoidenkin mielipide.
Puhdistus ei ole kauhuelokuva.
Olen lukenut kirjan ja katsonut elokuvan.
Elokuva toi tarinan mielestäni jopa paremmin esiin. En ole mikään suuri historian ystävä / tuntija, joten ne jotkut luvut oli puuduttavia.
En silti sano, että kirja olisi ollut huono.
En ole nähnyt elokuvaa, mutta kirja ei ollut kauhua. Se oli todella hyvä, enkä voinut lopettaa kesken. Kirjat ovat useimmiten paljon parempia kuin elokuvaversiot niistä, tunnelma on voimakkaampi ja kirjaan pääsee sisälle, toisinkuin elokuvaa katsoessa sitä katsoo usein ulkoapäin, eikä ole osa tapahtumia..ymmärrätkö?
Stalinin lehmät ei taas oikein sytyttänyt, koska syömishäiriö ja muu oli siinä niin ahdistava aihe, jotenkin siitä tuli surullisemmaksi kuin Puhdistuksesta.
Kyllä se kauhuleffa oli, tarkka nimikin oli elokuvasovituksessa jo aika lailla kauhuun viittaava (Puhdistuksen yö), mutta kaveri sai minut sinne leffaan pakotettua.
No se nyt on vaan "muotia" digata Sofia ja aihe sattuu olemaan aikaan sopiva.
Eli virallinen propaganda-koneisto (=media) paukuttaa kirjan erinomaisuutta, koska se on eduksi tämän hetken agendalle.
Alkaa kieltämättä mennä ööveriksi suomessa tämä virolaisten perseen nuoleminen.
Musta se kirja ei ollut mitenkään niin sen hypetyksen arvoinen, kirjallisesti siis. Ihan ok kyllä. Luulen, että suurin syy kunniaan on se aihe, Viron historia, josta ei vielä ole niin paljoa tämän tyyppistä kirjoitettu, varsinkaan jonkun ei-virossa asuvan toimesta. Stalinin lehmiin taas samaistuin syömishäiriön puolesta, luonnollisesti osasi kuvata sitä hyvin kun on itse sairastanut.
Musta se kirja ei ollut mitenkään niin sen hypetyksen arvoinen, kirjallisesti siis. Ihan ok kyllä. Luulen, että suurin syy kunniaan on se aihe, Viron historia, josta ei vielä ole niin paljoa tämän tyyppistä kirjoitettu, varsinkaan jonkun ei-virossa asuvan toimesta. Stalinin lehmiin taas samaistuin syömishäiriön puolesta, luonnollisesti osasi kuvata sitä hyvin kun on itse sairastanut.
7:lle sanoisin, että elokuva on tosi hienosti tehty, upeita maisemia, upeita kuvia mm. jäisestä ikkunasta, muutenkin tosi hieno kokonaisuus, tunnelmaan tosiaan pääsee sisälle. Jossain vaiheessa elokuvaa mulla alkoi itku, joka jatkui loppuun asti. Ahdistava se siis oli.
-6-
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:37"]
Mä en voi kattoa sitä leffaa, koska ne ei puhu viroa :(
[/quote]
Joo muakin ärsyttää, että se filmattiin suomeksi. Olisi ollut tosi hyvä, kun siinä olis käytetty sitä kirltä millä ne puhuu kirjan mukaan.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:38"]
Eli virallinen propaganda-koneisto (=media) paukuttaa kirjan erinomaisuutta, koska se on eduksi tämän hetken agendalle.
[/quote]
Muotia, ääh. Mä luin kaikki Oksasen kirja t (pl. uusimman) ennen kuin hänestä tuli kuuluisa ja tykkäsin niistä. Jotkut kirjailijat tulevat kuuluisammiksi kuin toiset, mutta ei se tee heidän tuotannostaan silti paskaa.
Kaksi kysymystä sulle: onko kuitenkin ok arvostella kirjaa lukematta sitä (kuten ap)? Miten mielestäsi virolaisten perseennuoleminen ilmenee?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:40"]
[/quote]
Joo muakin ärsyttää, että se filmattiin suomeksi. Olisi ollut tosi hyvä, kun siinä olis käytetty sitä kirltä millä ne puhuu kirjan mukaan.
[/quote]
Leffassa puhuttiin kyllä englantia..
ap
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:40"]
[/quote]
[/quote]
Leffassa puhuttiin kyllä englantia..
ap
[/quote]
Minkähän elokuvan sä oot nyt katsonut?
[/quote]
Ai, palstapersukin heräsi... et ole selvästi koko kirjaa edes lukenut.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 19:45"]
[/quote]
Ai, palstapersukin heräsi... et ole selvästi koko kirjaa edes lukenut.
[/quote]
Mullekin tuli heti persis mieleen! Ehkä tuo perseennuolemisen överiksi meneminen on hänelle hyvin tyypillinen närkästyksen aihe.
Siis ihan oikeastiko arvostelet tässä nyt kirjaa siitä tehdyn elokuvan perusteella, lukematta kirjaa, siis sillä tavalla, että tämä aloitus ei ole provo?