Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lapsesta näkee kumpi kätinen hän on?

Vierailija
26.07.2013 |

Mun kohta 10kk vauva syö aina vasemmalla kädellä, olen kiinnittänyt tähän huomiota jo useamman viikon ajan. Tuleeko siitä nyt vasuri vai onko vain sattumaa? Jostain luin, että 1,5-vuotiaasta voi alkaa nähdä. Miten teillä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans nähtiin ihan ensimmäisenä elinvuonna. Aina otti tavaran vasempaan käteen, leluista lusikoihin jne. Se mitä kirjoissa lukee, ei kyllä aina pidä paikkaansa. Olen tämän osalta varma, että heti kun lapsi osaa tehdä asioita "yhdellä kädellä", niin sen jo huomaa.

Vierailija
2/8 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta näkee kätisyyden siitä, millä kädellä hän tarttuu tavaroihin ensisijaisesti ja mitä kättä hän käyttää eniten. Esimerkiksi juuri syöminen on sellainen puuha, josta kätisyyden näkee selvästi. Toinen on piirtäminen. 

Voit testata asiaa ojentamalla lapsellle mieluisia esineitä. Katso, millä kädellä hän ottaa tavarasta otteen. Seuraa myös, millä kädellä hän käyttää esinettä. Helistin, lasten muovivasara, autot, nuket tms. ovat hyviä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen käytti vasenta kättään enemmän kuin oikeaa varmaan jonnekin kaksivuotiaaksi asti. Sitten oikean käden käyttö tuli dominoivaksi pikkuhiljaa ja nyt lapsi selvästi oikeakätinen.

Vierailija
4/8 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pienistä saa mitään tolkkua, meidän poika ei käyttänyt kuin vasenta kättä ja nyt reilu 1v on alkanut käyttää huomattavasti enemmän taas oikeaa, mistä sitä tietää ja mitä väliä sillä on??

Vierailija
5/8 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen käytti alle 1-vuotiaasta pääasiassa vasenta kättä ja vasenkätinen hänestä myös tuli. Muut lapset käyttivät pienestä pitäen oikeaa kättä enemmän ja he ovat oikeakätisiä.

Vierailija
6/8 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on 2v ja käyttää molempia. Odotan vielä että hän näyttää kumpaa mieluummin käyttää =) Itse olen oikeakätinen, mutta teen paljon asioita vasemmalla koska välillä se tuntuu luontevammalta. Osaan esim kirjoittaa myös vasemmalla, vaikka toki vähän huonommin, mutta pärjään jos on pakko.

Vierailija
7/8 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 21:32"]

Poikani on 2v ja käyttää molempia. Odotan vielä että hän näyttää kumpaa mieluummin käyttää =) Itse olen oikeakätinen, mutta teen paljon asioita vasemmalla koska välillä se tuntuu luontevammalta. Osaan esim kirjoittaa myös vasemmalla, vaikka toki vähän huonommin, mutta pärjään jos on pakko.

[/quote]

Vaikuttaa siltä, että sinä olet molempikätinen, vaikka käytätkin enimmäkseen oikeaa kättä. Lapsesi on ilmeisesti perinyt sinulta tämän ominaisuuden.  Näitä molempikätisiä on jonkin verran, mikä on sinänsä hieno juttu. 

Vertailun vuoksi olen vahvasti oikeakätinen enkä pysty piirtämään tai kirjoittamaan vasemmalla kädellä. Ei vain luonnistu mitenkään. 

Vierailija
8/8 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isovanhemmat yrittävät opettaa lapsestamme vasenkätistä....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän