Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva anopille yöksi, onko pakko?

Vierailija
23.08.2013 |

Eli tilanne tämä: anoppi on kärttänyt lastamme yökylään hänen syntymästään saakka. Olen varmaan tehnyt virheen, kun olen omalle äidilleni muutaman kerran lapseni vienyt yöksi, tämä on miehellekin ollut ok.  Nyt anoppi vinkuu ja vinkuu, että hän HALUAA lapsen yöksi, on mm joskus sanonut että hänhän hakee, ja meillä vanhemmilla ei ole siihen mitään sanomista. Ongelma on se, etten luota anoppiin. Hän syöttää alle vuoden ikäiselle vauvallemme kaikkea mahdollista, ei pyyhi/pese pyllyä vaipanvahdon ohessa (tämän huomaan aina, punoitus on järkyttävä kun anoppi on ollut meillä hoitamassa), pitää liikkuvaista lasta jatkuvasti sylissään (ei siis päästä lattialle juuri lainkaan itsekseen) ja ei viitsi edes syöttämistä varten pestä käsiään. Näistä on anopille sanottu, ei mene jakeluun. Plus että anopilla on kamala koira, jota pelkään, ja jota pelkää moni muukin. On arvaamaton, huonosti koulutettu, äkäinen. Kuitenkin sisäkoira, ja en ole siellä halunnut edes käydä sen vuoksi, kun koiralla ei ole mitään käytöstapoja. Hyppi mm syöttötuolia vasten, turvakaukaloa, molemmissa lapsi oli ko hetkellä sisällä. On itsekin sanonut että koira on arvaamaton. On myös purrut ihmisiä, eikä tottele. Minuakin näykkäissyt kipeästi jalasta.. 

Eli. Omaan äitiini luotan, hänellä ei ole "hunsvotteja" lemmikkejä, hänelle saan "taottua" kalloon omat kasvatusperiaatteeni. En siis tarkoita, ettäkö minun kasvatustapani olisi oikea, mutta haluan, että aatteitani kunnioitetaan. Mm. juurikin vaipanvaihto, olen sanonut, että lapsella on herkkä iho, joten se on pestävä/puhdistettava vaipanvaihdon ohessa. Muuten menee pahimmillaan vereslihalle pyllyalueen iho.. Ei mene kaaleen. Vaippa vaihdetaan sylissä, ja ihoa ei puhdisteta. Ja iho on iltaan mennessä arka ja punainen.. Sitten syönti. Anoppi ennemmin huudattaa lasta pää punaisena ja yrittää väkisin syöttää, kun itse annan jo lusikan lapselle ja annan itse syödä, niin kauan kuin siihen mielenkiinto riittää. Tästäkin sanottu, tulee kuulema sotkua (meidän talossahan ne sotkut on!) ja ei ole kiva siivota (olen sanonut, että ihan itse voin siivota..). Ja sitten antaa lapselle vaikka ja mitä maistaa, tai jopa syödä paljolti, kun silmä välttää. Mm juustoa antoi kysymättä lupaa 5kk ikäiselle.. Samaten suklaata, pullaa ja margariinilla voideltua leipää alle vuoden ikäiselle. Olen sanonut, että vältän makeaa ja etenkin sokerisia ja makeutusaineella makeutettuja syömisiä ja juomisia mahdollisen diabetesriskin vuoksi, ei mene kaaleen. Lapselle on muutaman kerran tullut pahoja mahavaivoja kun anoppi ollut meillä hoitamassa.

On tämä anoppi ollut meillä yötä hoitamassa lasta pari kertaa, mutta hänen luokseen en uskalla antaa. Mies kyllä antaisi, ihan vain siksi, että saisimme kahdenkeskistä aikaa.. Tosin, mies ei lastaan juuri hoida muutenkaan, joten en ole hänelle antanut tässä yökyläasiassa periksi. Miten anopille voisi sievästi sanoa, että ei anna lastaan yöksi? Apuja ja neuvoja kaivataan. En siis halua loukata anoppia, muuten on kyllä mukava ihminen, mutta välillä tuntuu, että hän haluaa omia lapsemme, käy todella usein (tuleekin ilmoittamatta), ja äiti sekä isä työnnetään sivuun kun HÄN hoitaa, vaikka ei ole pyydetty.

Neuvoja, apuja kaivataan..

-Elli

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi neuvo: ÄLÄ vie lastasi anopille hoitoon.Sanoi mitä sanoi.

Vierailija
2/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oo pakko. Tietenkään. käske vaikka miehes sanoa ette vauva nyt tuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että voi jonkun kerran tulle taas teille hoitamaan, mutta et halua viedä anoppilaan vaikka sen koiran takia. Ja laitat miehesi tiukasti sanomaan äidilleen noista vaippa- ja syömisasioista, useimmin menee paremmin perille kun oma lapsi sanoo kuin että miniä sanoisi. Laps on sun, sä olet siitä vastuussa, anopilla ei ole mitään sanomista siihen.

Vierailija
4/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan, että vauva ei tule niin kauan kuin koira on paikalla, se on minusta jo erittäin suuri syy. Toinen syy voi olla, että ette tarvitse nyt mitään yöhoitajaa. Ihan sama on minusta suuttuuko anoppi vai ei, vauva on teidän ja ei mikään heittopussi.

Vierailija
5/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sen koira on ihan riittävä syy olla viemättä hänelle lasta hoitoon... Ja toi pepun pesemättömyys.

Vierailija
6/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kirjoitat hänelle kirjeen missä selität kaikki nuo asiat hänelle, pahoittelet vaikka kun itse olet niin tarkka mutta toivoisit todella että sinun toiveitasi äitinä kunnioitettaisiin. kerrot hänelle hänen olevan ihana mummo lapsellesi ja kuinka arvostat sitä että hän haluaa viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa, mutta pelkäät hänen koiraansa juuri kertomasi näykkäysyn takia. en osaa muuta neuvoa antaa, hän kuulostaa hyvältä ja kivalta mummolta joka ei vain ajattele samalla tavalla kuin sinä mutta varmasti tahtoo vain lapsen parasta. ja siitä pitää sinua onnitella, koska minulle tuollaista apua ei ole koskaan tarjottu mistään suunnasta ja olen puolivuotiaan yh.

Vierailija
7/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta selitykseksi ei kelpaa, että ei tarvita hoitajaa.. Vänkää vastaan, että seiskää vaikka päällänne koko yö, mutta hän haluaa lapsen luokseen yöksi. Ja epäilen, että loukkaantuu pahoin, jos sanon koirasta.. Pitää niitä lapsinaan. Miten siis sanoa voimakastahtoiselle naiselle vastaan, loukkaamatta häntä..? Onko se mahdoton tehtävä?

-Elli

Vierailija
8/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen on 4 eikä vieläkään ole ollut anoppilassa yötä. En luota anoppiin joten sinne ei mene. Mun äidin luona yökyläilyä on säännöllisesti.

Vierailija
9/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo täytyy olla tämän... 

Vierailija
10/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti siis kirjoittamani, että pitää sitä lapsenaan. Ja olen kyllä muuten iloinen, että lapsella on kaksi rakastavaa mummoa, tämä anoppi vain ehkä minun makuuni liiankin ;) mutta suotakoon se hänelle, eihän se minulta ole pois jos hän haluaa helliä ja hoitaa ainoaa lapsenlastaan. Mutta en siis uskalla hänen luokseen antaa yöksi, tänne voin kyllä hänet ottaa yöksi hoitamaan vaikka olisimme koko yön itse poissa.

-Elli

Vierailija
11/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot nuo samat syyt, suuttukoon sitten. Muuten et voi viedä koskaan hoitoon, mitäköhän sitten kun lapsi liikkuu enemmän? Kuullostaa just sellaiselta mummolta jolta lapset aina "karkaa tai putoaa heti kuin silmä vähän välttää" toisin sanoen mummo on itse torkahtanut sohvalle tai tuijottanut Emmerdalea. 

Vierailija
12/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kympille, valitettavasti ei ole provo, vaan ihka oikeasta elämästä.. Vai mikä tästä tekee mielestäsi provon? :)

-Elli

Vierailija
13/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on ihan luonnollista että mummo haluaa olla lapsenlapsensa kanssa. Ja tuskin vauva kuolisi yhden yön takia, koska mummo on jo miehesikin saanut kasvatettua :D

Vierailija
14/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin voimakastahtoinen, kestää kyllä myös suoraan sanomisen ja jopa pienen loukkaantumisen.

Arvelen, että olette melko nuoria. En itse voisi kuvitella, että äitini tai anoppini vänkäisi mulle tuolla tavalla vastaan. Varmaan nauraisin jos jompi kumpi yrittäisi. Minusta sen pitää riittää, jos sanot anopillesi, ettei se nyt taida olla hyvä idea. Jos anoppi sen jälkeen jatkaa vänkäämistä, sanot suoraan miksi ei. Jos aikuinen nainen siitä loukkaantuu niin oma on häpeänsä.

Lapsi on sinun, ei anopin.

Vierailija
15/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole provo, kuullostaa just mun omalta äidiltä.. Monet riidat ollaan punapyllyjen ja epähygienia/liikaa herkkuja ripuleiden takia riidelty.. Kehtaan sanoo epäkohdista kun on oma mutsi.

Vierailija
16/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan, että sitten parin-kolmen vuoden päästä voi harkita.

Vierailija
17/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todennäköisesti voi välttää sitä että anoppi loukkaantuu. Mutta voit perustella että lapsi on ollut hänen hoitonsa jäljiltä huonokuntoinen. Parasta olisi jos saisit miehesi ymmärtämään asian ja perustelemaan sen anopille. Kuulostaa myös vähän kummalliselta, ettei miehesi hoida.

Vierailija
18/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peppua ei kuulu pestä joka pissavaipan vaihdon jälkeen!!!! Ihme jos peppu punoittaa! Tiuhenpaan tahtiin vaan vaipan vaihdot, ettei siellä märässä vaipassa paikat haudu! Mutta en veis kyllä tuollaseen paikkaan lastani hoitoon. Koiran takia ja ruokailun.

Vierailija
19/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi lasta anopille hoitoon! Voit perustella asian,arvaamattoman koiran vuoksi! Se on hyvä syy ja siitä ei voi loukkaantua! Meidän lapsi 1v 4kk ei ole ollut kenelläkään yöhoidossa.Ja päiväaikaan vaan kaksi kertaa minun äitini ja siskoni on lastamme hoitanut tunnin ajan.Asumme eri paikkakunnilla kuin lähisukumme niin ei ole lastenhoitajiakaan lähellä.Ja vaikka olisi niin en vielä yökylään raaskisi antaa! Tsemppiä asian kanssa! Muista,että sinä olet lapsen äiti ja älä tee mitään mikä sinua arveluttaa! Lapsen parasta ajatellen!

Vierailija
20/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne. Siis sillä erotuksella, että "vauva" on jo 5v. Olin todella ahdistunut kun saatiin kuulla jopa, että "pakkohan se on antaa". Lapsi oli ehkä 14kk ennen kuin tajusin, että EI OLE. Mies ei pystynyt jotenkin sanomaan suoraan epäkohtia. (Kuten, että jos taapero laittaa KAIKEN suuhun myrkylliset kasvit poistetaan tai lasta vahditaan.)

Omalle äidille on helpompi olla suora.