Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Finskin lentoemoilla ja stuerteilla jopa 700% ylityökorvaukset

Vierailija
23.08.2013 |

Wau.

Pystyykö mikään ala panemaan paremmaksi?

Edes paperitehtailla ei ole vastaavaa.

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairilaisilla on tolkuttomat edut. Ilmeisesti mieluummin pitävät niistä kiinni firman kaatumisen uhallakin kuin säilyttävät työpaikkansa. Joku lopetetun paperitehtaan luottamusmies voisi hieman konsultoida.

Vierailija
102/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:39"]

Ei ole urbaanilegenda, mutta aivan marginaalinen tapaus missä noita korvauksia saa 700% mukaan. Sitä saa vasta 13 tunnin yhtäjaksoisen työn jälkeen. Ei välttämättä satu edes 20 vuoden uralla kuin kerta tai pari että saa yhtään tuon mukaan maksettua ylityökorvausta... 

Jo se, että lentoemännän keskimääräinen bruttopalkka kaikkine lisineen on noin 3400 euroa, kertoo, ettei siitä pyhä-, ilta- tai yötyöstä makseta rutiinisti 700% korvauksia...

[/quote]

Joku noita korvauksia kuitenkin saa ja aika hyvinkin, koskapa tavoitteena olevista 18 miljoonan euron säästöistä lähes kolmasosan saisi siitä että noista poikkeuksellisen suurista ylityökorvauksista luovuttaisiin.

[/quote]

Ne säästöt ei kyllä tulisi pelkästään noiden harvinaisten 700% korvauksen ylitöiden kohtuullistamisesta, vaan laskelmassa on tulkittu poikkeuksellisen suuriksi ylityökorvauksiksi silloin paljon tavanomaisempiakin korvausprosentteja. 

On totta, että nekin voivat olla joissakin maissa maksettaviin verrattuna suuria, mutta on törkeää tarkoitushakuisuutta ottaa esiin harvinainen tapaus ja antaa ihmisten ymmärtää että 700% palkkaa maksetaan lentoemännille rutiinisti,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo se, että lentoemännän keskimääräinen bruttopalkka kaikkine lisineen on noin 3400 euroa, kertoo, ettei siitä pyhä-, ilta- tai yötyöstä makseta rutiinisti 700% korvauksia...

[/quote]

3400 egeä kuussa siitä huulikiillon lisäilystä, kärryjen työntelystä ja kahvin kaadosta?! Tsiisös... :)

Vierailija
104/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan kertoa, kuinka monta tuntia kuukaudessa keskimäärin lentoemännät tekee sitä varsinaista lentoemännän työtä, eli palvelee asiakkaita lennon aikana?

Vierailija
105/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi itse alkaa lentoemännäksi jos kokee sen olevan mitä parhaiten palkattu unelmatyö.

Nro 17:lle kommentoin sen verran, että kahvin kaatelu ja muu ei ole ihan sama asia kun ollaan korkealla ilmassa. Vaikka sen kahvikupin osaa kuka tahansa kaataa, niin on paljon sellaisia asioita joita pitää tietää.

Suuri osa lentoemäntien työsä on ns. rutiinihommaa. Mutta kannattaa muistaa se, että JOS jotain tapahtuu, niin se "isoa" palkkaa kadehtiva mammakin on ensimmäisena lentoemännän hihassa kiinni huutamassa: "Mitä nyt tapahtuu" "Miksi menetämme korkeutta" "Auttakaa, lapseni löi päänsä ja menetti tajuntansa" "Mistä tuo savu tulee" "Kuinka tämä hätäuloskäynti aukeaa?"

LUOJALLE KIITOS, noin käy ääirmmäisen harvoin, ei osu kaikkie uralle. Mutta sitäkin useammin voi sattua kaikkea muuta "mukavaa", väkivaltainen känniääliö, päälle oksentava lapsi, vessan hajoaminen jne.

Lisäksi se mitä työ tekee kropalle, kosminen säteily, aikaerorasitus jne. Ja jos on pieniä lapsia, niin on aika ahdistavaa olla esim. Tokiossa kun kuulee että lapsella on korkea kuume ja erittäin heikko olo, kotiin kun ei pääse kuten pääsee naapurikaupungista "vaikka kävellen", suurin osa äideistä ei teekkään pitkiä lentoja.

Vierailija
106/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 20:37"]

Jokainen voi itse alkaa lentoemännäksi jos kokee sen olevan mitä parhaiten palkattu unelmatyö.

[/quote]

En todellakaan kadehdi, haluan itse työskennellä alalla, jossa tarvitaan vakaan kahvinkaatokäden sijaan älyä.  Ihmettelen vain tuota palkkaa suhteessa työn vaativuuteen.  (Ja juu, oma palkkani on tuota yllämainittua summaa korkeampi joten kateuskorttia on turha heittää kehiin.) 

- 17

Vierailija
107/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa ammatissa voi tulla hätätilanne ja asiakkaat kysyy apua. Lentoemot ei siitä poikkea mitenkään. Lentoemon työ on helppoa. Palkan lisäksi tulee päivärahat, älkää unohtako niitä!

Vierailija
108/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni oli Finnairilla emona 20 v. Halvat lentoliput koskevat vain perheenjäseniä ja niissä on vuosinokkimisjärjestys. Se joka on ollut kauemmin töissä pääsee varmemmin koneeseen. Eli vaikka finnairilainen maksaa esim 150 euroa Nykin lennosta, hän ei välttämättä pääse koneeseen, pääsee vain jos koneessa on tilaa. Ihan oma hohtonsa on siinä jos suunnittelee lähtöä esim Singaporeen ja koneessa on 2 paikkaa, mutta perheessä on 4 jäsentä, seuraava lento huomenna, samaan aikaan. Paluussa yritetään mahdollisimman myöhäiseen päivään, mutta työnantaja ei ole armollinen jos et pääse lennolle tekemään työvuoroasi sen takia jos olet jumissa toisella puolen maailmaa. Lentoetu on hyvä jos sinulla on paljon vapaata ja pieni matkaseura.

Esim parhaat hotellihinnat eivät anna peruutusmahdollisuutta.

Jokainen tietää kuinka ajoissa lentokoneet lähtevät aamuisin, henkilökunnan pitää olla 2 h aikaisemmin. Kuinka hyvin esim julkiset toimivat klo 5 aamuksi kentälle ?

Ystäväni lähti vuosi sitten ja sanoi hänellä oli hyvä tuuri ettei pahoja onnettomuuksia tapahtunut. Hänen kollegansa joutui Kanarian sarjalle, joka viikko rääkyviä lapsia, ihmisiä, joiden alkoholin tarjoilua joutui rajoittamaan ja muuten vaan huonosti käyttäytyviä ihmisiä. Siinä on hohto kaukana. Tai talvella lennättää pohjoisen kohteisiin yritysasiakkaita, jotka ovat niin tuiterissa ettei osaa kunnolla kävellä. Koukkimista tapahtuu liikaa ja jos 70 % on kone samanlaisia, hymy nopeasti hyytyy.

Muuten pilvin pimein ei saa ulkomailta tuoda, se oli silloin n 450 euroa kuussa. Tästä on tietty hankala jäädä kiinni, jos ostat joka kerta yhden vaatteen jne, mutta esim jos Aasian lennolta kärähtää kun on tuonut piraattituotteita, saa esimies siitä tiedon. Lentokentällä kun ollaan paljon samaa pataa. Ja sitten et enää Aasian lentoja saa.

Itse olen ostanut jo ensi vuodeksi 2 matkaa perheelle. Kummassakin lentojen osuus oli alle 200 euroa. Minä maksan mielellään 200 euroa siitä, että minulla on paikat koneessa ja pääsemme vielä istumaan vierekkäin.

Vierailija
109/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 20:14"]

[/quote]

3400 egeä kuussa siitä huulikiillon lisäilystä, kärryjen työntelystä ja kahvin kaadosta?! Tsiisös... :)

[/quote]

hmm, itse olen koodari it-alalla ja saan saman palkan, enkä kyllä vaihtaisi mukavaa liukuvalla työajalla päivätyötäni tuolissa perseelläni istuen ja näppäimistöä näpytellen, noin raskaaseen vuorotyöhön kuin lentoemännän työ, samalla palkalla...

Vierailija
110/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitäkin useammin voi sattua kaikkea muuta "mukavaa", väkivaltainen känniääliö, päälle oksentava lapsi, vessan hajoaminen jne.

[/quote]

Ihan normaaleja tilanteita myös muissa, tosin alipalkatuissa asiakaspalveluammateissa kuten vaikkapa Siwan kassalla. Itse asiassa noi väkivaltaiset känniääliöt taitavat olla siellä ihan arkea... 

Vierailija
111/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa muussa ammatissa hätätilanteen sattuessa soitetaan hätänumeroon ja apu saapuu piipaa.

Vierailija
112/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa ei kyllä juuri kukaan tiedä yhtään mitään Finnairista työnantajana. 

t. Finskin emo

Vierailija
113/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 17:lle kommentoin sen verran, että kahvin kaatelu ja muu ei ole ihan sama asia kun ollaan korkealla ilmassa. Vaikka sen kahvikupin osaa kuka tahansa kaataa, niin on paljon sellaisia asioita joita pitää tietää.

Suuri osa lentoemäntien työsä on ns. rutiinihommaa. Mutta kannattaa muistaa se, että JOS jotain tapahtuu, niin se "isoa" palkkaa kadehtiva mammakin on ensimmäisena lentoemännän hihassa kiinni huutamassa: "Mitä nyt tapahtuu" "Miksi menetämme korkeutta" "Auttakaa, lapseni löi päänsä ja menetti tajuntansa" "Mistä tuo savu tulee" "Kuinka tämä hätäuloskäynti aukeaa?"

LUOJALLE KIITOS, noin käy ääirmmäisen harvoin, ei osu kaikkie uralle. Mutta sitäkin useammin voi sattua kaikkea muuta "mukavaa", väkivaltainen känniääliö, päälle oksentava lapsi, vessan hajoaminen jne.

Lisäksi se mitä työ tekee kropalle, kosminen säteily, aikaerorasitus jne. Ja jos on pieniä lapsia, niin on aika ahdistavaa olla esim. Tokiossa kun kuulee että lapsella on korkea kuume ja erittäin heikko olo, kotiin kun ei pääse kuten pääsee naapurikaupungista "vaikka kävellen", suurin osa äideistä ei teekkään pitkiä lentoja.

[/quote]

Olen itse vuorotyössä, pitkiä yövuoroja. Se on kai verrattavissa aikaerorasitukseen? Entä kun nuo kaksi yhdistää, miten sitten? Onko kenelläkään siitä kokemusta? Kateeksi ei käy, taitaa olla rankkaa säätää sisäistä kelloa koko ajan. Varsinkin kun huomioidaan, kun että normaalia työaikaa tekevät valittavat että on vaikea sopeutua kellon siiirtoihin.

Vierailija
114/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyö varmast rasittaa aina kroppaa, mutta mieti yhdistelmää vuorotyö+jetlag.

Vierailija
115/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 16:38"]

Miksi jäkättää muiden eduista? Eikö olisi fiksumpaa taistella omalla työpaikallaan ja oman liiton kautta itselle paremmat edut, oli työ mikä tahansa? Tai hakeutua Finskille lentoemännäksi, kun se nyt niin houkuttelevaa tuntuu olevan? Tulisi se kateuteen haaskautuva energia parempaan käyttöön. 

[/quote]

Ei vaan poistaa ne edut lentoemänniltä. Tuohan on ihan kreikkalaista meininkiä.

Vierailija
116/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen AINA ihmetellyt, miksi ihmiset eivät vain huolehdi ns. "omista asioistaan". Tuntuu että varsinkin niillä aloilla joilla enemmistö naisi, ei mitään saada koskaan aikaan, esim. hoito- ja palvelualoilla.

Pitäisi vain lyödä ns. luu kurkkuun, eli VAATIA työolojen parannuksia. Mutta huomaa tästäkin "kateusketjusta" miksi niin ei tehdä: koska peltään että sitten Liisa saa enemmän mitä Maija, eli ollaan näin vaan hiljaa (huonoissa työoloissa pienellä palkalla) ettei niin ainakaan pääse käymään.

Esim. hoitoalalla on aivan järjetön tapa tehdä vuorolistoja, laitetaan ihminen ensin iltaan ja sitten aamuun peräkkäisinä päivinä ja muuta vastaavaa, asioita joihin pystyttäisiin kyllä vaikuttamaan jos tahtoa olisi.

Lisäksi tuntuu että hoitoalalla on menty koulutuksen kanssa vähän metsään, olisi hyvä että ammattien välillä olisi liian vähän koulutus- (ja sitä kautta palkka-) eroja. Ihan ns. perushoivaa voi tehdä melkein kuka tahansa muutaman kuukauden koulutuksen jälkeen, olisi hyvä että olisi hoiva-apulainen tmv. lähihoitaja ja sairaanhoitaja erikseen, ja kahden jälkimmäisen palkkoja voisi hieman nostaa, jaoteltuina vielä erikseen myös työn haastavuuden mukaan.

Vierailija
117/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten ihan vitun kyrpiintyneitä ämmiä siellä finskillä, onneksi ottavat ulkomaista työvoimaa ilmaa parantamaan , vähän sama kun rakennusalalla otetaan jengii töihin kun veronumero näkyvissä, mulle käy hyvin kunnon pitkäsääret näiden happamien sijaan, kannatetaan, iso käteenvet....nosto

Vierailija
118/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten ihan vitun kyrpiintyneitä ämmiä siellä finskillä, onneksi ottavat ulkomaista työvoimaa ilmaa parantamaan , vähän sama kun rakennusalalla otetaan jengii töihin kun veronumero näkyvissä, mulle käy hyvin kunnon pitkäsääret näiden happamien sijaan, kannatetaan, iso käteenvet....nosto

Vierailija
119/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
120/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset