Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljentytön arvosanoista, en ymmärrä..

Vierailija
23.08.2013 |

Ala-asteella oli ihan kohtalaisen hyvä, kehuivat tyttöä fiksuksi. Vitos-kutos luokalla arvosanat laskivat jonkun verran.

Sitten yläaste meni ihan järkyttävän huonosti, pääsi yhdeksänneltä luokalta keskiarvolla 6,9

Hädintuskin pääsi opiskelemaan minnekään. Opiskelee nyt kauppiksessa, paikassa jonne kaikki luuserit menevät kun eivät muualle pääse.

Täällä sit taas on saanut kiitettäviä lähestulkoon joka aineesta??? Myös niistä matikasta ja muista jotka oli yläasteella vaikeita.

Onko kauppiksen taso oikeasti noin alhaalla? Vitosen tytölle annetaan 3 (10) matematiikasta? Kaikista kursseista..

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että yläasteella koulu ei ole kiinnostanut. Mä tiedän yhden tytön, joka repi ala-asteen ajan 9 ja 10 joka kokeesta. Oli ns. paremmassa koulussakin taitojensa takia, mutta yläasteella alkoi tulemaan huonoa numeroa. Häntä ei enää kiinnostanut koulu, pojat ja kaverit veivät kaiken ajan.

Vierailija
2/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä vaatimustaso välttämättä ole kovin korkea. Mun kaveri oli peruskoulussa n. 7:n oppilas mutta kauppiksessa luokkansa priimus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monellehan käy juuri noin. Peruskoulun jälkeen opiskelu alkaa taas kiinnostaa. Ilmeisesti jotain on yläasteelta kuitenkin jäänyt päähän esim. matikasta. Lisäksi kauppiksessa matikka on järkevää, käytännönläheistä ja siksi paljon kiinnostavampaa kuin peruskoulussa. 

Vierailija
4/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minustakin kauppakoulun taso on todella alhainen. Esimerkiksi täällä keskiarvoraja kyseiseen laitokseen on 5.0 (eli ei rajaa ollenkaan)

En tiedä muista paikkakunnista, mutta kyllä minulla ainakin särähtää korvaan jos joku sanoo opiskelevansa liiketaloutta... Tulee jotenkin sellainen luuserin leima.

Vierailija
5/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin ole onnellinen, että pääsi opiskelemaan. Mun lapsi pääsi varasijalta Stadin ammattiopistoon vaikka keskiarvo oli 7.5. Lukio ei ollut vaihtoehtona, ei sinne halunnut. Luulen, että veljentyttösi on aikuistunut ja innostunut opiskelusta. Hän on tajunnut, että opiskelu on hänen tulevaisuudelle tärkeä. Ei peruskoulun yläasteella vielä olla niin "järkeviä" että ymmärtää opiskella. Murkkuikä sun muut tekevät tehtävänsä. Ammattiin opiskelu on ihan toista kuin peruskoulu. 

Vierailija
6/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:51"]

Kyllä minustakin kauppakoulun taso on todella alhainen. Esimerkiksi täällä keskiarvoraja kyseiseen laitokseen on 5.0 (eli ei rajaa ollenkaan)

En tiedä muista paikkakunnista, mutta kyllä minulla ainakin särähtää korvaan jos joku sanoo opiskelevansa liiketaloutta... Tulee jotenkin sellainen luuserin leima.

[/quote]

Heh, minun kenties tuleva miniäni (jos poika ei tajua erota) on juurikin opiskelemassa viimeistä vuottaan kauppiksessa, voi herranen aika että mua nolottaa kun sukulaiset kyselee häneltä mitä opiskelee.

"Mä opiskelen liiketaloutta" itselläni ei olisi pokkaa ilmoittaa

Vierailija
7/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan suomentaa näitä avauksia. Ap tarkoitti siis että miksi helvetissä veljen typerä pissis pärjää koulussa, koulun on pakko olla huono! Luultavasti lisämotiivina kirjoittaa tämä avaus on se, että oma fiksu lapsi pärjää huonommin opinahjossaan (mutta se onkin tosi kovatasoinen koulu, ehkä...)

-suomentaja

Vierailija
8/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että pärjää. Ilmeisesti peruskoulu oli EVVK niin kuin monilla on.

Nuoret kypsyy ja kasvaa huimin harppauksin ja tulee vastuunottoa elämästään. En vähättelisi liiketaloutta alana, uskon että moni teidänkin palkkanne laskee merkonomin papereilla.

Kaikkia aloja tarvitaan ja hienoa että eri aloille löytyy opiskelijoita ja aikanaan työntekijöitä.

Voi olla että tyttö päätyy kaupan alalle, kassaksi tai myyjäksi, erikoistuu taloushallintoon tai markkinointiin. On mahdollista että jatkaa opintojaan ja saa haasteellisempia töitä.

Mitä hävettävää on liiketalouden opiskelussa? En käsitä.

Vierailija
9/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:58"]

[/quote]

Heh, minun kenties tuleva miniäni (jos poika ei tajua erota) on juurikin opiskelemassa viimeistä vuottaan kauppiksessa, voi herranen aika että mua nolottaa kun sukulaiset kyselee häneltä mitä opiskelee.

[/quote]

Mun ex-appiukko oli vähän tuollainen eli häpesi mun AMK-tutkintoa, koska pojillaan oli kauppakorkeasta paperit. Minunkin olisi pitänyt vähintään sieltä valmistua, mielellään päälle jotain jotain jatko-opintoja päälle ja hienoja titteleitä. Hän ei itse vaimonsa kanssa ollut duunaria kummempi.

Aina jaksoi minulle muistuttaa, että "vielä ehdit opiskella yliopistossa". Vastasin siihen ettei ole minun juttuni ja saan tällä hetkellä parempaa palkkaa kuin moni akateeminen. Vissiin olisi parempi olla maisteri n. 3000€/kk palkalla kuin tehdä sitä sitä työtä, josta tykkään kunnon korvauksella :)

Vierailija
10/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskiarvo oli 6,9 ei se sulje pois sitä että hänellä olisi ollut myös ysejä ja kymppejä.

Opettajasta johtuen voi asiat avautua paremmin ja tulla sellaisia ahaa-kokemuksia. Itselleni ainakin on tullut.

Jos oppimisympäristö on mielekäs ja kemiat kohtaa opettajien kanssa voi arvosanatkin nousta. Tärkeintä on tietenkin opiskelumotivaatio.

Minulla on kaksi lukiolaista ja on keskusteltu siitä miten erilaisia opettajat ovat samassa aineessa, esim. matikka. Menossa on yhtäaikaa useampi kurssi ja eri opettajat ja ero heidän opetustyylissään on merkittävä. Toinen selittää asiat kansantajuisesti ja toinen on tyyliltään yliopistoluennoija.

Vierailija
11/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse voi olla myös siitä, että opiskeltavat asiat ovat tarkoituksenmukaisempia. Että esimerkiksi matematiikassa lasketaan oikeita asioita, tyyliin jotain palkkoja, eikä pelkkiä merkityksettömiä numeroita. Kasvattaa kummasti motivaatiota kun tietää miksi jotain tehdään. Ja varmaan tyttö on myös kypsynyt ja aikuistunut.

Vierailija
12/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten pitkälle on opiskellut, määrittää paljon ihmisen statusarvoa. Kun opiskelee yliopistossa, oppii ajattelemaan asioita moniulotteisemmin kuin ammattikoulussa opiskeleva.

Pieni esimerkki tuosta statusarvosta: olin eräällä vapaa-ajan kurssilla, jossa oli paljon keskusteluja pienryhmissä. Esitietoina annettiin koulutustaso. Niinpä huomasin olevani ryhmässä, jossa kaikki muutkin olivat akateemisia. Jos en olisi lukenut kauppaopiston jälkeen akateemista tutkintoa, olisin varmaankin ollut tuolla kurssilla duunareiden ryhmässä.

Palkkaa ei kysytty ryhmiä muodostettaessa, vaan koulutus.

Vierailija
13/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne peruskoulun numerot paljoa kerro: enemmän kyse motivaatiosta ja ikäkaudesta, joka vaikuttaa monilla koulunkäyntiin.

Itseäni ei koulunkäynti kiinnostanut, en tehnyt koulun eteen yläasteella yhtikäs mitään ja päästötodistus taisi olla 7 luokkaa. Lukiossakaan ei pahemmin kiiinnostanut, tosin pärjäsin ihan ok lukemattakin. Ei kiinnostanut.

Nyt takana kaksi yo-tutkintoa (maisteri ja lisuri) kahdelta eri alalta, kaikki yliopistolla saadut arvosanat välillä 3-5. :)

Ehkää sama on sukulaistyttösi kanssa? On nyt motivoitunut tekemään ja opiskelemaan.

Vierailija
14/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 lisää: tuo vapaa-ajan kurssi ei mitenkään ollut sidoksissa kenenkään ammatilliseen osaamiseen, vaan oli jotain ihan muuta. Osallistujia oli noin 200, joista tehtiin ryhmät keskusteluja varten.

Vierailija
15/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:45"]

Ala-asteella oli ihan kohtalaisen hyvä, kehuivat tyttöä fiksuksi. Vitos-kutos luokalla arvosanat laskivat jonkun verran.

Sitten yläaste meni ihan järkyttävän huonosti, pääsi yhdeksänneltä luokalta keskiarvolla 6,9

Hädintuskin pääsi opiskelemaan minnekään. Opiskelee nyt kauppiksessa, paikassa jonne kaikki luuserit menevät kun eivät muualle pääse.

Täällä sit taas on saanut kiitettäviä lähestulkoon joka aineesta??? Myös niistä matikasta ja muista jotka oli yläasteella vaikeita.

Onko kauppiksen taso oikeasti noin alhaalla? Vitosen tytölle annetaan 3 (10) matematiikasta? Kaikista kursseista..

[/quote]

Ei ole taso alhaalla. Vaan jos häntä ei yläasteella kiinnostanut koulu.

Vierailija
16/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:58"]

[/quote]

[/quote]

Miksi et? On se nyt järkevämpää kuin jotain sosiaaliroskaa tai jotain humpuuki taide aineita.

Vierailija
17/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:24"]

Se, miten pitkälle on opiskellut, määrittää paljon ihmisen statusarvoa. Kun opiskelee yliopistossa, oppii ajattelemaan asioita moniulotteisemmin kuin ammattikoulussa opiskeleva.

[/quote]

Ja ajatteles, jotkut oppivat erilaisia taitoja ihan vapaa-ajallaan.

Itse olen opiskellut kaksi tutkintoa ammattiopistossa, kolmas tutkinto on kesken. Määrittelepä minun statusarvoni, ihan mielenkiinnosta kysyn. Pelkkä koulutustaso kun ei loppupeleissä kerro ihmisestä juuri mitään.

Vierailija
18/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, eihän kolmonen edes ole hyvä. Just ja just keskitasoa. Vastaa ehkä just sitä seiskaa. Mitä te höpötätte?

Vierailija
19/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:36"]

Täh, eihän kolmonen edes ole hyvä. Just ja just keskitasoa. Vastaa ehkä just sitä seiskaa. Mitä te höpötätte?

[/quote]

Arvosteluasteikko on amiksissa nykyään 1-3.

Vierailija
20/42 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:36"]

[/quote]

Arvosteluasteikko on amiksissa nykyään 1-3.

[/quote]

Kyllä meidän tyttö vaan on repinyt vitosia monesta aineesta. Amiksessa myöskin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan