Bloggarityttö pistää laukkuun 2300,- ja mä kolmevitonen...
... asunoni maksanut ja taloudellisesti turvattu mietin, että josko sitä kerrankin 700,- tuhlaisi merkkilaukkuun, kun sen verran tulee ns. turhaa rahaa yhdestä täysin ylimääräisestä duunikeikasta.
Taitaa bloggarilla vielä hetki mennä, ennen kuin haavelemansa käsiraha on kasassa oman asunnon ostoon. Noh, prioriteettinsä kullakin.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 02:39"]
Miten helvetissä te maksatta käsilaukuista tollaisia summia!
Ja ootteko oikeesti niin tyhmiä, kun joku laukku on brändätty korkealle, niin se on pakko saada hinnalla millä hyvänsä?
[/quote]
Oletko sinä oikeasti niin tyhmä ettet ymmärrä että ihmiset arvostavat eri asioita ja nauttivat eri asioista? Se että sinä pidät 40€ laukustasi tarkoittaa että muut eivät saisi ostaa kalliimpia? Pitäisikö esim. Donald Trumpin köyhäillä jossain pikkuyksiössä syöden makaronilaatikkoa ja tehden pätkähommia? Jokainen elää tavallaan ja aika moni myös tulotasonsa mukaan kuluttaa. Miten se on muilta pois mihin joku rahansa käyttää, on se sitten biletykseen, tupakkaan, matkoihin, asuntoon, autoon, laukkuun, harrastuksiin...?
Se on ihan siitä kiinni minkä itse kokee tärkeäksi. Minäkin olen reipas kolmekymppinen ihan tavallinen sairaanhoitaja jolla kaksi lasta. Mulla on tälläkin hetkellä 4 yli 1000e maksavaa merkkilaukkua, näitä on ollut enemmänkin mutta olen myynyt pois kun ei ole ollut käyttöä.
Juurikin niin. Käyttäkööt jokainen rahansa mihin tahtoo. Luonnollisesti varakkaamman mielestä normaalihintainen laukku on myyntihinnaltaan korkeampi kuin vähemmän varakkaan. Se vain nyt menee niin. Mutta onhan se, että bloggari ostaa laukun, blogiin eli työhön liittyvä asia aivan kuin vastaavasti autokauppiaan mersu... Luultavasti autokauppiaalla on hieno, tyylikäs ja arvostettu auto mieluummin kuin päinvastainen. Vaatekaupoissa myyjät ovat muodikkaasti pukeutuneita, pankeissa virkailijat näyttävät virallisilta vaatetukseltaan. Se nyt vain on aivan luonnollista. Eihän maajussinkaan kannata puku päällä luoda lantaa. Hyvänen aika ihmiset käyttäkää järkeänne. Meillä jokaisella on omat erilaiset elämät ja elämäntilanteet ja vaikka joku turhaan ostaisi asioita joihin nyt ei välttämättä ollut niin järkevää satsata niin mitä siitä? Jokaisella meistä taitaa myös olla huonot puolensa.. Ap voi siis kertoilla ihan muualla mielipiteitään kuin vauva-palstalla ja olla tyytyväinen omiin täydellisiin saavutuksiinsa. Tiesitkös että 700euroa on aivan yhtä naurettava summa kuin 2300e. Jos nyt laukusta puhutaan. sitä on ihan turha puolustella mitenköän kun se nyt vaan on turhamaisuutta ja epäjärkevää rahankäyttöä.
Mun työpaikalla merkkilaukut ja superkalliit vaatteet on hieman noloja. Työskentelen kehitysmaassa humanitaarisen järjestön tehtävissä ja työmme on siis auttaa paikallisia asukkaita, joiden keskitulot ovat noin 200 dollaria kuussa. Siis koko perheen. Olisi aika irvokasta ajaa jeepillä kylään ja heilua laukun kanssa, jonka arvo ylittää koko kylän vuositulot. Toisaalta, monet kollegoistani omistavat älyttömän kalliita autoja, mutta sitä ei paheksuta...
Ennen olin töissä eräässä länsimaisessa suurkaupungissa ja siellä sitten ajatus oli enemmän sitä luokkaa, että alle 500 euron laukun kanssa ei kehtaa kaupungilla edes liikkua...
Joka tapauksessa, mielestäni laukku on todella tyylikäs ja itsekin voisin sellaisen ostaa :) En jaksa murehtia toisten rahankäyttöä, jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee.
Sen parin tonnin laukun ostamisen jälkeen voi heittää kaksi euroa hyväntekeväisyyteen ja mennä kotiin hyvällä omallatunnolla. On ottanut maailman nälkään kuolevat köyhät taas huomioon.
Mun mielestäni noita tonnien laukkuja ostavat ne jotka haluavat olla muiden silmissä "jotain." Jos asuisit yksinäsi metsän keskellä niin tuskin sulla olisi hinkua ostaa sinne tonnien arvoinen käsilaukku ihan vaan itseäsi varten, epäilen.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:05"]
oituu aivan eri tavalla.
[/quote]Eli et näe mitään konkreettista eroa esim. 700 euron heppoisen muovivuiskan, jossa ei ole edes vetoketjusuljentaa eikä liiemmin sisätaskuja, ja parin tonnin ison, lukuisia sisätaskuja ja vetoketjusuljennan omaavan korkealaatuisesta nahkasta valmistetun Hermesin välillä?
[/quote]
noilla ominaisuuksilla et saa hermèsiltä mitään tuohon hintaan (täysnahkainen, vetoketjullinen, usealla sisätaskuilla)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 08:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:05"]
oituu aivan eri tavalla.
[/quote]Eli et näe mitään konkreettista eroa esim. 700 euron heppoisen muovivuiskan, jossa ei ole edes vetoketjusuljentaa eikä liiemmin sisätaskuja, ja parin tonnin ison, lukuisia sisätaskuja ja vetoketjusuljennan omaavan korkealaatuisesta nahkasta valmistetun Hermesin välillä?
[/quote]
noilla ominaisuuksilla et saa hermèsiltä mitään tuohon hintaan (täysnahkainen, vetoketjullinen, usealla sisätaskuilla)
[/quote]
On kyllä kalliit vetoketjut ja taskut :D
Jos siinä veskassa ei olisi lukenut saint laurent, ei ko bloggaaja olisi edes vilkaissut sitä. Eli maksoi 12 kirjaimesta yli kaksi tonnia. Siinä voi sitten miettiä, onko se järkevää :)
Itselläni myös asuntosäästäminen meneillään. Haaveilin eräästä kalliista laukusta, mutta näin järkevämmäksi ostaa edullisempi ja laittaa loput laukkurahoista asuntotilille. Noin olisi kannattanut Lindankin tehdä. Esim. Pradalla on todella samantyyppinen malli ja edullisempi.
Ymmärrän aloittajaa, sillä itse kamppailen parhaillaan teini-ikäisen kanssa ”merkkilaukkujen” välttämättömyydestä/turhuudesta. Vaikea arvata kenen mielestä ne ovat turhia….yritä tässä nyt sitten kasvattaa teini-ikäisestä järkevää ja kriittistä kuluttajaa, kun netti on pullollaan, minun mielestäni törkeää kerskakulutusta. Raha-asiat ovat meilläkin kunnossa – ehkäpä sekin tyttöön vaikuttaa….pakko saada. Olen yrittänyt saada tyttöä ”sijoittamaan” sekin raha vaikka Plan Suomen toimintaan enkä vielä kyllä anna periksi. Olen yrittänyt osoittaa esimerkin voimaa, mutta ei tunnu(tietenkään) menevän perille. Teini-ikäinen poika osaa sen sijaan kiitettävästi ajatella omilla aivoillaan.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:18"]
Maksavat vain statuksesta... Jotkin tuotteet ovat vain niin hyvin brändätty että niistä saa maksaa milloin mitäkin. Isot muotitalot eivät ole tyhmiä kun pyytävät niitä hintoja, ostajat ovat jos siitä maksavat. Ihmetyttää vain, muistaaksni xenian blogissa on ollut jo pariin kertaan jonkin merkkilaukun valmistusvirheestä (oliko mulberryn alexa?), muistan että kommenttiboksissa lukijat jakoivat tarinoita samanlaisista virheistä ja laadun heikkenemisestä. Nykyaikana MIKÄÄN käyttötavara ei enää kestä, ei edes merkkilaukut, rapistuvat ensin sisäkankaat ja sitten kuluu ulkopuolelta. Omat ystävät eivät käytä 300e kalliimpia laukkuja, mutta luulen että tonnilaukkuja ostavat haluavat herättää toisissa naisissa kateutta tai sulautua joukkoon...?
Nahasta kannattaa maksaa ja hyvistä käyttötuotteista, mutta ihan oikeasti, jos ostat max 300eurolla laukun niin sitä kalliimmat eivät parane enää laadultaa, maksat tyhjästä. Laatu ei voi kasvaa rajattomasti, ylpeys sen sijaan saattaa, mikäs sen parempaa kun esitellä usein mitäänsanomattoman näköistä massaveskaa. Nimenomaan massaveskaa: aidot laukut eivät näytä kenelläkään enää miltään kun vuittoneitakin on kopioina vähän jokalissulla :D
[/quote]
Mun täytyy myöntää uskomaton epänaiseuteni tässä asiassa: Mua ei saa kassilla kateelliseksi, kun en tunnista yhtä ainoaa merkkikassia. En edes ikinä kiinnitä huomiota kenenkään kassiin. Mä en vaan kertakaikkiaan tajua miten naiset voi olla niin tyhmiä, että jaksavat vouhkata näin paljon... kasseista.
Ehkä mä sitten pääsen tässä elämässä vähän helpommallakin, kun voin tuhlata roposeni johonkin muuhun kuin ylihinnoiteltuihin nahanpalasiin.
Mulla on 4 merkkilaukkua, kaikki maksaneet 500 eurosta ylöspäin. Jokainen laukku on vieläkin myynnissä ja hinta mitä minä olen maksanut on vanhemmissa laukussa tuplaantunut.
10 v aikana, milloin ostin ensimmäisen laukun, en ole ostanut yhtään pussukkaa, muovipussia tai mitään muutakaan "väliaikaista" laukkua, paitsi muutaman kestokassin ja pari tälläistä olen saanut lahjaksi lehtitilauksen yhteydessä. Kaikkia näitä olen käyttänyt hyvin paljon ja tulen käyttämään vielä paljon.
Harmi että minulla on vaan poikia, olisi kiva jos tytölle voisi antaa joskus äidin vanhan laukun, mutta itsellenihän nämä alunperin ostin.
Bloggarit tarvitsevat kävijöitä ja kävijöitä ei riitä jos jokainen ostaisi joka 2,5.s vuosi uuden laukun. Ostamisia pitää olla. Ainakin tämän tapaisessa blogissa.
Koska hän ei joudu esim myymään itseään, tai käymään sossussa, saa bloggaaja tehdä omilla tuloillaan mitä blogistaan saa mitä haluaa.
Työkaverini osti Prada-kopion Italiasta. Omituisen vihreän, vähän metsänvihreää, mutta kirkkaamman värisen, joka ei sovi hänen vaatetukseen yhtään. Lisäksi laukku on hyvin kulunut, tekonahkaa kun on mutta hän on korjannut kulumisia maalaamalla lähes samanvärisellä tussilla kuluneisiin kohtiin ja kynsisaksilla leikkaa kulumiskappaleita pois. Prada-kyltti on pari kertaa tippunut, mutta hän liimaa sen aina takaisin.
Ja samalla pitää minua hulluna kun tulen uusimman ostokseni kanssa töihin. Hänen laukku maksoi 20 euroa 5 v sitten ja on kuulemma vielä ihan yhtä hyvässä kunnossa.
Makuja on monia.
Mä en vieraile yhdessäkään blogissa luksuslaukun takia. Näen niitä päivittäin sellaisten naisten käsivarsilla joille ne sopivat. En asu Suomessa. Koskakohan suomalainen nuori nainen tajuaa ettei se laukku korota arvoasteikossa kuin niissä piireissä joissa kukaan ei ole mitään, kuten täällä aaveella. Täällä on se ihastelijajoukko. Joillekin kuulkaa se luksuslaukku on yksi kala vedessä eikä sitä varten tarvitse säästää. Se ostetaan tarpeeseen mutta joidenkin kaupat nyt sattuvat olemaan ne Chanel ja Prada. Ruokakin haetaan siitä läheltä. Työmatkan varrelle ei osu yhtään henkkamaukkaa tai zaraa eikä niissä tule käytyä. Käy hieman sääliksi blogityttöjä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:02"]
Mä en vieraile yhdessäkään blogissa luksuslaukun takia. Näen niitä päivittäin sellaisten naisten käsivarsilla joille ne sopivat. En asu Suomessa. Koskakohan suomalainen nuori nainen tajuaa ettei se laukku korota arvoasteikossa kuin niissä piireissä joissa kukaan ei ole mitään, kuten täällä aaveella. Täällä on se ihastelijajoukko. Joillekin kuulkaa se luksuslaukku on yksi kala vedessä eikä sitä varten tarvitse säästää. Se ostetaan tarpeeseen mutta joidenkin kaupat nyt sattuvat olemaan ne Chanel ja Prada. Ruokakin haetaan siitä läheltä. Työmatkan varrelle ei osu yhtään henkkamaukkaa tai zaraa eikä niissä tule käytyä. Käy hieman sääliksi blogityttöjä.
[/quote]
En ymmärrä logiikkaasi? Ellei asu luksusalueella ja elä luksuselämää, ei saa ostaa yhtään mitään omaa kurjaa arkea piristämään?
rumat ne kalliilla vaatteilla, koruilla ja laukuilla koreilee :) minä olen niin hyvän nöklinen, että en tarvitse kalliita koristeita. Sama pätee kaikenmaailman lisäkkäisiin ja teko hömpötyksiin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 23:18"]
Maksavat vain statuksesta... Jotkin tuotteet ovat vain niin hyvin brändätty että niistä saa maksaa milloin mitäkin. Isot muotitalot eivät ole tyhmiä kun pyytävät niitä hintoja, ostajat ovat jos siitä maksavat. Ihmetyttää vain, muistaaksni xenian blogissa on ollut jo pariin kertaan jonkin merkkilaukun valmistusvirheestä (oliko mulberryn alexa?), muistan että kommenttiboksissa lukijat jakoivat tarinoita samanlaisista virheistä ja laadun heikkenemisestä. Nykyaikana MIKÄÄN käyttötavara ei enää kestä, ei edes merkkilaukut, rapistuvat ensin sisäkankaat ja sitten kuluu ulkopuolelta. Omat ystävät eivät käytä 300e kalliimpia laukkuja, mutta luulen että tonnilaukkuja ostavat haluavat herättää toisissa naisissa kateutta tai sulautua joukkoon...?
Nahasta kannattaa maksaa ja hyvistä käyttötuotteista, mutta ihan oikeasti, jos ostat max 300eurolla laukun niin sitä kalliimmat eivät parane enää laadultaa, maksat tyhjästä. Laatu ei voi kasvaa rajattomasti, ylpeys sen sijaan saattaa, mikäs sen parempaa kun esitellä usein mitäänsanomattoman näköistä massaveskaa. Nimenomaan massaveskaa: aidot laukut eivät näytä kenelläkään enää miltään kun vuittoneitakin on kopioina vähän jokalissulla :D
[/quote]
Mun täytyy myöntää uskomaton epänaiseuteni tässä asiassa: Mua ei saa kassilla kateelliseksi, kun en tunnista yhtä ainoaa merkkikassia. En edes ikinä kiinnitä huomiota kenenkään kassiin. Mä en vaan kertakaikkiaan tajua miten naiset voi olla niin tyhmiä, että jaksavat vouhkata näin paljon... kasseista.
Ehkä mä sitten pääsen tässä elämässä vähän helpommallakin, kun voin tuhlata roposeni johonkin muuhun kuin ylihinnoiteltuihin nahanpalasiin.
[/quote]
sama juttu mulla, en tiedä laukuista enkä kengistä mitään :) ihan tyylikkäänä kuljen kadulla, että en minä mikään rekkalesbo ole, mutta merkit ei kiinnosta minua pätkääkään.
Luullakseni ero kalliin ja halvan laukun välillä on suurin piirtein sama kuin ero käsin räätälintyönä tehdyn italialaisen silkkipuvun ja Dressmanin Kiinan tehtaan tekokuitutuotoksen välillä.
[/quote]
Mutta jos me nyt ei puhuta parinkympin laukusta versus parintonnin laukusta, vaan esim. parisataa maksavasta nahkaisesta laukusta versus toi bloggarin saintlaurent. Mun on todella vaikea uskoa, että saintlaurentin laatu olisi niin paljon parempi, että 1800 euron hintaero olisi perusteltu. Kyllä bloggarin laukussa vähintään 1500 euroa tulee ihan pelkästään siitä kultaisesta leimasta.
Ja kuten moni muukin on jo todennut, miksi ihmeessä kukaan sijoittaa tuollaisen summan laukkuun, joka on käytännössä ihan identtinen sen vanhemman laukun kanssa? Olisi nyt tosiaan ostanut konjakkisen [sic] tai vaikka viininpunaisen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:13"]
En ymmärrä logiikkaasi? Ellei asu luksusalueella ja elä luksuselämää, ei saa ostaa yhtään mitään omaa kurjaa arkea piristämään?
[/quote]
Siitä ei ole kyse. Mutta aika koomiselta näyttää suurin osa näistä blogipissiksistä: vaatteet ja kengät on zarasta, seppälästä, veromodasta tai henkkamaukasta, mutta laukun ja sen pakollisen, jumalattoman kokoisen, joka asuun yhdistettävän leopardihuivin pitää olla luiska (tai mahdollisesti mulberry).
Miksi, oi miksi, teitä tämä näin kovasti vaivaa? Linda shoppailee mielestäni todella järkevästi, ei tilaile nellyltä ja ties mistä koko ajan jotain rättejä, vaan ostaa harkitusti ja hyvää. Sen almanhan hän on ostanut jo ties kuinka kauan sitten. Parempi esimerkki kai tuollainen kuluttaminen on nuorille kuin se, että ostetaan kaapit täyteen roskaa, joka sitten kärrätään kaatopaikalle kun se meneekin pois muodista?
Miten helvetissä te maksatta käsilaukuista tollaisia summia!
Ja ootteko oikeesti niin tyhmiä, kun joku laukku on brändätty korkealle, niin se on pakko saada hinnalla millä hyvänsä?
Mun kallein laukku on maksanut ~ 40 euroa. Sekin oli mun mielestä paljon, mutta oli kiva ja käytännöllinen veska. Niin tuli hankittua.
Mä en edes tajua noista merkeistä mitään, enkä todellakaan välitä. Eikä tajua varmaan moni muukaan. Mutta Hei! Voittehan te merkkitietoiset kannella niitä veskojanne kaupungilla ja vilkuilla salaa minkä merkistä kassia se vastaan tulija kantaa ja arvottaa hänet ihmisenä sen mukaan!
Ps. Ennen kuin kukaan haukkuu minua kateelliseksi, niin voin kertoa, että minulla olisi varaa hankkia kallis merkkilaukku, mutten todellakaan käytä rahojani moiseen turhuuteen!