Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisista syistä ihmiset menevät terapiaan?

Vierailija
07.05.2025 |

Olen jo keski-ikäinen eikä minulla ole mitään sen suurempia ongelmia. On kuitenkin fakta, että lapsuus ei ollut paras mahdollinen ja kerrottavaa olisi.

Kuitenkin mietin itsemurhakandidaatteja ja lapsena hakattuja, ja ajattelen, että omat juttuni ovat vähäpätöisempiä eikä pidä kuormittaa systeemiä.

Miten itse ajattelette? Pärjään ilman terapiaakin, mutta olisi kiva kertoa totuus jollekin.

Asiantuntijoita linjoilla?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksaen saa mennä ihan mistä syystä tahansa. Mä olen käynyt kahdesti. Ekan kerran kun yritin laihduttaa, mutta laihdutus aina kaatui johtuen omasta päästä, kun ei ollut tahdonvoimaa ja selittelin aina itselleni miten "tämän kerran" ansaitsen herkuttelun jne enkä sitten laihtunut. Terapeutin kanssa juttelu selvitteli niitä ongelmallisia ajatuksiani, sai minut tiedostamaaan ne, ja olemaan tottelematta niitä käytännön tasolla.

Toisen kerran menin terapiaan 45-vuotiaana. Silloin ongelma oli keski-iän kriisi, selittämätön ahdistus ja tyhjyyden tunne ja turhautuminen kaikkeen, erityisesti omaan elettyyn elämään. En ollut masentunut, olin ihan täysin toimintakykyinen jne, olisin selviytynyt ilmankin terapiaa, mutta kyllähän se helpotti kun sai jutella jonkun kanssa. Ei niitä viitsi omia ongelmiaan kaverien päällekään loputtomiin kaataa, kyllästyvät vaan. Helpompi puhua jonkun kanssa, joka saa ihan palkkansa siitä, että kuuntelee. Mulla sitten yllättäen löytyi myös lapsuudesta peräisin oleva kehityksellinen trauma, vaikka heti ensin sanoin että mulla oli sitten hyvä koti ja lapsuus (koska meillä ei ollut alkoholismia, väkivaltaa, ei edes avioeroperhettä jne). Kuitenkin olin onnistunut omaksumaan lapsuudessa vahvan häpeäidentiteetin, jonka mukaan olin huono ja häpeällinen, ja minun täytyi sen takia jotenkin aina peittää todellinen itseni ja esittää parempaa. Juuri tämä valeidentiteetti oli lopulta syyni tyhjyyden tunteeseen.

Vierailija
2/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai onko joku itse käynyt terapiassa? Mistä puhuitte siellä? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksaen saa mennä ihan mistä syystä tahansa. Mä olen käynyt kahdesti. Ekan kerran kun yritin laihduttaa, mutta laihdutus aina kaatui johtuen omasta päästä, kun ei ollut tahdonvoimaa ja selittelin aina itselleni miten "tämän kerran" ansaitsen herkuttelun jne enkä sitten laihtunut. Terapeutin kanssa juttelu selvitteli niitä ongelmallisia ajatuksiani, sai minut tiedostamaaan ne, ja olemaan tottelematta niitä käytännön tasolla.

Toisen kerran menin terapiaan 45-vuotiaana. Silloin ongelma oli keski-iän kriisi, selittämätön ahdistus ja tyhjyyden tunne ja turhautuminen kaikkeen, erityisesti omaan elettyyn elämään. En ollut masentunut, olin ihan täysin toimintakykyinen jne, olisin selviytynyt ilmankin terapiaa, mutta kyllähän se helpotti kun sai jutella jonkun kanssa. Ei niitä viitsi omia ongelmiaan kaverien päällekään loputtomiin kaataa, kyllästyvät vaan. Helpompi puhua jonkun kanssa, joka saa ihan palkkansa siitä, että kuuntelee. Mulla sitt

Ok. Mitä pulitit per kerta? Ap

Vierailija
4/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näköjään kauheasti kiinnosta tämä aihe. Ok. Ap

Vierailija
5/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä, ei yksityisellä käyminen kuormita systeemiä. Sinulle voisi riittää esim. 10 kerran lyhytterapia, jos ei sen isompia murheita ole. Melkeinpä kaikille tekisi varmaan hyvää käydä juttelemassa jollekin ulkopuoliselle. Oma mieheni käy parhaillaan työuupumuksen vuoksi. 

Vierailija
6/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse lapsena hakattuna itsemurhakandinaattina olin ihan samaa mieltä kuin aloittaja, omat ongelmani ovat vähäpätöisiä ja en halua kuormittaa systeemiä.

Uskoisin, että yleinen virhe on ajatella terapia pelkkänä pitkäkestoisena ja raskaana traumaterapiana tai psykoterapiana. Oikeastihan sen pitäisi olla ennaltaehkäisevästi toimiva keskusteluapu. Eli kuormittavalla hetkellä käyt sen kerran pari juttelemassa ammattilaiselle, jotta saat omaa mieltäsi availtua ennen kuin asiat menevät pahemmin solmuun.

Mielestäni terapeutille voi ihan hyvin hakeutua siitäkin lähtökohdasta, että olisi kiva kertoa jollekin neutraalille taholle mitä omassa mielessä likkuu.

Vierailija
7/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin terapiaan. Itse voisin maksaa. Tahtoisin puhua ongelmistani jonkun sellaisen kanssa, joka jaksaa kuunnella, koska saa siitä rahaa. En haluaisi kuormittaa tuttuja omilla ongelmillani. Mutta en haluaisi, että kaikki asiani kirjattaisiin Omakantaan. Siellä on jo neuvolan jäljiltä tekstiä, jota en sinne haluaisi, kun erehdyin kertomaan rehellisesti neuvolassa ongelmistani. En ole vielä keksinyt miltä taholta järjestyisi.

Vierailija
8/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin terapiaan. Itse voisin maksaa. Tahtoisin puhua ongelmistani jonkun sellaisen kanssa, joka jaksaa kuunnella, koska saa siitä rahaa. En haluaisi kuormittaa tuttuja omilla ongelmillani. Mutta en haluaisi, että kaikki asiani kirjattaisiin Omakantaan. Siellä on jo neuvolan jäljiltä tekstiä, jota en sinne haluaisi, kun erehdyin kertomaan rehellisesti neuvolassa ongelmistani. En ole vielä keksinyt miltä taholta järjestyisi.

Jos menet omalla rahalla yksityiselle ilman lähetettä, ei tehdä mitään Omakanta-kirjauksia.

Vierailija
9/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin joskus vuosia sitten sai omakannasta piilotettua käynnit, joita ei halunnut yleiseen tietoon. 

Vierailija
10/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen kerran menin terapiaan 45-vuotiaana. Silloin ongelma oli keski-iän kriisi, selittämätön ahdistus ja tyhjyyden tunne ja turhautuminen kaikkeen, erityisesti omaan elettyyn elämään. En ollut masentunut, olin ihan täysin toimintakykyinen jne, olisin selviytynyt ilmankin terapiaa, mutta kyllähän se helpotti kun sai jutella jonkun kanssa. Ei niitä viitsi omia ongelmiaan kaverien päällekään loputtomiin kaataa, kyllästyvät vaan. Helpompi puhua jonkun kanssa, joka sa

Maksoi noin satasen per kerta (45 minuuttia).

Vierailija
11/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ihmeessä, ei yksityisellä käyminen kuormita systeemiä. Sinulle voisi riittää esim. 10 kerran lyhytterapia, jos ei sen isompia murheita ole. Melkeinpä kaikille tekisi varmaan hyvää käydä juttelemassa jollekin ulkopuoliselle. Oma mieheni käy parhaillaan työuupumuksen vuoksi. 

Täällä ainakin terapia maksaa 200€/kerta, ei monella ole varaa vaikka haluaisikin

Vierailija
12/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilta yksityisiltä ei mene mitään Omakantaan. Itse varmistin tämän ennen kuin varasin ajan, ja terapeutti sanoi että tiedot menee vain hänen omaan tietojärjestelmään, josta ei ole yhteyksiä Omakantaan eikä muihin järjestelmiin. 

Vierailija
13/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ainakin terapia maksaa 200€/kerta, ei monella ole varaa vaikka haluaisikin

Noin paljon? Mä käyn Helsingissä yksityisellä terapeutilla, 104 euroa kerta maksaa. Ja tämä on siis ihan koulutettu psykoterapeutti joka löytyy Valvirasta ja antaa myös Kela-korvattua psykoterapiaa.

Vierailija
14/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko onnellinen? Oletko tyytyväinen parisuhde-, perhe- ja työtilanteeseesi? Onko sinulla ystäviä? Mitä tunne-elämälle kuuluu? Jos kaikki on hyvin, et varmasti tarvitse terapiaa. 

Ja miksi ihmiset menee terapiaan? Koska jotkut asiat painavat, eivätkä saa selvitettyä niitä yksin. Tai tuntuu, että jumittaa jossain, josta voisi jo päästää irti.

Itse olen käynyt kolme vuotta terapiassa. Alun alkaen eron ja sitä seuranneen masennuksen takia, mutta auttoi se paljon muuhunkin. 

Vierailija
15/15 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmilta yksityisiltä ei mene mitään Omakantaan. Itse varmistin tämän ennen kuin varasin ajan, ja terapeutti sanoi että tiedot menee vain hänen omaan tietojärjestelmään, josta ei ole yhteyksiä Omakantaan eikä muihin järjestelmiin. 

Tämä on hyvä tieto. Varmistan asian vielä ennen kuin varaan aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi