Päiväkodin aloitus. Iso huolenaihe
Käytiin tänään tutustumassa lasten 1v9kk ja 4v kanssa päiväkotiin. Muuten vaikutti kivalta paikalta, mutta isoksi huolenaiheeksi jäi leikkipihan kiipeilyteline. Piha on siis kaikille lapsille sama, ei ole erikseen pienemmille omaa aluetta. Pihalla oli siis isoille tarkoitettu kiipeilyteline, joka oli melkoisen korkea. Meidän pienempi lapsi on kova liikkumaan ja kiipeämään ja lähtikinn nousemaan melkein heti sinne ylös ennen kuin kerkesin ottaa kiinni. Minua huolestuttaa todella paljon kerkeävätkö ja ymmärtävätkö hoitajat koko ajan vahtia ettei lapsi sinne pääse kiipeämään. Oikeasti saattaa olla henki pois jos pikkuinen sieltä pääsee tippumaan. Taisi olla pari vuotta sitten kuin muistan lukeneeni jutun, jossa (suomessa) pieni lapsi tippui jostain tuollaisesta kiipeilytelineestä leikkipuistossa ja kuoli. Muistaako kukaan muu?
Mitähän tässä pitäisi tehdä? Sanoin siitä kyllä jo tänään, että pääsee kyllä kiipeämään sinne, niin hoitaja jotain mutisi, että heillä on periaate ettei lapsia nosteta, että itse saavat kiivetä. Auttakaa, ollaan ihan untuvikkoja näissä päiväktiasioissa ja heti tuli tällainen asia, joka oikeasti huolestuttaa kovati :( Ja yksityinen päiväkoti kyseessä jos sillä edes mitään väliä on.
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 21:55"]
Olen nimenomaan antanut vapaasti kiipeillä, varmistanut vain takana ettei tipu. Ja olen edelleen ehdottomasti sitä mieltä, että yksin noin pienellä ei ole vielä asiaa niin korkeaan kiipeilytelineeseen!
ap
[/quote]
Tosiasia on, että pienillähän on pehmeämmöt kudokset, joten heidän putoamisensa ei ole niin vaarallista kuin esim. aikuisien.
Jos et voi opettaa sitä lastasi, niin sitten on parasta, että harkitset toista päiväkotia. Tuo teidänhän on yksityinen, joten pieniä ei ole sinne pakko viedä.
Etkö käynyt ollenkaan tutustumassa päiväkotiin ennen, kuin hait paikkaa sieltä?
Olen lastentarhanopettaja ammatiltani ja meidän päiväkodissa on omat ulkoilualueet (aidalla rajatut) isommille ja pienemmille. Meillä isojen kiipeilytelineeseen ei ole pienemmillä lapsilla mitään asiaa. Olemme ratkaisseet turvallisuuskysymyksen yhteisellä päätöksellä. Minusta huolesi on ihan aiheellinen.
Olisit ap varmaan ihan kauhuissasi meidän lasten päiväkodin pihalla. Siellä alle 3-vuotiaiden pihassa on kallio, josta saavat kiipeillä ja hyppiä.
Minun puolestani kiipeilköön. Tosin sateella katsoin vähän pahalla, kun antoivat lasten liukastella kumisaappailla liukkaalla kalliolla.
Ei ole pakko viedä kumpaakaan, mutta mitä tarkoitat tällä "Tuo teidänhän on yksityinen, joten pieniä ei ole sinne pakko viedä."
ap
Meidän esikoinen aloitti 2-vuotiaana päiväkodissa, jossa oli myös kaksikin kiipeilytelinettä, isompi siis todella korkea ja selvästi isommille, pienempi sitten näille pienemmille. Hyvin sitä kiipeilytelinettä vahdittiin eli yksi hoitaja katsoi sitä telinettä ihan koko ajan ja vahti siinä olevia tai sen luona leikkiviä lapsia. Oma lapseni oli tottunut liukumäkiin ja osasi kiivetäkin näppärästi ja kerran sitten kiipesi sinne, kun juttelin hoitajan kanssa. Sain tästä vähän moitteita, etten olisi saanut antaa lapsen sinne kiivetä, kun kerran se on pieniltä kielletty. Pian tämän jälkeen lapseni sai luvan sinne kiivetä ja taisi olla sitten 2,5-vuotias.
Kuopus aloitti toisessa päiväkodissa 1v9kk:n ikäisenä, ja taas oli yhteinen piha isompien kanssa ja keskellä iso kiipeilyteline. Täällä pieniä vahdittiin sitä tahtia, että eivät päässeet ilman aikuista kiipeämään, lapseni annettiin kuitenkin yrittää sitä tarkassa vahdissa ja oppi parissa kuukaudessa kiipeämään turvallisesti.
Usein päiväkodissa saattavat pienemmät ulkoilla eri aikaan kuin isommat tai sitten pienempiä paimennetaan pysymään ryhmässä omien hoitajien kanssa.
Kiitos vastauksista! Katsotaan mitä huomenna sanovat. Tässä päiväkodissa kaikki ulkoilevat yhtäaikaa ja minun on kyllä vaikea kuvitella miten aikoisivat saada liikkuvaisen lapsemme pysymään kokoajan oman ryhmän mukana. No, huomisiin siis :)
ap
Voi ei! Nyt please auttakaa! Ahdistuneena mietin täällä jättäisikö lapset kokonaan kotiin ja odottelisi vähän että kasvaa vai mitä tässä tekee? Olen todellakin aivan kahden välillä :(
ap
Mä en luottaisi pätkääkään siihen että vahtisivat lastasi ja estäisivät telineeseen pääsyn. Sitä en osaa puolestasi päättää että onko se riittävä syy perua paikan vastaanotto. Mikä sun tilanteesi on olisiko hoito vasta harjoittelua ennen kuin palaat töihin vai onko sulla duuni katkolla tämän vuoksi?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2013 klo 22:40"]
Ei ole pakko viedä kumpaakaan, mutta mitä tarkoitat tällä "Tuo teidänhän on yksityinen, joten pieniä ei ole sinne pakko viedä."
ap
[/quote]
No ihan sitä, että yksityiseen ei ole pakko viedä oli sitten iso tai pieni. Pienestä taidat kuitenkin olla huolissasi etkä isosta. Joten pienen viet sitten kunnalliseen hoitoon.
Sillä se on ratkaistu.
Itsekään en luota siihen, että kerkeisivät kokoajan pitää huolen lapsen kiipeilystä. Olisin menossa jatkamaan opintoja, joten mitään pakkoa ei ole päästä takaisin nyt. Sen verran pitkä tauko tullut opintoihin, että olisi jo hyvä saada jatkettua, että joskus valmistuisikin. Mutta tosiaan ei mitään pakkoa. Miehelläkin niin hyvät tulot, että tulemme vallan mainiosti niillä toimeen. Mietinkin pitäisikö unohtaa koko päiväkotitouhu. Vanhempi kyllä jo ihan innoissaan olisi sinne menossa vaikka kauheasti jännittääkin, eikä vielä uskalla edes puhua kenellekkään. Hänellä olisi kuitenkin leikkiseuraa naapurin lapsista kotonakin. Olen ihan hukassa tämän asian kanssa.
ap
Ei kannata aloitta, jos koet päiväkodin epäluotettavana. Tämä epäluottamus tarttuu lapsiinkin (erityisesti pieneen) ja heillä voi hoidon aloitus olla siksi tosi raastavaa.
No jos korketta on 160cm ja hiekkapohja alla niin tuskin lapsesi kuolee vaikka sieltä tippuisi. Korkeintaan murtuu käsi tai jalka ja kenellä lapsella ei nyt murtumia olisi lapsena tullut.
Ihan oikeasti relaa vähän. Nauratti vähän tämä aloitus. Toki sinällään ymmärrän huolen, mutta päiväkodin tädit varmasti ymmärtävät riskin ja jos eivät, niin tiputus tuskin on hengenvaarallinen.
Kun siinä kiipeilytelineessä lapsia kiipeilee, olivat ne sitten isompia tai pienempiä, niin aivan varmasti siinä on ainakin yksi hoitaja tarkkailemassa.
Kannattaa puhua vaikka lapsen omahoitajan kanssa, että olet vähän huolissasi siitä kiipeilytelineestä ja kyselet, minkälaiset säännöt heillä on kiipeilytelineen suhteen.
22 jatkaa:
Mä ymmärrän huolesi ja ihmettelen muutamia vastauksia. Mun mielestä tippuminen, kaatuminen, naarmut ja haavat "kuuluvat" lapsen elämää. Kiipeilyteline on aina kiipeilyteline, ja onhan se eriasia tippua sieltä korkealta kiipeilytelineestä kuin sängystä - tai sitten ei ole harvinaista, että ihmisillä on 150-160 cm korkeita sänkyjä ;)
Lapset eivät ole kissoja. Ne eivät tipu aina jaloilleen, kun helposti tippuvat pää edellä ja siitä voi tulla oikeasti pahaa jälkeä.
En koe päiväkotia muuten epäluotettavana. Ja iloiseen ja innostuneeseen sävyyn olen lapsille siitä puhunut. Tosin sitä olen myös ihmetellyt, että kun isompi on ujo lapsi niin miksi hoitajat eivät ole oikein ollenkaan edes yrittäneet ottaa kontaktia häneen. Jutella ja näyttää kivoja juttuja ym? Vai onko tapana, että annetaan lapsen rauhassa vain katsella ja tarkkailla ja itse "aktivoitua"? Lapsemme eivät siis ole koskaan olleet päiväkodissa enkä itsekään aikoinaan niin tämä kaikki on meille ihan uutta. Ja totta kait myös päiväkodin ja ryhmien lapsimäärät mietityttävän. Pienempi on kuitnekin vielä aika pieni.
ap
Hei,
et selvästikään ole vielä valmis eroamaan pikkuisestasi - ole vielä vuosi lisää kotona, pikkulapsivuodet menevät niin nopeaan eikä niitä saa koskaan takaisin. Opintoja ja töitä ehdit vielä tehdä monta vuotta.
Omat lapseni olen vienyt vasta 3-4 v hoitoon kun lapsi jo osaa huolehtia itsestään hieman ja kertoa päivästä.
Joo, se on vain sananhelinää että pienet ei saa sinne mennä. No tottakai he menevät heto kun selkänsä kääntää. Ei ne hoitajat sielllä kerkeä jokaisen perään joka sekunti katsomaan. Yleensä ne seisovat tumput suorina yhdessä porukassa ja juttelevat keskenään.
No nyt on asiasta keskusteltu ja vähän ristiriitaiset tuntemukset jäi asiasta. Useammalta hoitajalta kysyin ja päällimmäisenä jäi ajatus, että kukaan ei kiipeilytelinettä erityisesti vahdi. Yksi joitaja sanoi, että jos lapsi osaa itse sinne kiivetä niin hänen annetaan kiivetä. Että yleensä lapsella on itsesuojeluvaisto joka pitää lapset pois sellaisista mitä ei vielä tarpeeksi hyvin osaa. Käski katsoa miten lapsi luontaisesta siinä toimii. No, katsoin. Lähti kiipeämään ja pääsi kiipeämään ylös asti. Kaksi kertaa olisi tipahtanut jos en olisi ollut takana varmistamassa. Juttelin vielä uudestaan kaikista topakimman hoitajan kanssa. Sanoi, että pitää sanoa muille hoitajille ja laittaa papaerihin, että pitää katsoa. Mutta minun on siltin vaikea luottaa. Mitäs sanotte te muut? Erityisesti te jotka itsekkin äiväkodissa töissä?
ap
Olen nimenomaan antanut vapaasti kiipeillä, varmistanut vain takana ettei tipu. Ja olen edelleen ehdottomasti sitä mieltä, että yksin noin pienellä ei ole vielä asiaa niin korkeaan kiipeilytelineeseen!
ap