Taatusti tepsivä keino lopettaa kiusaaminen!
Ihanaa, kun tuossa aiemmassa ketjussa niin moni oli mielissään, kun jonkun kiusatun lapsen äiti oli käynyt puhuttelemassa kiusaajan tiukasti koulun pihalla!
Tätä keinoa olen itse menestyksellisesti käyttänyt noin 5 kertaa kahden lapseni koulu-uran aikana, eikä ole tarvinnut kertaakaan pelätä, että lapsiani kiusattaisiin ja he kärsisivät enkä minä edes tietäisi asiasta. Lapset tietävät, että mulle kannattaa kertoa, niin kiusaaminen päättyy siihen, satavarmasti.
Vastustan nykyaikaista lässytystä, jonka mukaan asiat pitäisi selvittää aikuisten kesken oppilashuoltoryhmissä tms. ja sitten lapset kättelemään ja se on siinä, useimmiten kiusaajaa ei edes rankaista. Tärkeää tietenkin sekin on, että puhutaan ja keskustellaan, mutta kuulemani mukaan kiusaaminen jatkuu tällaisissa tapauksissa lähes aina.
Kun vieras aikuinen tulee yllättäen paikalle ja puhuttelee kunnolla, niin että korvat soi vielä viikon kuluttua, niin sepä keino tepsii!
t. nimim. Kokemusta on!
Kommentit (51)
Olen itse koulukiusattu enkä halua kellekään sitä samaa p*skaa!
Vanhemmilleni en voinut asiasta puhua koska kiusaaminen kulminoitui erääseen juttuun jota jatkoin vanhempien vastustuksesta huolimatta. Olin siis sopassani yksin. Ja tämä siis yläasteella.
Meidän poika aloitti juuri ekalla luokalla ja aion kuunnella todella(!) herkällä korvalla koulun/koulumatkojen juttuja. Uskon kuitenkin pojan kilttiin sovittelevaan luonteeseen, isoon kokoon ja itsepuolustusharrastukseen. Hän on kuitenkin melko lärppä joten kieli ja käytös ovat välillä ajatuksia edellä joten aivopieruja pääsee säännöllisesti. Yleensä ne kyllä ovat lähinnä vain kohellusta ja huonojen ideoiden kerhoa...
Katseista päätellen taisin olla eskarivanhempien kummajainen kun vanhempainillassa tuli juttua kiusaamisista ja niihin puuttumisista sekä kiroilusta. Kaikki olivat ensin vähän vaivaantuneita hymistelijöitä kunnes tokaisin että meidän pojan suun saa pestä saippualla ja tarvittaessa taluttaa korvasta nurkkaan. Siinä vaiheessa alkoi kulmien kohottelu...
Nahinatkin kuuluvat kasvamiseen eikä äiti voi joka risausta olla oikomassa mutta jos oikeasti joku kiusaa jotakin niin siitä ei hyvä heilu!
Jos meidän sälli jää kiinni kiusaamisesta niin varmasti tulee muistamaan mielipiteeni asiasta ja kertomaan siitä vielä lastenlapsilleenkin. Enkä pelkää nostaa kissaa pöydälle oli asia mitenpäin vain. Luulisi viimeistään tinanapin "soosoon" tepsivän.
Toistaiseksi en ole vielä havainnut kiusaamisia suuntaan tai toiseen mutta auta armias jos...
Mulla on ujo ja herkkä ja pienikokoinen poika, herkästi kiusatuksi tulevaa tyyppiä. Olen sanonut sille että vaikka koskaan ei saa toista lyödä, itseään saa tarvittaessa puolustaa fyysisesti. Olin tosi yllättynyt kun se teki sen kanssa. Koulussa yksi kiusaajatyyppinen kaveri oli yhtäkkiä vaan lyönyt lastani mahaan kesken leikin ja nauranut päälle, jotain tällaista se oli. En muista oliko siinä sitten vielä muutakin yritystä ollut. Joka tapauksessa seuraavana päivänä mun lapsi oli mennyt kun kukaan ei huomannut koulun takana ja tönäissyt sen pojan nurin. Ei sitten sen jälkeen ole ainakaan muuta kuulunut tästä tapauksesta.
Tietty kiusaaminen ei ole koskaan hyvä asia mutta yksi pieni valonpilkahdus tuossa näkyy... nimittäin maailman kiihtyvästä tahdista, materialismistä sekä raakuudesta huolimatta olen ollut havaitsevinani hienoista pehmeiden arvojen kohoamista.
Ennen kiusattiin sarjakuvahahmopaitaisia, punapinkkiväripilkkupoikia, rilareita, äidin kanssa kulkevia, vanhalla pyörällä ajavia, kirpparivaatelapsia... no kiusaamistahan nyt voi keksiä mistä vain ja aina on keksittykin.
Nyt kuitenkin teinit voivat laittaa piirroshahmopaidan (esim. angry birds) ja miehetkin pitävät vaaleanpunaisia paitoja. Silmälaseja on vaikka mitä tyyliä ja ovat osa pukeutumista. Muutenkin kierrätysaate on "merkki korkeammasta ajattelusta ja osa maailman sontaanhukuttamisen tiedostamisen näyttämisestä". Minimalismi ja downshiftaus on in. Siihen kuuluu tottakai mummopyörät ja kirppariretrokuteet.
Toisinsanoen siis ainakin paikoin kulman kovin kundi/gimma onkin se joka uskaltaa tehdä sitä mitä toiset pelkäävät vahingossa/tiedostamattaan tekevänsä.
Olen aina sanonut lapsilleni että tosimies pitää vaikka Hello Kitty -paitaa ja toivon heidän viljelevän tuota sanontaa!
Olen ollut huomaavinani samaa. Monesta asiasta olen itse ollut ihan että ou noouuuuuu nyt tuota kohta kiusataan ja asettunut 80-lukulaiseen suoja-asentoon jo valmiiksi mutta eipä vaan kiusattukaan.
Huomasin sellaisen seikan koulun joulukirkossa,että ne tytöt jotka päsmäröivät koulussa ja sulkivat piirin ulkopuolelle toisia,istuivat äitiensä kanssa ja niiden äidit kailottivat kylän juoruja kirkonpenkeistä toiseen. Siinä tuli kuulkaa naapurin lapsettomuus ja appiukon veritulppa ihan yleiseen jakeluun ja juorun päätteeksi nauraa rätkätettiin. Pappi oli toki juorukerhon rekvisiittaa vaan ja mitäs muista piittaamaan kun kerranki nähdään,kirkon kaiku vielä mahdollistaa sen ettei tarvi huutaa ihan kantava ääni riittää. Se oli jäätävä huomata,ja miettiä mitä ne lapset oppivat tästä? Ettei tarvitse välittää muista. Ja näitä tyttöjä jotka dominoivat koulussa oli siis kolme,ja juuri heidän alkuasukas äitinsä olivat kirkkohäiriköt.
Sattumaako?
Kyllä tuo turpaanveto on konsti, joka lopettaa kiusaamisen parhaiten. Näinhän lapset ovat perinteisesti aina ottaneet toisistaan mittaa ja näyttäneet, missä on kaapin paikka.
Mutta miten vastaaja nro 35 menettelit, mistä sait voimat ja sisun, jos kiusaajat olivat sinua isompia ja heitä oli monta?
Kiinnostaa todella!
Mä olen kaksi kertaa taluttanut oman poikani suunnilleen korvasta kaverin ovelle pyytämään anteeksi perseilyään. Sanoin silloin että kolmatta kertaa en halua tätä tehdä eikä ole tarvinut. Kyseessä oli kaksi erillistä tapausta, nimittelyä ja kaverin syrjimistä. Muistan vieläkin, miten toisen kaverin äiti sanoi, että "kuulin, että olet äiti jonka kanssa homma hoituu". Hassua, että tämä on yksi elämäni parhaimmista palautteista :)
Näin sekä on tehtävä! Katseesta, miten aikuisuus on hukassa useimmilla, kun kyseenalaistetaan vanhemman oikeus puheella lapsensa kiusaajaa ja ehdotetaan tosissaan, että pitäisi tuollaisessa asiassa ottaa yhteys viranomaisiin. Haloo ihmiset!
Tytär tuli kotiin kun oli kuudennella luokalla,oli keskiviikko ja kertoi,että kolme kasiluokkalaista tyttöä oli alkanut häntä kiusaamaan.Mulla kilahti aika pahasti päässä ja soitin asiasta rehtorille ja vaadin vanhemmat ja likat paikalle,nopeasti! Perjantaina pidettiin palaveri missä oli aika paljon väkeä kuraattorista lähtien.Olin asian tiimoilta tosi väsynyt ja annoin tulla suustani aikamoista tekstiä!Eli annoin pelon persuuksiin koko porukalle,mutta se pitkä tarina,miten sen annoin,mutta siihen loppui kiusaaminen!Elikkä,se mikä kiusaamiseen tehoaa on antaa PELKO!Valitettavasti asia on näin.Ei tullut pieneen mieleenikään,että tyttöni olisi joutunut vaihtamaan koulua!Keskiviikkona alkoi ja perjantaina kiersivät kaukaa tyttöni.
Tytär tuli kotiin kun oli kuudennella luokalla,oli keskiviikko ja kertoi,että kolme kasiluokkalaista tyttöä oli alkanut häntä kiusaamaan.Mulla kilahti aika pahasti päässä ja soitin asiasta rehtorille ja vaadin vanhemmat ja likat paikalle,nopeasti! Perjantaina pidettiin palaveri missä oli aika paljon väkeä kuraattorista lähtien.Olin asian tiimoilta tosi väsynyt ja annoin tulla suustani aikamoista tekstiä!Eli annoin pelon persuuksiin koko porukalle,mutta se pitkä tarina,miten sen annoin,mutta siihen loppui kiusaaminen!Elikkä,se mikä kiusaamiseen tehoaa on antaa PELKO!Valitettavasti asia on näin.Ei tullut pieneen mieleenikään,että tyttöni olisi joutunut vaihtamaan koulua!Keskiviikkona alkoi ja perjantaina kiersivät kaukaa tyttöni.
Kun vanhemmat marssii koululle, on aina mahdollisuus, että tulee oikeusmurhia. Omaa tytärtäni oli pojat kiusanneet vuosia ja tyttö ei enää kestänyt vaan tinttasi turpaan. Siitä tuli tyttärelleni rangaistus, mutta koska asia tutkittiin huolellisesti, pojat saivat myös rangaistukset.