Jaahas, oli sitten joku äiti käynyt välitunnilla riehumassa lapselleni
Eli kyseessä 5.luokkalainen lapseni, joka on ollut koulun alusta, tai tarkemmin 2.luokalta haastava tapaus.
Nyt hän oli sitten kuulemma (?) mollannut jotain pienempää tyttöä koulussa välitunneilla. Fyysistä väkivaltaa ei ollut käyttänyt.
Tämä toinen oppilas, kolmasluokkalainen tyttö, oli ilmeisesti kertonut asiasta kotona ja eilen yllättäen tämä äiti oli saapunut koulun pihalle ja mennyt räyhäämään pojalleni. Oli ihmetellyt kuinka tuon näköinen kaveri kehtaa mollata kenenkään ulkonäköä ja haukkunut pelkuriksi, joka kiusaa pienempiään kun ei oman ikäisiä uskalla yms.
Sitten äiti oli hakenut välituntivalvojan ja pojan kuullen sanonut, että enää hän ei tästä asiasta puhu vaan seuraavaksi asia menee poliisille ja lastensuojeluun ja lähtenyt.
Tämä oli pojan versio ja soitin asiasta opettajalle, joka selvitti asiaa ja näin siinä oli käynyt.
En nyt mitenkään puolustele poikaani, tiedän, että hän on haastava tapaus niin kotona kuin koulussa ja samantyylisiä ongelmia on ollut ennenkin. Mutta aina ennen niihin on puututtu aikuisten toimesta, keskusteltu, tavattu opettajan kanssa, on ollut jäki-istuntoa ja kotiarestia. Tämän toisen äidin käytös taas ei mielestäni ollut alkuunkaan fiksua. Miksi ei lähtenyt selvittämään asiaa opettajan tai minun kanssani vaan heti meni lapselle riehumaan. Sitä kritisoin, en siis asiaan puuttumista.
Ja kuinka hän voi uhkailla poliisilla ja ls-ilmoituksella jos kerran asiaa ei ole muuten selvitetty?
Kommentit (461)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 14:56"]
Tällaista tavallista settiä, poika oli kysynyt tietääkö tyttö mitä pienille lapsille tehdään, että ne nakataan merille hain syötäväksi ja sitten loput jäänteet muurahaisille. Oli haukkunut rotiksi ja ulkonäköä sen verran, että ovat pienikokoisia. Eli ei mitään todella pelottavaa, tappouhkauksia tms.
ap
[/quote]
Kyllä se lastensuojeluilmoitus näköjään on aiheellinen.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 17:44"]
266, mistä sä nyt oikein tempaiset noita väitteitäsi? Ap kertoo, että vuosien mittaan on ollut ongelmia, joihin on puututtu, eikä puolustele lastaan siltä osin. Mitään neljää vuotta ei ole kerrottu, keksit senkin ihan itse, samoin keskustelut ja niiden määrän.
Tässä ei kukaan ole ymmärtänyt kiusaajaa, mutta ei myöskään tuollaista lynkkaaja-äitiä. Eikä mene sulle jakeluun, ei millään... tuossa joku arveli, että projisoit tähän jotain omia kiusaamiskokemuksiasi, ja samaa arvelen minä.
Kyllä asiaan voidaan puuttua hyvinkin tiukasti. Äiti ois voinut mennä puhumaan suoraan ap:lle. Uhata koulua rikosilmolla jne. Mutta kas ei, kun se äiti oli samanlainen kakkahousu pienempiensä kiusaaja kuin sinä ja tuo poika.
[/quote]
No voi anteeksi, sehän on kiusannut muita vasta kolme vuotta. Muuttaa asiaa todella paljon. Vasta KOLME vuotta, eihän se sitten mitään haittaa. On vielä haastava lapsikin. Annetaan sen siis tehdä ihan mitä se haluaa, ei mitään väliä. Puututaan sitten ensi vuonna jos se vielä jatkaa tai ehkä seuraavana. Silitetään päätä ja ymmärretään. Kun se on niin reppana ja sai varmaan kauheet traumat kun sille kerrottiin miten käy jos jatkaa kiusaamistaan. Eihän sitä edes uhattu, kerrottiin vaan mitä seuraa jos ei noudata sääntöjä. Poika on jo 11v. joten on 4 vuoden kuluttua rikosoikeudellisesti vastuussa tekemisistään, on jo korkea aika opettaa että mitä se tarkoittaa. Jos kiusaa muita niin silloin siihen voi sekaantua poliisit ja sosiaaliviranomaiset. Ehkä ap:nkin kannattais "uhata" sitä poikaansa. Kertoa ihan rehellisesti mitä siitä voi seurata pojalle ja koko perheelle jos poika ei ala vihdoin ja viimein noudattaa yhteisesti sovittuja sääntöjä.
[/quote]
Kertoo vain sinun "faktoistasi" aika lailla, että keksit niitä koko ajan itse, hakeaksesi itsellesi perusteluja.
Poikahan ei edes varsinaisesti kiusannut, vaan ilkeili, eikä edes tytöstä henkilökohtaisesti. Mietis vähän, oisko poliisilla intoa mennä kurasseeraamaan poikaa siksi, että on mennyt kysymään joltain välkkärijonossa, että "tiedäksä, mitä pienille lapsille tehdään, syötetään haille ja murkuille loput"...
Oikeaa kiusaamista on uhkailu, sosiaalinen eristäminen, selän takana mollaaminen, fyysinen kivun ja ahdistuksen aiheuttaminen.
Mutta ei se mitään, sulla on nyt vauhti päällä, anna palaa vaan. Ap:n lapsi on käärmeen sekasikiö, pirusta seuraava, se pitäisi sulkea linnaan tai ainakin viedä tallin taakse lopetettavaksi.
Jos mun poika olis vitosella ja hyvin tunnettu kiusaaja. Jopa niin tunnettu että alempien luokkien oppilaiden vanhemmat sen tuntee ja tietää niin en kehtais netissä itkeä kuinka väärin poikaani on kohdeltu. Häpeäisin syvästi sitä etten ole älynnyt hommata lapselleni apua jo ajat sitten. Kun kerran keskustelut ei auta vaan kiusaaminen jatkuu vuodesta toiseen niin että muiden on siihen puututtava niin pakkohan tuossa olis katsoa itseään peilistä ja todeta, että nyt on tehtävä jotain muutakin kuin vain keskusteltava. Oman lapseni takia. Paha olohan sillä pojalla on kun kerran pitää tuntemattomille pikkutytöille huudella ja uhkailla.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:50"]
Vähän ohiksena:
Ystäväni, joka on työskennellyt opettajana reilut 10 vuotta, on monesti puhunut siitä, että noilla "leijonaemoilla" on monilla mennyt tämä kiusaamisasia jo ihan överiksi. Joillekin heistä kun kaikki lasten väliset erimielisyydet ja pienemmätkin riidat ovat kiusaamista. Ja sitten asiaa aletaan selvittää ja selvittää, ja lopulta ollaan raivoissaan opettajalle, rehtorille, "kiusaajan" vanhemmille jne., koska "koulussa ei suhtauduta kiusaamiseen tarpeeksi vakavasti!"
On siis kiusaamista ja "kiusaamista", ja tätä eivät tunnut jotkut "leijonaemot" tajuavan.
[/quote]
Viestiä alaspäin peukuttanut taitaa itse olla tuollainen koulukiusaamista kaikkialla näkevä emo? :)
Lapsillekin pitää antaa mahdollisuus olla keskenään joistain asioista vahvastikin eri mieltä. Kaiken kiistelyn ja pienen riitelynkin näkeminen kiusaamisena ja siihen puuttuminen on pahimman luokan curling-vanhemmuutta, ja siitä on vain haittaa lapsen kehitykselle.
Mutta ei tästä tässä yhteydessä tämän enempää. Menee vähän liikaa aiheen ulkopuolelle.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:39"]
Opettakaa vaikka lapsillenne hyviä vastalohkaisuja mieluummin tai vaikka vaan nauramaan ja katsomaan leukailijaa päästä varpaisiin vähän sillee säälivästi...
[/quote]
Voi huokaus. Meidän luokan pojat kiusas mua yläasteella jonkun verran ja kokeilin jotain tällaista vastaansanomista kerran. Eihän se luontevaa ollut ujolta ja hiljaiselta tytöltä. Pojat räjähti nauramaan ja sen viikon mua kiusattiin siitä yrityksestä panna vastaan, entistä enemmän. En yrittänyt toista kertaa. Onneksi ne suurimman osan aikaa ei muistanut että olen olemassakaan.
Voi kamala! Sanoin tänään ekaluokkalaisilleni, että mitä pikku kirput! Nyt tulee joku ja uhkaa varmaan poliisilla.
Ei mutta vakavissaan: tuollainen ei ole hyvää toimintaa. Lapset oppivat esimerkistä ja jos aikuinen tulee heitä haukkumaan ja uhkailemaan, se on heille osoitus siitä, että niin saa toimia. Silmä silmästä, hammas hampaasta -períaate ei istu suomalaiseen kulttuuriin, varsinkaan kun kyse on vielä aika pienestä lapsesta.
Minä ottaisin varmasti pojan tiukkaan puhutteluun, soittaisin tai wilmailisin hänen vanhemmilleen ja reaktiosta riippuen panisin istumaan jälki-istuntoa. Jos siis vanhemmalta saisin tietää, että joku on tuollaisia kommentoinut pienemmilleen. Se kokemukseni mukaan yleensä riittää hyvin, vertaissovittelukin tehoaa vielä tuonikäisiin.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 14:56"]
Tällaista tavallista settiä, poika oli kysynyt tietääkö tyttö mitä pienille lapsille tehdään, että ne nakataan merille hain syötäväksi ja sitten loput jäänteet muurahaisille. Oli haukkunut rotiksi ja ulkonäköä sen verran, että ovat pienikokoisia. Eli ei mitään todella pelottavaa, tappouhkauksia tms.
ap
[/quote]
Kyllä se lastensuojeluilmoitus näköjään on aiheellinen.
[/quote]
On, on... (ja tähän laittaisin sen face palmin, jos se tällä alustalla onnistuisi.)
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:56"]
Jos mun poika olis vitosella ja hyvin tunnettu kiusaaja. Jopa niin tunnettu että alempien luokkien oppilaiden vanhemmat sen tuntee ja tietää niin en kehtais netissä itkeä kuinka väärin poikaani on kohdeltu. Häpeäisin syvästi sitä etten ole älynnyt hommata lapselleni apua jo ajat sitten. Kun kerran keskustelut ei auta vaan kiusaaminen jatkuu vuodesta toiseen niin että muiden on siihen puututtava niin pakkohan tuossa olis katsoa itseään peilistä ja todeta, että nyt on tehtävä jotain muutakin kuin vain keskusteltava. Oman lapseni takia. Paha olohan sillä pojalla on kun kerran pitää tuntemattomille pikkutytöille huudella ja uhkailla.
[/quote]
Mistä ihmeestä tiedät, että sen tytön äiti tietää ja tuntee ap:n pojan entuudestaan? Et mistään, ap ei ole sellaista kertonut.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:53"]
266, mistä sä nyt oikein tempaiset noita väitteitäsi? Ap kertoo, että vuosien mittaan on ollut ongelmia, joihin on puututtu, eikä puolustele lastaan siltä osin. Mitään neljää vuotta ei ole kerrottu, keksit senkin ihan itse, samoin keskustelut ja niiden määrän.
Tässä ei kukaan ole ymmärtänyt kiusaajaa, mutta ei myöskään tuollaista lynkkaaja-äitiä. Eikä mene sulle jakeluun, ei millään... tuossa joku arveli, että projisoit tähän jotain omia kiusaamiskokemuksiasi, ja samaa arvelen minä.
Kyllä asiaan voidaan puuttua hyvinkin tiukasti. Äiti ois voinut mennä puhumaan suoraan ap:lle. Uhata koulua rikosilmolla jne. Mutta kas ei, kun se äiti oli samanlainen kakkahousu pienempiensä kiusaaja kuin sinä ja tuo poika.
[/quote]
No voi anteeksi, sehän on kiusannut muita vasta kolme vuotta. Muuttaa asiaa todella paljon. Vasta KOLME vuotta, eihän se sitten mitään haittaa. On vielä haastava lapsikin. Annetaan sen siis tehdä ihan mitä se haluaa, ei mitään väliä. Puututaan sitten ensi vuonna jos se vielä jatkaa tai ehkä seuraavana. Silitetään päätä ja ymmärretään. Kun se on niin reppana ja sai varmaan kauheet traumat kun sille kerrottiin miten käy jos jatkaa kiusaamistaan. Eihän sitä edes uhattu, kerrottiin vaan mitä seuraa jos ei noudata sääntöjä. Poika on jo 11v. joten on 4 vuoden kuluttua rikosoikeudellisesti vastuussa tekemisistään, on jo korkea aika opettaa että mitä se tarkoittaa. Jos kiusaa muita niin silloin siihen voi sekaantua poliisit ja sosiaaliviranomaiset. Ehkä ap:nkin kannattais "uhata" sitä poikaansa. Kertoa ihan rehellisesti mitä siitä voi seurata pojalle ja koko perheelle jos poika ei ala vihdoin ja viimein noudattaa yhteisesti sovittuja sääntöjä.
[/quote]
Kertoo vain sinun "faktoistasi" aika lailla, että keksit niitä koko ajan itse, hakeaksesi itsellesi perusteluja.
Poikahan ei edes varsinaisesti kiusannut, vaan ilkeili, eikä edes tytöstä henkilökohtaisesti. Mietis vähän, oisko poliisilla intoa mennä kurasseeraamaan poikaa siksi, että on mennyt kysymään joltain välkkärijonossa, että "tiedäksä, mitä pienille lapsille tehdään, syötetään haille ja murkuille loput"...
Oikeaa kiusaamista on uhkailu, sosiaalinen eristäminen, selän takana mollaaminen, fyysinen kivun ja ahdistuksen aiheuttaminen.
Mutta ei se mitään, sulla on nyt vauhti päällä, anna palaa vaan. Ap:n lapsi on käärmeen sekasikiö, pirusta seuraava, se pitäisi sulkea linnaan tai ainakin viedä tallin taakse lopetettavaksi.
[/quote]
Ai nykyään kiusaajat ja kiusaajien vanhemmat saa päättää sen mitä on OIKEAA kiusaamista. Hienoa, silloinhan ei tarvitse edes itsellen myöntää ettei osaa kasvattaa lastaan. Kun EI se oikeesti ketään kiusaa, vähän vaan ilkeilee.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:50"]
Vähän ohiksena:
Ystäväni, joka on työskennellyt opettajana reilut 10 vuotta, on monesti puhunut siitä, että noilla "leijonaemoilla" on monilla mennyt tämä kiusaamisasia jo ihan överiksi. Joillekin heistä kun kaikki lasten väliset erimielisyydet ja pienemmätkin riidat ovat kiusaamista. Ja sitten asiaa aletaan selvittää ja selvittää, ja lopulta ollaan raivoissaan opettajalle, rehtorille, "kiusaajan" vanhemmille jne., koska "koulussa ei suhtauduta kiusaamiseen tarpeeksi vakavasti!"
On siis kiusaamista ja "kiusaamista", ja tätä eivät tunnut jotkut "leijonaemot" tajuavan.
[/quote]
Viestiä alaspäin peukuttanut taitaa itse olla tuollainen koulukiusaamista kaikkialla näkevä emo? :)
Lapsillekin pitää antaa mahdollisuus olla keskenään joistain asioista vahvastikin eri mieltä. Kaiken kiistelyn ja pienen riitelynkin näkeminen kiusaamisena ja siihen puuttuminen on pahimman luokan curling-vanhemmuutta, ja siitä on vain haittaa lapsen kehitykselle.
Mutta ei tästä tässä yhteydessä tämän enempää. Menee vähän liikaa aiheen ulkopuolelle.
[/quote]
Ei se kylläkään mene aiheen ulkopuolelle. Minusta tuossa on kyse juuri sellaisesta, johon ei ole syytä kamalasti puuttua, kun ei mennä henkilökohtaisuuksien tai uhkailun puolelle.
Onko ihmekään että lapset laukovat ties mitä suustaan kun aikuisten mielestä haukkuminen rotaksi on ihan ok.
Minä itse hoidin kanssa kiusaamisen kiusaajan kanssa, enkä sotkenut välikäsiä hommiin! Asia meni perille
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:39"]
Opettakaa vaikka lapsillenne hyviä vastalohkaisuja mieluummin tai vaikka vaan nauramaan ja katsomaan leukailijaa päästä varpaisiin vähän sillee säälivästi...
[/quote]
Voi huokaus. Meidän luokan pojat kiusas mua yläasteella jonkun verran ja kokeilin jotain tällaista vastaansanomista kerran. Eihän se luontevaa ollut ujolta ja hiljaiselta tytöltä. Pojat räjähti nauramaan ja sen viikon mua kiusattiin siitä yrityksestä panna vastaan, entistä enemmän. En yrittänyt toista kertaa. Onneksi ne suurimman osan aikaa ei muistanut että olen olemassakaan.
[/quote]
Yläaste on hei vähän toinen juttu.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:59"]
[/quote]
Mistä ihmeestä tiedät, että sen tytön äiti tietää ja tuntee ap:n pojan entuudestaan? Et mistään, ap ei ole sellaista kertonut.
[/quote]
No löysihän se sen sieltä koulunpihalta. Tiesi kuka kiusaa. Ja ap:han itse myöntää että ongelmia on ollut jo useita vuosia. Eiköhän tuon pojan kaikki tunne.
Joo, mut hei eihän se ketään kiusaa, on vaan hiukan haasteellinen ja korkeintaan vähän ilkeilee.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 19:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ai nykyään kiusaajat ja kiusaajien vanhemmat saa päättää sen mitä on OIKEAA kiusaamista. Hienoa, silloinhan ei tarvitse edes itsellen myöntää ettei osaa kasvattaa lastaan. Kun EI se oikeesti ketään kiusaa, vähän vaan ilkeilee.
[/quote]
Ei, kyllä se tyttö siitä saattoi hermostua ja asiaan pitää opettajan puuttua.
Mutta TOTTA KAI jokaisen pitäisi pitää joku suhteellisuudentaju rikosilmoituksienkin teossa, eikö muka sinun mielestäsi? Ymmärtää edes jotain siitä, millä tavalla lapset, myös ne palstamammojen pyhimusmäiset pikku kultamuruliinit siellä juttelee välitunnilla.
Eikä tulkita ihan kaikkea heti sellaiseksi kiusaamiseksi, että aikuisella on lupa hyökätä koulun alueelle uhkailemaan ja haukkumaan lasta.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 19:01"]
Onko ihmekään että lapset laukovat ties mitä suustaan kun aikuisten mielestä haukkuminen rotaksi on ihan ok.
[/quote]
Ei sitä ole ok:ksi sanottu, ei vaan ole pidetty sitä äiteen hyökkäystä järjelliseksi ja oikein mitoitetuksi. Jokainen ymmärtää, ettei tuollaiseen poliisi tai lastensuojelu puutu paitsi ehkä puhuttamalla sitä vieraita lapsia koulun alueella uhkailevaa äitiä!
Hmmm. Minun poikani meni yhtenä aamuna kouluun ja sivusta juoksi joku poika suoraan päälle ja kaatoi lapseni. Menin ja kysyin häneltä, miksi hän tekee sellaista, tuskin tykkäisi itsekään, jos kouluun tullessaan joku kävisi sillä tavalla päälle. Alkoi väittää, että poikani tekee samaa hänelle, mutta tiedän, että se ei ole totta, koska olen aamuisin aina siellä koulun pihalla. Sanoi, että "älä viitsi, itsekin tiedät ettei tuo ole totta".
Se siitä. En olisi kyllä ikinä kehdannut alkaa uhkailla tai haukkua häntä. Se nyt ei vaan ole tapa herättää kenessäkään "synnintuntoa" tai empatiaa. Jos tuo toistuu, sitten otan opettajaan yhteyttä (ei ole toistunut).
Joka tapauksessa keinot rötösten mukaan, ei heti aleta ampua tykillä. En kotona rankaise omiakaan lapsia heti puolen vuoden arestilla, vaan lievemmistä töpeksinnöistä lieviä rangaistuksia ensin.
Tuli tässä ohiksena vaan mieleen. En siis kannata tuon ap:n pojan puhuttelun kaltaista reagointia, kun kyse kuitenkin on varsin lievästä kiusaamisesta. Opettajalle voisi edes ensin soittaa ja kysyä, mitä aikoo tehdä asialle.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 18:59"]
[/quote]
[/quote]
No löysihän se sen sieltä koulunpihalta. Tiesi kuka kiusaa. Ja ap:han itse myöntää että ongelmia on ollut jo useita vuosia. Eiköhän tuon pojan kaikki tunne.
Joo, mut hei eihän se ketään kiusaa, on vaan hiukan haasteellinen ja korkeintaan vähän ilkeilee.
[/quote]
Sen tytär oli myös siellä välitunnilla, eiköhän tuo osannut osoittaa oikean jäppisen. Nyt taidat puhua jostain omasta kokemuksestasi, jännästi projisoit niitä tähän ja luulet tietäväsi enemmän kuin oikeasti kukaan on kertonut.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 19:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei, kyllä se tyttö siitä saattoi hermostua ja asiaan pitää opettajan puuttua.
Mutta TOTTA KAI jokaisen pitäisi pitää joku suhteellisuudentaju rikosilmoituksienkin teossa, eikö muka sinun mielestäsi? Ymmärtää edes jotain siitä, millä tavalla lapset, myös ne palstamammojen pyhimusmäiset pikku kultamuruliinit siellä juttelee välitunnilla.
Eikä tulkita ihan kaikkea heti sellaiseksi kiusaamiseksi, että aikuisella on lupa hyökätä koulun alueelle uhkailemaan ja haukkumaan lasta.
[/quote]
Joo, sovitaan sitten että ei se ketään kiusaa. Ihan muuten vaan niillä on ollut näitä keskusteluja open/reksin sekä vanhempien välillä, kakkosluokalta lähtien. Kyse ei ole ollut kiusaamisesta, ihan muuten vaan ovat jutelleet ja ihan vaan huvin vuoksi äiti on antanut pojalle arestia. Ne muut lapset vaan kuvittelee koko kiusaamisen. Ap:n poika on oikeesti väärinymmärretty sankari.
Vähän ohiksena: