Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Blogien "Päivän asut" - tarkoitus?

Vierailija
21.08.2013 |

Ihmettelyä seuraavasta aiheesta: Monen tyyli/muotiblogin pääaiheita on kuvata kirjoittajan ”päivän asu”. Minä ainakin itse tykkään juuri tästä, eli nähdä mitä tavalliset ihmiset laittavat ylleen ja usein löydänkin jotain kivaa myös omaan pukeutumiseen. Olen kuitenkin tosi monta kertaa huomannut, että tekstissä lukeekin että ”kengät tosin vaihtuivat kun lähdin kävellen sinne tai tänne…” (Esim. eräs pienen pojan äiti mainitseekin vaihtaneensa korkkarit pois, kun lähtee vaunujen kanssa, eräs opiskelija vaihtoikin sitten ovesta ulos astuessa Louboutinit ballerinoihin kun oli menossa yliopistolle….)

Miksi kuvaan täytyy laittaa korkkarit, jos ne eivät asuun kuuluneet? Miksi ei voi laittaa niitä kenkiä, mitkä oikeastikin laittoi? Minua on alkanut häiritä tuo koska teema oli ”Päivän asu”. Muutoinhan voisi laitella vaatekaapistaan päälleen kaikenlaista ja kuvailla niitä sitten, olivatpa ne kuinka epäkäytännöllisiä tahansa ja väittää kekkuloivansa päivät pitkät hienoissa hepenissä. Vai oliko idea vaan esitellä että minullapa on tällaistakin, mutta ei tätä käyttää voi.

Onko teistä kivempi katsoa sellaisia asuja, joissa oikeasti voi olla vai sellaisia, jotka on laitettu päälle vain inspiraation vuoksi, mutta oikeassa arjessa eivät toimisi?

Ja jos et lue blogeja, eikä aihe kiinnosta, niin ei tarvitse vastata.

PS. Asiallista keskustelua kiitos!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä kiva joskus katsoa niitäkin asuja, joita on oikeasti käytetty, eikä vain laitettu päälle kuvia varten. Antaa aidomman kuvan.

Vierailija
2/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään nähdä molempia, mutta oikeastaan enemmän niitä asuja joissa käytännöllisyys on unohdettu esteettisyyden takia. Vaatetus (kuten meikki ja muu tyylikin) kun toisaalta on minusta taidetta, toisaalta on olemassa käytännön asettamat ehdot.

Eli ymmärrän hyvin, että vaikka huiman korkeat kengät tai pitkät kiiltonahkasaapikkaat kuuluu johonkin asuun visuaalisesti, mutta ne eivät ole mahdolliset käytännössä koska esim. niillä ei voi kävellä mukavasti niin paljon kuin blogistin on päivän aikana käveltävä, tai ne eivät ole esim. asialliset töissä tai opiskelupaikassa. 

Mutta joo, kyllä minä mieluummin katson jotain asua sellaisena, kuin blogisti siitä ihan ulkonäkösyistä pitää, kuin niin mitä hänen on pakko käyttää kompromissina koska esim. pitää juosta julkisiin kulkuneuvoihin ja kävellä paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ketä kiinnostaa... Byyhyy, tuolla oli kuvassa korkkarit ja trenssi, uloslähtiessä lenkkarit ja huppari, määäää en ala. What?!

Vierailija
4/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Mitä ideaa on esitellä päivän asua, jota ei sitten kuitenkaan pitänyt. Senhän takia naiset niitä päivän asu-kuvia katsoo, että näkee missä asuissa muut kulkee oikeasti.

Vierailija
5/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samaa mieltä ap:n kanssa! Tykkään tosi paljon katsella niitä "päivän asuja", koska niistä saa kivoja ideoita omaankin arkipukeutumiseen, kun ei muuten ehdi niin hirveästi trendejä seurata. Mutta kyllä sen "päivän asun" pitäis sitten kanssa olla ihan oikeasti bloggaajan päällä sinä päivänä kokonaisuudessaan.

Blogissahan näytellään myös muita asukokonaisuuksia. Niihin poseerauksiin voi pukea ne hankalimmat ja hiertävimmät korkkarit. Mutta päivän asuun ehdottomasti päivän asu! Olisi sitä paitsi ihanaa saada vinkkejä nimenomaan sellaisista korkokengistä, joilla pidemmätkin kävelyt onnistuvat (niitäkin on).

Vierailija
6/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään katsoa, mieluiten ikäisteni naisten blogeista, mutta kyllä Xeniaakin tulee välillä vilkaistua, toki Dr Denimejä en käytä :D

Sellainen vaikutus oli omaan pukeutumiseeni, että ostin statement-kaulakorun ja aloin käyttää enemmän korjujani muutenkin. Kaivoin korut laatikon pohjalta korupuun oksille ja siitä ne on kätevä ottaa käyttöön.

Tähän inspiroiduin juuri blogien takia. En ota näitä blogijuttuja niin hirveän tosissani, että alkaisin ruotimaan bloggaajien asioita, vaan katson niitä siinä mielessä, mitä myönteistä niissä voisi olla, ja useinhan niistä jotain kivaa löytää.

Vierailija
7/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keskustelu. Olen itse harkitsemassa omaan blogiini päivän asu -aiheiden laittamista. Ehkäpä teen sellaisen ratkaisun, että Päivän asu -otsikolla kulkee vain oikeasti ne asut joita olen käyttänyt sinä päivänä, ja jos joskus laitan jotain sellaista mitä en käytä (tykkään esim. lievästi S/M henkisistä vaatteista, joita voi harvoin käyttää esim. töissä), jokin muu otsikko.

Vierailija
8/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi kiva nähdä sama asu molempien kenksien kanssa, jotta voisi verrata, miten asun dynamiikka muuttuu eri kenkien myötä.

Minäkin katselisin mielelläni ihan "arkisia" (kyllä nyt vähän tyylitajua pitää olla!) asuja, mutta sellaisia blogeja on mielestäni tarjolla aika vähän... meidän konttorille ei voi ihan pissiskamoissa ilmestyä...

Vierailija
9/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne "päivän asut" ole ihan yhtä feikkiä ja lavastusta kun suurin osa blogijutuista muutenkin.

Vierailija
10/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feikkiyshän siitä tulee mieleen jotekin, kun asut eivät sitten välttämättä olekaan "oikeita".

Vierailija
11/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blogien alkuaikoina Päivän asut olivat vielä ihan oikeasti päivän asuja. Silloin niitä oli kiva katsella, että mitä joku toinen tavis pukee päälleen. Nyt ollaan pahimmassa tapauksessa stailattuja ja asutkin saattaa olla vain kuvaamista varten puettuja. Ei kiinnosta enää ollenkaan.

Enää ei seurata sitä tavista vaan seurataan jonkun lehden stailaamaa ja muokkaamaa mainostajaa.

Vierailija
12/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 11:55"]

Blogien alkuaikoina Päivän asut olivat vielä ihan oikeasti päivän asuja. Silloin niitä oli kiva katsella, että mitä joku toinen tavis pukee päälleen. Nyt ollaan pahimmassa tapauksessa stailattuja ja asutkin saattaa olla vain kuvaamista varten puettuja. Ei kiinnosta enää ollenkaan.

Enää ei seurata sitä tavista vaan seurataan jonkun lehden stailaamaa ja muokkaamaa mainostajaa.

[/quote]

Suurimmissa blogeissa varmaan onkin noin, koska pitää huomioida mainostajien toiveet. Siksi etsinkin sellaisia enemmän tavisten blogeja, joissa näkisi ihan arkisia asuja ja saisi inpistä nimenomaan omaan työpukeutumiseen...

t. ysi

Vierailija
13/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän hyvin ap:n ajattelua. Ap:n mainitseman "tuoreen äidin" asut olisivat usein ihan "taviskamaa" jollain balleriinoilla, mutta korkkarit nostaa ne tyylikkäämmiksi. Ehkä aamiaisella kahvilassa on ollut ne korkkarit jalassa :)

Itse tiedän, että moni oma asuni olisi paljon tyylikkäämpi korkkareilla, mutta koska liikun paljon kävellen, olen usein matalissa kengissä. En ole bloggaaja, niin ei tarvi myöskään feikata kuviin.

Vierailija
14/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi kiva nähdä joskus tyylibloggaaja, joka ei käytä korkokenkiä ollenkaan. Ärsyttää nähdä kun kaupungilla "tyylikkäinä" itseään pitävät ihmiset vaappuvat arkiasussakin vähintään 10 sentin koroilla, vaikkeivat osaa niillä edes kävellä.

No okei, ei "ärsytä". Ei kiinnosta tippaakaan, mitä muilla ihmisillä on jalassa... mutta se ärsyttää, että korkeista koroista on tullut jokin "must"-juttu, kun tyylikkäitä kenkiä on matalampiakin.

Vierailija
15/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jospa löytyisikin sellaiset korolliset kengät, joilla on hyvä kävellä pitempiäkin matkoja, jotka ovat kivannäköiset eikä niitä tarvitse feikata kuviin! Vinkkejä otetaan vastaan!

Vierailija
16/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en laittaisi asukuvia sillä en halua että kukaan matkii minua!

Vierailija
17/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkii? Mutta jokuhan anyways näkee sinut kaupungilla kävelemässä ja voi kopsata ideasi (asusi) itselleen.

Vierailija
18/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:12"]

Minä en laittaisi asukuvia sillä en halua että kukaan matkii minua!

[/quote]

No mutta eikö tuo ole hyvä syy pitää blogia? Sittenhän sinulla on arkistoitua todistusaineistoa kuvien kanssa, että sinä olit tyylisi kanssa ensin :P

Vierailija
19/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:48"]

Matkii? Mutta jokuhan anyways näkee sinut kaupungilla kävelemässä ja voi kopsata ideasi (asusi) itselleen.

[/quote]

Harvempi potentiaalinen matkija kuitenkin näkee asun yksityiskohdat ohi kulkiessa kaupungilla ja alkaa matkimaan, kun taas joku voi katsoa blogista hyvin tarkkaan että minkä merkkinen mikäkin vaatekappale ja asuste on.

Vierailija
20/25 |
21.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="21.08.2013 klo 13:48"]

[/quote]

Harvempi potentiaalinen matkija kuitenkin näkee asun yksityiskohdat ohi kulkiessa kaupungilla ja alkaa matkimaan, kun taas joku voi katsoa blogista hyvin tarkkaan että minkä merkkinen mikäkin vaatekappale ja asuste on.

[/quote]

Onko sinulle siitä jotain konkreettista haittaa, jos joku ihminen jota et tunne - luultavasti toiselta puolelta maata ja mahdollisesti jopa toiselta puolelta maailmaa - pukeutuu samankaltaisesti kuin sinä?

Ihan uteliaisuudesta kyselen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä