Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ex ei maksa elatusapua/tukea?

Vierailija
19.08.2013 |

Ihmettelen kun joskus näissä keskusteluissa putkahtaa lause ettei ex maksa elareita.

Jos ex ei maksa niin Kela maksaa ja pitäkää naiset puolenne että saatte elarit.

Tiedän tapauksen jossa sosku ei toiminut niin kuin olisi pitänyt ja oikeusaputoimiston kautta piti hakea elarit ja nyt ne tulevat ajallaan joka kuukauden 10.päivä.

Jos vanhemmista ei ole elättäjäksi niin yhteiskunta maksaa varoistaan elarit. Käyttäkää hyödyksi.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 15:48"]

Mutta pitääkö sen ison reaktion mennä henkilökohtaisuuksiin. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pystyä keskustelemaan asioista ihan yleisellä tasolla, eikä oman pään totuudella hyökätä kimpuun, kuin hyeena.

[/quote]

Henkilökohtaisuuksiin? JOhan sanoin että tulkitsin väärin viestin kirjoittajan, oletin väärin hänen olevan se elatusvelvollinen isä, joka kertoo meille kuinka hänellä on lapsiaan kohtaan ainoastaan elatusvelvollisuus ja muu onkin sitten lähiäidin vastuulla. Sellainen on mielestäni ihan vanhemmuuden pohjasakkaa, ihan noin yleisestikin. Ja ikävä kyllä tiedän tällaisia isejä. Mutta siis tämä "henkilökohtaisuus" oli ihan väärin ymmärretty taholtani, kun kirjoittaja olisikin ihan vaan hypoteettisia kysymyksiä heittelevä lähi-äiti. Ja tiedoksi, yleisellä tasolla hymistely ei johda yhtään mihinkään, etenkään tärkeissä asioissa. Kaikenlaista yellsitä smalltalkiakin voi posottaa läpi elämänsä. Tärkeissä asioissa kannattaisi aina puhua ihan oikeilla nimillä ja oikeista asioista. MItenkähän sulla sujuu ihmissuhde-elämä noin muuten kun jo nettipalstalla koet tunteiden ilmaisun näin vahvasti? (ja tämä oli nyt henk.koh kysymys). Ja mitä tulee siihen mihin aikuisen tulisi pystyä, on hyvin henkilökohatinen kokemus. MInä taas olen sitä mieltä että aikuisen tulisi olla niin sinut tunteidensa kanssa, ettei häntä hätkähdytä toisten ihmisten voimakkaatkaan tunnereaktiot. Sitä taitoa tarvitaan esim. uhmaikäisen ja murrosikäisen kanssa. Muttei taida kovin yleinen taito olla tässä hyssyttelijöiden maassa.

Vierailija
42/46 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pitääkö sen ison reaktion mennä henkilökohtaisuuksiin. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pystyä keskustelemaan asioista ihan yleisellä tasolla, eikä oman pään totuudella hyökätä kimpuun, kuin hyeena.

[/quote]

Ja sitten kyseinen rouva vielä koittaa puhua mustaa takaisin valkoiseksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:35"]

[/quote]

Ja sitten kyseinen rouva vielä koittaa puhua mustaa takaisin valkoiseksi...

[/quote]

MItähän nyt tarkoitat?

Vierailija
44/46 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 15:38"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 14:52"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 14:15"]

Minä en maksa, syynä pienet tulot, kela siis maksaa. Makselen silti useita hankintoja jos vain jotenkin pystyn. Sitä ei vain arvosteta, kuulemma pitäisi puolet maksaa kaikista kalliista vaatteistakin, kun itse ostelen aletuotteita joita tulee vastaan. Tekisi mieli jättää osallistumatta, kun ei ymmärrä ettei velvollisuuteni ole ostaa mitään.

[/quote]. 

Siis sun velvollisuus ei oo ostaa mitään? No kenen velvollisuus se sitten on?

[/quote]

Eikö ole ihan juridisesti säädetty, että muualla asuvan vanhemman ainoa velvollisuus on maksaa elatusmaksua.

Eli muut velvollisuudet on lapsen kanssa asuvalla vanhemmalla.

[/quote]

Ompa hirveää. Lapsi ja hänen tarpeensa ovat muuttuneet VELVOLLISUUDEKSI???  Mitähän sun lapset mahtaa ajatella susta kun vähän kasvavat? ja gheuidän velvollisuutensa ei ole aikanaan tehdä sulle yhtään mitään, ihan voivat jättää kakkavaipoissa ojanpohjalle viettämään yksinäistä vanhuutta. Ihmiset toimivat yleensä RAKKAUDESTA, eivät velvollisuudesta, lähisuhteissaan. Mutta mikäli sulla ei ole lapsillesi antaa kuin tuollaista tunneköyhää paskaa, turha luulla että itse saat vanhempana osaksesi lastesi rakkautta, kunnioitusta tai arvonantoa. Saati että heitä kiinnostaisi nähdä vaivaa vuoksesi sitten kun olet avun tarpeessa. Itse olen lähiäiti, ja elämäni tärkein asia on huolehtia lapsistani. Se että aikani ja rahani menevät pääosin yhteiseen perhe-elämäämme ei ole velvollisuus vaan elämää. Mitä enenmmän on aikaa ja rahaa, sitä enemmän lapseni saavat osakseen.  Onneksi heidän isänsäkin rakastaa lapsiaan, eikä koe lastensa tarpeita velvollisuudeksi. Lapsesi tarvitsisivat paljon paremman isän kuin mitä sinä olet kirjoituksesi perusteella.

[/quote]No kiitos vain tästäkin. Olen muuten äiti, enkä kirjoittanut tuota kommenttia juridisesta velvollisuudesta, mikäli niin luulit.

Minä olen minimi-sairaseläkkeellä, ja niistä alle 800e kk-tuloista maksan asumiseni ja elämiseni, ja vielä pitäisi pystyä tapaamaankin lapsia jotka asuvat toisella paikkakunnalla. Lähi saa siis kelalta elarit, lapsilisät, ja on töissäkäyvä. Oletko todella sitä mieltä että minun pitäisi hänen ostamansa kalliit merkkituotteet maksaa puoliksi, ennen kuin olen riittävän hyvä vanhempi, etten ansaitsisi halveksuntaasi? Kun todellakin ostan lapsille tarpeellista aina kun löydän edullisesti, ja itse olen ilman.

Olen muuten niin huonossa kunnossa, etten luultavasti ole enää ristinä kun lapset ovat aikuisia, minä makaan "ojanpohjalla kakkavaipoissa viettämässä yksinäistä loppuelämää" jo nyt. Mutta kiitos sinulle että näytät minulle paikkani alimpana pohjasakkana.

[/quote]

Olen pahoillani tilanteestasi. Se lienee kuitenkin marginaalinen, harva isä on maksmatta elareita siksi että on niin sairas vaan ihan muista syistä. Huomaan että otit pahasti itseesi, mutta en nyt todellakaan puhunut sinun tilanteestasi, vaan heistä jotka itsekkyyttään alkavat nähdä lapset pelkkänä velvollisuutena. Enkä peräänkuuluttanut mitään elintasoa vaan rakkautta.Ehkä kuitenkin huonosta tilanteestasi huolimatta kykenet antamaan lapsille heille kuuluvan arvon ja huolenpidon? Ne eivät maksa mitään. Toivottavasti saat itsesi parempaan kuntoon.

[/quote]Minä kirjoitin siis tuon viestin nro 8, ja oletin että tässä hyökättiin juuri minua vastaan, kun sanoin ettei velvollisuuteni liene ole maksaa, niiden elatustukien päälle, joita en siis kylläkään itse maksa. Jos tuloni riittäisivät millään laskurilla maksaa muita menoja, kela perisi minulta osan elatustuesta takaisin. Ja siis kerroin myös että ostelen alevaatteita jos löydän muutamalla eurolla, askartelutarvikkeita, jopa puhelimet olen hankkinut lapsille silti, ja nyt lupasin maksaa toisen lapsen harrastusmaksun, olen sitten vaikka syömättä. Ja sen lisäksi minulta odotetaan rahaa niihin kalliimpiin vaateostoksiin.

Ja silti lapseni eivät taida osata arvostaa sitä ilmaista rakkautta, materia taitaa heillekin merkitä enemmän, eivätkä he halua tulla luokseni askeettisiin oloihin.

Lapset eivät siis ole velvollisuus, mutta silti en näe velvollisuutena maksaa enempää.

Vierailija
45/46 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Kiitos sinulle, harvoin näkee keskustelupalstoilla puolustettavan ketään

terv 8

Vierailija
46/46 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites elarihaukat ajattelee tilanteestani - lapset luonani 50% ajasta viikko-viikko -periaatteella, silti maksan elatusmaksuja 250€/kk jokaisesta. Fair?

Syynä tähän on porsaanreikä lainsäädännössä, jossa lasten kuluja minun luonani ei vähennetä mistään.