Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär ei opi millään autolla ajamista, raivostuttaa!

Vierailija
19.08.2013 |

Ollaan ostettu jo 3 lisätuntia, mutta auton käsittely ei tule häneltä vieläkään yhtään automaattisesti. Liikennesäännöt tyttö kyllä paperilla osaa, mutta varsinaisesti auton ratissa ollessaan kaikki se näyttää unohtuvan, koska jo pelkkä auton käsittely näyttää olevan ylivoimaista. Tämä tilanne kiristää meidän kaikkien hermoja, mutta ei nyt enää tässä vaiheessa voi autokoulua keskenkään jättää!

Olisiko täällä ihmisillä kokemuksia samanlaisesta tilanteesta tai edes neuvoja mitä itse vanhempina tekisitte?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 14:18"]

No suljetulla autolla auton käsittelyharjoittelua rutkasti lisää. Esim. illalla tai viikonloppuna jossain teollisuusalueella tms. Liikkeellelähtöä, kiihdyttämistä, peruuttamista, vaihteiden vaihtamista, jarruttamista, kaistanvaihtoja (leikisti). Sitten, kun auton käsittely alkaa olla helpompaa, sitten vasta niitä lisätunteja liikenteessä. Ei kai voikaan keskittyä liikennesääntöihin, liikennemerkkeihin ja muuhun liikenteeseen, jos energia menee kaasun, kytkimen ja jarrun painamisen miettimiseen ja vaihteiden hakuun. On kyllä opetuksessakin vikaa, jos ajatetaan vaan kaupungissa ja rahastetaan siitä, jos ongelmat on ihan perustaidoissa. Onko teillä päin niitä ajoharjoitteluratoja, joista voi varata ajoaikaa? 

[/quote]

Ei ole välttämättä opetuksessa vikaa. Joskus se vika on vain ja ainoastaan harjoittelijassa; kaikista ei ole ajamaan autoa. Mulla on kolme tuttua jotka ovat autokoulun opettajia, ja he ovat kertoneet että aika-ajoin tulee oppilaaksi sellainen, jolle se ajo-opetus ei vain mene kalloon. 

Joillain se johtuu ihan siitä että jännittää sitä opettajaa niin paljon ettei siitä kaikesta mitä ajaessa vaaditaan, tule mitään ja joillain se auton käsittely ei vain jää päähän. Jälkimmäisiä on kuulemma vähemmän, mutta heitäkin on. Osa jättää suosiolla sen kortin ajamatta, osa taas menee inssistä nippanappa läpi ja ajelee niillä huonoilla taidoillaan lopun elämänsä. 

Mutta joo. Useimmiten se opettajan vieressä istuminen vaikuttaa niin paljon että suoritus on huono. Sitä kun haluaa olla hyvä niin hermostusttaa, etenkin kun tietää että se toinen siinä vieressä arvioi koko ajan kaikkea mitä siinä ajaessa teetkin.

Kyllähän se opetus maksaa, mutta mieluumin sitten sitä opetusta pohjanmaan kautta kuin huonoilla taidoilla itsenäiseksi kuskiksi.

[/quote]

Kuule, vaikka ne on sun tuttuja ja kavereita, ne voivat silti olla surkeita opettajia. Eivät tietenkään omasta mielestään, mutta autokoulunopettajien "pedagoginen koulutus" on todella vähäistä, ja ymmärrys siitä, mitä hyvä opetus edes olisi, on sitä myöten myös aika puutteellista.

Vierailija
42/66 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni inssiajo vasta kolmannella yrityksellä läpi. En ole mikään huippukuski edelleenkään. Kaupungin keskustoihin en lähde sompailemaan laisinkaan, mutta muihin paikkoihin ehkä ajan, ehkä, parin väärän tievalinnan jälkeen ja yhden melkein-kolarin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin samanlainen. Asiaa ei helpottanut paniikkihäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko, jotka aktivoituivat autokoulun opettajan (tai kenen tahansa vieraamman ihmisen) lähellä ollessa, saati inssiajossa. Joten törttöilin, mokailin, panikoin ja sekoilin. Inssistä pääsin läpi 17. yrityksellä. 

Mulla siis tosiaan oli niin, että osasin varsin hyvinkin jos sain ihan yksin ajaa, mutta heti kun siihen tuli joku tarkkailija, meni täydeksi kohellukseksi, en meinannut saada edes autoa käyntiin, törmäilin tien reunakorokkeisiin, tein hätäjarrutuksia jne. 

Vierailija
44/66 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja uskallan sanoa että olen keskivertoa parempi kuljettaja, mutta se on muodostunut ajamisen kautta, paljon erilaisia tilanteita ja ajoneuvoja, ettei heti alussakaan päässyt rutiinit tulemaan. Matkat, nopeudet ja autot kun vaihtui niin sitten kehittyi vasta kunnollinen ajorutiini. Alussa kun menin autokouluun olin erittäin surkea juuri kun piti tehdä montaa asiaa yhtä aikaa (valoton risteys jossa kuitenkin paljon liikennettä) jne.

Ei siinä nyt auta kun mennä ajamaan sinne parkkipaikalle tai muualle.

Vierailija
45/66 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää edelleen harjoittelemassa suljetulla alueella, sekä tiellä että kentällä. Äidille ja isille yksi tärkeä neuvo: älkää nalkuttako ja huomautelko koko ajan. Kyllä siinä ja vahvempihermoinenkin menee lukkoon.

Vierailija
46/66 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärelläsi voi olla jokin motoriikkaan tai hahmottamiseen liittyvä häiriö. Silloin treeniä tarvitaan monta kertaa enemmän kuin muulloin. Voi myös olla ettei tyttären ajotaidot koskaan kehity sellaisiksi, että liikenteessä liikkuminen olisi turvallista.

Vierailija
47/66 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lisätuntia on vähän. Oman kotikaupunkini tilastojen mukaan parhaan autokoulun opettaja sanoi, että nykypäivänä harva pääsee läpi minimitunneilla. Itse otin 12 lisätuntia.

Relaa, ap, tyttäresi stressaa jo sinunkin vuoksesi eikä se edistä oppimista.

Vierailija
48/66 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku paikallinen, maksuton moottori-/jokkisrata on hyväpaikka harjoitella jos ei ole kisoja. Yks on taas tehdas alueella kunhan laittaa portin kiinni ajonaikana ettei tulee poliisisediltä sanomista ettei ole suljettu alue.

Vierailija
49/66 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskohan joku kongitiivinen lyhytterapia tähän auttaa? Koska kai se rentouteen/jännittämiseen asia liittyy, kun on niin vaikeaa. Yhteiskunta ei kyllä tule maksamaan. Psykologi tietäisi olisiko järkevää.

Vierailija
50/66 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 17:15"]

Pelottavaa lukea,miten huonoja kuskeja tuolla teillä liikkuu Ja kyllä sen huomaakin,ettei homma ole hanskassa monellakaan.Inssi läpi 17. kerralla. Huh huh... T: ammatikseen ajava

[/quote]niin minäkin kuvittelin että ajaminen on rutiinia (jo tuossa inssivaiheessa).

Vierailija
51/66 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajoin kortin vasta aikuisiällä, nelisen vuotta sitten. Ensimmäinen ajotunti Helsingissä Mannerheimintiellä ja keskellä talvea. Ei auttanut muu ja jälkikäteen oon pirun tyytyväinen että hankalimman kautta tuli opittua. Mutta sanoisin, että se oppi tulee oikeesti pelkästään ajamalla. Mun oli pakko istua kortin saatuani heti auton rattiin. Muutettiin pois Helsingistä ja työmatka piteni niin, että autolla oli liikuttava. Monesti itku kurkussa, oksennuksen maku suussa lähdin mutta se oli vaan mentävä ja jos en olisi näin toiminut en ajaisi varmaan ollenkaan.

Ehdittomasti kannatan sitä, että menisitte jonnekin sivutielle harjoittelemaan.

Vierailija
52/66 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 14:39"]

Ollaan käyty yksityisalueella harjoittelemassa viitisen kertaa sitä auton käsittelyä. Ensimmäinen puoli tuntia menee aina siihen, että tyttö taas edes oppii jotenkuten käyttämään kytkintä ja vaihteita. Harjoittelun alusta loppuun näyttää kehitystä tapahtuvan, mutta kaikki se unohtuu aina ennen seuraavaa kertaa. Kuulemma useiden asioiden tekeminen samaan aikaan tuntuu hänestä suunnattoman vaikealta ajaessa.

Kokeilemmekin tuota, että minä ajan kaupungissa ja tytär sanoo, mitä kulloinkin teen. Kiitos vinkistä.

ap

[/quote]

Onko ap mahdollisesti Suomen surkein kuski - ohjelmasta tunnettujen Petran tai Annan äiti? Vai onko näitä täyspassejä nuoria ihmisiä Suomessa oikein enemmänkin? Miten ihmeessä tuonne liikenteeseen enää uskaltaa mennä, kun siellä on näitä kirkuvia tyttölapsia, joille kytkin, kaasu ja vaihteet sivupeileistä puhumattakaan ovat ufoihin verrattavia kapistuksia??

Suomen tulevaisuus on todellakin uhattuna...

Vierailija
53/66 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien ole ihan pakko ajaa autoa. Ihan oikeasti...

Vierailija
54/66 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin autokoulua suorittaessani ottamaan ylimääräisiä ajotunteja, ei vaan oikein sujunut se homma. Oikeastaan opin ajamisen kunnolla vasta sitten, kun kortin olin saanut ja omalla autolla ajellut. Tosin en ole vieläkään kovin varma kuski.

Vierailija
55/66 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin kortin vasta melkein nelikymppisenä ja se oli tuskaa, hirveää jännittämistä ja säätämistä. En älynnyt perusjuttuja sitten millään tai siis lähinnä oma itseluottamus oli ihan nollilla. Lisätuntejä kertyi parikymmentä ja inssistä pääsin läpi vasta kolmannella kerralla. 

Sen jälkeen yllätin itseni ja autokoulunopettajan ja korotin Been Ceeksi ennen kakkosvaihetta, inssi läpi ensiyrittämällä ja minimitunneilla. 

Nyt kymmenen vuotta ajaneena olen hyvä kuski, ajan missä vaan myös ulkomailla ja millä tahansa autolla. 

Harjoitus tekee mestarin.

Tue tyttäresi itsetuntoa kehumalla kaikkia hyvin menneitä suorituksia ja selitä perusteellisesti milloin ja miksi käytetään kytkintä, vaihteita jne.

Vierailija
56/66 |
19.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle autoilussa oli aina vaikeampaa se muun liikenteen seuraaminen kuin auton mekaaninen käsittely, mutta muistan, että tuossa mekaanisessa käsittelyssä auttoi paljon toisto. Pikkutiellä harjoittelin mäkilähtöä mäkilähdön perään, ensin loivemmasta ja sitten jyrkemmästä mäestä. Samoin pikkutiellä risteykseen pysähtymistä ja liikkeelle lähtöä uudestaan ja uudestaan, sillä tavalla että samalla opetteli kääntämään päätä ja katsomaan automaattisesti myös muuta liikennettä. Sitten, kun auto pysyy käynnissä joka tilanteessa, on paljon helpompi alkaa käydä läpi pysäköintiä ja siitä sitten taas varsinaista ajoa. Ja tuo mäkilähtöharjoittelu erityisesti oli sellainen, joka auttoi paljon auton käsittelyssä ylipäänsä ja antoi itsevarmuutta kun sen oppi.

Vierailija
57/66 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 14:39"]

Ollaan käyty yksityisalueella harjoittelemassa viitisen kertaa sitä auton käsittelyä. Ensimmäinen puoli tuntia menee aina siihen, että tyttö taas edes oppii jotenkuten käyttämään kytkintä ja vaihteita. Harjoittelun alusta loppuun näyttää kehitystä tapahtuvan, mutta kaikki se unohtuu aina ennen seuraavaa kertaa. Kuulemma useiden asioiden tekeminen samaan aikaan tuntuu hänestä suunnattoman vaikealta ajaessa.

Kokeilemmekin tuota, että minä ajan kaupungissa ja tytär sanoo, mitä kulloinkin teen. Kiitos vinkistä.

ap

[/quote]

Jos näin on, niin suosittelisin, että siellä harjoittelemassa käytäisiin useammin. Siis vaikka joka päivä niin, että siitä vaihteitten ja poljinten ja vilkun ja lasinpyyhkimien jne. käytöstä tulee rutiini. Edes jollain tasolla. Edes lähtökohtaisesti sillä tasolla, ettei joka kerta tarvitsis autoon istuessa miettiä, mikä poljin se kytkin olikaan tai miten löytää kytkintuntuman. Sitten kun alkaa se auton käsittely olla hanskassa, pystyy paremmin keskittymään siihen liikenteeseenkin. Ei mene kaikki energia siihen "kytkin pohjaan - nosta kaasu - vaihda vaihde - lisää kaasua vähän - nosta samalla kytkintä" -ajatteluun.

[/quote]

Vanha keskustelu, mutta ehkä jollekin apua: kannattaa myös ihan kuivaharjoitella pihalla. Siis vaikka useamman päivän ajan harjoitella sammutetulla autolla polkimien painamista (ja etsiä sopiva tyyli siihen), oikeaa ajoasentoa, vaihteiden vaihtamista ilman katsomista, vipujen sijaintia ja käyttöä, eri valojen merkityksia jne. Jotta liikenteessä pärjää, pitäisi kaiken tuon olla niin varmassa muistissa, ettei ajaessa tarvitse enää miettiä muuta kuin polkimien käyttöä, oikeaa aikaa vaihtaa vaihteita ja muuta liikennettä. Tärkeää on myös varmistaa, että kuski ymmärtää mitä kytkintuntuma tarkoittaa ja tietää perusjuttuja vaihteiden vaihtamisesta (pysähtyessä aina ykköselle, mutkissa aina kakkosella, kierrosmittarilukeman/auton äänien seuraaminen). Sellaisia juttuja siis jotka ovat monelle kuskille itsestään selvyyksiä ja joita edes autokoulussa ei aina osata selittää niin, että oppilas ymmärtää - jokaisella kun on omat tapansa oppia. tse siis suoritan korttia näin 25-vuotiaana opetusluvalla ja näiden juttujen läpikäyminen auttoi paljon. En tosin ole epävarma tai huono kuski, mutta autosta tai autolla ajamisesta en tiennyt aloittaessa mitään. 

Vierailija
58/66 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 10:30"]--vaihteiden vaihtamisesta (pysähtyessä aina ykköselle, mutkissa aina kakkosella--

[/quote]

Piti kirjoittaa kääntyessä kakkoselle, ei mutkissa. Kun ajaminen on epävarmaa, on hyvä olla jotain perussääntöjä, vaikkeivat ne ihan 100% joka tilanteeseen sopisikaan.

Vierailija
59/66 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin kohta saadaan taas yksi vaarallinen kuski lisää liikenteeseen... Suunnilleen 90% naisista ei vaan osaa ajaa autolla. Ei kaikki miehetkään osaa, mutta naisista selvästi enemmistö on huonoja kuskeja. Mikähän siinä on? Jännittääkö naisia niin paljon se ajaminen että koittavat vaan keskittyä pysymään hengissä ja ajo on sen mukaista?

Vierailija
60/66 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:04"]

Noniin kohta saadaan taas yksi vaarallinen kuski lisää liikenteeseen... Suunnilleen 90% naisista ei vaan osaa ajaa autolla. Ei kaikki miehetkään osaa, mutta naisista selvästi enemmistö on huonoja kuskeja. Mikähän siinä on? Jännittääkö naisia niin paljon se ajaminen että koittavat vaan keskittyä pysymään hengissä ja ajo on sen mukaista?

[/quote]

En tiedä, mutta onko se ihme jos jännittää kun koko elämä toitotetaan että lol nainen, et sä voi osata ajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi