Mitkä h.lvetin ristiäiset??
Lapsemme syntyi kesäkuussa. Muutama henkilö kysyi että milloin on ristiäiset. Sanoin, että nimi lapselle annetaan, mutta mitään kirkon ristiäisiä ei todellakaan tulla pitämään. Miksi joku vielä nykyään kysyy tuosta asiasta? Noin puolet ei pakkokasta lastaan kirkon pakanallisissa menoissa.
Kommentit (31)
Ristiäiset ovat pakanallinen juhla eikä perustu millään tavalla Raamattuun. Nykyään enää alle puolet järjestää ristiäiset.
Aloittaja on oikeassa. Kuka on enää niin pösseli että kastaa lapsen kirkossa..
Vierailija kirjoitti:
Ristiäiset ovat pakanallinen juhla eikä perustu millään tavalla Raamattuun. Nykyään enää alle puolet järjestää ristiäiset.
3/5 kastetaan eli yli puolet
Vierailija kirjoitti:
Helvetin ristiäiset kuulostaa jännältä.
No, nehän ne ap:llä nimenomaan on.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on oikeassa. Kuka on enää niin pösseli että kastaa lapsen kirkossa..
Nii-in, sen voi tehdä kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kastetilaisuudessa ajatellaan lapsen parasta. Nimi annetaan samassa yhteydessä. Jeesus sanoi: minä olen sinut nimeltä kutsunut. Sinä olet minun. Onneksi meillä on vapaus valita.
Nimeä ei anneta siinä samassa, vaan se nimi on jo valmiina. Nimentöntä lasta ei voi kastaa. Nim voidaan rekisteröidä ennen kastetta tai esim. pappi toimittaa nimen väestörekisteriin.
Meillä on annettu samassa kaikille neljälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helvetin ristiäiset kuulostaa jännältä.
No, nehän ne ap:llä nimenomaan on.
Hih, totta!
Mielestäni myös nimenanto on helvetin vanhanaikaista. Jospa vain numeroisi kaikki lapset tästä lähtien? Ei pahottais kenenkään mieltä.
Kaikesta pitää mieli pahoittaa ; joku mainitsee sanan "ristiäiset," niin johan on hel--tti irti. Missä ihmisten maalaisjärki on nykyään?
Niin juu, älkää antako lapsillenne enää nimiä ollenkaan. Ne saattaa kuitenkin olla jostain raamatullisesta asiasta peräisin. Tai jostain muusta uskonnosta. Kaikki luontonimetkin on jostain luonnonuskonnosta, joten hui kauhistus.
Numerointi on hyvä idea.
Ja vielä enemmän hui kauhistus! Sukunimethän on perinteisiä, nehän on tulleet perintöinä entisiltä polvilta. Joten lopetettava kiireesti niiden käyttö, koska sehän on vahanaikaista ja ummehtunutta käytäntöä. Taantumuksellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ei tiedä, millä nimellä kutsua tuota "toimitusta". Monelle kysyjällekin "ristiäiset" varmasti merkkaa vain nimenantojuhlaa, he nyt vaan ovat tottuneet sanomaan niitä sillä nimellä.
Millä nimellä te kutsutte sitä tilaisuutta, jonka aiotte pitää? Nimiäiset?
Vaikka olisikin itse "moderni ihminen", niin olisi kuitenkin sivistyksen merkki ymmärtää, miten ennen on ollut, ja miksi mummu puhuu ristiäisistä ja rippikoulusta.
Mistä sä päättelet, että joku juhla aiotaan pitää?
Eikös se kuitenkin ole aika yleistä pitää juhlat vaikka sinä omassa erinomaisuudessasi et mitään pitäisikään.
Ristiäiset tai nimiäiset. Joku juhla vauvan kunniaksi kiva pitää. Ristiäisillä on Suomessa pitkä perinne. Mutta kyllähän ne nimiäiset yleistyy koko ajan. Vanhemmathan tuon päättää. Meillä pidettiin nimiäiset kun ei kuuluta kirkkoon. Juhlistettiin vauvan syntymää ja sitä että vauva sai oman nimen.