Mitkä h.lvetin ristiäiset??
Lapsemme syntyi kesäkuussa. Muutama henkilö kysyi että milloin on ristiäiset. Sanoin, että nimi lapselle annetaan, mutta mitään kirkon ristiäisiä ei todellakaan tulla pitämään. Miksi joku vielä nykyään kysyy tuosta asiasta? Noin puolet ei pakkokasta lastaan kirkon pakanallisissa menoissa.
Kommentit (31)
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Kirkko on pahuuden paikka, ja siitä pitää olla erossa.
Nimijuhlat ruukataan pitää vaikkei kasteta.
Ne ei tiedä, millä nimellä kutsua tuota "toimitusta". Monelle kysyjällekin "ristiäiset" varmasti merkkaa vain nimenantojuhlaa, he nyt vaan ovat tottuneet sanomaan niitä sillä nimellä.
Millä nimellä te kutsutte sitä tilaisuutta, jonka aiotte pitää? Nimiäiset?
Vaikka olisikin itse "moderni ihminen", niin olisi kuitenkin sivistyksen merkki ymmärtää, miten ennen on ollut, ja miksi mummu puhuu ristiäisistä ja rippikoulusta.
Mä ainakin saatan vahingossa käyttää sitä nimeä, vaikka toki tiedostan, että taitaa olla vain puolet, jos sitäkään heistä joita kastetaan.
Pyllistä allahillesi ihan rauhassa. Vai onnistuuko se?
Hui kauhia..... Ja eikun lisää islamilaisia maahan niinkö??????
Helvetin ristiäiset kuulostaa jännältä.
Vierailija kirjoitti:
Ne ei tiedä, millä nimellä kutsua tuota "toimitusta". Monelle kysyjällekin "ristiäiset" varmasti merkkaa vain nimenantojuhlaa, he nyt vaan ovat tottuneet sanomaan niitä sillä nimellä.
Millä nimellä te kutsutte sitä tilaisuutta, jonka aiotte pitää? Nimiäiset?
Vaikka olisikin itse "moderni ihminen", niin olisi kuitenkin sivistyksen merkki ymmärtää, miten ennen on ollut, ja miksi mummu puhuu ristiäisistä ja rippikoulusta.
Mistä sä päättelet, että joku juhla aiotaan pitää?
Kastetilaisuudessa ajatellaan lapsen parasta. Nimi annetaan samassa yhteydessä. Jeesus sanoi: minä olen sinut nimeltä kutsunut. Sinä olet minun. Onneksi meillä on vapaus valita.
Vierailija kirjoitti:
Kastetilaisuudessa ajatellaan lapsen parasta. Nimi annetaan samassa yhteydessä. Jeesus sanoi: minä olen sinut nimeltä kutsunut. Sinä olet minun. Onneksi meillä on vapaus valita.
Nimeä ei anneta siinä samassa, vaan se nimi on jo valmiina. Nimentöntä lasta ei voi kastaa. Nim voidaan rekisteröidä ennen kastetta tai esim. pappi toimittaa nimen väestörekisteriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimeä ei anneta siinä samassa, vaan se nimi on jo valmiina. Nimentöntä lasta ei voi kastaa. Nim voidaan rekisteröidä ennen kastetta tai esim. pappi toimittaa nimen väestörekisteriin.
Sorry. pappi ei siis toimita nimeä väestörekisteriin, vaan maistraattiin
-sama
älä sitten anna kristittyä tai muuten uskonnollista nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Nimijuhlat ruukataan pitää vaikkei kasteta.
Ei ole pakko pitää mitään juhlia.
Meillä oli lapsilla nimet jo ennen syntymää ja ne myös kerrottiin muille ihmisille. Ei pidetty mitään nimiäisiä.
Meillä on kastettu lapset. Mitään isoja juhlia ei ole ollut. Pikkuporukalla on juotu kahvit. Mielestäni se voi antaa joskus lapselle turvaa, jos elämässä tapahtuu jotakin vaikeaa. Minutkin on pienenä kastettu. Minulla on ehtinyt olla monenlaisia vaikeuksia. Taivaan isä on myös isättömän isä.
Kiva, että löysit vielä naisen vanhoilla päivilläsi ja onnea lapsesta :)
Mitä se nyt haittaa jos joku puhuu ristiäisistä? Kyllä ihmeellisillä asioilla pitää päätään vaivata ja vielä raivota av-palstalle :D.
Voithan vastata kysyjälle, että ei pidetä ristiäisiä mutta nimenantojuhlat/nimiäiset pidetään kun ehditään. Mitä vaikeaa tuossa nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se nyt haittaa jos joku puhuu ristiäisistä? Kyllä ihmeellisillä asioilla pitää päätään vaivata ja vielä raivota av-palstalle :D.
Voithan vastata kysyjälle, että ei pidetä ristiäisiä mutta nimenantojuhlat/nimiäiset pidetään kun ehditään. Mitä vaikeaa tuossa nyt on?
Varmaan ap:llä ei ole oikeita ongelmia tai korkeintaan kireä nuttura.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ristiäiset tulee viettää.
Kun kirkko hävitetään ketään ei tulla enää koskaan kastamaan väärään uskontoon.
No osa pitää ristiäiset, osa niniäiset. Ilmeisesti kysymys oki tarkoitettu vain kohteliaaksi kysymykseksi.