Miksi Suomessa lapset ei kunnioita vanhempiaan?
Johtuuko kasvatuksesta, yhteiskunnasta, ympäristöstä??
Kommentit (53)
Minuakin kiinnostaisi miten Tanskassa toimitaan. Toivottavasti saamme vastauksen. Mielenkiintoinen keskustelu.
Mikäköhän se sitte on, kun meillä kaksi teiniä otettu huostaan, mutta pieni lapsi jäi. Nyt tämä pieni on kohta teini-iässä ja pelottaa ihan kauheasti, koska noutajat tulevat. Lapsen kanssa aina mennyt kaikki hyvin,kuten edellisenkin huostaanotetun, mutta koska eka lapsi otettiin huostaan, niin ottavat varmaan tämän kolmannenkin, koska perheessä huostaanottohistoria, vaikkakin tienin käytöksen takia?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 18:42"]
Kiinnostava keskustelu olisi tämä, kun pysyisi faktoissa, eikä menisi syyttelyyn ja eipäsjuupasväittelyyn.
Miten siellä Tanskassa varhaiskasvatus eroaa meidän käytännöistä? Millainen koulutus on varhaiskasvatushenkilöstöllä? entä ovatko sukulaisuussuhteet siellä tiiviimmät kuin täällä Suomessa? Millainen äitiysloma siellä on, ja kuinka paljon lapsista on päivähoidossa kodin ulkopuolella?
Entä mitä siellä päivähoito maksaa? Onko koulu ilmaista ja painotetaanko siinä erilaisia aineita kuin Suomessa? ovatko päivät pidempiä vai samanmittaisia? Entä miten siellä pienten koululaisten hoito on järjestetty? Onko vanhemmilla oikeus lyhennettyyn työaikaan?
[/quote]
Miten helvettiä nämä kysymyksesi kuului aiheeseen?
Ja muistat varmaan jo monet muut aikaisemmat keskustelut; Suomessa kuvitellaan monia asioita ns. hyvin jäjestetyiksi, mutta ne ovat yhtä hyvin ja jopa paremmin järjestetty myös muualla. Sitten raivostutaan ja haukutaan muut isänmaan pettureiksi ja ym.
Hohhoijaa näitä sinivalkolasillisia...
[/quote]
Mielestäni se miten lapset käyttäytyvät on kovasti heidän ympärillään olevan verkoston tulosta. Vanhemmilla toki on ensisijainen rooli.Jos heillä on turvallienen sosiaalinen verkosto kotona, sitä on helppoa laajentaa myös kodin ulkopuolelle.
Se miten asioita järjestetään lapsen elinympäristössä, toki vaikuttaa siihen miten käyttäyvät:)
Lasta ei Suomessa kunnioiteta, se saa kasvaa ja "itsenäistyä" liian varhain.
Jos olisi tapana huolehtia ja opettaa lasta enemmän, lapset oppisivat kunnioittamaan toisia ja itseä.
Nyt ollaan ylpeitä siitä, kun pikkulapsi "pärjää" itsekseen, ilman vanhempien apua.
Vanhemmat eivät ole kiinnostuneita lapsistaan. Vanhempainillat koetetaan mahdollisuuksien mukaan välttää. Vapaaehtoisesti ei osallistuta mihinkään lasten hyväksi tapahtuvaan toimintaan.
Ja oli muuten mielestäni kurjaa, että joku teki niin väärän johtopäätöksen kirjoitukseni perusteella. En tosiaan väittänyt, että sinivalkoiset asiat olisivat ne oikeat tavat toimia.
teen työtä lasten kanssa, ja siksi tämä on mielenkiintoinen keskustelu. Myöskin eri kansallisuuksista tulevia perheitä on paljon asiakkaanamme, joten siksikin on hyvä tuntea eri kulttuureita ja olla niistä kiinnostunut.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 18:42"]
Kiinnostava keskustelu olisi tämä, kun pysyisi faktoissa, eikä menisi syyttelyyn ja eipäsjuupasväittelyyn.
Miten siellä Tanskassa varhaiskasvatus eroaa meidän käytännöistä? Millainen koulutus on varhaiskasvatushenkilöstöllä? entä ovatko sukulaisuussuhteet siellä tiiviimmät kuin täällä Suomessa? Millainen äitiysloma siellä on, ja kuinka paljon lapsista on päivähoidossa kodin ulkopuolella?
Entä mitä siellä päivähoito maksaa? Onko koulu ilmaista ja painotetaanko siinä erilaisia aineita kuin Suomessa? ovatko päivät pidempiä vai samanmittaisia? Entä miten siellä pienten koululaisten hoito on järjestetty? Onko vanhemmilla oikeus lyhennettyyn työaikaan?
[/quote]
Miten helvettiä nämä kysymyksesi kuului aiheeseen?
Ja muistat varmaan jo monet muut aikaisemmat keskustelut; Suomessa kuvitellaan monia asioita ns. hyvin jäjestetyiksi, mutta ne ovat yhtä hyvin ja jopa paremmin järjestetty myös muualla. Sitten raivostutaan ja haukutaan muut isänmaan pettureiksi ja ym.
Hohhoijaa näitä sinivalkolasillisia...
[/quote]
Mielestäni se miten lapset käyttäytyvät on kovasti heidän ympärillään olevan verkoston tulosta. Vanhemmilla toki on ensisijainen rooli.Jos heillä on turvallienen sosiaalinen verkosto kotona, sitä on helppoa laajentaa myös kodin ulkopuolelle.
Se miten asioita järjestetään lapsen elinympäristössä, toki vaikuttaa siihen miten käyttäyvät:)
[/quote]
Se on ihan sinun mielipiteesi, mutta ei pidä paikkansa. Suomen ls-laki ainakin ym. on saaneet aikaan päinvastaisen muutoksen; saa haistatella mm. opettajille, heitä voi haastaa oikeuteen ja paljon muuta. Mitäpä sitä kunnioittamaan jos ne ei minulle mitään voi.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 19:14"]
Vanhemmat eivät ole kiinnostuneita lapsistaan. Vanhempainillat koetetaan mahdollisuuksien mukaan välttää. Vapaaehtoisesti ei osallistuta mihinkään lasten hyväksi tapahtuvaan toimintaan.
[/quote]
Tästä minulla on erilainen näkemys. Niin omien lasteni kuin hoitolasteni vanhempainilloissa suuri osa osallistuu.
Olen itse huomannut ihan saman. Esimerkiksi leikkipuistossa lapset (niin pienet kuin isommatkin) puhuu vanhemmilleen tosi vähättelevään ja jopa käskevään sävyyn. Lapsi saa puhua miten sattuu, eikä vanhemmat puutu tähän mitenkään.
Erityisesti tätä huomaa lasten suhteessa äitiin.
Meillä lapset kohtelevat meitä aikuisia kunnioittavasti ja hyvin. Saavat näyttää tunteensa, kiukutella ja raivotakin, mutta minulle ei huudeta, eikä edes koroteta ääntä minulle puhuessa. Mulle ei puhuta vähättelevään sävyyn, eikä todellakaan sanota tyhmäksi tai sekopääksi. Lyömisestä nyt puhumattakaan.
Ja olen tehnyt kyllä töitä tämän asian eteen. Toistoa toiston perään.. Mutta se on kuitenkin mun tehtäväni. Kun lapsi kunnioittaa vanhempiaan ja kohtelee heitä hyvin niin se on myös suoja lapselle ja tukee lapsen kehitystä ja itsetuntoa.
Nyt kun lapset jo vähän isompia, 6 ja 9v. niin kaikki asiat sujuu helpommin kun lapset osaa käyttäytyä ja kuuntelee mua, eikä tartte asioita sanoa sataan kertaan, että esim.siivoavat huoneen.
Meillä on lapsia myös hemmoteltu paljon, annettu aikaa ja rakkautta. Saavat tulla viereen nukkumaan yöllä halutessaan, touhutaan paljon kaikkea mukavaa. Eikä lapset pelkää mua! Nyt kun ovat jo isompia niin ymmärtävät itsekin miksi vanhempia täytyy ja kannattaa kunnioittaa. Eikä mulle todellakaan huudeta tai koroteta edes ääntä.
Muualla maailmassa lapset ehkä kunnioittaa vähän pelostakin, mutta ympäröivä yhteiskuntakin on sellainen, ettei lapset hypi silmille.
Useissa muslimimaissa musiikkivideotkin on sellaisia, että nuoret pojat laulavat rakkaudestaan äitiinsä ja siitä kuinka kunnioittavat , koska äiti huolehtii ja hoitaa.. ei ole noloa osoittaa kunnioitusta vanhemmilleen ja erityisesti äidilleen, päin vastoin, on häpeä jos joku lapsi tai nuori toimii toisin
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 18:36"]
Johtuu kasvatuksesta ja yhteiskunnasta mun mielestäni.
Mä asun Tanskassa ja kyllä täällä kunnioitetaan vanhempia ihan eri tavalla, eikä se mistään pelosta johdu. Yleensäkin lapset ja nuoret käyttäytyvät paremmin täällä. Hyvää käyttäytymistä vaaditaan ja huonoon käytökseen puututaan helpommin. Myös ulkopuoliset "kasvattaa", joten huono käytös kyllä pyritään karsimaan ja sitä ei suvaita samalla tavalla kuin Suomessa.
[/quote]
Suomessa on tyypillistä, että paetaan kasvatusvastuuta lauseen "minulla on haastava lapsi" taakse.
Mieheni on Hollannista, joten lastemme isän puoleiset serkut ovat hollantilaisia. Tapamme luonnollisesti vain vierailujen yhteydessä, mutta ne kestävät noin 1-4 viikkoa kerrallaan. Nyt meidän lapset ovat jo nuoria aikuisia, mutta kyllä mielestäni jotenkin Hollannissa lasten ja vanhempien välit ovat erilaiset kuin Suomessa. Hollantilaisten tapa suhtautu lapsiin on positiivinen ja kannustava, lapsilta kuitenkin vaaditaan jo pienestä kotitöihin ostallistumista. Silti lapset kunnioittavat ja rakastavat vanhempiaan. Suhteet ovat läheisiä ja lämpimiä, teinitkään eivät huuda ja haistattele vanhemmilleen. 16-vuotias poika voi kulkea käsikynkään äidin kanssa kävelyllä, eikä siinä ole mitään noloa. Myös kieli on erilainen. Suomenkieli on tietyllä tavalla epäkohtelias ja brutaali, meillä ei käytetä juurikaan sanontaa "ole hyvä".
Hollannissa osa-aikatyö on paljon yleisempää kuin meillä ja ennen äidit olivat usein pitkään kotona. Lapsiin satsataan ja heidän kannssaan vietetään aikaa. Toisaalta aikuiset tapaavat myös ilman lapsia, eikä siitä tehdä mitään numeroa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 19:04"]
Vanhemmuudesta varmaan on aika pitkälti kyse. En kyllä sanoisi, että yleisesti lapset eivät kunnioita vanhempiaan. Kyllä omien lasten kaveripiirissä ainakin lapset käyttäytyvät pääsääntöisesti hyvin ja kunnioittavat omia ja myös kavereidensa vanhempia. Epäkunnioittava käytös vain on yleensä sitä näkyvintä, ja kyllähän sellainen näyttäisi olevan lisääntymään päin. Ei silti minusta voi sanoa, etteivät suomalaiset lapset kunnioittaisi vanhempiaan.
[/quote]
Olen eri mieltä. Nimenomaan yleinen kunnioitus aikuisia kohtaan on suomalaislapsilla laskenut. Vanhempia totellaan huonosti, opettajia vielä huonommin ja vieraita ei tarvitse kuunnella ollenkaan.
Metsään on menty, kun lasten mielestä opettajan pitää koulussa ensin ansaita heidän kunnioituksensa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 18:38"]
Eihän Suomessa kunnioiteta lapsiakaan. Yleensäkään ketään. Mistä sen kunnioituksen oppisi?
[/quote]
Niin totta! Täällä ei edes osata opettaa lapsia käyttäytymään vaan luullaan, että lapsi jää jotenkin alakynteen jos on edes jonkinlaiset käytöstavat, vaikka se on just päinvastoin!
Olen huomannut, että miellyttävä hyväkäytöksinen lapsi/nuori menestyy jopa Suomessakin. Ja olen siis huomannut, että juuri käytöksensä takia!!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 18:49"]
olen asunut hetken Italiassa ja siellä se kunnioitus ainakin oli osaksi pelkoa. Lapsille jaettiin hyvin helposti litsareita ja vähän enemmänkin.
[/quote]
Tämä on totta. Italiassa on ihan tavallista, että riehuvalle tai huonosti käyttäytyvälle mamma antaa tukkapöllyä tai läimäytetään takamukselle muutaman kerran.
Mutta huomasit varmaan myös, että lapsia myös hellitään ja pussaillaan (enemmän kuin Suomessa), eikä ainoastaan vanhempien toimesta, vaan ihan tuntematonkin voi silitellä lapsen hiuksia tai jutustella mukavia viereisestä pöydästä kahvilassa. Jos lapsi on edes vähän tuttu, niin häntä nostellaan syliin, rutistellaan ja suukotellaan.
En sano, että läimäyttely tai tukkapölly on oikein, mutta joku tässä "rakkauden ja rangaistuksen" yhdistelmässä kuitenkin toimii.
Sekin on ihan tavallista, että ulkopuolinen voi huomauttaa lapselle huonosta käytöksestä ja tätä myös sitten kuunnellaan. Suomessa saat vanhempien vihat päällesi, jos vaikka kysyt kaupassa täyttä kurkkua kiljuvalta lapselta, että mihis sua sattuu, kun noin huudat.
Ja uskoisin, että tähän vaikuttaa nykyinen aika ja arvot ja meidän yhteiskunta.
Joutuu tekemään paljon töitä, jotta "saavuttaa sen kunnioituksen lapsiltaan"
Olen ollut tiukka, mutta enemmän on lapset saanut multa rakkautta, huolenpitoa, läheisyyttä ja hellyyttä. Ja totta tuo, että esim.Italiassa äiti saattaa lyödä,mutta siellä annetaan niin paljon myös hemmottelua.
Meillä on todella läheiset välit lapsiimme ja saan lapsistani niin paljon iloa ja onnea :) En tiedä olisiko näin jos olisin kasvattanut heidät eri tavalla, ja he kohtelis mua huonosti, haukkuis tyhmäksi, ei kuuntelis..
t.32
Eihän Suomessa kunnioiteta lapsiakaan. Yleensäkään ketään. Mistä sen kunnioituksen oppisi?
[/quote]
Tämä on totta.
Mistäpä lapsi mitään kunnioitusta voisi oppia kun ei sitä missään pääse näkemään eikä kokemaan.
Olen tismalleen samaa mieltä. Ei tarvitse lukea kuin tämän palstan avauksia, niin yleisen kunnioituksen puutteen huomaa kyllä.. Haukutaan kategorisesti ylipainoiset, lähihoitajat, kotiäidit, työssäkäyvät, maahanmuuttajat, opettajat, sossut ja ketkä nyt milloinkin ja ihan estoitta.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 11:26"]
[/quote]
Tämä on totta.
Mistäpä lapsi mitään kunnioitusta voisi oppia kun ei sitä missään pääse näkemään eikä kokemaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:38"]
Suomessa saat vanhempien vihat päällesi, jos vaikka kysyt kaupassa täyttä kurkkua kiljuvalta lapselta, että mihis sua sattuu, kun noin huudat.
[/quote]
Vähän asian vierestä. Mutta mielestäni tämä on lasta halveksiva kommentti. Kai se nyt on aika selvää, ettei kaupassa kiljuvaa lasta mihinkään satu vaan hän huutaa pettymystään, väsymystään tms.
Minua ei ole lapset tai teinit koskaan haukkuneet tyhmäksi. Kuinka joku sallii, että häntä joka päivä kotona nimitellään?
Eikö kannattaisi sille teinilleen opettaa, että se ei ole sallittua. Sillä jos hän jo kotona oppii tuon tyylin, niin samalla tavallahan hän puhuttelee sitten omaa puolisoaan ja lapsiaan.
Suomalaiset ovat kyllä tunnetusti huonostikäyttäytyvä kansa.
No, miten voisi kunnioittaa vanhempaa joka ei kunnioita itseän? Koko suomalaisuudessa itsetunto on heikko, suomalaisuuteen liittyy mielestäni mielöistelynhalua ja sinisilmäisyyttä, alemmuudentuntoa muiden edessä. Tämä' on siis ihan nykyisellään ilmapiiri täällä suomessa. Aikuiset eivät osaa laittaa omia rajojaan saati sitten lastensa rajoja, eikä tunnetaidotkaan ole suomessa kovin hääppöiset. Eli mitä lasten pitäisi kunnioittaa? Tietenkin on joukossa myös ihmisiä, joilla ei ole näitä ongelmia, mutta omanarvontunnon puute on suomen kansallissairaus. On tervettä kapinoida tällaista vammaa vastaan. Kyllä suomessa lapset kunnioittavat aikuisia ihan siinä missä muuallakin jos heidän elämässään on AIKUINEN, eikä vain aikuisen ikään ehtinyt teinivanhempi.