Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelotellaanko keskenmenolla/lapsen kuolemalla raskausaikana liikaa?

Vierailija
15.08.2020 |

"Älä vaan kerro raskaudestasi ennen kuin eka kolmannes/ensimmäinen ultra/rakenneultra on ohi, kun on keskenmenoriski."
"Voi se lapsi kuolla myöhemminkin: minä sain keskenmenon viikolla 20 ja ystäväni lapsi kuoli kohtuun viikolla 37."
"Keskenmenot on tosi yleisiä, siskollani oli 2, naapurin Mirkulla on myös ollut ja työkaverillani Annalla useita."
"En saanut nautittua raskaudesta lainkaan, kun jouduin pelkäämään keskenmenoa, kun sen riskistä puhuttiin niin paljon."

"10-15 % raskauksista päätyy keskenmenoon, yleensä ennen 12. raskausviikon täyttymistä."
"Tuhatta syntyvää vauvaa kohti syntyy kuolleena kolme lasta."

Puhutaan myös, kuinka jopa 40% raskauksista keskeytyy heti alkuunsa eikä nainen ole ehtinyt edes huomata olevansa raskaana ja kuukautiset tulevat liki normaalisti.

Tapahtuuko noista 10-15 % keskenmenoista suurin osa plussaamisen jälkeisillä viikoilla? Vai onko 10-15 % "tasainen luku" ensimmäisen kolmanneksen ajan? Suurin osa lapsista syntyy lopulta terveenä ja raskaus menee hyvin lapsen osalta. Jos käytännössä 9/10 lapsesta syntyy lopulta, miksi keskenmenolla/lapsen kuolemalla raskausaikana pelotellaan niin paljon?

Ap

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut tuollaista pelottelua. Missä maailmassa ap oikein elää?

Vierailija
2/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuollainen keskenmenoa korostava ystävä, joka puhui aikanaan paljon keskenmenojen kauheudesta. Hän sai 3 keskenmenoa ja yhden kohtukuoleman ihan muutaman vuoden sisällä. Viimeisimmästä raskaudesta syntyi elävä lapsi. Oli koko raskausajan ihan hermoheikko, ei halunnut edes puhua raskaudestaan. Minä huomaan, että ystävän stressi toi valtavasti stressiä ja pelkoa itsellenikin. Odotan nyt esikoistani Rv9 ja koko ajan takaraivossa on tuon ystävän tilanne. Mietin, käykö samoin minulle ja jos ystävälläni oli "noin huono tuuri", niin kuinka huonosti minulle voi käydä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä samaa mieltä. Varmasti taustalla on ajatus keskenmenon olevan niin raskas kokemus, että siihen on hyvä henkisesti varautua, mutta on vaikea nähdä, miten "turha" pelkääminen asian kohtaamista auttaa. Siitä kun ei ole mitään hyötyä.

En tiedä, auttaako asiaan henkisesti varautuminen keskenmenon kestämisessä? Minä ajattelen aina, että suren sitten, jos niin käy, mutta helppo minun on puhua, kun en ole joutunut keskenmenoa kokemaan.

Vierailija
4/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luepa yksikin alkuraskaudesta kertova artikkeli, niin heti törmäät tähän keskenmenoriskiin ja sen yleisyyteen.

Vierailija
5/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti keskenmenojen määrä, tuo 10-15 %, ei ole mikään valtava. Siis tottakai keskenmenoja tapahtuu ja ne ovat yleisiä, mutta iso osa raskauksista sujuu lopulta hyvin.

Liikaa ei kannattaisi pelotella, eihän sille keskenmenolle edes mitään voi.

Vierailija
6/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään koskaan kuullut mitään pelottelua.

Pikemminkin se on odottava äiti itse, joka arkailee ostaa mitään vauvalle liian aikaisin tms.

Mun äiti jopa jätti kertomatta mulle, että sukulaisen vauva oli kuollut synnytyksessä kun olin raskaana.

Vierailija
7/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti tilanteesta. Minulla on kaveripiirissä ja työn vuoksi tullut tutuksi se, kuinka vaikeaa raskaaksi tuleminen on tai kuinka keskenmenoja tapahtuu yllättävän monille. Kaikki eivät puhu näistä ääneen, mutta ehkä Ap lähipiirissäsi näistä on puhuttu ja ne siksi tuntuvat niin yleisiltä?

Vierailija
8/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenmenot on yleisiä varhaisilla raskausviikoilla, siitä puhutaan varmaan ennen muuta siksi, etteivät ihmiset rupeaisi ajattelemaan, että ovat harvinaisen huono-onnisia kun niitä tulee ja että se olisi joku maailmanloppu. Voisi puhua myös enemmän siitä, että sikiö on erittäin hyvässä suojassa kohdussa ja että äiti ei pysty normaalisti elämällä varmasti vahingoittamaan sitä.  Eli keskenmenosta ei kannata syyllistyä.

Toki on myös ihmisiä, joilla on vaikeuksia saada raskaus alkuun ja vietyä läpi vauvaksi saakka, se on tietysti ikävä asia. Mutta voisi puhua myös enemmän siitä, että vaihtoehtoja biologiselle lapselle on. Lapsi, jota hoivaa ja kasvattaa tulee rakkaaksi, vaikkei se oma olisikaan.

Vierailija
9/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä sanoisi, että pelotellaan, mutta kyllä siitä puhutaan.

Ehkä keskenmenosta kertomisella halutaan viestiä, että näitä tapahtuu ja jos näin käy, niin et ole yksin?

Vierailija
10/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut kohtukuoleman ja 5keskenmenoa, mutta myös paljon onnistuneita raskauksia. Face to face en halua korostaa omia menetyksiä tai luoda pelkoja raskaana oleville. Toki fakta on se,että näitä myös tapahtuu ja mitä ja millon itse haluaa raskaudestaan puhua, niin miksi ei puhuisi. Jos jotain ikävää sattuisi,niin valmis myös sen kertomaan. Me olemme niin erilaisia kaikki <3

Vierailija
11/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta niiden osuus korostuu melko paljon varsinkin raskausajan artikkeleita lukiessa. on hyvä, että keskenmenosta ja lapsen kuoleman mahdollisuudesta puhutaan, mutta itse olisin kaivannut enemmän positiivista otetta. "hienoa, että olet raskaana, suurimmalla todennäköisyydellä raskaus tulee menemään hyvin."

Vierailija
12/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu, että odotusaikana pelotellaan, niin odotapas aikaa, jolloin lapsi on syntynyt. Sitten on hirveästi uhkakuvia ympärillä ja ihan arkisista valinnoista syyllistetään, kuinka ne ovat haitaksi lapselle.

Vierailija
13/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syntyy 1000 lasta ja 3 kuollutta lasta, niin onhan todennäköisyys kohtukuolemalle melko pieni. Toki se todennäköisyys on olemassa, mutta pieni se on silti.

Vierailija
14/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli ihanaa aikaa ennen somea ja nettiä kun sai onnellisen tyhmänä odotella kun ei edes tiennyt kaikista kauheuksista.

Vierailija
15/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koin ahdistavaksi odotusaikana tuon keskenmenosta puhumisen. Esikoista odottaessa oli muutenkin jännittynyt, miten kaikki tulisi sujumaan.

Luulin, että olisin saanut huokaista ensimmäisen kolmanneksen päätteeksi. Eiköhän muutamat tutut tulleet muistuttamaan raskaudestani kuultuaan, että se keskenmeno voi tulla vielä tai lapsi kuolla vaikka synnytyksessä. 

Tosi kannustavaa.

Vierailija
16/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua peloteltiin keskenmenolla kun lapsille oli tulossa pieni ikäero. Nykyisin onnellisia irlantilaisten kaksosten vanhempia (lapsilla 10,5kk ikäeroa, lapset syntyi täysiaikaisina). Jälkimmäinen raskaus oli ensimmäistä helpompi

Vierailija
17/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole peloteltu, mutta sain keskenmenot viikoilla 11 ja 12 ennen kuin sain elävän lapsen. Kolmannen raskauden aikana ei kerrottu tilanteesta esim. tössä ennen kuin 12 viikon ultrassa oli kaikki hyvin. Hyvä niin, olin pätkätöissä ja olisi ollut veemäisin tilanne ikinä jos työsuhdetta ei olisi ensimmäisten keskenmenojen jälkeen jatkettu ja olisi joutuunt miettimään, johtuuko perhesuunnitelmista.

Vierailija
18/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt raskaana ja lapsen vointi on kerran tsekattu ultrassa viikolla 6, kaikki oli kunnossa. Silti jännitän, meneekö kaikki hyvin, kun netti on pullollaan näitä "kävin varhaisultrassa, kaikki oli hyvin ja seuraavana päivänä raskaus oli mennyt kesken" -tarinoita.

Vierailija
19/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni noista 10-15% keskenmenoista on näitä, että keskenmeno on käynyt tyyliin puoli viikkoa oletetun kuukautisten alkamisen jälkeen ja nainen luuleekin vain kuukautisten olevan myöhässä?

Vierailija
20/28 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri ihmiset törmää eri asioihin oman mielenkiintonsa takia. Saman lehden lukijat puhuvat ihan eri artikkeleista.