Ärsyttääkö teitä ihmiset, jotka kirjoittavat virkkeen perään 2 pistettä?
Sinne kuuluu laittaa yksi tai kolme pistettä. Kaksi pistettä ei ole välimerkki, sitä ei edes ole olemassa kieliopin näkökulmasta katsottuna. Mistä se on alun alkujaan edes tullut?
Pekalla on kuulemma muuta menoa tänään..
vs.
Pekalla on kuulemma muuta menoa tänään...
Kommentit (76)
Ei.. Eikä ärsytä kolmekaan... Pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitan kolme pistettä, mutta täytyy kyllä myöntää, etten ollut tietoinen,että se on joku sääntö. Olen myös saanut palautetta, että käytän sitä liikaa, varsinkin kun whatsappilla kirjoitan lyhyitä viestejä.
Miksi käytät kolmea pistettä? Näyttääkö se jotenkin kivalta, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä. Käytän joskus itse. Sen tarkoitus on jättää lause ikään kuin ilmaan..
Kirjoita sitten kolme pistettä. Kaksi pistettä ei ole välimerkki.
En kirjoita, koska silloin merkitys ei ole sama.
Kaksi pistettä laitan silloin kun haluan varmentaa, että lukija ymmärtää, että lause saattaa sisältää ironiaa.
Ihan sama onko se joku suomen kielen välimerkki tai ei.
Kyllä se vaan kertoo tai ainakin antaa mielikuvan tyypin luonteesta ja älykkyydestä, miten hän viestii kirjallisesti. Hutaisten, huonolla kieliopilla kirjoittavan kanssa yhteydenpito tuskin jatkuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan kertoo tai ainakin antaa mielikuvan tyypin luonteesta ja älykkyydestä, miten hän viestii kirjallisesti. Hutaisten, huonolla kieliopilla kirjoittavan kanssa yhteydenpito tuskin jatkuisi.
:DD!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä. Käytän joskus itse. Sen tarkoitus on jättää lause ikään kuin ilmaan..
Kaksi pistettä laitan silloin kun haluan varmentaa, että lukija ymmärtää, että lause saattaa sisältää ironiaa.
Itse ainakin ymmärtäisin tuosta vain, että käytät tahallasi tai tahattomasti välimerkkejä väärin.
Ärsyttääkö nää sua? ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ... ... . ..... .. ...... ...... ............ .............. .... .....
Vierailija kirjoitti:
Jotkut käyttävät kolmea pistettä koko ajan. Tai joka lauseen perässä huutomerkkiä. Todella ärsyttävää.
Mutta eniten riepoo väliviiva numeron ja vuotta-sanan välissä. Miten tämä asia voi olla niin vaikea.
6-vuotias on yhdyssana, siksi väliviiva.
6 vuotta on kaksi eri sanaa, ei väliviiva.
Tiedän nipottavani :D mutta en voisi kuvitellakaan seurustelevan ihmisen kanssa, jolla nämä menevät väärin.
Tuskin menettävät mitään, jos eivät sinua "saa".
Vierailija kirjoitti:
Ei kolmen pisteen kuulukaan ärsyttää. Sehän on kieliopillisesti hyväksytty välimerkki.
Kiva kun , kerroit .!! Tästä lähtien :: , käytän aina jatkossa pisteitä ja pilkkuja ::kirjoitusvirheitä ihan vaan ...Iloksesi ♠♠♠ välilyöntiä säästellen !!!!!
Ohis, mutta en ymmärrä miksi mesessä, Whatsupissa tms. kirjoittaessa pitäisi unohtaa kielioppi, isot kirjaimet, välimerkit ym. Ei minulla ainakaan ole niin kiire, etten ehtisi kirjoittaa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kaksi pistettä kyllä ironiaan liity mitenkään. Kolme pistettä voisi liittyäkin, mutta mielestäni hyvin toteutettu ironia voi mennä perille ihan yhdelläkin pisteellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kolmen pisteen kuulukaan ärsyttää. Sehän on kieliopillisesti hyväksytty välimerkki.
Mutta ei kuulu joka hemmetin virkkeen perään. Miksi jotkut sitä viljelevät?!
Ärsyttää ja sitten nämä ,,,, ,, ihmiset on myös hanurista,,, ,
Onko tää kaksi pistettä joku juttu? Oon ihmetelly, kun työkaveri käyttää sitä ihan virallisissa asiakirjoissa. Ensin ajattelin sen olevan virhelyönti, mutta sitten ihmettelin, miten se sama virhe voi toistua niin usein. Siis mitä tarkoittaa kaksi pistettä?
Kolme pistettähän tarkoittaa sitä, että ajatus jatkuu, vaikka sitä ei enää kirjoiteta ja sillä ikään kuin vihjataan jotain. Epävirallisissa viesteissä kavereiden kesken ok, mutta yksi työkaveri viljelee tätä työmeileissä ja se on minusta tosi outoa...
Ihan parasta autistit jotka repii pelihousunsa tämmöisestä anarkiasta..
En.. tajuu..
oikeastaan.. mitään..
Ärsytti vähän joskus tai oikeastaan enemmän häiritsi etten ymmärtänyt mikä järki siinä oli. Sitten tajusin että kaksi pistettä laittavat ovat sellaisia vähän yksinkertaisia ja helppoja ihmisiä ja kolme pistettä laittavat orjallisen tiukkapipoisia kielinatseja. Tämän oivalluksen jälkeen olen aina välillä itsekin käyttänyt kahta pistettä, ei se niin vakavaa ole. 🤷
Tää kirjottaa se tarkottaa ajatteluu,esin hymm.... ... Jaa aaa.Ärsyttäköön ketä tyhmää kuinka tahaan.Olkaa itseänne ,hittoon kieliopit netis ,ko ei nää virallisii ole,vaa keskustelui.Kyllä tääkin virallisiin teksteihin tekee tarkennukset.
Minä kirjoitan kolme pistettä, mutta täytyy kyllä myöntää, etten ollut tietoinen,että se on joku sääntö. Olen myös saanut palautetta, että käytän sitä liikaa, varsinkin kun whatsappilla kirjoitan lyhyitä viestejä.