Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautuisit, jos joku lapsi sanoisi että hiuksesi näyttävät ohuilta?

Vierailija
15.08.2020 |

Miten reagoisit?

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se lapsi huomaa, että hiuksesi ovat ohuet?

Kuullut varmaan vanhemmiltaan, todennäköisesti äidiltään, joka sanonut hiuksiasi ohueiksi.

Noin yleensä ottaen lapset eivät tuollaiseen kiinnitä suurempaa huomioita, elleivät hiukset ole erityisesti esillä omassa kodissa jotenkin, joko lapsen omat hiukset tai äidin tai isän hiukset, usein keskustelun aiheena kotona.

Meillä yhdellä lapsella on todella paksut hiukset, ranteen paksuinen ponnari. Sitä usein tutut ja tuntemattomatkin ihmettelevät. Ihmetys on sitä suurempi, kun sekä miehellä, että minulla ja lapsen sisaruksilla on ohuet hiukset.

Joten kyllä ainakin meidän perheemme lapset tietävät, kenellä on paksut ja kenellä ohuet hiukset. Sitä en ymmärrä, miten asian ääneen lausuminen olisi haukkumista.

T. Ei ap.

Sanotko ääneen myös, kenellä on suorat ja kenellä vinot hampaat? Oletko autistinen, jos et ymmärrä, että se on juurikin haukkumista ja erittäin epäkohteliasta?

Hengitä nyt syvään ja lue uudestaan se viesti, mihin juuri vastasit. En minä sano, mutta nimenomaan perheet ulkopuoliset ihmiset tulevat sanomaan ”onpa x:llä upeat hiukset”. Ja usein seuraava kysymys on ”keneltä ne on peritty?”, koska väri ja hiuslaatu tosiaankin on aivan erilaiset kuin muilla meidän perheessämme.

Samoin kaikki lapsemme tietävät, että yhdellä heistä on vinot hampaat, koska hän käy oikomahoidossa. Pyydän nöyrimmin anteeksi, etten ole paremmin näitä asioita pystynyt salaamaan.

Oikomishoidossa lapset käyvät purentavirheiden takia, pelkkien vinojen hampaiden korjaus on kosmeettista oiontaa ja siitä tuskin on kysymys. Opetat lapsillesi ihan asenteellista puuta heinää, koska et ole tarkka puheissasi, etkä selvästikään ymmärrä sanojen eri vivahteita. Lapsista voi tulla aika ikäviä mustavalkoisia totuudentorvia tuolla kasvatuksella. Ulkonäköasioita ei koskaan kommentoida muille, ei hyvässä, eikä pahassa, ihan perusasia käytöstavoissa.

Vierailija
62/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjeistaisin lasta ettei kenenkään ulkonäköä kuulu arvostella.

Minä voisin ohjeistaa sinua, että tuo ei ole arvostelua. Jos joku sanoisi hiuksiani rumiksi, se olisi arvostelua. Ohuet hiukset sen sijaan on fakta. Riippuu muodista, onko se hyvä vai paha asia.

Takavuosina monikin haki hiuksiinsa sellaista liru-lookia. En tosin minä.

T. Ohuthiuksinen.

Kuka päättää mikä on ohut hius ja mikä ei ole?

Se on mielipideasia, ei fakta. 

On tällekin asialle kehitelty mittareita. Yksi mittari on sellainen, että jos laittaa hiuksensa ponnarille ja mittaa tyvestä ponnarin tiukan ympärysmitan, niin karkeasti:

0-5 cm > ohut

6-10 cm > normaali

yli 10 cm > paksu.

Tuo mittari toki toimii kunnolla vain, jos on pitkät hiukset ja otsahiuksetkin yltävät ponnarille.

Itselläni ponnarin ympärysmitta on jotain 7-8 cm. Hiukset ovat hienot, suorat ja sileäpintaiset. Yksittäisen hiuksen halkaisija on pieni, mutta hiuksia on yhteensä paljon. Tuuheuttavilla muotoilutuotteilla voi saada aikaan näyttävänkin pehkon, mutta päätä pitkin valuessaan hiukset voivat joskus näyttää ohuilta. Tällainen hiustyyppi on siis hieno eikä ohut. Taitaa olla tyypillisin suomitukka. Oikeasti ohuttakin silkkisuortuvaa kyllä näkee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se lapsi huomaa, että hiuksesi ovat ohuet?

Kuullut varmaan vanhemmiltaan, todennäköisesti äidiltään, joka sanonut hiuksiasi ohueiksi.

Noin yleensä ottaen lapset eivät tuollaiseen kiinnitä suurempaa huomioita, elleivät hiukset ole erityisesti esillä omassa kodissa jotenkin, joko lapsen omat hiukset tai äidin tai isän hiukset, usein keskustelun aiheena kotona.

Meillä yhdellä lapsella on todella paksut hiukset, ranteen paksuinen ponnari. Sitä usein tutut ja tuntemattomatkin ihmettelevät. Ihmetys on sitä suurempi, kun sekä miehellä, että minulla ja lapsen sisaruksilla on ohuet hiukset.

Joten kyllä ainakin meidän perheemme lapset tietävät, kenellä on paksut ja kenellä ohuet hiukset. Sitä en ymmärrä, miten asian ääneen lausuminen olisi haukkumista.

T. Ei ap.

Sanotko ääneen myös, kenellä on suorat ja kenellä vinot hampaat? Oletko autistinen, jos et ymmärrä, että se on juurikin haukkumista ja erittäin epäkohteliasta?

Hengitä nyt syvään ja lue uudestaan se viesti, mihin juuri vastasit. En minä sano, mutta nimenomaan perheet ulkopuoliset ihmiset tulevat sanomaan ”onpa x:llä upeat hiukset”. Ja usein seuraava kysymys on ”keneltä ne on peritty?”, koska väri ja hiuslaatu tosiaankin on aivan erilaiset kuin muilla meidän perheessämme.

Samoin kaikki lapsemme tietävät, että yhdellä heistä on vinot hampaat, koska hän käy oikomahoidossa. Pyydän nöyrimmin anteeksi, etten ole paremmin näitä asioita pystynyt salaamaan.

Oikomishoidossa lapset käyvät purentavirheiden takia, pelkkien vinojen hampaiden korjaus on kosmeettista oiontaa ja siitä tuskin on kysymys. Opetat lapsillesi ihan asenteellista puuta heinää, koska et ole tarkka puheissasi, etkä selvästikään ymmärrä sanojen eri vivahteita. Lapsista voi tulla aika ikäviä mustavalkoisia totuudentorvia tuolla kasvatuksella. Ulkonäköasioita ei koskaan kommentoida muille, ei hyvässä, eikä pahassa, ihan perusasia käytöstavoissa.

Nyt käyt kyllä tosi kovilla kierroksilla. Lapseni purentavirheen korjaus vaatii nimenomaan niiden vinoon kasvavien hampaiden oikaisua, ja hammaslääkärikin on tämän ihan avoimesti ja lapsen kuullen kertonut.

Ihan kaikesta ei tarvitse pahoittaa mieltään.

Vierailija
64/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkonäköasioita ei koskaan kommentoida muille, ei hyvässä, eikä pahassa, ihan perusasia käytöstavoissa.

Tämä käytöstapojen perusasia unohtuu aika monelta somessa. Olen ollut huomaavinani, että jotkut nuoret naiset jopa suorastaan pahastuvat, jos joku ei sano mitään heidän uudesta profiilikuvastaan.

Vierailija
65/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hiukseni olisivat ohuet vastaisin, "Niinpä, minulla on aina ollut ohuet hiukset"

Vierailija
66/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas kiusaajat perustelemassa kuinka on ok sanoa mitä vaan, jos se on ”totuus” :D siis tämähän on ihan klassikko. Ihmisiä, jotka eivät pysty myöntämään olevansa ilkeitä kun hehän vain ovat niin rohkeita ja puhuvat totuuksia. Viis muiden tunteista. Ja sitten ihmetellään miksi kouluissa kiusataan kun vanhemmat on tuollaisia älykääpiöitä.

Tämä kiusaajakortti onkin varsin mielenkiintoinen. Minä en ole sanonut toisten hiuksista mitään, olen vain sanonut, että omiani saa kutsua ohuiksi. Ne ovat terveet, kiiltävät, kauniit hiukset. Ne ovat aina olleet ohuet, joten en ole joutunut koskaan luopumaan mistään. Lähipiirissä on psoriasista ja pälvikaljua, joten asiat voisivat olla paljon huonommin.

Ja tämän kaiken ääneen toteaminen ilmeisesti tekee minusta arkkikiusaajan.

-Ohuthiuksinen.

Vierailija
67/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että haepas metsästä risu niin annan sinulle selkäsaunan.

Vierailija
68/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ohuet hiukset, asiaa lapsi puhuisi

Vierailija
69/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että aijaa, hiuksiani on kyllä kehuttu kauniiksi eikä miehistäkään ole ollut pulaa.

Vierailija
70/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas kiusaajat perustelemassa kuinka on ok sanoa mitä vaan, jos se on ”totuus” :D siis tämähän on ihan klassikko. Ihmisiä, jotka eivät pysty myöntämään olevansa ilkeitä kun hehän vain ovat niin rohkeita ja puhuvat totuuksia. Viis muiden tunteista. Ja sitten ihmetellään miksi kouluissa kiusataan kun vanhemmat on tuollaisia älykääpiöitä.

Tämä kiusaajakortti onkin varsin mielenkiintoinen. Minä en ole sanonut toisten hiuksista mitään, olen vain sanonut, että omiani saa kutsua ohuiksi. Ne ovat terveet, kiiltävät, kauniit hiukset. Ne ovat aina olleet ohuet, joten en ole joutunut koskaan luopumaan mistään. Lähipiirissä on psoriasista ja pälvikaljua, joten asiat voisivat olla paljon huonommin.

-Ohuthiuksinen.

Kerrotko vielä, että miksi sinusta lapsille ei tulisi opettaa että on parempi olla kommentoimatta jonkun ulkonäköä? Se on tullut harvinaisen selväksi jo monessa viestissä, että sinun ohuita hiuksia saa kommentoida niin paljon kuin sielu sietää. Mutta onko tosiaan mahdotonta asettua jonkun toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää, että kaikki eivät pidä omien ulkonäöllisten piirteiden kommentoinnista?

Vierailija
71/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ohuthiuksinen.

Sulla on terveet, kiiltävät ja kauniit hiukset. Mutta yhtään ei hälytyskello päässä soi, jos terveen, kiiltävän tai kauniin sijaan joku päättääkin kommentoida hiuksiasi ohuiksi. Okei.

Vierailija
72/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oma lapsi sanoo noin mulle. Ja onhan se oikeassa, olen blondannut näitä niin kauan että ovat katkeilleen ja ohuet. Sanon vaan sille että joo, tiedän.

Sanoisin lapselle että hän puolestaan näyttää tyhmältä.

Vierailija
73/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkun lapsi letitti hiuksiani ja sanoi juuri noin:

"Miks nää sun hiukset on näin ohuet?"

Tytöllä itsellään on kuin Barbie-nuken tukka, pitkä, paksu ja kiiltävä, joten oli ihmeissään mun lasimaisesta, ohuesta ja silloin vielä vaalennetusta tukasta. Minä sanoin että oot sinä karmea, vaadit saada käyttää aikuista ihmistä tukkaleikkeihisi ja sitten kommentoit toisen tukkaa. Vedin leikiksi siis, mutta kyllähän se satutti. Harmittaa olla yksi suvu harvoista huonohiuksisista.

Vierailija
74/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ohuthiuksinen.

Kerrotko vielä, että miksi sinusta lapsille ei tulisi opettaa että on parempi olla kommentoimatta jonkun ulkonäköä? Se on tullut harvinaisen selväksi jo monessa viestissä, että sinun ohuita hiuksia saa kommentoida niin paljon kuin sielu sietää. Mutta onko tosiaan mahdotonta asettua jonkun toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää, että kaikki eivät pidä omien ulkonäöllisten piirteiden kommentoinnista?

Keskustelun aiheena oli ”miten reagoisit, jos lapsi sanoisi näin?”

En näe, että minun asiani olisi opettaa vieraalle lapselle käytöstapojen suuria linjoja. Se on vähän pidemmän momentin juttu.

Sen sijaan haluaisin opettaa hänelle lyhyen kohtaamisemme puitteissa, että ohuthiuksinenkin voi olla tyytyväinen itseensä ja ulkonäköönsä. Se on mielestäni erittäin hyödyllinen opetus, riippumatta siitä, esittääkö lapsi kommentin ajattelemattomuuttaan vai yrittäen tahallaan loukata. Jälkimmäisessä tapauksessa ehkä vielä hyödyllisempi.

Täällä on esitetty, ettei toisten ulkonäköä saa koskaan kommentoida, ei hyvässä eikä pahassa. Se on hieno aate, mutta onko se realismia? Ainahan lapset ja nuoret vertaavat itseään johonkin, mitä pitävät täydellisyytenä. Siksi olisi minusta upeaa, että pystyttäisiin näkemään ominaisuuksia vikojen sijasta. Ja miten muuten aikuinen voi sitä opettaa kuin hyväksymällä itsensä?

-Ohuthiuksinen.

Vierailija
75/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ohuthiuksinen.

Saako sinun hiuksiasi kutsua myös rumiksi tai sanoa että ai kamala miten ohuet hiukset sinulla on? Sehän voi olla jonkun toisen mielipide hiuksistasi. Eivät ne sinun ohuet hiukset välttämättä kaikkien mielestä ole kauniit. Eli jos on jotain mieltä jonkun toisen ulkonäöstä niin saa kommentoida, se on kuulijan vika jos siitä loukkaantuu. Eikös?

Möläyttelijät miettivät asioita minäminä -ajatuksella. Että saa toki sanoa mitä vaan, en minä ainakaan loukkaantuisi. Väliäkö muilla. Eli käytöstavat ovat hukassa. Lapsille edelleen on hyvä niitä opettaa, sillä selkeästi aikuisena niitä ei enää voi saada menemään kalloon. Huokuu sinunkin viesteissäsi.

Vierailija
76/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ohuthiuksinen.

Sulla on terveet, kiiltävät ja kauniit hiukset. Mutta yhtään ei hälytyskello päässä soi, jos terveen, kiiltävän tai kauniin sijaan joku päättääkin kommentoida hiuksiasi ohuiksi. Okei.

Niitä on kommentoitu ohuiksi aika monta kertaa, lapsena varsinkin. Minkä hälytyskellon pitäisi soida ja miksi?

- Ohuthiuksinen.

Vierailija
77/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmettelisin toden teolla. En usko, että aikusten hiukset kuuluvat millään tavalla lasten kiinnostuksen kohteisiin. Eli hiuksissani olisi jotain sellaista, mtä lapsi on kuullut puhuttavan kotonaan. Sanoisin varmaankin lapselle, että ihmisen ulkonäköön liittyvät asiat, olivat ne mitä hyvänsä, ovat sellaisia, että niitä ei ole tarkoitus ääneen töräytellä. Että monetkin asiat, kuten hiukset, ovat sellaisia, mille ei itse voi mitään, ne ovat sellaiset kuin ovat, eikä niitä ole tarkoitus arvostella. Itse olin aivan äimänä, kun yksi ystäväni lapsi kysyi minulta kerran, paljonko oikein painan. Olen siis itse ihan normaalipainoinen, mutta kävi ilmi sitten myöhemmin, että lapsen kotona oli kovasti arvosteltu yhden toisen ystävän painoa ja sitä, miten hän oli lihonut, ja lapsi sitten kysyi asiaa minulta. Hän ei siis itse edes hahmottanut aikuisista, kuka olisi se ylipainoinen ja kuka ei, kun ei se häntä muuten kiinnostanut.

Vierailija
78/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, voi olla...

Sit jos lapsi olisi tuttu (oma, sukulaislapsi, kummilapsi, usein kylässä käyvä) saattaisin myös jutella siitä että ihmiset tykkää ulkonäössä erilaisista asioista, ja kun ei voi tietää mitä kommentoinnin kohde itse pitää piirteestään, niin on viisaampaa olla kommentoimatta.

Vierailija
79/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ohuthiuksinen.

Saako sinun hiuksiasi kutsua myös rumiksi tai sanoa että ai kamala miten ohuet hiukset sinulla on? Sehän voi olla jonkun toisen mielipide hiuksistasi. Eivät ne sinun ohuet hiukset välttämättä kaikkien mielestä ole kauniit. Eli jos on jotain mieltä jonkun toisen ulkonäöstä niin saa kommentoida, se on kuulijan vika jos siitä loukkaantuu. Eikös?

Möläyttelijät miettivät asioita minäminä -ajatuksella. Että saa toki sanoa mitä vaan, en minä ainakaan loukkaantuisi. Väliäkö muilla. Eli käytöstavat ovat hukassa. Lapsille edelleen on hyvä niitä opettaa, sillä selkeästi aikuisena niitä ei enää voi saada menemään kalloon. Huokuu sinunkin viesteissäsi.

Hiuksiani on kommentoitu monet kerrat, toki myös negatiivisesti. Mutta enemmän minua harmittaa se, että yrität pistää sanoja suuhuni. Se on todella epäkohteliasta.

- Ohuthiuksinen.

Vierailija
80/110 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin että pitäispä tuo pikkuvanha penikka turpansa kiinni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän