Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vanhaksi vanhemmat maksavat kulujanne?

Vierailija
28.07.2024 |

Eikö ole vähän outoa, että isä vielä maksaa yli 30-vuotiaiden työssäkäyvien, arviolta yhteensä 7500-8000 euroa tienaavan pariskunnan ja perheen lasten huvituksia? Kun he käyvät isän luona tai isä menee heidän luo, ja sitten käydään yhdessä museoissa, lasten huvipuistoissa, kylpylöissä, ravintoloissa isä/isoisä maksaa AINA kaikki kulut? Isä on parempi tuloinen, mutta ei mikään varakas, asuntolainat hänelläkin vielä maksettavana ja hän tinkii esim. ulkona syömisestä puolison kanssa muulloin. Tämä lapsiperhe kehtaa ehdottaa, että lähdetäänkö syömään ulos, mikä tarkoittaa, että isä maksaa koko perheen laskun, eivät he itse. Tätä on jatkunut vuosia. Maksattavatko he isällään vielä kuusikymppisinäkin kulunsa? Entä kun isä jää pian eläkkeelle ja on pienempi tuloinen silloin kuin nämä työssäkäyvät? Älyävätkö he silloinkaan lopettaa. 

Tällä isällä on vielä opiskelijalapsiakin, joita hän auttaa säännöllisesti rahallisesti. Olen lukenut juttuja, joiden mukaan jotkut vanhemmat eivät ymmärrä lopettaa lastensa taloudellista auttamista vaan joutuvat jopa itse vaikeuksiin, kun ottavat jopa lainaa tai pikavippejä lapsia auttaakseen. Itse olen maksanut lasteni kännykkälaskut heidän ollessaan opiskelijoita ja auttanut yhtä lasta, kun hän oli työtön ja avovaimo opiskelija, mutta senkin lopetin, kun lapsi pääsi töihin.

Toivon asiallista keskustelua. Juu, tiedän, että mitä se sinulle kuuluu, ei ne ole sinun rahojasi, turha kirjoittaa niitä kommentteja. Mielenkiinnosta kuulisin, missä iässä teille on loppunut vanhempien tuki.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on vielä 23v omassa puhelinlaskussani ja jos kutsun häntä matkoille tai pyydän kyytiä jonnekin, maksan kaiken. Itse asiassa puolet autosta on minun. Ei kannata tuhlata aikaa muiden ratkaisujen miettimiseen jos et itse liity asiaan mitenkään etkä tiedä koko taustaa mitenkään

Vierailija
2/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sekä äiti että isoäiti antoivat säännöllisesti rahaa, ihan vaan ennakkoperintömäisesti käteisenä. Olin ainoa lapsi ja ainoa lapsenlapsi eli ei ollut keneltäkään pois (paitsi verottajalta joka kuitenkin ehti kuitenkin vielä saada aika ison siivun perintöverona). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna perheiden ratkaista nämä asiat perheen sisäisesti, sinun ei tarvitse puuttua eikä pohtia tätä. 

Vierailija
4/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että uusperheen vaimo kadehtii sitä, että mies tukee omia lapsiaan. Hyi.

Vierailija
5/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20.                                                  Saivat myös  minulta luottoa.                                                                                                                                                                   -Viera-

Vierailija
6/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on teini-ikäiset lapset. Ollaan tehty suunnitelmaa siitä, miten saadaan tuettua mahdollisimman paljon ja mahdollisimman aikaisin lapsiamme. Näin tehdään esim Ruotsissa yleisesti ja hyvinvointi on todellakin paremmalla tasolla siellä. Yhdistän omiin lapsiin kohdistuvan kovuuden ja kateuden suomalaisuuteen ja uusperheisiin.

Vierailija
7/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 19-vuotiaana 80-luvulla 700 km päähän omilleni ja aloitin työt. Isoisä osti vanhan autonrämän, jolla ajelimme vanhempieni kanssa paikkakuntaan, jossa edelleen asun. 500 markkaa sain heiltä ja siitä asti olen omillani pärjännyt. Tämä lienee nykyajan ihmisille vierasta, pitäisikö vanhempien hyysätä lapsiaan ikuisuuksiin.

Vierailija
8/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43 ja vanhempani maksoivat juuri vuokravakuuteni.

Vierailija
9/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan riippuu monesta asiasta, mutta nyrkkisääntönä voisi olettaa että kun opiskelut loppuvat ja päästään töihin, niin säännöllinen taloudellinen tuki loppuu. Lomamatkan maksaminen (=yhteinen reissu,: ei niin että maksaja ei lähde mukaan) ym. on minusta ok johonkin 25-27v asti. Kolmikymppisen sinkun/parisuhteessa tulee pärjätä omillaan. Lapsenlapsia jos tulee niin heitä (=lapsenlapsia) koskevia kuluja voi kattaa halutessaan/jos varaa vapaaehtoisesti. 

Taloudellinen hyväksikäyttö on kyseessä, mikäli rahan antamiseen painostetaan, kiristetään nyyhkytarinalla tmv. 

Vierailija
10/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin 19-vuotiaana 80-luvulla 700 km päähän omilleni ja aloitin työt. Isoisä osti vanhan autonrämän, jolla ajelimme vanhempieni kanssa paikkakuntaan, jossa edelleen asun. 500 markkaa sain heiltä ja siitä asti olen omillani pärjännyt. Tämä lienee nykyajan ihmisille vierasta, pitäisikö vanhempien hyysätä lapsiaan ikuisuuksiin.

Mä ihmettelen miksi herättää niin suurta vihaa toi että jonkun vanhemmat haluaa auttaa, onhan se hullua jos vanhemmilla on kaikki itsellään aineellisesti hyvin ja jälkikasvu joutuu kärvistelemään makaronilla ja -50% leivällä. Olen samaa ikäluokkaa kuin sinä ja ikuisesti kiitollinen vanhemmille polville jotka auttoi taloudellisesti. En tykkää kauheasti kateuskortin heiluttelusta mutta... 

Vierailija
11/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa veikkaamaan, että uusi vaimo se siellä ärsyyntyy, kun miehen rahat kuluvat entisen liiton lapsiin, mutta joku ehtikin ensin. Niiiiin läpinäkyvää.

Vierailija
12/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan hirveän häpeällisen asian: olen 62v ja kun käymme vanhempieni kanssa syömässä ravintolassa tai vaikka vain kahvilla ABC:lla, niin isä maksaa. Hänelle se on kunniakysymys: hän on isäni, hän haluaa tarjota. Ja tämä myös silloin, kun puolisoni ja lapset ovat mukana. Ja kyllä, isä maksoi minun ja tyttäreni liput kesäteatteriin ja taidenäyttelyssä kakkukahvit eli lienen siis jonkinlainen palstaloinen, kun en ymmärrä kieltää.

Isä pysyy isänä elämäni loppuun asti ja hänelle isyyteen liittyy tämäkin, että tarjoaa kahvit tms.

Vierailija
13/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan stanan noloa! Eikö sua hävetä?

Vierailija
14/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeestäänkö? Minua hävettäisi ottaa vastaan rahaa vanhemmiltani nelikymppisenä. Jos olet varaton, niin ymmärrän mutta onko sittenkin vain helpompaa pyytää "pyyhkimään"?

Vierailija
15/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika vaatimattomista oloista ja maksoin palkastani vanhemmille osuuden. Sit kun muutin omilleni 20v ikäisenä hankin kaiken itse. Nyt muutti esikoinen omilleen toiseen kaupunkiin opiskelemaan. Otti mukaan oman huoneensa huonekalut sekä yhden sohvan, joka oli varastossa. Lisäksi me ostimme hänelle maton ja keittiöön perustarvikkeet, pyykinpesukoneen jne ja kaapit täyteen ruokaa. 1000€ meni. Ja jos tukea tarvii, sit tuetaan.

Vierailija
16/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaasta asti olin kesät töissä ja usein ne rahat riitti talven yli. Sen jälkeen en paljoa saanut ennen perintöä. Omille olen antanut jotain vielä opiskeluaikana, mutta eipä ne sen jälkeen ole edes pyytäneet.

Vierailija
17/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeestäänkö? Minua hävettäisi ottaa vastaan rahaa vanhemmiltani nelikymppisenä. Jos olet varaton, niin ymmärrän mutta onko sittenkin vain helpompaa pyytää "pyyhkimään"?

Mitä hävettävää tässä on? Heillä on rahaa ja omaisuutta ja minulla ei ole.

Vierailija
18/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnustan hirveän häpeällisen asian: olen 62v ja kun käymme vanhempieni kanssa syömässä ravintolassa tai vaikka vain kahvilla ABC:lla, niin isä maksaa. Hänelle se on kunniakysymys: hän on isäni, hän haluaa tarjota. Ja tämä myös silloin, kun puolisoni ja lapset ovat mukana. Ja kyllä, isä maksoi minun ja tyttäreni liput kesäteatteriin ja taidenäyttelyssä kakkukahvit eli lienen siis jonkinlainen palstaloinen, kun en ymmärrä kieltää.

Isä pysyy isänä elämäni loppuun asti ja hänelle isyyteen liittyy tämäkin, että tarjoaa kahvit tms.

Entä jos hän ei kehtaa sanoa, että maksakaa nyt hemmetti itse tekin välillä jotain? Isäni haluaa myös maksaa, mutta minä sanon siihen että "isä, olen parempituloinen työssäkäyvä, minä maksan". Ja maksankin, kun on hienoa että voin antaa vanhemmilleni jotain takaisin (aikaa, apua, maksaa ravintolassa jne). Aika aikaansa. 

Vierailija
19/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat sai aikanaan matkarahat pienillä eläkkeillä olevilta isovanhemmilta isovanhempien kuolemaan saakka. Vanhemmat oli hyvätuloisia. Se oli sitä perinnönsiirtoa niiltä. Ei vanhemmat niitä pennosia olisi tarvinneet. Tulot oli siihen aikaan luokkaa isovanhemmat sai eläkettä yhteensä 7000 markkaa nettona ja vanhemmat palkkaa 35 000.

Itse ole nyt 52-vuotias ja olen koko elämäni saanut vanhemmilta rahaa. Ajoittain en säännöllisesti, mutta ovat maksaneet pari autoa, keittiörempan yms. Tällä hetkellä isä laittaa joka kuukausi mulle ja siskolle useamman satasen tilille tai antaa käteisenä. Lisäksi säästävät lapsenlapsille rahastoon, vaikka vanhin lapsenlapsi on jo aikuinen. Miksi? Koska rahaa jää heillä niin paljon säästöön, on varallisuutta riittävästi ja mitäpä niitä rahoja vielä kasikymppisenä hautoa tilille koko ajan lisää. antamisesta huolimatta heidän tilinsä paisuvat koko ajan. Mitä minä taas teen rahalla? Se mahdollistaa oman sijoittamisen. Esimerkiksi 600 Euroa käteistä menee ruokakauppoihin ja sitten taas jää enemmän palkasta laittaa osakkeisiin. Kyllä me olemme siskon kanssa aina käyneet töissä. Olemme hoitaneet opintomme ja pystyisimme mainiosti elämään pelkästään omilla tuloilla. Nämä ylimääräiset rahat sieltä on enemmänkin sitä, että he tavallaan dumppaavat ennakkoperintöä tänne. Ja kyllä, ovat maksaneet myös meidän matkoja. Riittää, että laittaa laskun sinne sähköpostilla ja he laittavat maksuun.

Vierailija
20/79 |
28.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei taida olla mitään tajua siitä miten suuri elintasoero voi olla boomereilla ja heidän lapsillaan.

Vanhemmat usein tietävöt/arvaavat lapsensa taloudellisen tilanteen ja tarjoutuvat itse auttamaan juurikin tuollaisissa poikkeustilanteissa kuten esim vuokravakuu, lainan takaus, jokin äkillinen suuri meno, ajokortti ym kertaluontoiset asiat, joilla suuri merkitys lapsen elämään.