Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein että kotona oleva joutuu tekemään kaikki kotityöt?

Vierailija
15.08.2020 |

Onko se reilua?

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöiden hoitaminen yksin ei aina ole niin simppeliä, jos on pienet lapset. Meillä ei ole astianpesukonetta käytössä, ja taapero ei yhtään viihdy kun tiskaan. Joko saa kamalan raivarin, eli tyyliin hakkaa päätään maahan ja huutaa kurkku suorana, tai vaihtoehtoisesti menee availemaan astiakaappeja missä on esimerkiksi veitsiä ja painelemaan hellan nappeja.

Mies on aina vihainen kun tulee kotiin, kun on tiskiä kertynyt. On juuri sitä mieltä että on minun hommani tiskata, mutta ei ymmärrä miten mahdotonta se on tuon taaperon kanssa. Itse ei tiskaa melkein ikinä, joten meillä on lähes aina likaista tiskiä altaat täynnä. Onneksi pian päästään muuttamaan asuntoon missä on astianpesukone.

Vierailija
62/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotitöiden hoitaminen yksin ei aina ole niin simppeliä, jos on pienet lapset. Meillä ei ole astianpesukonetta käytössä, ja taapero ei yhtään viihdy kun tiskaan. Joko saa kamalan raivarin, eli tyyliin hakkaa päätään maahan ja huutaa kurkku suorana, tai vaihtoehtoisesti menee availemaan astiakaappeja missä on esimerkiksi veitsiä ja painelemaan hellan nappeja.

Mies on aina vihainen kun tulee kotiin, kun on tiskiä kertynyt. On juuri sitä mieltä että on minun hommani tiskata, mutta ei ymmärrä miten mahdotonta se on tuon taaperon kanssa. Itse ei tiskaa melkein ikinä, joten meillä on lähes aina likaista tiskiä altaat täynnä. Onneksi pian päästään muuttamaan asuntoon missä on astianpesukone.

En ole ikinä nähnyt tällaista taaperoa, joka vetää raivarit siitä että hänen läsnäollessaan tiskataan. Mikäs sillä on hätänä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon tilanteesta, omalla kohdalla se ei mielestäni ollut ok, että teen kotona ollessa kaikki kotityöt. Maksoin kuitenkin puolet kaikista kuluista ja "työpäivän" käytin töiden etsimiseen ja itseopiskeluun.

Vierailija
64/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon tilanteesta, omalla kohdalla se ei mielestäni ollut ok, että teen kotona ollessa kaikki kotityöt. Maksoin kuitenkin puolet kaikista kuluista ja "työpäivän" käytin töiden etsimiseen ja itseopiskeluun.

Jos maksat puolet kuluista, sitten ei ole ok tämä jako. Töiden etsiminen ja itseopiskelu eivät ole mitään perusteita.

Vierailija
65/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauran tälle ketjulle.

T: Yksinasuva, ajatella, joudun käymään töissä lenkittämään koiran ja tekemään kotityöt ja kaiken ihan yksin.

Anteeksi vaan mutta omat jäljet on vähän helpompi siivota kuin koko perheen. Yksinasujat

pääsevät tässä vähän helpommalla

En vertailisi tilanteita mitenkään. Molemmissa on omat kuormittavuutensa ja plussansa. Ei voi sanoa absoluuttisesti kummalla on helpompaa tai vaikeampaa.

Niinpä. Yksinasuva ei koskaan voi ollessaan ihan poikki todeta, että jaksaisitko sinä tänään hoitaa nuo pyykit tai laittaa jotain simppeliä ruokaa.

eri

En voikaan. Yksin asuvana voin päättää hoitaa pyykit vasta huomenna, sillä sitä ei kerry niin paljon etteikö päivällä tai parilla voi lykätä pyykkipäivää. Jos ei jaksa laittaa ruokaa, niin voi hakea jostain. Kun yksin tilaa pitsan, se ei maksa kuin 14e. Jos pitäisi tilata pitsat vaikka viidelle henkilölle, niin tulisi maksamaan yhteensä 70e, eli 35e, vaikka mies maksaisi puolet.

T. Yksin asuva nainen, joka ei tippaakaan kadehdi perheellisten talouksia.

Yksinasuva tekee ihan kaikki toimet yksin. Vastaa yksin talouden rahanhankinnasta, maksaa laskut, pitää huolen autosta, vakuutuksista, kodin infrasta mahdollisine pihoineen ja terasseineen, sisustus, kaupassakäynti, ruuanlaitto, tiskaus, pyykkäys, siivous, ikkunanpesut jne jne ja jotta saa täytettyä sosiaaliset tarpeensa, pitää käydä kodin ulkopuolella tapaamassa muita eikä se hoidu kotihommien lomassa. Ei auta vaikka väsyttäisi tai olisit sairas. Sekin kuormittaa, kun tietää olevansa yksin vastuussa kaikesta kaikissa olosuhteissa. 

Kuten sanottu, en silti vertailisi. Molemmissa puolensa, sekä hyvät että huonot. 

Vierailija
66/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen töitä kotona ja puolison mielestä on niin näppärää, että minä teen kotityötkin. Sitten ihmettelee, kun teen pitkää päivää.. no miksiköhän...

Oletko vähän tyhmä kun suostut tuollaiseen? Jos teet kotona töitä olet töissä, ei siinä luututa lattioita, juosta ruokakaupoilla  tai pestä ikkunoita työnantajan ajalla/rahalla. Olet hyvä esimerkki siitä, miksi etätyöt on ehdottomasti kiellettyjä monessa firmassa. Palkkaa maksetaan mutta työaika menee kaikkeen muuhun paitsi itse työntekoon.

Jos taas olet yrittäjä niin sehän on ihan sinusta kiinni miten työsi rytmität. Edelleen ihmettelen oletko vähän jälkeenjäänyt kun teet kahta työtä, ensin kotityöt ja sitten varsinaiset työt. 

Joo olen kyllä yrittäjä. Työntekijä-statuksella asia olisikin ihan eri, mutta eihän yrittäjyys ”mitään oikeaa työtä ole”...

Vierailija
67/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen töitä kotona ja puolison mielestä on niin näppärää, että minä teen kotityötkin. Sitten ihmettelee, kun teen pitkää päivää.. no miksiköhän...

Ja sinä selkärangaton tossu suostut tollaiseen? No oma on ongelmasi. Jos kerta alat kynnysmatoksi, niin miksi valitat kun suhun pyyhitään jalat?

En kaikkia kotitöitä silti tee. Työtä riittää ilman kotitöitäkin, mutta ruuan teen yleensä minä ja pyykkikoneen saatan laittaa päivällä pyörimään. Joskus siivosin enemmänkin ja silloin mies valitteli, kun en koskaan ehdi mitään tekemään. Nykyään joskus sanoo, että olisi niin näppärää kun kerran muutenkin olen kotona. Huono on muisti....

Vierailija
68/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On reilua. Silloinkin kun kotona oleminen ei ole vapaaehtoinen valinta.

Vierailija
69/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on! Jos toinen on töissä esim 8 tuntia päivässä, niin kotona olevalla ei taatusti mene kuin murto-osa siitä ajasta kauppareissuun, siivoukseen, lasten kanssa oleiluun ym. Toki molemmat ylläpitää kotia siivoamalla omat sotkunsa heti pois.

Miten ihmeessä menee murto-osa 3 lapsen kanssa oleiluun ja heidän ruokkimiseen, ulkoiluttamiseen ja jälkien korjaamiseen??! Kerro miten ihmeessä onnistuu tällainen, niin saan minäkin vaan levätä suurimman osan päivästä.

Vierailija
70/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä siellä kotona tapahtuu.

Minä hoidan lapsia (ja jossain määrin myös kotia) sen ajan. Muu aika jaetaan kotityöt ja vapaa-aika. Turha luulla, että olen joku ympärivuorokautinen piika :D

Vierailija
71/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta ku jättää se mies taaperon kans yksin koko viikonlopuks.

Meillä mies tietää miten taaperon kanssa ei saa mitään tehtyä. Jatkuva kiipely, kaapien avaaminen, sotkeminen, tavaroiden heittely, piirtäminen ym... Hyvä jos saa ruokaa tehtyä.

Vierailija
72/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä nähnyt tällaista taaperoa, joka vetää raivarit siitä että hänen läsnäollessaan tiskataan. Mikäs sillä on hätänä?

Et ole tainut nähdä yhtäkään taaperoa :D

Tai sitten olet joku mummo, jonka vähäisetkin muistot aika on kullannut niin, että muistelet lasten vanhaan hyvään aikaan lukeneen kiltisti rivissä jo taaperoikäisestä lähtien aleksis kiveä ja kuunnelleen paikallaan hiljaa mozartia.

Vierailija
73/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässäkin on ongelma? Jos toinen on töissä ja vaikka ei olisikaan, minä aina kaikki kotityöt olen tehnyt olen kotona tai en, niin kotityöläisen työpäivä loppuu klo 17.00 Sen jälkeen on taloudessa kaksi tasa-arvoista kotityön tekijää. Työpäiväni loppuu siihen. Hyvin ehtii päivän aikana siivota, pestä pyykit, käydä kaupassa ja järjestää ja prepata ruuat puolivalmiiksi iltaa varten.

Meillä ei lopu kotityöt kello 17 tai edes kello 18 vaan pitää passata koko ilta. Kaipa se oikein on kun on työelämästä syrjäytynyt ja joutuu aina kotona olemaan.

Miten hitossa tämä on mahdollista? Siis ettei esim. 12 tunnin aika ehdi tehdä kotitöitä? (6-18 välisenä aikana). Tietysti jos kotona on joku erityislapsi tms. joka tarvitsee jatkuvaa huomiota, niin ymmärrän, mutta jos on ihan normaaleja lapsia tai varsinkin jos ei ole lapsia ollenkaan, niin mihin hittoon te saatte sen aikanne käytettyä?

Tottakai ne saa tehtyä vaikka tuo iso tavaramäärä haittaakin

Sitten on tietysti päivällisen teko, iltapalat. Kaikki pitää perheelle tehdä esim laittaa lautaselle. Perhe ei tee mitään tuollaista.

Jos puoliso ei saa itse valmista ruokaa lautaselle, niin olkoot syömättä! Sama koskee lapsia, jotka jo ylittäneet taaperoiän.

Taaperoikä on 1-2 korkeintaan 3 v., joka on jo leikki-iäksi luokiteltavissa.

3 v. Ottaa omat ruokansa?

Vierailija
74/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko vähän tyhmä kun suostut tuollaiseen? Jos teet kotona töitä olet töissä, ei siinä luututa lattioita, juosta ruokakaupoilla  tai pestä ikkunoita työnantajan ajalla/rahalla. Olet hyvä esimerkki siitä, miksi etätyöt on ehdottomasti kiellettyjä monessa firmassa. Palkkaa maksetaan mutta työaika menee kaikkeen muuhun paitsi itse työntekoon.

Jos taas olet yrittäjä niin sehän on ihan sinusta kiinni miten työsi rytmität. Edelleen ihmettelen oletko vähän jälkeenjäänyt kun teet kahta työtä, ensin kotityöt ja sitten varsinaiset työt. 

Joo olen kyllä yrittäjä. Työntekijä-statuksella asia olisikin ihan eri, mutta eihän yrittäjyys ”mitään oikeaa työtä ole”...

Ihmisillä on kyllä hämärtyneitä mielikuvia yrittäjyydestä. Nimen omaan työntekijät suhtautuvat paljon jäykemmin omiin työaikoihinsa. 

Vierailija
75/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on! Jos toinen on töissä esim 8 tuntia päivässä, niin kotona olevalla ei taatusti mene kuin murto-osa siitä ajasta kauppareissuun, siivoukseen, lasten kanssa oleiluun ym. Toki molemmat ylläpitää kotia siivoamalla omat sotkunsa heti pois.

Miten ihmeessä menee murto-osa 3 lapsen kanssa oleiluun ja heidän ruokkimiseen, ulkoiluttamiseen ja jälkien korjaamiseen??! Kerro miten ihmeessä onnistuu tällainen, niin saan minäkin vaan levätä suurimman osan päivästä.

Niin, mihin ne lapset laitetaan päivän aikana kun niiden kanssa ollaan vain "murto-osa" kahdeksasta tunnista?! :D

76/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämähän riippuu aina siitä miten sopii. Meillä oli eksän kanssa tilanne, jolloin hän opiskeli ja itse olin työttömänä ansiosidonnaisella. Jolloin pääsin tilanteeseen että hoidin sekä elättämisen (kun toinen sai vaan opintotukea) että kotityöt. Samapa se, olipahan jotain tekemistä päivisin.

Vierailija
77/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen samassa taloudessa asuva aikuinen käy töissä ja toinen on työttömänä, niin ihan reilua ne kotityöt sen kotosalla olevan on tehdä.

Asia erikseen jos terveydentila ei salli tehdä jotain tai ei osaa esim. auton renkaiden vaihto. Tällöin kotitöitä voi jakaa ihan yhteisymmärryksessä, mutta ikinä en ole ymmärtänyt näitä "en voi putsata lattiakaivoa kun kuvottaa" - tyyppejä. Ei se kenestäkään ole mitään superkivaa.

Kyllä, jos se työssä käyvä maksaa yksin talouden menot. Jos kotona oleva joutuu osallistumaan kustannuksiin, niin myös kotityöt pitää jakaa. Ei toisen ajalla saa loisia.

Vierailija
78/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä se toinen joka on 8 tuntia töissä? Kuuluuko sen sitten alkaa tekemään kaikki kotityöt kun tulee kotiin, vai onko sitten hänen tehtävä viihdyttää ne lapset, jotka eivät pysty hetkeäkään olemaan ilman vanhemman huomiota?

Jos lapsi raivoaa kun äiti tiskaa,  niin eiköhän se ole oppimise paikka lapselle, jos nyt ei ihan vauvasta puhuta, että aina ei voi saada vanhempien jakamatonta huomiota. Terävät veitset yläkaappiin ja laatikoihin ja kaappeihin lapsilukot. Lapselle ihan omia leluja joilla voi leikkiä, kannattaa laittaa osa leluista lasten tavoittamamomiin ja antaa tällaisissa tilanteissa niin ovat lapselle kuin "uusia" eikä ihan heti kyllästy niihin, vähemmän leluja käyttöön silloin, kun vanhempi on isossa roolissa viihdyttämässä.

Tai lapsi syöttötuoliin ja ihmettelemään sitä tiskausta ja vaikka laulelee siinä samalla kivoja lauluja tai loruttelee, että lapsi viihtyy.

Vierailija
79/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin minäkin kuvittelin, kun ryhdyin yrittäjäksi. Sitten siperia opetti ihan kunnolla töiden rytmittämisestä. 

Vierailija
80/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mihin ne lapset laitetaan päivän aikana kun niiden kanssa ollaan vain "murto-osa" kahdeksasta tunnista?! :D

Päiväkodit on keksitty, subjektiivinen päivähoito-oikeus.