Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein että kotona oleva joutuu tekemään kaikki kotityöt?

Vierailija
15.08.2020 |

Onko se reilua?

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen töitä kotona ja puolison mielestä on niin näppärää, että minä teen kotityötkin. Sitten ihmettelee, kun teen pitkää päivää.. no miksiköhän...

Oletko vähän tyhmä kun suostut tuollaiseen? Jos teet kotona töitä olet töissä, ei siinä luututa lattioita, juosta ruokakaupoilla  tai pestä ikkunoita työnantajan ajalla/rahalla. Olet hyvä esimerkki siitä, miksi etätyöt on ehdottomasti kiellettyjä monessa firmassa. Palkkaa maksetaan mutta työaika menee kaikkeen muuhun paitsi itse työntekoon.

Jos taas olet yrittäjä niin sehän on ihan sinusta kiinni miten työsi rytmität. Edelleen ihmettelen oletko vähän jälkeenjäänyt kun teet kahta työtä, ensin kotityöt ja sitten varsinaiset työt. 

Vierailija
42/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässäkin on ongelma? Jos toinen on töissä ja vaikka ei olisikaan, minä aina kaikki kotityöt olen tehnyt olen kotona tai en, niin kotityöläisen työpäivä loppuu klo 17.00 Sen jälkeen on taloudessa kaksi tasa-arvoista kotityön tekijää. Työpäiväni loppuu siihen. Hyvin ehtii päivän aikana siivota, pestä pyykit, käydä kaupassa ja järjestää ja prepata ruuat puolivalmiiksi iltaa varten.

Meillä ei lopu kotityöt kello 17 tai edes kello 18 vaan pitää passata koko ilta. Kaipa se oikein on kun on työelämästä syrjäytynyt ja joutuu aina kotona olemaan.

Miten hitossa tämä on mahdollista? Siis ettei esim. 12 tunnin aika ehdi tehdä kotitöitä? (6-18 välisenä aikana). Tietysti jos kotona on joku erityislapsi tms. joka tarvitsee jatkuvaa huomiota, niin ymmärrän, mutta jos on ihan normaaleja lapsia tai varsinkin jos ei ole lapsia ollenkaan, niin mihin hittoon te saatte sen aikanne käytettyä?

Tottakai ne saa tehtyä vaikka tuo iso tavaramäärä haittaakin

Sitten on tietysti päivällisen teko, iltapalat. Kaikki pitää perheelle tehdä esim laittaa lautaselle. Perhe ei tee mitään tuollaista.

Jos puoliso ei saa itse valmista ruokaa lautaselle, niin olkoot syömättä! Sama koskee lapsia, jotka jo ylittäneet taaperoiän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässäkin on ongelma? Jos toinen on töissä ja vaikka ei olisikaan, minä aina kaikki kotityöt olen tehnyt olen kotona tai en, niin kotityöläisen työpäivä loppuu klo 17.00 Sen jälkeen on taloudessa kaksi tasa-arvoista kotityön tekijää. Työpäiväni loppuu siihen. Hyvin ehtii päivän aikana siivota, pestä pyykit, käydä kaupassa ja järjestää ja prepata ruuat puolivalmiiksi iltaa varten.

Meillä ei lopu kotityöt kello 17 tai edes kello 18 vaan pitää passata koko ilta. Kaipa se oikein on kun on työelämästä syrjäytynyt ja joutuu aina kotona olemaan.

Miten hitossa tämä on mahdollista? Siis ettei esim. 12 tunnin aika ehdi tehdä kotitöitä? (6-18 välisenä aikana). Tietysti jos kotona on joku erityislapsi tms. joka tarvitsee jatkuvaa huomiota, niin ymmärrän, mutta jos on ihan normaaleja lapsia tai varsinkin jos ei ole lapsia ollenkaan, niin mihin hittoon te saatte sen aikanne käytettyä?

Tottakai ne saa tehtyä vaikka tuo iso tavaramäärä haittaakin

Sitten on tietysti päivällisen teko, iltapalat. Kaikki pitää perheelle tehdä esim laittaa lautaselle. Perhe ei tee mitään tuollaista.

Jos puoliso ei saa itse valmista ruokaa lautaselle, niin olkoot syömättä! Sama koskee lapsia, jotka jo ylittäneet taaperoiän.

Ei hän viitsi, kun se hänen mielestään kuuluu mulle kun olenhan mä vain kotona.

Vierailija
44/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauran tälle ketjulle.

T: Yksinasuva, ajatella, joudun käymään töissä lenkittämään koiran ja tekemään kotityöt ja kaiken ihan yksin.

Niin helppohan se on kun yksin on. Jos on siisti ihminen, ei voi siivouksesta edes juuri puhua kun kämppä pysyy siistinä kuin itsestään. Ruokaakin voi tehdä kerran viikossa eikä joka päivä kun siitä yhdestä satsista riitää monelle päivälle. Pyykkivuoresi voit kertoa vähintään neljällä. Ei riitä enää viikossa se yksi pyykkipäivä vaan pyykkikone lähes kokoajan käynnissä. Samoin tiskikone. Tähän päälle vielä lasten kanssa vietetty aika, ulkoilut ja muut aktiviteetit. Ajatella.

En usko, että kaikilla yksinasuvilla menee noin. Jos on aktiivinen ihminen, keittiö pitäisi siivota kunnolla parin päivän välein ainakin, ja jos esimerkiksi vaatevarastoa on aika vähän tai kuivaustilaa vähän, pitää pyykätä usein.

Vierailija
45/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mahavaivanen aamusta iltaan huutava vauva ja isoja raivareita saava 4v. Kotityöt yksin mun vastuulla, mies reissu hommissa.. Ihan reilua minusta, mutta kyllä täällä on tavarat hujan hajan koko ajan ja tiskit kertyy herkästi. Imuroidakin saisi useammin kun on koirakin talossa. Ainut mikä ei sovi minulle tässä tilanteessa on se, että mies kuittailee minulle sotkusta. Viikonloppuisin lisäapu kelpaisi mutta harvemmin sitä saa.

Vierailija
46/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikein jos tienaa enemmän, saa tehdä vähemmän kotitöitä?

On jos palkkaa siivoojan tekemään osansa.

Vierailija
47/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen samassa taloudessa asuva aikuinen käy töissä ja toinen on työttömänä, niin ihan reilua ne kotityöt sen kotosalla olevan on tehdä.

Asia erikseen jos terveydentila ei salli tehdä jotain tai ei osaa esim. auton renkaiden vaihto. Tällöin kotitöitä voi jakaa ihan yhteisymmärryksessä, mutta ikinä en ole ymmärtänyt näitä "en voi putsata lattiakaivoa kun kuvottaa" - tyyppejä. Ei se kenestäkään ole mitään superkivaa.

Vierailija
48/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikein jos tienaa enemmän, saa tehdä vähemmän kotitöitä?

Ei ole, mutta usein vähemmän tienaavalla on enemmän vapaa-aikaa kotitöihin.

Ei ole oikein sekään, että toinen palvelee toista niin, että ei tarvitse siivota edes omia sotkujaan vaan elää aivan täysihoitolassa. Myös lapset pitäisi opettaa pienestä pitäen huolehtimaan omista tavaroisaan ja siivoamaan omat jälkensä.

Vierailija
49/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, kuinka paljon se töissäkäyvä kustantaa sun elämisestä. Jos toinen elää pelkästään työttömyystukien varassa ja toinen kuluttaa omat rahansa, ei mielestäni toinen ole oikeutettu olettamaan, että toinen tekee kotityöt puolestaan. Jos toisaalta töissäkäyvä panostaa taloudellisesti enemmän teidän kummankin elämään, tulisi kotona olevan panostaa enemmän kotitöihin.

Vierailija
50/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauran tälle ketjulle.

T: Yksinasuva, ajatella, joudun käymään töissä lenkittämään koiran ja tekemään kotityöt ja kaiken ihan yksin.

Anteeksi vaan mutta omat jäljet on vähän helpompi siivota kuin koko perheen. Yksinasujat

pääsevät tässä vähän helpommalla

En vertailisi tilanteita mitenkään. Molemmissa on omat kuormittavuutensa ja plussansa. Ei voi sanoa absoluuttisesti kummalla on helpompaa tai vaikeampaa.

Vierailija
51/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen samassa taloudessa asuva aikuinen käy töissä ja toinen on työttömänä, niin ihan reilua ne kotityöt sen kotosalla olevan on tehdä.

Asia erikseen jos terveydentila ei salli tehdä jotain tai ei osaa esim. auton renkaiden vaihto. Tällöin kotitöitä voi jakaa ihan yhteisymmärryksessä, mutta ikinä en ole ymmärtänyt näitä "en voi putsata lattiakaivoa kun kuvottaa" - tyyppejä. Ei se kenestäkään ole mitään superkivaa.

Reilua vain, jos on vapaasti käytettävissä olevat yhteiset rahat.

Minulla ollut sinkkunaisena auto yli parikymmentä vuotta enkä edelleenkään tajua, miksi jostain renkaanvaihdosta jaksetaan edes mainita näissä keskusteluissa. Jos selkä vaivaa, on rengashotelli hyvä vaihtoehto.

Vierailija
52/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty tekemään ollenkaan kotitöitä jos en ole kotona.

Vierailija
53/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen töitä kotona ja puolison mielestä on niin näppärää, että minä teen kotityötkin. Sitten ihmettelee, kun teen pitkää päivää.. no miksiköhän...

Ja sinä selkärangaton tossu suostut tollaiseen? No oma on ongelmasi. Jos kerta alat kynnysmatoksi, niin miksi valitat kun suhun pyyhitään jalat?

Vierailija
54/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä palsta siitä että niitä kotitöitä vastuutettaisiin myös lapsille? Näin ainakin minun perheessä tehtiin. Nykyään näkee aika paljon sitä, että lasten ei tarvitse itse siivota ollenkaan vaan tyyliin tilataan joku siivooja mahdollisimman kituhinnalla ja sitten sille siivoojalle nillitetään kaikesta mahdollisesta.

Meillä on kolme teiniä iältään 14-19 ja me vanhemmat. Mies tekee etätöitä ja minä olen kodin ulkopuolella töissä, lapset nyt koulussa.

Ongelmia ei ole ollut oikeastaan vuosiin kotitöiden kanssa, vaan joka jamppa huolehtii, että kotona on mukava olla. Lapset huolehtivat tietenkin omista huoneistaan ja ne ovatkin oikeasti siistit ja yhdessä hoidamme yleisten tilojen siivoukset. Koska tavaraa ei ole liikaa ja siivousvälineet ovat laadukkaita sekä siellä missä niitä tarvitaan, niin hommat sujuvat helposti.

Koska minä olen autolla liikenteessä, niin hoidan kaupassa käymisen, mutta kun tulen kotiin kauppakassien kanssa, niin mies tulee yleensä nostelemaan ruokapussit keittiöön ja laittaa tavarat paikoilleen. Hän pesee kotona ollessaan myös pyykit ja se homma on hänelle vain hyvää jaloittelua istumisen välissä.

Siivous menee porukalla usein niin, myös esimerkiksi eilen, että vanhin lapsista oli imuroinut keittiön, ruokailutilan, olohuoneen ja oman huoneensa, keskimmäinen siivosi oman huoneensa lisäksi vessat ja nuorimmainen siivosi oman huoneen lisäksi raput ja alakerran. Mies oli tuonut saunapuut sisälle, latonut tiskikoneen ja pessyt pyykkiä. Minä kävin töiden jälkeen kaupassa ja tein ruuan. Kenelläkään ei ollut hommaa liikaa ja kaikki oli valmista hetkessä. Jo joskus kello 17 kaikki oli siistiä, mahat pullollaan hyvää ruokaa ja vapaa-aika alkoi.

Vierailija
55/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauran tälle ketjulle.

Niin helppohan se on kun yksin on. Jos on siisti ihminen, ei voi siivouksesta edes juuri puhua kun kämppä pysyy siistinä kuin itsestään. Ruokaakin voi tehdä kerran viikossa eikä joka päivä kun siitä yhdestä satsista riitää monelle päivälle. Pyykkivuoresi voit kertoa vähintään neljällä. Ei riitä enää viikossa se yksi pyykkipäivä vaan pyykkikone lähes kokoajan käynnissä. Samoin tiskikone. Tähän päälle vielä lasten kanssa vietetty aika, ulkoilut ja muut aktiviteetit. Ajatella.

En ole siisti ihminen ja mulla on myös eläimiä, kun imuroin niin menee kaksi päivää ja lattiat ovat karvassa taas. Mutta onhan se tietenkin hienoa, että tunnet minut noin hyvin, että tiedät miten paljon siivoamista asunnossani on ;) Pyykkiä pesen kyllä pari kertaa viikossa, samoin tiskkoneen pyöritän.

En ymmärrä miten mainitsemasi asiat ovat ongelmiasi jos ET KÄY TÖISSÄ, pyykkikone pesee pyykit, sun ei tarvitse kuin laittaa ne koneeseen ja sitten kuivumaan (ellet jopa omista kuivausrumpuakin), joka vie aikaa noin 10-15 minuuttia riippuen pyykkimäärästä (mulla ei mene varttia) ja sitten kaappeihin laittaminen toisen mokoman. Samoin tiskikone pesee astiat puolestasi, menee n. 5 minuuttia kun sen tyhjentää. Eli  vaikka pesisit neljä koneellista pyykkiä joka päivä, teet aktiivista työtä n. 2 tuntia päivässä (tosin jos siinä on lakanoita, niin niitten laittaminen nyt ei niinkään kauaa vie), ja vaikka pyörittäisit neljä tiskikoneellista astioita päivässä, niiden laittaminen kaappeihin vie 20 minuuttia, tiskikone taas toivon mukaan täyttyy sitä mukaa kun astiat likaantuu.

Tosin epäilen, että tuskin pyörität joka päivä 4 koneellista pyykkiä ja 4 koneellista tiskejä, eli ehkä sinulla on toisina päivinä enemmän pyykättävää kuin toisina (ps. ei niitä vaatteita tarvitse välttämättä joka päivä vaihtaa, jos eivät ole selkeästi likaiset).

Eikä nyt varmaan työssäyvä pahastu, jos joskus on vähän kiirempää eikä ehdikkään. Lapset kannattaa muuten opettaa touhuamaan myös itsekseenkin, ei tarvitse olla koko ajan lapsissa kiinni viihdyttämässä, ei, ei edes siinä pienimmäisessä.

Vierailija
56/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilua vain, jos on vapaasti käytettävissä olevat yhteiset rahat.

Minulla ollut sinkkunaisena auto yli parikymmentä vuotta enkä edelleenkään tajua, miksi jostain renkaanvaihdosta jaksetaan edes mainita näissä keskusteluissa. Jos selkä vaivaa, on rengashotelli hyvä vaihtoehto.

Mä luulen, että nämä "minä teen miesten hommat mutta naiset aina valittaa" -miehet on niitä, jotka asuu jossain maalla ja niillä on vähitään 150m2 okt ja piha jossa vähintään 0,5ha nurmikkoa. Kyllähän siinä miesten hommia riittää, varsinkin kun ne renkaatkin ihan oikeasti vaihdetaan itse. Sit nämä valittajanaiset asuu kerrostalokolmioissa parin kakrun ja miehen kanssa, ja niiden miehet kuittelevat, että kun he ovat kivasti järkänneet elämänsä niin, ettei ole 0,5ha nurtsia leikattavaksi ja rännejä puhdistettavaksi ja lumien tiputtelun katolta hoitaa taloyhtiön palkkaama henkilö, niin heidän ei tarvi tehdä muuta kuin muistaa ajaa auto sinne rengashotellille 2 kertaa vuodessa. Ja huolehtia, että öljynvaihto (korjausliikkeessä) tapahtuu jallaan. Ja naisilla on edelleen ne tismalleen samat hommat kuin maalaissisaruksillaan. Sit täällä nettipalstoilla Pentti Kainuusta nousee takajaloilleen kun Jannika Vantaalta valittaa kun mies ei osallistu kotitöihin.

Vierailija
57/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauran tälle ketjulle.

Anteeksi vaan mutta omat jäljet on vähän helpompi siivota kuin koko perheen. Yksinasujat

En vertailisi tilanteita mitenkään. Molemmissa on omat kuormittavuutensa ja plussansa. Ei voi sanoa absoluuttisesti kummalla on helpompaa tai vaikeampaa.

Niinpä. Yksinasuva ei koskaan voi ollessaan ihan poikki todeta, että jaksaisitko sinä tänään hoitaa nuo pyykit tai laittaa jotain simppeliä ruokaa.

eri

Vierailija
58/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Kotona olija tekee kotitöitä silloin kun toinen on töissä, mutta mitä ei ehdi sinä aikana tekemään, jäävät jaettavaksi.

On aivan kieroutunut parisuhde, jos toinen tekee kotona kaiken ja toinen vaan vetää lonkkaa oman työpäivänsä jälkeen. Lapsillekin erittäin vahingollinen esimerkki.

Vierailija
59/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauran tälle ketjulle.

Niinpä. Yksinasuva ei koskaan voi ollessaan ihan poikki todeta, että jaksaisitko sinä tänään hoitaa nuo pyykit tai laittaa jotain simppeliä ruokaa.

eri

En voikaan. Yksin asuvana voin päättää hoitaa pyykit vasta huomenna, sillä sitä ei kerry niin paljon etteikö päivällä tai parilla voi lykätä pyykkipäivää. Jos ei jaksa laittaa ruokaa, niin voi hakea jostain. Kun yksin tilaa pitsan, se ei maksa kuin 14e. Jos pitäisi tilata pitsat vaikka viidelle henkilölle, niin tulisi maksamaan yhteensä 70e, eli 35e, vaikka mies maksaisi puolet.

T. Yksin asuva nainen, joka ei tippaakaan kadehdi perheellisten talouksia.

Vierailija
60/119 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kotona olija tekee kotitöitä silloin kun toinen on töissä, mutta mitä ei ehdi sinä aikana tekemään, jäävät jaettavaksi.

On aivan kieroutunut parisuhde, jos toinen tekee kotona kaiken ja toinen vaan vetää lonkkaa oman työpäivänsä jälkeen. Lapsillekin erittäin vahingollinen esimerkki.

Ai se töissä käyvä vetää lonkkaa siellä töissä ja siksi pitää olla hommia odottamassa kun tulee kotiin?

Miettikää vähän. Jos joku palkattaisiin tekemään ne kotityöt, mitä siitä hänelle maksettaisiin? Ehkä 10e/h? Tämä on sen kotona hurskastelijan käytännön arvo tässä keskustelussa, jos sitäkään. Todennäköisesti se töissäkäyvä tienaa enemmän talouteen.