Olen kristitty, onko kysyttävää? #2 osio
Kysymyspalsta.
Älä lue tätä keskustelua, jos se millään tavalla voi loukata sinua.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Eikö kristinusko ole aivan toisen kansan uskonto, Lähi-Idän tuontitavaraa? Mitä ajattelisitte, jos kansallislaulumme olisi vaikkapa syyrialaista alkuperää?
Onhan meillä oma alkuperäinen uskontommekin, miksemme päivittäisi sitä nykyaikaan ja uskoisi omiin jumaliimme, emmekä muiden? Mielestäni meidät on huijattu hylkäämään esivanhempiemme uskonto, joka on oma aito henkinen perintömme.
Suomessa on uskonnonvapaus. Olet vapaa uskomaan vaikka esi-isiesi Jumaliin. Ihmiset ovat myös vapaita hylkäämään vanhempiensa uskonto ja aloittaa elämänsä kuten tahtoo. Ja aika monikin niin tekee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
]
Suomessa on uskonnonvapaus. Olet vapaa uskomaan vaikka esi-isiesi Jumaliin. Ihmiset ovat myös vapaita hylkäämään vanhempiensa uskonto ja aloittaa elämänsä kuten tahtoo. Ja aika monikin niin tekee.
Ap
Jos katsot tilannetta vähän pitemmällä historiallisella perspektiivillä (viimeiset tuhatkunta vuotta), huomaat, ettei tilanne ole ihan tällainen. Kristinuskoa on kansalle puskettu väkipakolla ja surutta tuhottu täkäläinen alkuperäiskulttuuri. Lähetystyötä tehdään edelleen ympäri maailmaa, asia mikä pitäisi rinnastaa esim. sademetsien tuhoamiseen. Ihmiskunnan kulttuurinen monimuotoisuus ansaitsisi suojelua.
Sitä paitsi kristillisillä instituutioilla on yhä edelleen vahva yhteiskunnallinen asema länsimaissa, jopa niin että kristinuskoa syötetään kodeissa ja kouluissa lapsille paljon ennen kuin he ovat siinä iässä, että pystyisivät itsenäisesti punnitsemaan näitä asioita. Se ei ole mitään aitoa uskonnonvapautta, pikemminkin henkistä väkivaltaa!
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Mormonit uskovat Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena vapahtajanaan ja pelastajanaan.
Kristityt eivät kuitenkaan pidä mormoneja kristittyinä. Osaatko kristittynä perustella, miksi eivät?
En voi varmasti sanoa, onko heidän uskonsa se oikea vaiko ei. Mutta minun mielestäni se ei ole kristillisyyttä pitää Smithiä profeettana. Ap.
Raamatussa on profeettoja sekä Vanhassa että Uudessa testamentissa. Yksi armolahjoista on apostolienkin mukaan profetoimisen lahja. Missään Raamatussa ei sanota, että profetoiminen loppuu - eli Jumala lakkaa ilmoittamasta tahtoaan kansalle. Mormoneilla on ollut kirkon alusta asti profeetta, joka mormonien uskon mukaan saa ilmoitusta suoraan Jumalalta, Kristuksen välityksellä.
Joten mielestäni selitys ei ole nyt hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jos uskon, että Jeesus oli Jumala ihmisen muodossa, niin onko se vääränlainen tulkinta?
Tavallaan joo, mutta tarkka määritelmä on se, että Jeesus oli maan päällä 100 % ihminen ja 100 % Jumala, joka on tietenkin paradoksi ja hyvä niin.
Jumalalle kun on tietysti kaikki mahdollista. Eri.
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Mormonit uskovat Jeesukseen Kristukseen henkilökohtaisena vapahtajanaan ja pelastajanaan.
Kristityt eivät kuitenkaan pidä mormoneja kristittyinä. Osaatko kristittynä perustella, miksi eivät?
En voi varmasti sanoa, onko heidän uskonsa se oikea vaiko ei. Mutta minun mielestäni se ei ole kristillisyyttä pitää Smithiä profeettana. Ap.
Raamatussa on profeettoja sekä Vanhassa että Uudessa testamentissa. Yksi armolahjoista on apostolienkin mukaan profetoimisen lahja. Missään Raamatussa ei sanota, että profetoiminen loppuu - eli Jumala lakkaa ilmoittamasta tahtoaan kansalle. Mormoneilla on ollut kirkon alusta asti profeetta, joka mormonien uskon mukaan saa ilmoitusta suoraan Jumalalta, Kristuksen välityksellä.
Mormonit eivät ole missään nimessä ole kristittyjä, he eivät usko Jeesuksen Jumaluuteen, eivätkä ylipäätään kolminaisuuteen. Heillä on myös muut ihan eri opit, jotka eivät perustu lainkaan Raamattuun.
Mm. mormoneilla ehtoollinen on vain vettä ja leipää, eikä viiniä ja leipää ja kuitenkin juuri viini puhuu Jeesuksen pelastavasta verestä - vain ja ainoastaan Jeesuksen sovitustyön kautta pelastutaan.
Vierailija kirjoitti:
Juutalaisten jumala oli aika paskiainen, käski abrahamin tappamaan poikansa, hukutti kaikki vedenpaisumukseen. Luuletko että kristittyjen jumala on sama kuin vanhan testamentin jumala?
Jos olisit todella lukenut tuon Raamatun kertomuksen, jossa Jumala koetteli Abrahamia käskemällä uhraamaan oma poikansa Jumalalle, olisit tajunnut sen todella olevan vain koe - ei Jumala oikeasti olisi halunnut Abrahamin tappavan poikaansa, vaan siinä katsottiin Abrahamin kuuliaisuus Jumalalle.
Raamattuhan sanoo, että synnin palkka on kuolema - niinpä synnissä elävät, Jumalaa vastaan kapinoivat ihmiset hukkuivat vedenpaisumukseen.
Ja se hukkuminen tulee tapahtumaan jälleen, vaikkakin ei vedenpaisumukseen, eli aikojen lopulla he joutuvat lopulliseen ja ikuiseen kadotukseen, jos eivät tee parannusta.
Vierailija kirjoitti:
Juutalaisten jumala oli aika paskiainen, käski abrahamin tappamaan poikansa, hukutti kaikki vedenpaisumukseen. Luuletko että kristittyjen jumala on sama kuin vanhan testamentin jumala?
Jumala = Taivaallinen Isä + Poika Jeesus + Pyhä Henki.
Hän on kolmiyhteinen Jumala, joka on aina ollut, on nyt ja tulee aina olemaan.
Jumala on Alfa ja Omega, Alku ja Loppu.
Vierailija kirjoitti:
Tarkasteletko asioita ensisijaisesti Uuden testamentin näkökulmasta? Mitä mieltä olet ihmisistä, jotka takertuvat Vanhan testamentin yksittäisiin kohtiin (esim. homoseksuaalisuus)?
Homoseksualisuus kielletään oikein vahvasti myös Uudessa Testamentissa mm.
Room 1 ja muutenkin Uusi Testamentti perustuu täysin Vanhaan testamentin kirjoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että ihminen voi muuttua. En tiedä, onko Jumalalla samaa oikeutta.
Tiedän, että hän käski Abrahamin tappaa oma poikansa, mutta lopulta hän kuitenkin kielsi tehdä niin. Ja hän tappoi kaikki vedenpaisumuksessa. En tiedä, mitä ajatella tästä.
Mutta Jeesuksen kuoleman jälkeenhän sai kaikki synnit anteeksi vain pyytämällä tosissaan anteeksi Jumalalta. En tiedä, oliko niin ennen Jeesuksen kuolemaa..
Ap
Et tiedä kovinkaan paljon kristillisyydestä, jos et edes näitä tiedä - miksi pyydät silti ihmisiä kysymään asioita itseltäsi, kun et edes kristillisyyden perusasioita tiedä? Äskenkääntyneen intoako? =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Israelin jumala kyllä katui tulvaa, ja gomorrassakin olisi tappanut kaikki jos aabraham ei olisi rauhoitellut. Vähän eri asia kuin kristittyjen jumala joka on kaikkitietävä ja kaikkivoiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit todella lukenut tuon Raamatun kertomuksen, jossa Jumala koetteli Abrahamia käskemällä uhraamaan oma poikansa Jumalalle, olisit tajunnut sen todella olevan vain koe - ei Jumala oikeasti olisi halunnut Abrahamin tappavan poikaansa, vaan siinä katsottiin Abrahamin kuuliaisuus Jumalalle.
Raamattuhan sanoo, että synnin palkka on kuolema - niinpä synnissä elävät, Jumalaa vastaan kapinoivat ihmiset hukkuivat vedenpaisumukseen.
Ja se hukkuminen tulee tapahtumaan jälleen, vaikkakin ei vedenpaisumukseen, eli aikojen lopulla he joutuvat lopulliseen ja ikuiseen kadotukseen, jos eivät tee parannusta.
No joo hieno opetus voidaan löytää tästä, mutta olihan se nyt aika mulkero jumala. Antiikin aikana jumalat oli usein mulkeroita, niitä piti vaan sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Israelin jumala kyllä katui tulvaa, ja gomorrassakin olisi tappanut kaikki jos aabraham ei olisi rauhoitellut. Vähän eri asia kuin kristittyjen jumala joka on kaikkitietävä ja kaikkivoiva.
”Enkö minä voi tehdä teille, te Israelin huone, niin kuin tuo savenvalaja tekee, sanoo Herra . Katso, te olette minun kädessäni niin kuin savi savenvalajan kädessä, te Israelin huone. Joskus minä uhkaan temmata pois, hajottaa ja hävittää kansan ja valtakunnan, mutta jos tuo kansa kääntyy pois pahuudestaan, jonka tähden minä sitä uhkasin, niin minä kadun onnettomuutta, jonka ajattelin tuottaa sille. Joskus minä taas lupaan istuttaa ja rakentaa kansan ja valtakunnan, mutta jos se tekee sitä, mikä on pahaa minun silmissäni, eikä kuuntele minun ääntäni, niin minä kadun sitä hyvää, mitä olin sanonut tekeväni sille.
Sano siis nyt Juudan miehille ja Jerusalemin asukkaille: Näin sanoo Herra : Katso, minä valmistan teille onnettomuutta, minulla on suunnitelmia teitä vastaan. Kääntykää siis kukin pois pahalta tieltänne ja parantakaa vaelluksenne ja tekonne.” Jer 18
Eikö se vaan osoita, että Herra kuulee ja tarkkaa meitä ja on meille armollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkasteletko asioita ensisijaisesti Uuden testamentin näkökulmasta? Mitä mieltä olet ihmisistä, jotka takertuvat Vanhan testamentin yksittäisiin kohtiin (esim. homoseksuaalisuus)?
Vanhassa testamentissa on monta kohtaa, joita pitää vähän tarkastella, koska sehän on suunnattu juutalaisille. Ja olen kristitty, mutta uskon osin vanhan testamentinkin sanomaan kristittynä tietenkin.
Kun Jesus tulee Uudessa testamentissa, hän korjaa opetuksissaan joitakin vanhoja Mooseksen lakeja. Juutalaisethan väittivät Jeesuksen puhetta Jumalanpilkaksi.
Ap
Ei toki! Ei tosiaankaan Jeesus korjannut yhtäkään Mooseksen lakia, ei yhtäkään! Se olisi ollut Pyhäinhäväistystä!
Päinvastoin Jeesus selvensi kierojen fariseusten sepustukset ja paljasti heidän pahat aikeensa, kun he sanoillaan yrittivat kietoa Jeesusta.
Sanoohan Raamattu Ilmestyskirja 22:
18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.
20 Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian." Amen, tule, Herra Jeesus!
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Leila. Mormonit eivät ole kristittyjä. Eikä kaikenmaailman vouhotus seurakunnat raamatun sanomaa seuraa.
Näytät raamatun tuntevan, ja hyvä jos asioita kyseenalaistat.
Tänä yönä kauniita unia näe. Sinusta välitetään.
Vierailija kirjoitti:
Oudoksuttavaa kyllä, on useasti todettu, että Kristitty ratkaisee ongelmia tutkittaessa hyvinvoivan yhteiskunnan rinnalle muodostuneita epäkohtia.
Mikä on oma mielipiteesi tästä asiasta?
Tällaisia kyselee ihminen, joka ei tiedä, jolla ei ole mitään käsitystä siitä, miten yllättävän nykyaikainen aarrearkku Raamattu onkaan.
Jumalan inspiroima ihmeellinen Raamattu käy jokaiseen aikaan ja aikakauteen ja se on aina erittäinkin ajankohtainen ja todella monipuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Enkö minä voi tehdä teille, te Israelin huone, niin kuin tuo savenvalaja tekee, sanoo Herra . Katso, te olette minun kädessäni niin kuin savi savenvalajan kädessä, te Israelin huone. Joskus minä uhkaan temmata pois, hajottaa ja hävittää kansan ja valtakunnan, mutta jos tuo kansa kääntyy pois pahuudestaan, jonka tähden minä sitä uhkasin, niin minä kadun onnettomuutta, jonka ajattelin tuottaa sille. Joskus minä taas lupaan istuttaa ja rakentaa kansan ja valtakunnan, mutta jos se tekee sitä, mikä on pahaa minun silmissäni, eikä kuuntele minun ääntäni, niin minä kadun sitä hyvää, mitä olin sanonut tekeväni sille.
Sano siis nyt Juudan miehille ja Jerusalemin asukkaille: Näin sanoo Herra : Katso, minä valmistan teille onnettomuutta, minulla on suunnitelmia teitä vastaan. Kääntykää siis kukin pois pahalta tieltänne ja parantakaa vaelluksenne ja tekonne.” Jer 18Eikö se vaan osoita, että Herra kuulee ja tarkkaa meitä ja on meille armollinen.
No tässäkin jumala myöntää että ei ole kaikkitietävä. Jos israel toimii hyvin niin hyvää sataa israelille. Muuten sataa pahaa. Kaikkitietävä jumala on kristittyjen keksintö.
Leila Koo kirjoitti:
En ole ap, mutta teologisessa mielessä mm. mormonit sekä Jehovan todistajat eivät ole kriatirtyjä vaan kristillisperäisiä liikkeitä. Tämä siksi, että heillä on eri Raamattu käytössä on yleisesti hyväksytty Raamatun kaanon (eli kirjakokoelma) ja he eivät usko Jumalan kolminaisuuteen samalla tavalla kuin suurin osa kristityistä liikkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti joku niin tyhmä, ettei tajua, että kaikki länsimaat kasvattavat ihmiset kristilliseen käsitykseen.
Ei täällä ole silmä silmästä käskyjä, vaan raamatun käskyjä, oikeuslaitoksesta lähtien.
Zinc
Juuri se "silmä silmästä ja hammas hampaasta" on Mooseksen kirjoista, Raamatusta.
Kuitenkin Jeesus korjasi sitä kertomalla, että älä kosta. Juutalaisethan tietysti ajattelivat Jeesuksen puheita Jumalan pilkaksi.
Ap
Annappa tästä Raamatun kohta, vai puhutko omiasi - kukaan Jeesusta etsivä ei ole kiinnostunut sinun astianmakuisista mutu-mielipiteistäsi, vaan totuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
En ole ap, mutta teologisessa mielessä mm. mormonit sekä Jehovan todistajat eivät ole kriatirtyjä vaan kristillisperäisiä liikkeitä. Tämä siksi, että heillä on eri Raamattu käytössä on yleisesti hyväksytty Raamatun kaanon (eli kirjakokoelma) ja he eivät usko Jumalan kolminaisuuteen samalla tavalla kuin suurin osa kristityistä liikkeistä.
Oho tulipas näppäilyvirheitä... niin siis *kristittyjä ja että heillä on eri Raamattu käytössä kuin yleisesti hyväksytty Raamatun kaanon :) Muun muassa nää kaksi ehtoa ovat siis ehdot kristityksi liikkeeksi tunnistamiseksi, että olis pohjimmiltaan sama Raamattu käytössä ja että kolminaisuusoppi hyväksyttäis (lähes) sellaisenaan. Tietysti noissa mainitsemissani uskonnoissa on muitakin asioita, jotka poikkeaa aika lailla useimmista kristillisistä liikkeistä.
Eikö kristinusko ole aivan toisen kansan uskonto, Lähi-Idän tuontitavaraa? Mitä ajattelisitte, jos kansallislaulumme olisi vaikkapa syyrialaista alkuperää?
Onhan meillä oma alkuperäinen uskontommekin, miksemme päivittäisi sitä nykyaikaan ja uskoisi omiin jumaliimme, emmekä muiden? Mielestäni meidät on huijattu hylkäämään esivanhempiemme uskonto, joka on oma aito henkinen perintömme.