Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten asunnon vuokraus tapahtuu? Olen 2v lapsen yh

Vierailija
16.08.2013 |

Ja silti näin tyhmä! Olemme asuneet vanhemmillani lapseni kanssa ja nyt omaan kotiin muutto ja työelämä houkuttelee. Mulla on sosialitoimistoon varattu aika vasta ensiviikon loppuun. Sitä ennen, pitäisikö mun soitella vuokraajille asunnoista?

Miten vuokraus tapahtuu? Eli sanonko että voiko asunnon pitää    mulle varattuna kunnes saan päätöksen että maksaako  sosiaalitoimisto takuuvuokran? Vai pitääkö heti varauksessa  maksaa? Työpaikan saan vasta ensi kuussa. 

Eli pitäisikö asunto olla jo vuokrattuna (miten ilman rahaa?) Ennen kuin tuista menen toimistoon puhumaan?

Auttakaa olen vähän tyhmä :(

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sä oot täydellinen idiootti.

Vierailija
2/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinun vanhempaisi voi neuvoa sinua tässä asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi asunto ennen sos.tstoon menoa.

Pyydä mieluiten kirjallisena takuuvuokra, kuukausivuokra, vesimaksut ja muut mahdolliset kulut, joita sinulle vuokraajana koituisi.

Sos. tsto saattaa maksaa takuuvuokran jos olet todella tiukilla (ts. jos sinulla ei ole sitä rahaa, etkä saa mistään). Heilläkin on kyllä varmaan jokin kattosumma, tuskin maksavat ainakaan tuhatta euroa enempää. Takuuvuokra maksetaan yleensä samalla kun solmitaan vuokrasopimus ja maksetaan ensimmäisen kuukauden vuokra. Pyydä vuokranantajalta lupaus ja kirjalliset tiedot, marssi sen jälkeen sossuun. Muista tietenkin sos. tston määrittelemät enimmäisvuokrarajat asuntoa etsiessäsi, niiden pitäisi löytyä netistä tai kysymällä.

Vierailija
4/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä asunnon hakemisesta. Sato, VVO ja kuntasi missä asut. Käy nettisivuilla täyttämässä hakemukset asuntoa varten ja odottele. voit myös soittaa perään että onhan hakemus kunnossa. Muista laittaa hakemuksiin lisätietoihin että et pysty enää vanhempien luona asumaan riitaisien välien tms. takia niin asunnon saanti nopeutuu.

Vierailija
5/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätään vielä faktoja:

1) Sossu ei etsi sinulle asuntoa, antaa kyllä neuvoja

2) Sos. tston asiakkaana sinulla ei tule varmaankaan olemaan varaa kallimpiin vuokra-asuntoihin, yleensä euromääräisessä vuokrassa ja neliömäärissä tulee rajat vastaan. Jos teitä on kaksi henkeä, yläraja on yleensä noin 50 neliössä.

3) Tarkista aina lämmitysmuoto, vesimaksut, kaikki muut mahdolliset maksut. Ovatko kodinkoneet paljon sähköä kuluttavia, onko pesutupa (ja mitä se maksaa).

4) Jos valmistaudut sosiaalitoimistossa käyntiä varten hyvin, sinulla on itse etsitty asunto, valmiit paperit ym. ym. sitä nopeammin saat asiasi hoidettua. Varaudu kuitenkin ongelmiin mm. takuuvuokran kanssa. Kysy vielä varalta vaikkapa henkilötakausmahdollisuutta tai jotakuta henkilöä, jolta saisit takuuvuokran lainaan.

Vierailija
6/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnonhakijoita tunkee tähän aikaan vuodesta ovista ja ikkunoista, joten saat varautua siihen, että asunnon löytäminen ei ole helppoa. (Meilläkin on parhaillaan asunnonhaku menossa, ja on vaikeaa päästä edes katsomaan asuntoa, koska hakijoita on niin paljon ja ainakin täällä päin useimmat vuokranantajat ottavat asuntoa katsomaan vain rajoitetun määrän hakijoita.) Maininta sosiaalitoimiston maksamasta takuuvuokrasta ei ole sinulle eduksi, eikä sekään, ettet pysty heti sanomaan, otatko asunnon vai et.

Jos olet vanhemmillasi asunut tähän saakka, niin voisit kysyä, saatko asua vielä kuukauden ja pari, niin pystyisit maksamaan takuuvuokran ihan omilla rahoillasi. Asuntotilanne on todennäköisesti myöhemmin syksyllä jonkin verran parempi kuin tähän aikaan vuodesta, ja olet varteenotettavampi hakija, kun sinulla on työpaikka ja pystyt maksamaan kulut itse.

Vierailija
7/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire tulee. Sosiaalitoimi harvoin maksaa työssä käyvälle asuntoa, vaikka kuinka olisi pieni palkkainen yksinhuoltaja.

Ja se asunto pitää olla hankittuna ja sosiaalitoimella realistiset tiedot tuloista ja menoista ennen kun he voivat tehdä päätöksiä lähtevätkö rahoittamaan sinun elämääsi.

Vierailija
8/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:22"]

Ja silti näin tyhmä! Olemme asuneet vanhemmillani lapseni kanssa ja nyt omaan kotiin muutto ja työelämä houkuttelee. Mulla on sosialitoimistoon varattu aika vasta ensiviikon loppuun. Sitä ennen, pitäisikö mun soitella vuokraajille asunnoista?

Miten vuokraus tapahtuu? Eli sanonko että voiko asunnon pitää    mulle varattuna kunnes saan päätöksen että maksaako  sosiaalitoimisto takuuvuokran? Vai pitääkö heti varauksessa  maksaa? Työpaikan saan vasta ensi kuussa. 

Eli pitäisikö asunto olla jo vuokrattuna (miten ilman rahaa?) Ennen kuin tuista menen toimistoon puhumaan?

Auttakaa olen vähän tyhmä :(

[/quote]

Mikset mene ensin töihin ja hommaa asuntoa sitten vasta? paljon helpompaa eikä tarvitse sossuun turvautua.

Vierailija
9/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sä voi asua vanhemmilla kunnes saaat ekan palkan?

Vierailija
10/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu ainakin siihen, että asunnon hakuun saattaa mennä aikaa. Ihan et taida olla vuokranantajien ykkösehdokas vuokralaiseksi.

Vierailija
11/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on työpaikka jo olemassa, saatat saada sosiaalitoimistosta takuuvuokran ns. sosiaalisena luottona, eli maksat sen sitten takaisin tms.

Tämä ei onnistu joka paikkakunnalla. Et ehkä tule saamaan rahaa.

Vierailija
12/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä hyvinvointiyhteistkunta nyt sitten tosiaan tämmöinen.. Jos minä olisin päättävänä henkilönä jossain sosiaalitoimistossa niin en taatusti antaisi tuosta noin vaan rahaa vuokra-asuntoon sillä perustein ettet nyt vaan jaksa asua vanhempiesi luona. Mikset voisi asua muutamia kuukausia vielä siellä vanhempiesi tykönä, tehdä töitä ja kerätä rahaa jotta voit sitten itse maksaa kulut omasta asumisestasi (ehkä lainata jotain takuuvuokraa vanhemmilta tms.). Toki se on ymmärrettävää että jollain minimipalkalla ei välttämättä yh saa hoidettua vuokranmaksua kokonaan jos aikoo vielä laittaa jotain leipänsäkin päälle. Siinä sitten yhteiskunta voi tulla pienesti apuun jotta pärjäätte mutta ei tartte maksaa kaikkea ei. Pienellä tsempillä sinusta tulee itsenäinen aikuinen.

Vierailija
13/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille! :) Mutta entä kun paikkakunnalle on 500km matkaa ja linja-auto maksaa 100e, niin ei huvittaisi rampata siellä turhaan jos asunto näyttää kuvassa hyvältä. Niin voiko vuokraaja lähettää sopimukset postissa?

Vierailija
14/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa ikinä asuntoa :( Minulla siis ei ole vielä töitä ja kiire muuttaa pois vanhempien alkoholismin takia. Ei ole lapselle hyvä nähdä örvellystä.

Vierailija
15/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:59"]

En saa ikinä asuntoa :( Minulla siis ei ole vielä töitä ja kiire muuttaa pois vanhempien alkoholismin takia. Ei ole lapselle hyvä nähdä örvellystä.

[/quote]

Siksi hankitaankin ensin töitä, vakaa talous ja oma koti. Sen jälkeen seurustellaan riittävän pitkään vastuunsa tuntevaan miehen kanssa ja sen jälkeen vasta perustetaan perhe.

Vierailija
16/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vvo:lla ja satolla on se takuusumma pieni,olisiko 250 euroa. Ja heiltä saa nopeasti asunnon, tyhjillään on koko ajan. Laittaisin niihin hakemuksen ja vielä soittaisin perään ja lysyisin mitkä mahdollisuudet asunnon saantiin on. Sossu kyllä maksaa sen 250 euroa.

Vierailija
17/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:56"]

Kiitos teille! :) Mutta entä kun paikkakunnalle on 500km matkaa ja linja-auto maksaa 100e, niin ei huvittaisi rampata siellä turhaan jos asunto näyttää kuvassa hyvältä. Niin voiko vuokraaja lähettää sopimukset postissa?

[/quote]

Vuokranantaja yleensä haluaa nähdä kenelle vuokraa kämppänsä; ja niitä ehdokkaita vuokralaiseksi on yleensä enemmän kuin yksi, joista vuokranantaja valitsee parhaan.
Ei sen kämpän saaminen ole mikään ilmoitusluontoinen asia vuokranntajalle tyyliin "mä tulen sit ensi kuussa, laitapa paperit postiin". Ja yleisestikin työsuhde, valmius maksaa takuuvuokra itse jne ovat seikkoja puoltavat ja helpottavat sen kämpän saantia.

Antaisin saman neuvon kuin muut: hanki ensiksi se työpaikka, ja säästä rahaa takuuvuokraa, vuokraa, kotivakuutusta ym varten. Asu vanhempiesi luona vielä tämä aika, ja hae sitten sitä kämppää?

Ja vielä, sosiaalitoimisto ei ole mikään automaatti josta vaan haetaan rahaa vuokraa, takuuvuokraa ym varten. Varmaan sielläkin puollletaan sitä että asut siellä missä olet nyt, hoidat asiasi kuntoon ja lähdet vasta sitten kämppää etsimään.

Vierailija
18/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti vanhemmat selittäänkin sen miksi olet niin vieraantunut todellisuudesta. Työn ja asunnonhaku ovat molemmat pitkiä prosesseja, kumpaakaan ei löydy hetkessä. Eikä sosiaalitoimisto ole mikään pankkiautomaatti, josta saa rahaa vaan nappia painamalla.

Entä lapsen isä. Voisiko hän ottaa lapsen luokseen, kunnes saat asiasi järjestykseen.

Vierailija
19/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:59"]

[/quote]

Ja 2 vuotta olet siellä nurkissa kuitenkin ollut? Ei kai tuo alkoholismi yht'äkkiä noin pahaksi mennyt?
Sun olisi se työ pitänyt hankkia jo aikaa sitten, ja varautua lähtöön & oman elämän aloittamiseen.

Vierailija
20/37 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kristus. Miten tällaiset ihmiset voivat olla vanhempia? Eikö ne elämänhallintataidot ja itsestään huolehtiminen opetella ensin ja sitten ryhdytään vanhemmiksi? Apua...