Hoitajaksi vain rahan takia?
Nyt kun on lakkoilua ilmassa ja vaaditaan kuuta taivaalta, niin herää kysymys että mistä lähtien hoitajaksi on lähdetty rahaa tienaamaan? Ennen hoitajaksi ryhdyttiin koska haluttiin auttaa ihmisiä pyyteettömästi. Aviomies sitten elätti perheen ja takasi säällisen elintason. Koska tämä on muuttunut ja miksi ihmeessä??
Jos käy töissä vain dollarin kuvat silmillä, niin miksei ei sitten lukenut johonkin parempipalkkaiseen ammattiin?
Kommentit (25)
Ei se ole kuun pyytämistä taivaalta, kun ammattikorkekoulutaoisesti koulutettu vaativaa hoitotyötä tekevä ja siis lisäksi myös työpaikalla tehtäviin koulutettu saa peruspalkkaa 2500 ja risat euroa/kk. Lisät ovat haittalisiä, eikä niistäkään ruhtinaallisesti kerry, vaan pikemmin roposia, vaikka lyhentää omaa elinikäänsä esim valvomalla yöt ja ei nää lapsiaan silloin, kun he ovat valveilla ja itse on töissä tai nukkumassa.
Sehän on työväenluokalle tunnusomaista, että tehdään töitä vain rahan takia (omista kiinnostuksen kohteista tai hyvinvoinnista piittaamatta). Lisäksi lotataan ja ostetaan arpoja, jotta olisi toivoa päästä ulos "oravanpyörästä".
Miksi ryhdyitte hoitajiksi, jos nyt yritätte kiristää ihmishengillä? Vaihtakaa rahakkaampaan hommaan, älkääkä vaarantako ihmisten henkeä ja terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole kuun pyytämistä taivaalta, kun ammattikorkekoulutaoisesti koulutettu vaativaa hoitotyötä tekevä ja siis lisäksi myös työpaikalla tehtäviin koulutettu saa peruspalkkaa 2500 ja risat euroa/kk. Lisät ovat haittalisiä, eikä niistäkään ruhtinaallisesti kerry, vaan pikemmin roposia, vaikka lyhentää omaa elinikäänsä esim valvomalla yöt ja ei nää lapsiaan silloin, kun he ovat valveilla ja itse on töissä tai nukkumassa.
Kyllähän sitä ennenkin pärjättiin ja kuten sanottu niin on miehen tehtävä elättää perhe.
Joskus vuosikymmeniä sitten hoitajaksi lähdettiin koska koettiin toisten auttaminen kutsumuksena.
Sitten tuli ne vuosikymmenet joiden aikana hoitajien jaksamista on venytetty ja vanutettu, heitä on kohdeltu kuin 💩, kaikki kallistuneet jne.
Kaikki nuo vuosikymmenet on hoitajat yrittäneet saada muutosta parempaan puhumalla alan ongelmista joita on muitakin kuin palkka.
Ketään ei vaan ole kiinnostanut kuunnella vaan kaikki olleet tasan yhtä kuuroja ja välinpitämättömiä niin hoitajien hätään kuin sille nyt meuhkaamalleen potilasturvallisuudelle.
Pelkkä kutsumus ei enää riitä vaikka sydäntä olisikin.
Kutsumuksella kun ei elä eikä se tuo jaksamista hoitajalle.
Arvostusta, tukea, kannustusta saati kiitosta eivät ole koskaan pyyteettömästi tekemästään työstä saaneet joten yksikään solvaus -tai syyllistämiskimara ei tule mitenkään yllätyksenä.
Ei ole ikinä vielä lähdetty alalle muuta kuin palkan takia, tuo "auttamisenhalu" on vain yksi keino pyytää taas ja taas ja taas lisää palkkaa.
Itse ryhdyin vanhempien painostuksesta, en todellakaan minkään auttamisen tai rahan perässä. En osannut päättää, minne mennä, joten tein saman kuin monet muut: hankin koulutuksen, joka takaa varman työpaikan. En todellakaan ole ainoa. Uskon suurimman osan hoitajista vihaavan työtään.
Sama kuin monilla psykologeilla: ihmisviha kasvaa vuosien myötä.
Itse valitsin oman alani 16 vuotiaana sen vuoksi, että koin sen todella mielenkiintoisena. Olen edelleen samaa mieltä yli 50 vuotiaana.
Käsi ylös kuka on niin hullu, että tuhlaa ainoaa elämäänsä työntekoon muuten kuin rahan vuoksi. En minä tekisi tuntiakaan palkkatyötä, jos rahaa olisi edes tonni kuukaudessa, vaikka sijoitustuottona. En ymmärrä yhtään ihmisiä, jotka perii ison omaisuuden ja silti vääntää töitä eläkeikään, jos pysyy elossa. Moni kun kuolee siinä 50-60 vuotiaanakin.
Vierailija kirjoitti:
Käsi ylös kuka on niin hullu, että tuhlaa ainoaa elämäänsä työntekoon muuten kuin rahan vuoksi. En minä tekisi tuntiakaan palkkatyötä, jos rahaa olisi edes tonni kuukaudessa, vaikka sijoitustuottona. En ymmärrä yhtään ihmisiä, jotka perii ison omaisuuden ja silti vääntää töitä eläkeikään, jos pysyy elossa. Moni kun kuolee siinä 50-60 vuotiaanakin.
Itse ainakin olen sellaisessa työssä jonne on mukava mennä aamulla. Opin aina jotain uutta ja tapaan hyviä työkavereita. Pikemminkin pitäisi kysyä että miten kukaan pystyy olemaan töissä vain rahan takia. En voisi kuvitellakaan tekeväni työtä mistä en pidä vaikka saisin mitä.
Kukapa tykkäisi "auttamisen ilosta," haistella ripu..i ulostetta päivän, saada nyrkistä, joutua kynsityksi ja juosta pää märkänä sekoilevien asiakkaiden perässä.
Se maksaa, ja enemmän kuin kaupan kassa tms. helppo työ.
terveiset kehitysvammahuollosta
Vierailija kirjoitti:
Kukapa tykkäisi "auttamisen ilosta," haistella ripu..i ulostetta päivän, saada nyrkistä, joutua kynsityksi ja juosta pää märkänä sekoilevien asiakkaiden perässä.
Se maksaa, ja enemmän kuin kaupan kassa tms. helppo työ.terveiset kehitysvammahuollosta
Miksi menit, lähde pois ei kait siellä pakko ole olla, mene tokmannin kassalle.
Vain todellinen vässykkä kiukuttelija kiristää lisää rahaa ihmishengillä, hävettää noiden puolesta todellakin!
Kutsumus ei poista sitä tosiasiaa, että tehdystä työstä voi haluta ihan vaatimuksia vastaavaa palkkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa, ja enemmän kuin kaupan kassa tms. helppo työ.terveiset kehitysvammahuollosta
mitäs läksit , kikkelis kokkelis, kukaan ei varmaan pakottanut, luulitko että työ on kahvihuoneessa juoruumista ja palkka juoksee enemmän kuin siellä kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokmannin kassalta ei saa 3000€/kk, eikä voi uhriutua 24/7. Ei ei ollut siitäkään konstiksi.
Mistä nämä "pissa-kakka-hihi" vastaukset nyt tulee :D Ihmiset tekee virheitä, väärän uran valitseminen yksi yleisimmistä. Antakaa jo olla.
sen mitä minä muistan..joku 40v, hoitajat on aina uhriutunut rankasta työstään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkunhan tuotakin työtä on tehtävä. Tuskin se muidenkaan mielestä herkkua on, mutta mitäs jos kaikki menis vaan tokmannin kassalle? Nyt jo on huutava pula hoitajista, joten täytyy olla tyytyväinen jos joku edes vielä suostuu sitä työtä tekemään. Tulevaisuus näyttää kyllä todella huonolta.
Ota ne lääkkeesi. Yhteiskunta on hyvin erilainen kun kuvaamasi ennen. Tuskin olit edes tuhahdus isäsi kivespussissa kun tuo aika oli.