Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko joutunut tinkimään ruuan laadusta tai määrästä elämäsi aikana?

Vierailija
16.08.2013 |

Oletko taloudellisista syistä joutunut nipistämään ruuan määrästä tai tinkimään terveellisyydestä?

Minä olin vuosia nälkiintynyt. Masensi paitsi taloudellinen tilanne, myös se kun ruokaa ei ollut riittävästi eikä se ollut monipuolista. Minua ärsyttää se ruokaindividualismi mitä sellaiset harrastavat joilla ei koskaan ole ollut ruuasta pulaa. "En mä voi syödä tätä kun tää ei oo lähiruokaa" ja "mä oon fruittari/karppaaja/vegaani/värisuorasyöjä" tms.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin tinkimään opiskeluaikana ja kun olin työtön jonkin aikaa valmistuttuani. Elin lähinnä päiväyksen ohittaneilla eineksillä, makaronilla, nuudeleilla tms. 

Mutta silti nyt, kun onneksi olen töissä ja ihan ok palkatussakin työssä, niin syön luomua aina kuin mahdollista, harrastan Välimeren ruokavaliota, vältän lisäaineita ja valmisruokia jne eli kuulun ilmeisesti sinua ärsyttävään ryhmään ruokaindividualistit. 

Eli siis kyllä ruokapulaa kokenutkin voi tulla individualistiksi, kun ruokapula loppuu omalta kohdalta. Minusta on luonnollista kaikissa muissakin asioissa, että jos rahaa ei ole, eletään niukasti, mutta jos sitä jossain muussa elämänvaiheesa on, saa sitä käyttääkin eikä tarvitse jatkaa pihistelylinjaa.

Vierailija
2/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadusta olen joutunut tinkimään, kun rahaa ei pahemmin ollut... Onneksi se on nyt jäänyttä aikaa jo. Ja vegejä oltiin silloinkin, vaikka se näemmä jotakuta sitten ärsyttääkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole joutunut tinkimään. Opiskelijana nostin opintolainaa sen takia, että sai vähän enemmän kasviksia pöytään. Tulen köyhästä perheestä, niin osaan tehdä juureksista, epämääräisemmästä ruhonosasta, pavuista ja perunoista alle euron terveellisisä ja täyttäviä annoksia. Sisäfilettä tai hedelmiä meillä ei syöty, mutta ei niitä kaivattukaan. Marjat ovat terveellisempiä, niitä on metsät pullollaan. Pakastimessa paljon sieniä, juurekset ovat aina halpoja ja kun malttaa sitkeämpää lihaa pari tuntia keitellä ja hauduttaa mausteissa, on se lopulta yhtä maukasta, ehkä jopa maukkaampaa kuin file.

Köyhänä piti olla luova, mutta aika terveellisesti tuli silti syötyä.

Vierailija
4/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ensimmäisessä avioliitossa olimme köyhä lapsiperhe, ruokaa oli kyllä joka päivä mutta vain 1 annos. Sen piti riittää, ei ollut leipääkään ylenmäärin. Ja leivän päällä oli voita, ei makkaroita tai juustoja. Vanhempani toivat joskus voi- ja kahvipaketin ja keittokinkkut tms tuliaisina, silloin oli juhlat! Hoikkia ja terveitä oltiin koko perhe, ei ollut paino-ongelmia...

Yh:na oli joskus rahat niin tiukoilla että lapsille oli iltapalaksi vain popcornia. Jälkikäteen lapset ovat nauraneet luulleensa että olin erityisen hyvä äiti kun he saivat 3-4x viikossa herkkuja:)

Se hyvä puoli tuosta on ollut että edelleenkään - vaikka rahaa jo onkin - emme tuhlaa emmekä tee ruokaa roskiin heitettäväksi. Aina tehdään ruuat alusta itse ja osaamme hyödyntää halpoja ruhonosia (jos niitä suinkin saa). JOs jotain jää yli se pakastetaan opiskelijatytölle mukaan otettavaksi.

Vierailija
5/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme köyhiä, mutta panostamme silti ruuan laatuun (pyrimme syömään mahdollisimman puhdasta ja prosessoimatonta kasvisruokaa). Mitään muuta emme sitten juuri ostelekaan, siis vaatteita esimerkiksi, paitsi jos on ihan pakko ostaa esim. rikkoutuneen tilalle uusi. Silloin taas tingimme sitten ruuasta ja syömme paljon esim. puuroja ja sosekeittoja. En osta mitään huvin vuoksi, en meikkaa enkä käy kampaajalla eikä meillä ole maksullisia harrastuksia. Asumme Helsingissä, joten julkisilla on helppo kulkea ilmaiseksi ja täällä on myös paljon kauppoja, joiden roskiksista voi dyykata täysin syömäkelpoisia kasviksia ja hedelmiä kassikaupalla.

Terveys on asia minkä arvoa ei rahalla voi mitata, mieluummin syön terveellisesti ja "tuhlaan" rahani siihen ja olen ilman turhamaisuuksia.

Perheeseemme kuuluu siis kaksi aikuista, yksi taapero, yksi koira ja vain toinen aikuisista käy töissä (ei mitään hyvätuloista, ihan perusduunari).

Se on vain priorisointikysymys ja valintoja elämässä, kyllä sen kanssa selviää.

Vierailija
6/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli teistä kukaan ei ole ollut oikeasti köyhä. Opintorahalla eläminen (olen kokeillut) ei ole mitään verrattuna yleisellä asumistuella elämiseen (olen kokeillut), mistä siis pitää maksaa vuokra, hygieniatuotteet, ruuat, vaatteet. Paitsi ettei se yleinen asumistuki riitä edes vuokraan.

ap

Vierailija
7/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina joutuu sopeutumaan

Vierailija
8/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:47"]

Okei, eli teistä kukaan ei ole ollut oikeasti köyhä. Opintorahalla eläminen (olen kokeillut) ei ole mitään verrattuna yleisellä asumistuella elämiseen (olen kokeillut), mistä siis pitää maksaa vuokra, hygieniatuotteet, ruuat, vaatteet. Paitsi ettei se yleinen asumistuki riitä edes vuokraan.

ap

[/quote]

Eikö silloin ole köyhä jos toisen palkka meni kokonaan lainan kuoletuksiin ja toinen oli lomautettuna ja päivärahoja ei saanut 6 kuukauteen eli elämiseen käytettävät tulot oli 0?? Sossusta kysyin silloin 20mk ruokaan mutta en saanut, olisi pitänyt myydä perheen autonromu ruokarahoiksi (sen jälkeen mies ei olisi enää voinut tehdä töitä). Ensimmäinen ja viimeinen käynti sossussa...

Ei ollut edes sitä asumistukea....

5

Vierailija
9/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutosella vinkeä ajattelu; julkisilla on helppo kulkea ilmaiseksi... On varmasti, mutta laitonta, joten ei hyvä vinkki köyhille perheille.

Vierailija
10/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä jää kuukaudessa miehen palkasta käteen noin 1450 euroa, josta pelkästään asumiseen menee 820e.. Mitään tukia emme saa tiettyjen syiden vuoksi. Sillä lopulla rahalla (630e)  elätämme kolmehenkisen lapsiperheen (+koira).

En tiedä mitä lasket köyhyydeksi, mutta ei tuossa nyt hirveästi sitä rahaa per henkilö tule, kun siitä tosiaan pitää maksaa mm. kaikki laskut, vaatteet, ruuat, mahdolliset lääkärikulut ja muut yllättävät menot jne.

Hygienatuotteet joita ostamme säännöllisesti ovat wc-paperi ja lapsen ja minun käyttämät ihovoiteet (meillä on molemmilla atooppinen iho). Voiteet ovat vielä sellaisia, joihin ei saa kelakorvausta, mutta eivät ne silti vie kovin isoa koloa kuukaudessa. Uskon, että moni pärjäisi paljon vähemmillä hygieniatuotteilla ja vaatteilla esimerkiksi, kuin nyt omistaa ja ostaa.

Edelleen olen sitä mieltä, että priorisointikysymys.

t. 6

Vierailija
11/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, puhuit taloudellisista syistä, et missään vaatinut, että vain ns oikeat köyhät saivat vastata...

t. kolmonen, joka eli lähes kaksi vuotta kahden asunnon loukussa...

Vierailija
12/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:56"]

Kutosella vinkeä ajattelu; julkisilla on helppo kulkea ilmaiseksi... On varmasti, mutta laitonta, joten ei hyvä vinkki köyhille perheille.

[/quote]

Halvempaa ottaa 80e sakko pari kertaa vuodessa, kuin maksaa joka kuukausi kahden hengen matkakortti.

Vierailija
13/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana tingin ruoan ostamisesta. Tein itse kaikki ruoat niin pitkälle kuin pystyin, leivoin sämpylät ja leivät, tein edullisia laatikoita ja keittoja isot satsit joita söin monta päivää, ostin edullisia kausivihanneksia ja -juureksia... Noilla konstein säästyi ne vähät pennoset tärkeämpiin asioihin :)

Vierailija
14/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:58"]

[/quote]

Halvempaa ottaa 80e sakko pari kertaa vuodessa, kuin maksaa joka kuukausi kahden hengen matkakortti.

[/quote]

Edelleen laitonta, mutta saahan sitä jälkikasvulleen opettaa mitä haluaa...

Vierailija
15/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:47"]

ap

[/quote]

Se opintorahalla ja sen asumislisällä eläminen voi muuten olla hiton tiukkaa jos joutuu opiskelun takia asumaan Helsingissä, eikä saa opiskelija-asuntoa. Käytännössä kaikki mitä tuli, meni suoraan vuokraan.

Vierailija
16/16 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 12:58"]

[/quote]

[/quote]

Edelleen laitonta, mutta saahan sitä jälkikasvulleen opettaa mitä haluaa...

[/quote]

Lapsi saa aina halutessaan näyttää (tyhjää) matkakorttia lukijalle, ei hän tiedä ettemme maksa matkoista. Jos kortilla olisi aikaa, ei korttia kuitenkaan näytettäsi aina, miten tilanne eroaisi lapsen silmissä? Sitäpaitsi tuon ikäisen lapsen kanssa on ihan laillista kulkea julkisilla ilmaiseksi, jos rattaat ovat mukana.

Mieluummin säästän tässä kuin ruokailussa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan