Miksi niin moni lihoo parisuhteessa?
En esitä tätä kysymystä ivallisesti. Moni pitää suhteessa itsestään hyvää huolta mut sitten on niitä jotka aluksi on normaalipainoisia mutta antaa itsensä rupsahtaa suhteen edetessä eikä edes halua tehdä asialle mitään vaikka lihoisi älyttömiä määriä. Ei jaksa enää välittää.
Kivittäkää jos haluatte mutta mun mielestä on väärin sekä itseään että kumppaniaan kohtaan laiminlyödä omaa terveyttään. Eri asia jos kumppania ei haittaa se lainkaan mut monilla tuntuu unohtuvan täysin se että on niitäkin jotka toivoisi et toinen panostaisi terveyteensä sekä ulkonäköön vähän enemmän. Niinkun suhteen alussa teki. Onko se sitä että ei enää kiinnosta miltä näyttää toisen silmissä koska se toinen on jo sun kanssa? Tulee mieleen se meemi, jossa morsian häiden jälkeen toteaa "Nyt voin lihota!"
Kommentit (100)
Mitä vanhemmaksi tulet, sitä vaikeampaa on pysyä hoikkana..eli pitkässä parisuhteessa voi liittyä tuohonkin.. toki sille pitäisi sitteb tehdäkin jotain mielestäni...kai se on se mukavuus pitkässä suhteessa, luottaa että toinen pysyy siinä..
Vierailija kirjoitti:
Itsekurista se on kiinni. Ikä saattaa tuoda muutaman lisäkilon mutta ei mikään selitä näitä +20kg kymmenessä vuodessa. Paitsi syöminen.
Itse olen edelleen samanpainoinen kuin ala-asteella. Ja kolmekymppiset lähestyy.
Tulepa tänne uudelleen kertomaan tilanteesi kunhan olet täyttänyt 50v.
Vierailija kirjoitti:
Itsekurista se on kiinni. Ikä saattaa tuoda muutaman lisäkilon mutta ei mikään selitä näitä +20kg kymmenessä vuodessa. Paitsi syöminen.
Itse olen edelleen samanpainoinen kuin ala-asteella. Ja kolmekymppiset lähestyy.
Olet kuule vielä nuori... 😅 on vielä helppoa tuossa iässä.
Entäs me, jotka ollaan lihavia jo kun ruvetaan suhteeseen? En minä ainakaan ole lihonut suhteen aikana, BMI ollut 39 koko meidän 3 vuotisen suhteen ajan.
Itse kuulun näihin parisuhteessa lihoviin... En liho siksi, etten huolehtisi itsestäni. Ruokailutottumukset on muuttunu suhteessa, olen joustanut liikaa miehen mieltymysten mukaan. Lisäksi liikkuminen on vähäisempää kun suhteelle on jättänyt enemmän aikaa.
Nykyisessä suhteessa olen panostanut tietoisesti omaan hyvinvointiini. En ole syömisten suhteen niin joustava ja en jousta suhteen vuoksi liikuntaharrastuksestani ja miehen kanssa liikumme myös yhdessä säännöllisesti. Lisäksi koronan innoittamana huolehdin itsestäni paremmin... Painoa olen pudottanut liikunnan lisäämisen sivutuotteena. Pyrin liikkumaan 6krt/vko ja siinä olen onnistunut hyvin jo puoli vuotta.
Kannustaisin myös muita olemaan itsekkäitä suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi, olet pikkulapsi vielä. Itse olen normaalipainoinen viisikymppinen, mutta kitudieetillä tässä joutuu elämään. Sun iässä pysty syödä kuin hevonen lihomatta grammaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Entäs me, jotka ollaan lihavia jo kun ruvetaan suhteeseen? En minä ainakaan ole lihonut suhteen aikana, BMI ollut 39 koko meidän 3 vuotisen suhteen ajan.
Tässä tarkoitettiin normaalipainoisia jotka sitten ovatkin kohta jo ylipainoisia kun parisuhde etenee
Vierailija kirjoitti:
Minullakin paino nousi, kun muutin miehen kanssa yhteen. Mies ei viitsi eikä oikein osaa tehdä ruokaa, joten se on jäänyt minun tehtäväksi. Pitääpä ehdottaa, että jatkossa kumpikin ostaa ja tekee oman ruokansa. Olen aivan varma, että minulla paino tippuu, kun ruokavalio muuttuu kasvispainotteiseksi ja punainen liha jää pois. Enkä tee enää ikinä yhtään minkäänlaista kastiketta, tehköön mies itselleen, jos haluaa.
Meillä molemmat tekee omat ruokansa! En halua/pystyisi syömään samaa kuin hän. Mies syö usein epäterveellisesti ja PALJON..harrastetaan kyllä myös molemmat liikuntaa mutta silti... meillä tämä toiminut hyvin, kun lapsiakaan ei ole.
Olen 170/42, mutta haluaisin laihtua vielä yli 5 kiloa, koska rintani ja peppuni on liian isot mieheni mielestä.
N21
Eiköhän se syy ole herkuttelun lisääntyminen. Katsotaan leffoja ja sarjoja ja mässytetään minkä ehtii. Joskus ehkä vedetään kyytipojaksi pari kaljaa.
Mies ei kokkaa, minä taas tykkään ruoan valmistamisesta. Yhdessä vaiheessa tehtiin (tai tein) yhteiset ruoat, mutta silloin huomasin että söin liikaa, koska yritin syödä saman verran miehen kanssa. Onneksi olemme saman pituisia ja suht saman kokoisia, joten painoa ei alkanut kertymään. Päätimme kuitenkin, että minä teen itselleni oman ruoan, ja hän hankkii oman ruokansa. Mies myös tykkää enemmän valmisruoasta/valmiiksi valmistetusta, ja minä taas kotitekoisesta kasvisruoasta, joten päätös omista ruoista oli fiksu. En edes jaksaisi olla aina päävastuussa ruoasta ja sen valmistuksesta, kun mies ei halua kokata juuri lainkaan: En ole miehen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lähempänä neljääkymmentä ja painan vähemmän kuin ala-asteella (5-6 lk jolloin olin hieman pyöreä) XD Toivon mukaan ei ala kilot kertymään vaihdevuosien aikana tai jälkeen. Meidän suvussa paljon ylipainoa ja olen kuullut että oman lähipiirin lihavuus vaikuttaa negatiivisesti omaan painoonkin, vaikkei edes olisi suoranaisesti tekemisissä. Tässä varmasti perää, koska ympäröivän ilmapiirin ollessa sanottakoon vaikka "ruokapositiivinen" on itselläkin paljon haastavampaa pyrkiä syömään terveellisesti ja sortumatta ylensyöntiin yms.. Erityiseti parisuhteessa on tärkeää että se kenen kanssa jaat koko arkesi olisi sellainen henkilö jonka elintavat ja ruokavalio on kunnossa.
Aiemmin minä syönyt illalla mitään, miehen myötä opin iltamussuttamisen. Jostain syystä mies ei tykkää syödä yksin, niin hän kantaa minunkin nenän eteen voileipää. Iltasyöminen jää äkkiä tavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi, olet pikkulapsi vielä. Itse olen normaalipainoinen viisikymppinen, mutta kitudieetillä tässä joutuu elämään. Sun iässä pysty syödä kuin hevonen lihomatta grammaakaan.
"Sun iässä pysty syödä kuin hevonen lihomatta grammaakaan." No ei pysty :'D
Eri
Yhdessä kiva kokkailla erilaisia herkkujakin ja alkoholia tulee herkemmin nautittua.
Vaikka se ikä kuinka altistaa ylipainolle ei silti ole mahdotonta olla hoikka. "no mä nyt oon jo 47,aivan sama mitä syön kun en voi enää tästä laihtua"
Miksi käytetään sanaa lihava kun oikea termi on läski?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kuule vielä nuori... 😅 on vielä helppoa tuossa iässä.
Edellisellä sivulla joku vielä puhui kolmekymppisistä. Äitini on 60v ja ahtaa herkkuja napaansa kaksin käsin. Silti painaa vain 6kg enemmän kuin teininä. Liikkuu myös tosi paljon.
Lihon tai laihdun parisuhteesta huolimatta. "jojoilen" siinä 57-70kg välimaastossa. Lainausmerkeissä siksi, koska en tee sitä tietoisesti, välillä vain syön enemmän, ja liikun vähemmän, ja sitten taas syystä x ja y syön vähemmän, liikun enemmän.
Nykyinen parisuhde alkoi kun olin siinä alta 60kg, ja nyt 5 v myöhemmin painan varmaan ainakin 70kg, ehkä jo enemmänkin. Ajattelin että jos sitä ekaa kertaa oikein alkaisi katsomaan vähän mitä suuhunsa laittaa. Tämä on tapahtunut jalkavamman seurauksena, joka tapahtui vuosi sitten, eikä vieläkään kestä kuin pienen matkan kävelyn.
Ilmeisesti on nyt syytä kiinnittää syömiseen huomiota, koska liikkumalla tämä paino ei lähde, kun en pääse liikkumaan.
Miksi minun pitäisi puolustautua anonyymille kirjoittajalle? Totesin, että minulla särkee silmiä tuo sana. En ole koskaan kuullut jonkun käyttävän sitä mutta olen käynyt tarkistamassa asian ja se on tosiaan hyväksytty suomen kieleen. Silti se tekee tekstistä vastenmielisen.