Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Se on vaan kade" tai "sä olet kateellinen"

Vierailija
15.08.2013 |

Mä väitän, että tuo niin usein kaikkeen syyksi mainittu lause on vähän laiskan ihmisen selitys mille tahansa asialle.

Tuolla tavalla kuitataan pois vaihtoehdoista se mahdollisuus, että henkilö, jolle oltaisiin "kateellisia" olisikin todellisuudessa tehnyt jotain todella tyhmästi tai jopa väärin, joko itseään tai läheisiään kohtaan. 

Esimerkkinä vaikka uuden rakkauden löytäneet ihmiset, jotka joko lähtevät samantien ja unohtavat lapsensa kuukaudeksi, pariksi tai sitten tuovat uuden elämänsä ihmisen lasten arkeen ryminällä, ilman järjen häivää. Ja sitten ihmettelevät kun lapset oireilevat. 

Tuo on siis esimerkki niistä monista kerroista kun näkee tälläkin palstalla lauseen "ne on vaan kateellisia (sun onnesta tms.)". 

Joskus kauempaa vaan näkee selvemmin eikä se aina tarkoita pahansuopaisuutta, joskus se on ihan aitoa huolta siitä, mitä toinen itselleen ja läheisilleen tekee.

Itse pyrin välttämään tuota "se on vain kade" -ilmaisua, vaan lähden aina miettimään miksi joku kokee tarpeelliseksi sanoa ja puuttua toisen asioihin millään tavalla. Hyvin harvoin siellä pohjalla sit kuitenkaan on ollut tuo kateuden tunne, mutta kateudeksi leimaamalla olisi päässyt paljon helpommalla. Sekä joskus itse kun olen tyhmyyksiä tehnyt, tai kun kaveri on ollut suorastaan hölmö. 

Kun kaiken leimaa kateudeksi, ei tarvitse katsoa omaa toimintaansa yhtään tarkemmin vaan suorastaan huijaa itsensä luulemaan toisten kadehtivan omaa käytöstään ja siten oikeuttaa sen. 

Joskus olisi hyvä itse kunkin pysähtyä miettimään miksi joku kritisoi tekemisiään.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo ja ei. Mutta monesti toisten ihmisten elämään liikaa puuttuvat henkilöt ovat todella raivostuttavia, eivät toki välttämättä kateellisia... mutta moraalisesti ylemmyydentuntoisia ja haluavat olla keskipisteenä ja päsmärinä kaikkialla. 

siis kuuntelen mielelläni esim, puolisoni, lasteni ja vaikka äitini mielipiteitä toiminnastani ja  otan kritiikkiä vastaan, mutta joltain hyvänpäivän kaverilta tai kaukaiselta sukulaiselta en todella alkaisi ottamaan palautetta elämänvalinnoistani...

Kateellinen tai ei, kannattaa omata sosiaalista pelisilmää kenen elämään on oikeus puuttua ja keskittyä mieluiten mahdollisimman paljon omaan elämään ja omiin valintoihin.

Vierailija
2/2 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään tätä mm. tuon laukkuketjun kohdalla.

Tavallaan ymmärrän ilon uudesta hemmotteluesineestä ja ehkä se ketju ei olekaan oikea paikka pohdinnoille, mutta miksi ei joku voisi sellaisessakin yhteydessä herätellä ajattelemaan ja tuoda esiin jotain, mikä nyt ei suoranaisesti silitä myötäkarvaan.

"Jokaisen oma asia" -linjaa tarjotaan aikuisten kohdalla, mutta kun nuoret ottavat mallia näistä. Onko nyt vain totuttava ajatukseen ( ettei leimattaisi ilonpilaajaksi tai kateellseksi), että nykypäivän "unelmat" täyttyvät, kun saa hankittua vaikkapa 7000€:n arvoisen laukun? Eikä sitä edes pidetä kovin kalliina.

Mitä ihmettä!?!?  Riittääkö edes ostajia, jos rahantarpeessa tuollainen on laitettava myyntiin? Ja eihän se edes tuohon laukkuun jää, vaan niin moni muu puhtaasti pukeutumiseen ja ulkonäköön käytettävä asia alka olla samaa hintaluokkaa.

No, tämä oli nyt tällainen ihmettely.

Ehkä nuorilla aikuisilla naisilla on nykyisin hyvät työpaikat, säästöt ja sijoitukset, sekä vauraat vanhemmat tukemassa elämää. Hyvä niin ja hienoa. Ihan turhaa meuhkata sitten lamasta ja talousnäkymien heikkenemisestä, eihän tämä nyt mistään sellaisesta kerro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla