Mulla ei enää riitä rahaa asua Helsingissä vaikka töissä olisi. Miten teille muille riittää?
HSLn lippu maksaa 59e, 10 vuotta sitten se vielä maksoi 44e. Vuokrien hinnat kokoajan nousevat.
Palkka ja tuet eivät nouse. Tämä alkaa jo olemaan kestämätön tilanne.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mihin teidän rahat menee? Minä tienaan nettona 2000 e kk, asumistuki 140 e kk, lapsilisä 120 e kkja elatusapu 200 e kk. Vuokra 1235 e kk. Olen yhden kouluikäisen yh ja tullaan hyvin toimeen, on harrastuksis jne. Rahaa jää säästöönkin. Mihin ihmeeseen menee niin paljon rahaa normiarjessa? Eihän sitä työssäkäyvä edes ehdi tuhlata kuin lomilla.
Tuntuu että rahankäyttö on riistäytynyt käsistä monilla. Ei tavallisen duunarin voi odottaa elävän luksuselämää. Mulle tuo 2000 e kk netto on hyvä palkka.
Ihan varmasti joo, Porvoossa saa asumistukea noilla nettotuloilla ja vielä järjettömään vuokraan.
No kyllä minä saan. Brutto 2635 e kk, yksi lapsi. Laske laskurilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mihin teidän rahat menee? Minä tienaan nettona 2000 e kk, asumistuki 140 e kk, lapsilisä 120 e kkja elatusapu 200 e kk. Vuokra 1235 e kk. Olen yhden kouluikäisen yh ja tullaan hyvin toimeen, on harrastuksis jne. Rahaa jää säästöönkin. Mihin ihmeeseen menee niin paljon rahaa normiarjessa? Eihän sitä työssäkäyvä edes ehdi tuhlata kuin lomilla.
Tuntuu että rahankäyttö on riistäytynyt käsistä monilla. Ei tavallisen duunarin voi odottaa elävän luksuselämää. Mulle tuo 2000 e kk netto on hyvä palkka.
Ihan varmasti joo, Porvoossa saa asumistukea noilla nettotuloilla ja vielä järjettömään vuokraan.
Asumistukea saa vielä 2 670 € kuukausituloilla, jos asuu kahden hengen taloudessa Helsingissä.
Kelan laskurin mukaan ei saa. edellisessä tapauksessa (yh) hyväksyttävät asumismenot noin 760e/kk, omavastuu 745e/kk eli asumistukea ei makseta. Olisi opettavaista kuulla millä kepulikonstilla asumistukia teille maksetaan. Ei-suomalainen nimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea saa vielä 2 670 € kuukausituloilla, jos asuu kahden hengen taloudessa Helsingissä.
Kelan laskurin mukaan ei saa. edellisessä tapauksessa (yh) hyväksyttävät asumismenot noin 760e/kk, omavastuu 745e/kk eli asumistukea ei makseta. Olisi opettavaista kuulla millä kepulikonstilla asumistukia teille maksetaan. Ei-suomalainen nimi?
Porvoon laskuri sulla käytössä? Katso yleisen asumistuen laskuri, neliöitä 78. Lapsilisää ja elatustukea ei lasketa tuloiksi laskurissa, ei merkitä siinä mihinkään ( eivät ole sosiaalietuuksia). Tulot säännöllinen kk tulo kohtaan ei siihen arvio kohtaan. Laskurissa ei kysytä nimeä;) Kyllä se summa mikä päätösessä lukee laskurisss tulee summaksi
Vierailija kirjoitti:
Ainahan on poikkeuksia. Mutta suuri osa Helsinkiläisistä pärjäisi ilman omaa autoa, asenne ja tottumiskysymys pitkälti. Helsingissä ei taida enää olla alueita, jopilla ei olisi joukkoliikennettä. Espoon metsäisillä reuna-alueilla ehkä on joitakin kolkkia, joilla on todella harvat vuorovälit.
Valintojahan nämä ovat aika pitkälti. En ole koskaan omistanut autoa. Työmatkoihin menee toki enemmän aikaa kun julkisilla kuljen, mutta lähes ovelta ovelle pääsee, toisessa päässä kävelyä 150 metriä, toisessa 50 metriä. Matka-ajan voi käyttää rentoutumiseen sen sijaan, että joutuisi keskittymään ajamiseen itse. Toki joskus on tilanteita, ehkä kerran-kaksi vuodessa, että tarvitsee taksia.
PK-seudulla julkinen liikenne on loistava, mikäli pystyt liikkumaan ns. säteittäisesti. Mikäli joudut poikkeamaan reitiltä ns. sivusuuntaan, niin homma ky*vähtää käsiin nopeasti. En itse asu edes missään Espoon perämetsässä, mutta matka Espoossa sijaitsevaan työpaikkaan kestää julkisilla (pl. taksi) minimissään tunnin. Sama aika menee lähipysäkiltä Elielin aukiolle. Omalla autolla pääsen kotoa töihin vartissa.
Sanotaan mitä sanotaan, mutta mä mielummin rentoudun 45 min suuntaansa (eli n. 13-14 vuorokautta vuodessa!!) jossain muualla, kuin julkisen liikenteen kyydissä.
Valinnoistakin on kiva tietty julkisten käyttäjien puhua, kun ei tartte maksaa edes täyttä hintaa kyydeistään. Jos se olisi todella vapaa valinta, niin minä pudottaisin oman auton veroista pois sen julkisen liikenteen subvention hinnan ja pistäisin julkisten käyttäjät maksamaan kyytinne täysimääräisesti. Sitten voitaisiin vasta kunnolla keskustella julkisten mukavuudesta, helppoudesta ja edullisuudesta.
Kyllä täällä just ja just selviää ja pystyy elämään ihmismäistä elämää, kun perheen netto pyörii siellä 8000e/kk pinnassa. Alle tän, ni aika kituuttamista on.
Minulla on asumisoikeusasunto. Kaksio ja olen yksinhuoltaja. Ehkä maalla asuisin kolmiossa. Mutta maksan tästä 620€/kk ja mielestäni se on normaalia. Nuorena sinkkuna asuin usein kimppakämpämsässä, niin jäi rahaa muuhunkin. Ensin Kampissa kaksiossa kaverin kanssa ja sitten kahden muun kanssa omakotitalossa Oulunkylässä. Molemmat oli mahtavia asuntoja ja aikaa. Nytkin olin ostamassa omaa, mutta en saanut lainaa, niin "tyydyin" asumisoikeusasuntoja ja olen tykännyt. Jäi säästöjä muuhunkin ja asumiskulut ovat kohtuulliset yhden palkalla.
Maalta muuttaessa vuokrat tuntuvat isoilta, mutta jos kaupungin voittoa tekemättömät asunnot ovat n.11€/M2 , niin ei vapailla markkinoilla voida sen alle mennä. Se on se omakustannehinta tavallaan. Ja sitten siitä voittomarginaalista pitää kustantaa riskit. Yhdeltä tutulta meni sijoitusyksiö, vääränlaisen vuokria maksamattomat ja tuhot jättäneen vuokralaisen takia. Siitä on vuosia ja hän on edelleen katkera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoon laskuri sulla käytössä? Katso yleisen asumistuen laskuri, neliöitä 78. Lapsilisää ja elatustukea ei lasketa tuloiksi laskurissa, ei merkitä siinä mihinkään ( eivät ole sosiaalietuuksia). Tulot säännöllinen kk tulo kohtaan ei siihen arvio kohtaan. Laskurissa ei kysytä nimeä;) Kyllä se summa mikä päätösessä lukee laskurisss tulee summaksi
Lasketaan lapsilisä.ja elatuatuki tuloksi. Vai onko meidän kelakerttu epäpätevä?
Asiat järjestyksessä.
Muutin opiskelemaan mentäessä soluun.
Kävin vkonloppuisin töissä ja opintolainat sijoitin aspiin.
Kävin 3 kesää plus yhden kevään ilmaisessa työharjoittelussa. Kun valmistuin, oli työkokemusta.
Sain asua solussa 1/2 v valmistumisen jälkeen ja muutin suoraan omaan kotiini. Sitten 5 v siinä ja isompaan jne.
Nyt asutaan kivassa kodissa , hyvällä paikalla ja ikää on mittarissa 50 v.
Veljen muksu sanoo samaa. Kaikki on kallista.
Muuta ekana halvempaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi käyttäisin aikaa sun kanssa kinaamiseen tästä kun laskuri on olemassa? Oletko trolli? Kyllä Suomessa on asiat hyvin, ei vaikuta sukunimi saako tukea ja kaikki voivat tarkistaa laskurilla oikeutensa tukeen. Tasa- arvoinen systeemi meillä. Miksi sinä levität väärää tietoa? Minulla on tuore Kelan päätös asiasta ja laskurilla tulee sama lukema.Kyllä, asun lapsen kanssa ja tienaan bruttona 2635 saan asumistukea.
Joku valitti kymmenen vuotta vanhasta HSL lipusta,oli halvempi. Joo,mutta ei sillä saanut ajella sinnesuntänneja takas niinkuin nykyisellä lipulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmisillä oikein sitä rahaa palaa? Jos asumiskulujen jälkeen jää vaikka 500€ yhdellä ihmisellä, niin sillähän saa jo vaikka mitä. Ja useimmilla jää aika paljon enemmänkin. Säästöjä kertyy ja matkoillekin pääsee sitten kun uskaltaa taas. Autolla ei Helsingissä tee mitään ja kesäkaudet voi kulkea fillarilla, nykyään oikeastaan talvenkin jos ei lunta tule.
Asutko tai oletko edes koskaan käynyt Helsingissä kun noin varmana tietona heität ettei täällä tee autolla mitään. JA vaikka Helsingissä asuisitkin niin se ettet sinä tarvitse autoa ei tarkoita ettei kukaan muu autoa tarvitse. Etkä sinä todellakaan määrittele kenenkään toisen tarpeita tai liikkumisia.
Asun ja olen yli kymmenen vuotta asunut eri puolilla Helsinkiä. Auto on turhake, julkisilla pääsee ja fillarilla myös.
'
Sulle riittää, pidä se. Ymmärrä ja hyväksy että ihmisillä on eri lähtökohdat ja tarpeet jolloin se mikä riittää sulle ei riitä jollekulle toiselle. Minä puolestani ymmärrän että punavihreässä höpöhöpökuplassa elävän on täysin mahdotonta nähdä omaa pärsettään pitemälle.
Voit siis hokea julkiset-pyörä tuomiopäivän asti, se ei siltikään ole kaikille kaikkiin elämäntilanteisiin riittävä. Omaa autoa tarvitaan edelleen.
Autoa voi tarvita työssäkäyntiin ja paikasta toiseen liikkumiseen sadasta eri syystä. Osa porukasta ei pysty pendelöimään sellaisilla reiteillä, joilla on toimivaa julkista liikennettä.
Tosi moni tarvitsee ihan työtehtävissä omaa autoa, tai joutuu siirtymään paikasta toiseen kiireellä aikataululla kesken työpäivän.
Vuorotyöt sotkevat myös mahdollisuutta käyttää julkisia. Lisäksi vielä sairaudet. Omalla pyörällä tai kävellen liikkuminen on terveiden etuoikeus. Jos on sairauksia, vaivoja tai liikuntaesteitä, julkisten käyttäminen työmatkoilla ym. ei olekaan niin yksinkertaista.
Miten tämä helppottuisi, jos muuttaisi jonnekin pienempään kaupunkiin? Siitähän tässä kyse. Helsingissä ei pärjäisi, mutta Lahdessako paremmin? Ja miksi ei voi pitää pientä halpaa autoa Helsingissä, ei se niin iso menoerä ole?
bussijunabussijuna kirjoitti:
Joku valitti kymmenen vuotta vanhasta HSL lipusta,oli halvempi. Joo,mutta ei sillä saanut ajella sinnesuntänneja takas niinkuin nykyisellä lipulla.
Miten niin ei saanut?
Vierailija kirjoitti:
Kun työpaikka ja koti on eri kunnissa, saat työmatkat verotukseen. Omavastuu 2020 on 750e ja korvataan 7000 euroon asti. Jos asut Kirkkonummella tai Vantaalla jne. työmatkat vuodessa tulee maksamaan sinulle 750e/v eli 62,50e/kk, lopun saat takaisin.
Ei vaan se tarkoittaa, että omavastuu on 750 euroa vuodessa. Sitä loppua et todellakaan saa takaisin, vaan saat siitä vain verovähennyksen eli se vaikuttaa verotukseesi vähentävästi, veroprosentti voi siis olla esimerkiksi yhden prosentin pienempi kuin normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla riittänytkään. Sen takia muutin Hyvinkäälle. Nykyään vapaa-aika on noin sata kertaa mukavampaa ja laadukkaampaa, koska ei tarvitse koko ajan huolehtia rahasta. Alussa oli todella vaikea sopeutua "pikkukaupunkiin", mutta nyt reilun vuoden jälkeen en enää palaisi pk-seudulle asumaan (niin kauan, kuin asuminen on siellä järjettömän kallista).
Mäkin Lahteen. Sitä aikaisemmin ajoin pyörällä ja skootterilla, koska laskin niiden tulevan halvemmaksi mitä kausilippu.
Mäkin muutin Lahteen! Yksiöni hinnalla sai neliön ja rahaa jäi yli. Tämä tosin noin 15 vuotta sitten, nyt sen yksiön hinnalla sais suuren talon.
Helsingin vuokrat ja omistusasuntojen hinnat ovat kyllä aivan törkeät.
Vierailija kirjoitti:
Kun työpaikka ja koti on eri kunnissa, saat työmatkat verotukseen. Omavastuu 2020 on 750e ja korvataan 7000 euroon asti. Jos asut Kirkkonummella tai Vantaalla jne. työmatkat vuodessa tulee maksamaan sinulle 750e/v eli 62,50e/kk, lopun saat takaisin.
Tässä taas malliesimerkki ihmisestä, joka ei ymmärrä verotuksesta hölkäsen pöläystä.
Matkakuluvähennys auttaa eniten suurituloisia, joilla on suuri veroprosentti. Koska se vähennys tehdään tuloista, ei veroista. Jos joku pienituloinen tienaa 2000€/kk ja veroprosentti on 10, niin matkakuluvähennys on sen 10% siitä 750€ ylimenevästä osasta. Sen 10% saa verotuksessa takaisin, loput 90% + 750€ jää itselle maksettavaa. Toisin päin ajatellen, maksat ensin 750€ kokonaan omasta pussista, sen jälkeen saat tienata siihen 7750€ asti ilman veroja, jos matkakulusi on 7750€. Noista verottomista tienesteistä menee kuitenkin ne eläke- ja muut maksut.
Ei tässä olekaan järkeä. Olen nelikymppinen korkeakoulutettu hyvin tienaaviin laskettava, mutta Helsingissä maksan tätä +300000 yksiötä siihen saakka että olen 60v. Kaksiot sitten sen 400000-600000, ei riitä minun ihmisikä tuollaista lainaa maksamaan.
Turusta tai Tampereelta saisi rapialla parilla sadalla tonnilla jo tosi kivan kaksion tai pienen kolmion, voisi ostaa auton, ottaa palkattomia lomia jolloin matkustella, voisi huoletta mennä ulos syömään minne vaan, ostella lippuja tapahtumin, shoppailla, hassata sellaiseen hömppään kuten hiustenpidennykset tai hieronta tai kasvohoito, voisi käydä ratsastustunneilla pari krt viikossa..Ja silti jäisi rahaa monta tonnia vuodessa sijoituksiin. Tiedän tämän, koska asuin aiemmin Turussa.
Helsingissä hyvää on viihde- ja kulttuuritarjonta, mutta hyvin askeettisesti joutuu täällä 80000-90000 vuodessa tienaava asumaan. Eikä toki 35m2 yksiöön paljon tavaraa mahdukaan ja hidas joukkoliikenne ja parkkipaikattomuus pitää huolen siitä ettei edes pääse harrastuspaikoille tai ainakaan ei ehdi ajoissa työpäivän jälkeen.
Kieltäydyn maksamasta Helsingin hintoja. Asun noin tunnin päässä pääkaupungista. Teen tosin etätöitä ja tein jo ennen virusta. Asuin aiemmin Kalliossa ja se oli ihan ok muuten mutta asumiseen vaan meni niin tolkuttomasti rahaa, otti päähän, varsinkin kun olen enemmänkin maaseutuihminen.