Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla ei enää riitä rahaa asua Helsingissä vaikka töissä olisi. Miten teille muille riittää?

Vierailija
14.08.2020 |

HSLn lippu maksaa 59e, 10 vuotta sitten se vielä maksoi 44e. Vuokrien hinnat kokoajan nousevat.

Palkka ja tuet eivät nouse. Tämä alkaa jo olemaan kestämätön tilanne.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen autoton sinkku, joten sillä karsiutuu jo aika paljon menoja. Opintolaina on maksettu pari vuotta sitten kokonaan pois. Omaisuutta ei ole, mutta eipä sen puoleen velkaakaan.

Minulla sama ja siihen päälle yksityinen reilu vuokranantaja. Tiesin, että vuokranantaja etsii pitkäaikaista vuokralaista ja minä etsin pitkäaikaista kotia, en mitään vuokrakämppää. Kun vuokra nousi ja nousi, mutta tuloni pysyivät samana, minun oli pakko sanoa vuokranantajalle, että tykkään hirveästi asua tässä ja asuisin mielelläni vaikka kuinka pitkään, mutta jos vuokra nousee joka vuosi, minun on pakko muuttaa jossain vaiheessa pois, koska omat tuloni eivät nouse. Vuokranantaja ymmärsi asian ja ei ole nyt nostanut vuokraa. Se on ollut tosi hyvä, koska korona iski pahasti nykyiseen työpaikkaani ja jouduin lomautetuksi. On epäselvää selviääkö firma ollenkaan enää.

Vierailija
42/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Helsingin lähikuntien. Jotku niistä korvaa bussimatkan kuukausilipun erotuksen hsl.n lipun hintaindeksi. Esim. Nurmijärvi tekee näin, jos kuljet bussilla hki-nurmijärvi väliä edestakaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä. Bruttotulot yhteensä vähän vajaa 10 000. 2 lasta. Asutaan Kirkkonummella. Olen ihan tyytyväinen. Työmatka Espooseen 20 min. En suostu tinkimään tilasta. 

Vierailija
44/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra 800€, vesi mukana

Sähkö 12€

Vakuutus 8€

Puhelin ja netti 40€

Bussikortti 60€

Lääkket ja lääkärit 50€

Yhteensä 970€/kk menee rahaa.

Junalippu esim mainitusta Hyvinkäältä 175€, hsl kortti pitäisi olla siitä huolimatta ja luultavasti myös hyvinkään paikallisliikenteen kortti 48€. Aikaa työmatkailuun menisi vähintään tunti suuntaansa. Eli rahaa pitäisi säästyä 223€+korvaus menetetystä ajasta.

Ei saa Hyvinkäältä asuntoa alle 500€, jolloin alkaisi kannattaa.

Toki jos työpaikkaa haluaisi vaihtaa, mutta suurin osa it alalta löytyvistä paikoista on pääkaupunkiseudulta.

Yllätävän edullisen vuokra asunnon olet löytänyt helsingistä. Olen ajatellut että helsingissä vuokrat lähtevät siitä 1000e ylös päin ja jos haluaa kaksion niin saa maksaa jo ihan reilusti vuokraa.

Kyllä alle 1000 eurolla voi saada perheasunnonkin vuokrattua. Ei ehkä eteläisistä kaupunginosista.

Asun itse asumisoikeusasunnossa, vastike 502€/kk. Talossamme on myös asuntoja, joissa tilat kahdessa tasossa, neliöitä 127, vastike 1250€/kk..., keskustaan matkaa 8 km.

Mutta joo, onhan yksityisillä markkinoilla varsinkin kovia vuokrapyyntöjä pienistä asunnoista.

Mutta toin tämän esiin, ettei synny väärää käsitystä siitä, että kaikki vuokrakämpät ovat poskettoman hintaisia.

Vierailija
45/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmisillä oikein sitä rahaa palaa? Jos asumiskulujen jälkeen jää vaikka 500€ yhdellä ihmisellä, niin sillähän saa jo vaikka mitä. Ja useimmilla jää aika paljon enemmänkin. Säästöjä kertyy ja matkoillekin pääsee sitten kun uskaltaa taas. Autolla ei Helsingissä tee mitään ja kesäkaudet voi kulkea fillarilla, nykyään oikeastaan talvenkin jos ei lunta tule.

Asutko tai oletko edes koskaan käynyt Helsingissä kun noin varmana tietona heität ettei täällä tee autolla mitään. JA vaikka Helsingissä asuisitkin niin se ettet sinä tarvitse autoa ei tarkoita ettei kukaan muu autoa tarvitse. Etkä sinä todellakaan määrittele kenenkään toisen tarpeita tai liikkumisia.

Asun ja olen yli kymmenen vuotta asunut eri puolilla Helsinkiä. Auto on turhake, julkisilla pääsee ja fillarilla myös.

'

Sulle riittää, pidä se. Ymmärrä ja hyväksy että ihmisillä on eri lähtökohdat ja tarpeet jolloin se mikä riittää sulle ei riitä jollekulle toiselle. Minä puolestani ymmärrän että punavihreässä höpöhöpökuplassa elävän on täysin mahdotonta nähdä omaa pärsettään pitemälle.

Voit siis hokea julkiset-pyörä tuomiopäivän asti, se ei siltikään ole kaikille kaikkiin elämäntilanteisiin riittävä. Omaa autoa tarvitaan edelleen. 

Autoa voi tarvita työssäkäyntiin ja paikasta toiseen liikkumiseen sadasta eri syystä. Osa porukasta ei pysty pendelöimään sellaisilla reiteillä, joilla on toimivaa julkista liikennettä.

Tosi moni tarvitsee ihan työtehtävissä omaa autoa, tai joutuu siirtymään paikasta toiseen kiireellä aikataululla kesken työpäivän.

Vuorotyöt sotkevat myös mahdollisuutta käyttää julkisia. Lisäksi vielä sairaudet. Omalla pyörällä tai kävellen liikkuminen on terveiden etuoikeus. Jos on sairauksia, vaivoja tai liikuntaesteitä, julkisten käyttäminen työmatkoilla ym. ei olekaan niin yksinkertaista.

Vierailija
46/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra 800€, vesi mukana

Sähkö 12€

Vakuutus 8€

Puhelin ja netti 40€

Bussikortti 60€

Lääkket ja lääkärit 50€

Junalippu esim mainitusta Hyvinkäältä 175€, hsl kortti pitäisi olla siitä huolimatta ja luultavasti myös hyvinkään paikallisliikenteen kortti 48€. Aikaa työmatkailuun menisi vähintään tunti suuntaansa. Eli rahaa pitäisi säästyä 223€+korvaus menetetystä ajasta.

Toki jos työpaikkaa haluaisi vaihtaa, mutta suurin osa it alalta löytyvistä paikoista on pääkaupunkiseudulta.

Yllätävän edullisen vuokra asunnon olet löytänyt helsingistä. Olen ajatellut että helsingissä vuokrat lähtevät siitä 1000e ylös päin ja jos haluaa kaksion niin saa maksaa jo ihan reilusti vuokraa.

Kyllä alle 1000 eurolla voi saada perheasunnonkin vuokrattua. Ei ehkä eteläisistä kaupunginosista.

Asun itse asumisoikeusasunnossa, vastike 502€/kk. Talossamme on myös asuntoja, joissa tilat kahdessa tasossa, neliöitä 127, vastike 1250€/kk..., keskustaan matkaa 8 km.

Mutta joo, onhan yksityisillä markkinoilla varsinkin kovia vuokrapyyntöjä pienistä asunnoista.

Mutta toin tämän esiin, ettei synny väärää käsitystä siitä, että kaikki vuokrakämpät ovat poskettoman hintaisia.

Etenkin pieniä asumisoikeusasuntoja on todella vaikea saada.

Vierailija
47/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Meillä asuntolainaa vain 130t ja silti tekee saa miettiä tarkoin hankinnat. Molemmat tienaa mediaanipalkan, mutta kaksi lasta ja pakollinen auto + kaikkien bussiliput.. Tekee tiukkaa. En jaksaisi aina laskea onko varaa ostaa uusia talvitakkeja ja lapsille vaatteita ja pihistellä jatkuvasti ruoasta. Toki meillä on myös opintolainaa, eli se rokottaa menoja, mutta silti. Ei elämän pitäisi olla näin hankalaa valmistumisen jälkeen. 😃

Vierailija
48/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken A ja O on ostaa se ensimmäinen, pieni surkea lähiöasunto mahdollisimman nuorena. Ei se toimi, että totutellaan asumaan mukavasti kantakaupungissa ensin sinkkuna ja sitten dinkkuna. Pian onkin jo kaksi lasta ja taivastellaan mitä perheasunnot kantakaupungissa maksaa. Ei näin! Sinkkuna pieni asunto jostain ankeasta lähiöstä, missä kuitenkin julkinen liikenne toimii. Dinkkuna myydään ne lähiöyksiöt ja ostetaan lähiökaksio tai -kolmio. Ja hyväksytään se tosiasia, että Helsingissä kolmiossa saatetaan asua kahden tai kolmenkin lapsen kanssa. 

Kun asumisura aloitetaan ajoissa, niin pitkäjänteisyydellä pääsee etenemään siihen jo ihan kivaan perheasuntoon ehkä nelikymppisenä. Sitäkään ei tarvitse saada loppuun asti maksettua, koska lapset kasvavat ja muuttavat omilleen. Siitä voi vaihtaa pienempään asuntoon ja jäädä odottelemaan leppoisia eläkepäiviä. 

Meillä auttoi paljon, kun mies osti poikamiesboksinsa joskus 1997. Siitä päästiin ponnistamaan perheasuntoon, joka oli lähiössä. 12 vuoden jälkeen päästiin perheasuntoon kantakaupunkiin ja nyt ollaan jo tässä kaksistaan. Omaa lasta autettiin ensimmäisen asunnon kanssa. Hän osti sen puoliksi puolisonsa kanssa, olivat 19 ja 20 kun pääsivät lyhentämään omaa asuntolainaa. Se heidänkin asunto on heille vähän pieni, mutta jostain pitää aloittaa ja mieluummin ajoissa. Nuorena se 35 vuoden laina-aika on ihan varteenotettava vaihtoehto, kuukausierä jää maltilliseksi ja reippaammin voi maksella sitten kun on kunnolla työelämässä.

Vierailija
49/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mihin teidän rahat menee? Minä tienaan nettona 2000 e kk, asumistuki 140 e kk, lapsilisä 120 e kkja elatusapu 200 e kk. Vuokra 1235 e kk. Olen yhden kouluikäisen yh ja tullaan hyvin toimeen, on harrastuksis jne. Rahaa jää säästöönkin. Mihin ihmeeseen menee niin paljon rahaa normiarjessa? Eihän sitä työssäkäyvä edes ehdi tuhlata kuin lomilla.

Tuntuu että rahankäyttö on riistäytynyt käsistä monilla. Ei tavallisen duunarin voi odottaa elävän luksuselämää. Mulle tuo 2000 e kk netto on hyvä palkka.

Vierailija
50/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmisillä oikein sitä rahaa palaa? Jos asumiskulujen jälkeen jää vaikka 500€ yhdellä ihmisellä, niin sillähän saa jo vaikka mitä. Ja useimmilla jää aika paljon enemmänkin. Säästöjä kertyy ja matkoillekin pääsee sitten kun uskaltaa taas. Autolla ei Helsingissä tee mitään ja kesäkaudet voi kulkea fillarilla, nykyään oikeastaan talvenkin jos ei lunta tule.

Asutko tai oletko edes koskaan käynyt Helsingissä kun noin varmana tietona heität ettei täällä tee autolla mitään. JA vaikka Helsingissä asuisitkin niin se ettet sinä tarvitse autoa ei tarkoita ettei kukaan muu autoa tarvitse. Etkä sinä todellakaan määrittele kenenkään toisen tarpeita tai liikkumisia.

Asun ja olen yli kymmenen vuotta asunut eri puolilla Helsinkiä. Auto on turhake, julkisilla pääsee ja fillarilla myös.

'

Sulle riittää, pidä se. Ymmärrä ja hyväksy että ihmisillä on eri lähtökohdat ja tarpeet jolloin se mikä riittää sulle ei riitä jollekulle toiselle. Minä puolestani ymmärrän että punavihreässä höpöhöpökuplassa elävän on täysin mahdotonta nähdä omaa pärsettään pitemälle.

Voit siis hokea julkiset-pyörä tuomiopäivän asti, se ei siltikään ole kaikille kaikkiin elämäntilanteisiin riittävä. Omaa autoa tarvitaan edelleen. 

Autoa voi tarvita työssäkäyntiin ja paikasta toiseen liikkumiseen sadasta eri syystä. Osa porukasta ei pysty pendelöimään sellaisilla reiteillä, joilla on toimivaa julkista liikennettä.

Tosi moni tarvitsee ihan työtehtävissä omaa autoa, tai joutuu siirtymään paikasta toiseen kiireellä aikataululla kesken työpäivän.

Vuorotyöt sotkevat myös mahdollisuutta käyttää julkisia. Lisäksi vielä sairaudet. Omalla pyörällä tai kävellen liikkuminen on terveiden etuoikeus. Jos on sairauksia, vaivoja tai liikuntaesteitä, julkisten käyttäminen työmatkoilla ym. ei olekaan niin yksinkertaista.

Ainahan on poikkeuksia. Mutta suuri osa Helsinkiläisistä pärjäisi ilman omaa autoa, asenne ja tottumiskysymys pitkälti. Helsingissä ei taida enää olla alueita, jopilla ei olisi joukkoliikennettä. Espoon metsäisillä reuna-alueilla ehkä on joitakin kolkkia, joilla on todella harvat vuorovälit.

Valintojahan nämä ovat aika pitkälti. En ole koskaan omistanut autoa. Työmatkoihin menee toki enemmän aikaa kun julkisilla kuljen, mutta lähes ovelta ovelle pääsee, toisessa päässä kävelyä 150 metriä, toisessa 50 metriä. Matka-ajan voi käyttää rentoutumiseen sen sijaan, että joutuisi keskittymään ajamiseen itse. Toki joskus on tilanteita, ehkä kerran-kaksi vuodessa, että tarvitsee taksia.

Vierailija
51/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en alle 4000€ palkalla edes harkitsisi Helsingissä asumista.

Minä taas olen muuttamassa Helsinkiin alle 2 000 €/kk palkalla. Vuokra on n. 900 €/kk ja työpaikka on vajaan 10 km päässä, joten sinne kulkee pyörälläkin. Vaikka ostaisin HSL:n kausikortin, käteen jäisi silti paljon enemmän kuin jos jatkaisin elämää työttömänä kotikaupungissani.

Vierailija
52/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissäkin asuntojen hinnoissa suuria eroa kaupunginosan mukaan. Valitse halvempi ympäristö.

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/helsinki/15592877

Esimerkiksi tuo ei minusta ole pahan hintainen. Tietysti asunto on Mellunmäessä :)

Vierailija
53/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työpaikka ja koti on eri kunnissa, saat työmatkat verotukseen. Omavastuu 2020 on 750e ja korvataan 7000 euroon asti. Jos asut Kirkkonummella tai Vantaalla jne. työmatkat vuodessa tulee maksamaan sinulle 750e/v eli 62,50e/kk, lopun saat takaisin.

Vierailija
54/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissäkin asuntojen hinnoissa suuria eroa kaupunginosan mukaan. Valitse halvempi ympäristö.

Esimerkiksi tuo ei minusta ole pahan hintainen. Tietysti asunto on Mellunmäessä :)

Myyntihinta on sinänsä halpa, mutta tulossa on putkiremontti joka tuplaa hinnan ja asunto on muutenkin remontin tarpeessa... Ei jatkoon.

Vierailija
55/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en alle 4000€ palkalla edes harkitsisi Helsingissä asumista.

Minä taas olen muuttamassa Helsinkiin alle 2 000 €/kk palkalla. Vuokra on n. 900 €/kk ja työpaikka on vajaan 10 km päässä, joten sinne kulkee pyörälläkin. Vaikka ostaisin HSL:n kausikortin, käteen jäisi silti paljon enemmän kuin jos jatkaisin elämää työttömänä kotikaupungissani.

Helsingissä on todella paljon ilmaisaktiviteetteja, voi vuokrata jopa veneen kuukausivuokralla kaupungilta ja viettää lomansa veneillen. Se on vain esimerkki mutta olen kyllä yksinhuoltajana tyytyväinen mitä kaikkea voi lapsen kanssa täällä tehdä. Eri mahdollisuudet kuin jossain Nurmijärvellä.

Vierailija
56/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra 800€, vesi mukana

Sähkö 12€

Vakuutus 8€

Puhelin ja netti 40€

Bussikortti 60€

Lääkket ja lääkärit 50€

Etenkin pieniä asumisoikeusasuntoja on todella vaikea saada.

Totta, että asuntorakentamista säädellään Helsingissä niin, että pieniä asuntoja ei tuoteta tarpeeksi kysyntään nähden. Suhteessa toisaalta pienessä asunnossa asuminen on kalliimpaa, maksan siis itse tuon 502 euroa 40 neliön asunnosta ja tosiaan 127 neliön asunnon vastike samassa talossa 1250 euroa...

Vierailija
57/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mihin teidän rahat menee? Minä tienaan nettona 2000 e kk, asumistuki 140 e kk, lapsilisä 120 e kkja elatusapu 200 e kk. Vuokra 1235 e kk. Olen yhden kouluikäisen yh ja tullaan hyvin toimeen, on harrastuksis jne. Rahaa jää säästöönkin. Mihin ihmeeseen menee niin paljon rahaa normiarjessa? Eihän sitä työssäkäyvä edes ehdi tuhlata kuin lomilla.

Tuntuu että rahankäyttö on riistäytynyt käsistä monilla. Ei tavallisen duunarin voi odottaa elävän luksuselämää. Mulle tuo 2000 e kk netto on hyvä palkka.

Ihan varmasti joo, Porvoossa saa asumistukea noilla nettotuloilla ja vielä järjettömään vuokraan. 

Vierailija
58/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyntihinta on sinänsä halpa, mutta tulossa on putkiremontti joka tuplaa hinnan ja asunto on muutenkin remontin tarpeessa... Ei jatkoon.

Ei ollut tosiaan ainoa Oikotiellä, joten vaihtoehtoja on jos vain haluaa etsiä.

Vierailija
59/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aika samat speksit kuin sinulla, paitsi että lapsia on kaksi ja lukiolaisesta loppui juuri lapsilisät. Minulla ei jää mitään säästöön ja ainoa tapa kohottaa elämänlaatua oli muuttaa pois pk-seudulta pikkukaupunkiin. Nyt saan 900 eurolla 4h+k kivasta rivarista järven läheisyydessä.

Vierailija
60/86 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti joo, Porvoossa saa asumistukea noilla nettotuloilla ja vielä järjettömään vuokraan. 

Kyllä saa, en ole tuo kirjoittaja mutta saan myös vastaavasti yh:na.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän