Mulla ei enää riitä rahaa asua Helsingissä vaikka töissä olisi. Miten teille muille riittää?
HSLn lippu maksaa 59e, 10 vuotta sitten se vielä maksoi 44e. Vuokrien hinnat kokoajan nousevat.
Palkka ja tuet eivät nouse. Tämä alkaa jo olemaan kestämätön tilanne.
Kommentit (86)
Hämeenlinnassa kuukausilippu bussiin - joka ei todellakaan kulje yhtä hyvin kuin Helsingin seudun liikenne - maksaa melkein yhtä paljon kuin hsl:n lippu. Vuokrat voi olla Helsingissä erityisen korkeita, se lienee se ongelman ydin, mutta julkisen liikenteen liput taitaa olla kaikkialla kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 800€, vesi mukana
Sähkö 12€
Vakuutus 8€
Puhelin ja netti 40€
Bussikortti 60€
Lääkket ja lääkärit 50€
Yhteensä 970€/kk menee rahaa.Junalippu esim mainitusta Hyvinkäältä 175€, hsl kortti pitäisi olla siitä huolimatta ja luultavasti myös hyvinkään paikallisliikenteen kortti 48€. Aikaa työmatkailuun menisi vähintään tunti suuntaansa. Eli rahaa pitäisi säästyä 223€+korvaus menetetystä ajasta.
Ei saa Hyvinkäältä asuntoa alle 500€, jolloin alkaisi kannattaa.Toki jos työpaikkaa haluaisi vaihtaa, mutta suurin osa it alalta löytyvistä paikoista on pääkaupunkiseudulta.
En ole töissä it-alalla vaan aineenopettaja. Töissä olen koko ajan ollutkin Itä-Vantaalla. Säästän täällä asuessani n. 300€ kuussa verrattuna aikaisempaan.
T. Hyvinkäälle muuttanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 800€, vesi mukana
Sähkö 12€
Vakuutus 8€
Puhelin ja netti 40€
Bussikortti 60€
Lääkket ja lääkärit 50€
Yhteensä 970€/kk menee rahaa.Junalippu esim mainitusta Hyvinkäältä 175€, hsl kortti pitäisi olla siitä huolimatta ja luultavasti myös hyvinkään paikallisliikenteen kortti 48€. Aikaa työmatkailuun menisi vähintään tunti suuntaansa. Eli rahaa pitäisi säästyä 223€+korvaus menetetystä ajasta.
Ei saa Hyvinkäältä asuntoa alle 500€, jolloin alkaisi kannattaa.Toki jos työpaikkaa haluaisi vaihtaa, mutta suurin osa it alalta löytyvistä paikoista on pääkaupunkiseudulta.
En ole töissä it-alalla vaan aineenopettaja. Töissä olen koko ajan ollutkin Itä-Vantaalla. Säästän täällä asuessani n. 300€ kuussa verrattuna aikaisempaan.
T. Hyvinkäälle muuttanut
Miksi et muuttanut koulusi lähelle, voisit kävellä töihin? Asuntojen hinnatkin ovat edullisia Helsinkiin verrattuna.
Itse en alle 4000€ palkalla edes harkitsisi Helsingissä asumista.
Oho. Maksaako aplla julkisilla kulkeminen 59e/päivä. Tuohan tulee jo melkein yhtä kalliiksi kuin henkilöautoilu kaikilla veroilla. No on tuo julkinen silti vähän halvempaa ja kuski sisältyy hintaan. Melko yleellistä.
No muuta johonkin Helsingin lähiöön asumaan? Voi tulla yllätyksenä mutta elämää on muuallakin kuin ydinkeskustassa.
Np tuet taitaa olla aika hyvät kun meidänkin taloyhtiössä asuu kai kelan elättejä ja heidän vuokransa ainakin yli 800.. Jää rahaa röökiin ja viinaankin
Kyllä on sulla palkka noussut, ikä kertymää ja indeksikorotusta varmasti tullut sen bussilipun kallistuman verran. Ehkä pitäisin käydä pyytämässä lisää liksaa, että saat vuokran maksettua, tai hommaa halvempi kämppä. Jos Helsingin keskusta on liian kallis, muuta lähiöön, jos sieltäkään ei löydy muuta Vantaalle.
Vierailija kirjoitti:
Itse harkitsin Helsinkiin muuttoa, kun olen alalla, jolla on siellä jäätävä työvoimapula. Ongelmana on se n. 2500e palkka, jolla en siellä elättäisi itseäni ja lastani kuin köyhäilemällä joka asiassa ja siirtämällä palkkani suoraan asuntosijoittajan taskuun. Päädyin pienempään kaupunkiin, jossa eletään ihan mukavasti omistusasunnossa ja saadaan vähän säästöönkin. Ei tarvitse ihmetellä työvoimapulaa.
Tuosta palkasta jää käteen n. 2000e. Siihen päälle lapsilisä ja elarit niin sillä elää kaksi jo paremmin kuin hyvin. Myös Helsingissä. Luonnollisestikaan tuolla palkalla ei ole miljoonakämppä Kaivarista ei ole mahdollinen mutta viihtynette muutenkin paremmin lähiössä tai Espoo/Vantaa missä on enemmän liikuntamahdollisuuksia ja lapselle kavereita.
Sanotaan vielä että näin itse edullisempaa asuntoa etsineenä olen törmännyt useampaan rakennuttajaan joka tarjoaa edullisia uusia asuntoja (ei varallisuusrajoitteita). Kolmio jopa alle 200te, minusta tuo on jo halpa. Selvää sekin ettei asunnot sijaitse parhailla arvoalueilla, sen sijaan luontoa riittää ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 800€, vesi mukana
Sähkö 12€
Vakuutus 8€
Puhelin ja netti 40€
Bussikortti 60€
Lääkket ja lääkärit 50€
Yllätävän edullisen vuokra asunnon olet löytänyt helsingistä. Olen ajatellut että helsingissä vuokrat lähtevät siitä 1000e ylös päin ja jos haluaa kaksion niin saa maksaa jo ihan reilusti vuokraa.
Ei ole mikään pakko asua keskustassa. Vuokrat on huomattavasti edullisempia vähän kauempana.
Kiitos Sanna Marin, polttoainevero nousee ja Italiaan heitetty perusterveydenhuollon budjettia vastaavat rahat.
Masentavaa kurjistamista.
Mihin ihmisillä oikein sitä rahaa palaa? Jos asumiskulujen jälkeen jää vaikka 500€ yhdellä ihmisellä, niin sillähän saa jo vaikka mitä. Ja useimmilla jää aika paljon enemmänkin. Säästöjä kertyy ja matkoillekin pääsee sitten kun uskaltaa taas. Autolla ei Helsingissä tee mitään ja kesäkaudet voi kulkea fillarilla, nykyään oikeastaan talvenkin jos ei lunta tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 800€, vesi mukana
Sähkö 12€
Vakuutus 8€
Puhelin ja netti 40€
Bussikortti 60€
Lääkket ja lääkärit 50€
T. Hyvinkäälle muuttanut
Miksi et muuttanut koulusi lähelle, voisit kävellä töihin? Asuntojen hinnatkin ovat edullisia Helsinkiin verrattuna.
Koska en halua asua samalla paikkakunnalla, missä olen töissä. Olen kokeillut, asun mielummin pienen välimatkan päässä. En halua jatkuvasti törmätä oppilaisiin ja vanhempiin vapaa-ajalla. Ei sen takia että olisivat jotenkin vastenmielisiä, vaan koska työasiat alkavat aina pyöriä mielessä näissä tilanteissa. Kaikki vanhemmat eivät osaa ajatella, että opettajaa ei hänen vapaa-ajallaan kannattaisi jututtaa erikseen juuri niistä oman lapsen asioista.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmisillä oikein sitä rahaa palaa? Jos asumiskulujen jälkeen jää vaikka 500€ yhdellä ihmisellä, niin sillähän saa jo vaikka mitä. Ja useimmilla jää aika paljon enemmänkin. Säästöjä kertyy ja matkoillekin pääsee sitten kun uskaltaa taas. Autolla ei Helsingissä tee mitään ja kesäkaudet voi kulkea fillarilla, nykyään oikeastaan talvenkin jos ei lunta tule.
Asutko tai oletko edes koskaan käynyt Helsingissä kun noin varmana tietona heität ettei täällä tee autolla mitään. JA vaikka Helsingissä asuisitkin niin se ettet sinä tarvitse autoa ei tarkoita ettei kukaan muu autoa tarvitse. Etkä sinä todellakaan määrittele kenenkään toisen tarpeita tai liikkumisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko tai oletko edes koskaan käynyt Helsingissä kun noin varmana tietona heität ettei täällä tee autolla mitään. JA vaikka Helsingissä asuisitkin niin se ettet sinä tarvitse autoa ei tarkoita ettei kukaan muu autoa tarvitse. Etkä sinä todellakaan määrittele kenenkään toisen tarpeita tai liikkumisia.
Asun ja olen yli kymmenen vuotta asunut eri puolilla Helsinkiä. Auto on turhake, julkisilla pääsee ja fillarilla myös.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra 800€, vesi mukana
Sähkö 12€
Vakuutus 8€
Puhelin ja netti 40€
Bussikortti 60€
Lääkket ja lääkärit 50€
Työmatkakulut voi vähentää verotuksessa (maks. 7000 €). Omavastuu on tällä hetkellä 750 €. Eli teepä laskut uusiksi.
Kyllä Helsingissä asua voi, mutta ainoa asia jota kaipaan pienemmistä kaupungeista on se että ihmisten, tuttavien ja ystävien kanssa tavataan kotona, samoilla lenkkipoluilla, harrastuksissa ja jopa ruokakaupassa. Helsingissä pitää sopia kahden viikon päähän ja usein vielä nähdään jossain ravintoloissa, kahviloissa ja tähän menee rahaa.
Ab alueen sisällä vaihdat asunnon halvempaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun ja olen yli kymmenen vuotta asunut eri puolilla Helsinkiä. Auto on turhake, julkisilla pääsee ja fillarilla myös.
'
Sulle riittää, pidä se. Ymmärrä ja hyväksy että ihmisillä on eri lähtökohdat ja tarpeet jolloin se mikä riittää sulle ei riitä jollekulle toiselle. Minä puolestani ymmärrän että punavihreässä höpöhöpökuplassa elävän on täysin mahdotonta nähdä omaa pärsettään pitemälle.
Voit siis hokea julkiset-pyörä tuomiopäivän asti, se ei siltikään ole kaikille kaikkiin elämäntilanteisiin riittävä. Omaa autoa tarvitaan edelleen.
Taloyhtiön saunassa, se on auki ja vapaa lähes aina. Vain muutama vuoro viikossa. Olen asunut tässä kauan.