Vihannekset on PAHOJA! Miten oppisi pitämään niistä?
Tiedän, että vihanneksia pitäisi syödä. Yritän. Mutta niiden syöminen on lähes aina kuin lääkettä nauttisi. Ajattelen, että pakko nyt vääntää tämä tomaatti tästä, ettei tule keripukkia.
Kokeilen tehdä hyviä vihannesruokia. Vain sellaiset, joissa on tujusti juustoa ja kermaa maistuu edes jotenkin hyviltä. Tosi terveellistä, joo...
Äskenkin kuorin porkkanan. Kova vaiva ja sotku ja sitten se olikin ihan puiseva ja väkevä! Jos kuorin suklaapatukan, se maistuu aina hyvältä. Miksei porkkana voisi olla takuuvarmasti hyvänmakuinen, kuten suklaapatukka?
Asuin jokin aika sitten Italiassa. Siellä vihannekset ja hedelmät oli ihania! Ns. terveelliset ruoatkin olivat herkullisia! Keli suosi talvellakin pitkiä kävelylenkkejä ja aina oli uutta mielenkiintoista katseltavaa. Se olikin ainoa aika aikuiselämässäni, kun olin normaalipainoinen.
Täytyykö minun muuttaa talveksi Italiaan? Suomessa on kohta taas loskakelit, kylmää ja liukasta ja pimeää. Ulkona kävely ei oikein innosta - eikä täällä ole samalla tavalla kiinnostavia paikkojakaan, joita tutkiskella. Samojen lenkkimaastojen kiertäminen tympii.
Mikä avuksi?
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 16:18"]
Osta kunnollisia vihanneksia: kauden tuoretta satoa, luomua. Ei kannata valita sitä suurinta porkkanaa, koska pienemmät ovat paljon maukkaampia. Itse kävin Italiassa ja petyin hedelmien/vihannesten laatuun ja ruokaan ylipäätään. Mielestäni Suomessa kasvaa tosi paljon maukkaampia kasviksia ja ruoka on parempaa. Mutta makuasiat...
[/quote]
Makunsa kullakin näköjään. Olen asunut pitkään Italiassa ja minusta ainoastaan peruna on vihanneksista Suomessa parempaa. Ostin aina vihannekseni pienestä vihannes- ja hedelmäkaupasta josta sai aina päiväntuoreita tuotteita, ja niiden rinnalla kyllä Prisman muovivihannekset on lähinnä vitsejä. Eikä moni lajike maistu oikeasti tuoreenakaan yhtä hyvältä kuin etelämpänä kasvavat, esim. tomaatti.
[/quote]
Minä vertaankin lähinnä oman kasvimaan tuotoksiin. Tomaatti olikin Italiassa yksi harvoista kasviksista, jotka oli oikeasti maukkaampia kuin Suomessa ja sehän on pitkälti lämmöstä kiinni. Mutta ihan turhaan Suomessa väheksytään oman maan tuotoksia, sillä täällä makua ehtii tulla, koska kasvikset eivät kasva niin nopeasti.
Italialainen ruoka on kyllä aika yliarvostettua, ainakin se mitä ravintoloissa oli tarjolla. Tykkään kyllä italialaisesta ruuasta, tosin parempaa italialaista olen syönyt muualla kuin Italiassa.
Kyllä, olen ehdottomasti sitä mieltä, että syömäni ruuan tulisi olla hyvää ja maistuvaa. Mutta en muista koska olisin tehnyt pahaa ruokaa. Mies ei tykännyt avokadosalsasta, koska laitoin sinne korianteria mutta ilman sitä rakasti sitä.
Kun teen uutta ruokaa, vaikkapa sitruunaista kukkakaalikeittoa, en vertaa sitä parsarisottoon vaikka parsarisotto onkin taivaallista. Vertaan sitä ehkä muihin kukkakaaliruokiin tai kasvissosekeittoihin. Jos ruoka ei ole täysin onnistunutta, mietin mitä niissä onnistuneissa on ollut ja mikä sopisi nyt edessä olevaan ruokaan.
Ei meilläkään aina syödä terveellisesti. En erityisemmin välitä perussalaatista ja sellaista lisukesalaattia ei meilllä yleensä ruualla ole. Pääruokasalaatteja kylläkin. Niissä on juustoa, pannulla paistettua kesäkurpitsaa, sieniä, omenaa, pinaattia, mansikkaa... Ei salaatti muutu epäterveelliseksi fetajuustosta. Itsetehty kasvispitsakin on ihan eriasia kuin kotipitsan tai dr. oetkerin. Kokeile vaikka paahtaa kasvikset ensin uunissa.
Luulen, että menet metsään siinä, että koitat tehdä terveellistä ruokaa. Siinä mennään helposti linjalle mauton. Mitä, jos koittaisit vain tehdä hyvää ruokaa. Lisää vaikka bravuuriruokiisi kasviksia. Anna jotain esimerkkejä tekemistäsi ruuista, niin voimme auttaa tuunaamisessa.
Osaatko erotella tarkemmin mikä tuo väkevä maku on?
Mä aina ihmettelen näitä jotka sanoo ettei tykkää kasviksista (mistään?) että mitä ne syö ruuan kanssa?? Mä en ainakaan vois pelkkää makaronia tai perunaa syödä kun ne ne vasta sitten pahoja kasviksiin verrattuina ovatkin.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 16:53"]
[/quote]
En. Maistuu vaan väkevälle, kitkerälle. Mikään muu ei sitten oikein maistukaan.
No, mitäs me nyt yleensä syödään. Tällä viikolla esim. possunkyljyksiä uunissa ja uuniranskalaisia. Lisänä oli vihersalaattia, kurkkua, tomaattia, vaikken niistä oikein perustakaan.
Sitten syötiin fish & chips, friteerattuja ahvenfileitä ja uppopaistettuja ranskalaisia.
No joo, kahtena päivänä oli vihersalaattia, jossa oli fetaa ja broileria.
Mitäs muuta me syödään... Makaronilaatikkoa. Lasagnea (joskus laitan pastan lisäksi kerrokseksi ohuita kesäkurpitsasiivuja, ihan jees, kun ne lillii valkokastikkeessa).
Uunissa broilerisuikaleita, päälle purkista itämaista hapanimeläkastiketta, joukossa paprikaa ja sipulia. Ja riisiä.
Uunissa broilerifileitä, kaverina riisiä jonka joukkoon olin kipannut valmiin salsakastikkeen.
Tomaattikastikepohjainen jauheliha-pastakastike on sellainen, jota syödään usein.
Nakkipussikastike + muusi.
Sellasia.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:04"]
[/quote]
[/quote]
Mikä kasvis? Millainen resepti?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 16:56"]
Mä aina ihmettelen näitä jotka sanoo ettei tykkää kasviksista (mistään?) että mitä ne syö ruuan kanssa?? Mä en ainakaan vois pelkkää makaronia tai perunaa syödä kun ne ne vasta sitten pahoja kasviksiin verrattuina ovatkin.
[/quote]
No, mä syön pastaa ja perunaa. Parempia ne on kuin vihannekset.
Pitää muuttaa parempien vihannespatojen ääreen. Itse olen yrittänyt opetella syömään tomaatteja jo kymmeniä vuosia. Ei siitä mitään tule Suomessa. Muualla jostain syystä kyllä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:09"]
[/quote]
[/quote]
Mikä kasvis? Millainen resepti?
[/quote]
No, esim. pannulla freesattu pinaatti. Tai sitten lanttua, porkkanaa, bataattia lohkoina uunissa, päällä öljyä ja mausteita. Useilla eri komboilla siitä tuli vaan kamalaa.
Riisillä ja vihanneksilla täytetty paprika. Maistui ihan tiskirätille.
[/quote]
[/quote]
Osaatko sanoa yhdistääkö noita kitkeriä/väkeviä ruokia jokin? Oliko kaikissa esim porkkanaa?
Voin lämpimästi suositella kokeiltavaksi kurpitsakeittoa. Hommaahan siinä on mutta maun pitäisi olla sen arvoista. Tätä suorastaan odotan pääseväni kokeilemaan uudestaan http://www.maku.fi/resepti/mausteinen-kurpitsakeitto#axzz2bx7GjuBa
Olen tuolta sivustolta tehnyt paljonkin ruokia ja ohjeet ovat olleet yleensä just eikä melkein.
Noh, tuossa yhdessä ketjussa jo kerroin näistä kokeiluistani.
Yritin valmistaa pinaattia pihvin kanssa perunan sijaan. Väkevää, väkisin sen sitten söin.
Yritin tehdä mustajuurista vihannessosekeittoa. Homma tyssäsi juuresten järkyttävään virtsanhajuun, kun niitä alkoi keittää.
Kokeilin kolmea eri ohjetta uunivihanneksista. Kaikista tuli vaan väkeviä.
Ja sitä rataa. Osaan tehdä kolmea hyvää kasvisruokaa: kukkakaaligratiinia, kesäkurpitsaa, joka täytetty kermaviilillä, juustolla ja paistetulla vihannesseoksella ja uuniruoka, johon tulee kesäkurpitsaa, munakoisoa, paprikaa, sipulia, jne JA juustoa ja kermaa.
Kaikki ne vihannesruoat, joita olen yrittänyt tehdä, mutta joissa ei ole ollut kermaa/juustoa, ovat epäonnistuneet surkeasti.
Niin, siellä Italiassa mä söin pääsääntöisesti ravintoloissa, en juuri kokannut itse.