Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihannekset on PAHOJA! Miten oppisi pitämään niistä?

Vierailija
14.08.2013 |

Tiedän, että vihanneksia pitäisi syödä. Yritän. Mutta niiden syöminen on lähes aina kuin lääkettä nauttisi. Ajattelen, että pakko nyt vääntää tämä tomaatti tästä, ettei tule keripukkia.

Kokeilen tehdä hyviä vihannesruokia. Vain sellaiset, joissa on tujusti juustoa ja kermaa maistuu edes jotenkin hyviltä. Tosi terveellistä, joo...

Äskenkin kuorin porkkanan. Kova vaiva ja sotku ja sitten se olikin ihan puiseva ja väkevä! Jos kuorin suklaapatukan, se maistuu aina hyvältä. Miksei porkkana voisi olla takuuvarmasti hyvänmakuinen, kuten suklaapatukka?

Asuin jokin aika sitten Italiassa. Siellä vihannekset ja hedelmät oli ihania! Ns. terveelliset ruoatkin olivat herkullisia! Keli suosi talvellakin pitkiä kävelylenkkejä ja aina oli uutta mielenkiintoista katseltavaa. Se olikin ainoa aika aikuiselämässäni, kun olin normaalipainoinen.

Täytyykö minun muuttaa talveksi Italiaan? Suomessa on kohta taas loskakelit, kylmää ja liukasta ja pimeää. Ulkona kävely ei oikein innosta  - eikä täällä ole samalla tavalla kiinnostavia paikkojakaan, joita tutkiskella. Samojen lenkkimaastojen kiertäminen tympii.

Mikä avuksi?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikea on auttaa, kun ap vain haikailee suklaan perään ja kuvittelee, että jossain muualla laihtuisi varmasti. Voihan sitä noinkin ulkoistaa ongelman syyn.

Vierailija
62/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 19:04"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 18:39"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 18:30"]

Miksi ap ajattelet että ne kasvikset pitäisi syödä ilman esim. Juustoja, öljyä, majoneesia tms? Niitä saa ihan vapaasti käyttää ja ruoka on yleensä silti varsin kevyttä jos siinä on noiden lisäksi runsaasti kasviksia. Esim. Italiassa syödään valtavasti kasviksia, mutta ei ne niitä kuiviltaan järsi vaan niistä tehdään maistuvia juuri öljyllä, voilla ja juustoilla. Esim. munakoisopataan tulee munakoison ja tomaattikastikkeen lisäksi reippaasti mozzarellaa ja parmesania, tai kesäkurpitsavuokaan vihannesten seuraksi pastaa, pekonia ja kunnolla juustoraastetta ja kermaa.

[/quote]

Koska pitäisi laihtua myös...

[/quote]

Minä ainakin onnistuin laihtumaan painoindeksiin 19 vaikka syön juustoja, kermaa, viiniä jne. Noudatin sitä täälläkin Mainitun Italian dieetti kirjan ohjelmaa.

[/quote]

Tuo Italian dieetti kiinnostaa minuakin. Olen seuraillut yhden laihduttajan blogia joka sitä noudattaa ja se on ainakin onnistunut vaikka syöminen näyttää herkuttelulta eikä harrasta liikuntaa. Tuolla esimerkiki viikon ruokalista  http://kaljamahalady.blogspot.fi/2013/04/2-viikon-tulos-06-kg-ja-pizzapaiva.html Täytyisi itsekin aloittaa, sen kirjan olen jo ostanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
64/92 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet turruttanut makuaistisi vehnällä, sokerilla ja muulla paskalla, niin ei ihmekään että terveelliset kasvikset eivät maistu. Kokeilepa vaan väkisin lisätä niitä ruokaasi ja vähän vähentää vehnän ja sokerin käyttöä. Kyllä se makuaisti sieltä muuttuu.

Vierailija
65/92 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidät uusista perunoista? katsele vieläkö jollain tilalla nostetaan perunaa ja esikeitä ja heitä pakastimeen koko talven satsi. maistuvat hyviltä niinkin. mä teen tuon yleensä vain joulupöytään tuleville perunoille.

Vierailija
66/92 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee esim. keitetty kukkakaali ja parsakaali hapanimeläkastikkeen kera (pullosta).

Porkkana-, kurkku- yms. tikut kermaviilikastikkeen kera (esim. valkosipulilla maustettu).

Ennen en saanut alas esim. salaattia ilman salaattikastiketta, mutta nykyään onnistuu varsin hyvin.

Vierailija
67/92 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 10:45"]

pidät uusista perunoista? katsele vieläkö jollain tilalla nostetaan perunaa ja esikeitä ja heitä pakastimeen koko talven satsi. maistuvat hyviltä niinkin. mä teen tuon yleensä vain joulupöytään tuleville perunoille.

[/quote]

Hyvä idea. Harkitaan. Pakastin tosin jo ihan täynnä marjoja, potut vie aika paljon tilaa...

Vierailija
68/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kunnollisia vihanneksia: kauden tuoretta satoa, luomua. Ei kannata valita sitä suurinta porkkanaa, koska pienemmät ovat paljon maukkaampia. Itse kävin Italiassa ja petyin hedelmien/vihannesten laatuun ja ruokaan ylipäätään. Mielestäni Suomessa kasvaa tosi paljon maukkaampia kasviksia ja ruoka on parempaa. Mutta makuasiat...

Vierailija
69/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta parempilaatuisia vihanneksia ja oikean kauden tuotteita. Opettele käsittelemään niitä oikein ja tekemään niistä maistuvia ruokia. Ei kaikesta tarvitse niin ylenpalttisesti tykätä, ja sitä voi silti syödä. Niin kauan kuin vertaat jokaista syömääsi terveellistä ruokaa suklaaseen, tulet häviämään taistelun ylipainoa vastaan. Oma on päätöksesi.

Vierailija
70/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kuukausi vihanneksia vaikka väkisin. Keho oppii, että niistä saa tarvittavia ravintoaineita ja alkaa pitää niistä.

Vierailija
71/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kun mun mielestä ruoasta pitäisi tykätä. Jos teen jotain ruokaa, joka ei ole oikeasti hyvänmakuista, niin roskiin menee. Syön siitä yhden lautasellisen, mies ei edes sitä.

Olen yrittänyt tehdä terveellisiä vihannesruokia. Ne jostain syystä epäonnistuu mulla aina. Vihannes on hyvää vasta, kun se on kuorrutettu juustolla. Salaatti menee alas aidosti vaan, jos saa vetää samalla haukkaisulla fetaa.

Ettekö te sitten vertaa syömänne ruoan makua sellaiseen, joka maistuu hyvältä? Syöttekö pahaa ruokaa vaan siitä ilosta, että se on terveellistä?

Pyrin ostamaan hyvälaatuisia vihanneksia. Luomu ei muuten ole mikään tae mausta. Usein kaupassa ei edes ole kovin hyvännäköisiä vihanneksia...

Vierailija
72/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön pahoja ruokia vain siksi, että ne ovat terveellisiä. Kuten sanoin, kun niitä tarpeeksi kauan syö, keho oppii mitä tärkeitä ravintoaineita se saa mistäkin ruuista ja alkaa pitää niistä.

Kuukausi on hyvä totutteluaika mille asialle vaan, jos kuukaudenkin päästä tökkii ihan sikana, niin sitten kannattaa varmaan vaan luovuttaa. Mutta se kuukausi pitäisi sitten yrittää ihan tosissaan, myös silloin kun ei huvita.

(Koskee siis esim. liikuntaharrastuksen aloittamista, ruokavaliomuutosta, meditointia, mitä vaan mikä on vaikeaa mutta tiedät, että se olisi hyväksi)

Vierailija
73/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit tehdä tehdä kyllä täälläkin sellaisia herkullisia italialaistyyppisiä vihannesruokia! Oliiviöljyllä, valkosipulilla, yrteillä, chilillä jne monesta vihanneksesta tulee herkullista.

esim. Parsakaali. Suomalainen tapa, höyrytä tai keitä, syö. Tympeän makuista on. Italialainen tapa: keitä, sen jälkeen paista oliiviöljyssä jossa olet ensin kuullottanut valkosipulia ja kuivattua chiliä. Sitten mausta suolalla ja mustapippurilla. On hyvää! Tai lisäkkeeksi pihville voi tehdä perunoiden sijaan italialaistyylisesti vaikka voissa paistettua pinaattia. Tai munakoiso, mozzarella, ja tomaattiviipaleita pannulla paistettuna ja oliiviöljykastikkeella kuorrutettuna.

Vierailija
74/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ei, en minä vertaa ruuan makua toisen ruuan makuun. Jos odotat, että kasvispata maistuu samalta kuin suklaapatukka, niin tottakai petyt. Se maistuu kasvispadalta.

Vierailija
75/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi kiinnostavia paikkoja täältä. Ulkomailla niihin törmää jotenkin helpommin, kun asenne on erilainen. Kotona pyörii helposti samoissa ympyröissä. Voithan vaikka ottaa auton ja bussin ja mennä kävelemään jonnekin kauemmaskin. 

Jos italialainen ruoka on makuusi, niin hanki keittokirja, jossa on italialaisia reseptejä tai etsi netistä.

Opettele myös tunnistamaan hyvät kasvikset. Minulla on aina kotona tomaatteja kypsymässä, koska kaupassa ne ovat usein raakoja.  Ostan niitä yleensä kilon kotiin ja kypsyttelen viikon kaksi. Täydennän kasaa jokaisella kauppareissulla, niin kotona on hyviä tomaatteja aina. Kypsän tunnistaa yleensä tuoksusta, joten haistele rohkeasti vaikka se tuntuisikin tyhmälle. Leivän päälle kurkkua ja tomaattia laittaessani maustan ne yleensä ripauksella sitruunapippuria. Siitä saa mukavaa vaihtelua. Samoin tuoreet yrtit piristävät paljon. Tomaatti, juusto ja basilika leivällä toimivat niin hyvin yhteen, että sitä haluaa lisää, eikä edes ajattele sen olevan terveellistä.

Porkkanat eivät tosiaan aina ole hyviä mutta tähän aikaan tuoreet kotimaiset yleensä ovat, eikä niitä tarvitse välttämättä kuoriakaan. Itse tykkään dippailla kasviksia ja dipin teen yleensä maustamattomaan jogurttiin. Huomaamatta tulee syötyä kasa kasviksia. 

En tiedä miten oppisit pitämään vihanneksista. Ota vaikka projektiksi yksi kerrallaan. Googleta erilaisia reseptejä äläkä luovuta ennen kuin löydät hyvän. Jos tavalliset porkkanat eivät innosta kokeile vaikka fenkolia tai ruusukaalia. Kokeilujesi myötä myös ruuanlaittotaito kohenee, jolloin oppii lisää ja saattaa keksiä itsekin miten jotkut raaka-aineet toimivat kimpassa. Kurpitsa-kookos-omena-chili, porkkana-appelsiini...

Vierailija
76/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 16:28"]

No, kun mun mielestä ruoasta pitäisi tykätä. Jos teen jotain ruokaa, joka ei ole oikeasti hyvänmakuista, niin roskiin menee. Syön siitä yhden lautasellisen, mies ei edes sitä.

Olen yrittänyt tehdä terveellisiä vihannesruokia. Ne jostain syystä epäonnistuu mulla aina. Vihannes on hyvää vasta, kun se on kuorrutettu juustolla. Salaatti menee alas aidosti vaan, jos saa vetää samalla haukkaisulla fetaa.

Ettekö te sitten vertaa syömänne ruoan makua sellaiseen, joka maistuu hyvältä? Syöttekö pahaa ruokaa vaan siitä ilosta, että se on terveellistä?

Pyrin ostamaan hyvälaatuisia vihanneksia. Luomu ei muuten ole mikään tae mausta. Usein kaupassa ei edes ole kovin hyvännäköisiä vihanneksia...

[/quote]

Minä en syö väkisin pahaa ruokaa, enkä sellaista valmista. Tykkään kasviksista ja vihanneksista, minusta ne ovat hyviä. Myös suklaa on hyvää, mutta eihän ne ole ollenkaan verrattavissa toisiinsa.

Kasvisruokien tekemistä täytyy kyllä vähän opetella, itsekin ensin lähdin aina juusto-kerma-linjalle ja valmistin kuten liharuokia. Eli mautonta ja ylikypsää, koska kasvis ei ole liha.

Mutta jos laihtua meinaat, niin tuhoon tuomittu yritys, jos pakotat itsesi syömään jotain josta et pidä.

Vierailija
77/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 16:28"]

[/quote]

En syö pahaa ruokaa. Opettelen tekemään kaikesta ruuasta hyvää. Kasvisruokareseptejä ja muita kevyitä ohjeita on netissä tsiljardeja, et varmasti ole kokeillut niitä kaikkia. Ja sun asenne jo kertoo, että olet päättänyt olla tykkäämättä, joten et kertakaikkiaan siis tykkää. Etkä syö.

Annatko lapsillesikin luvan heittää kaiken terveellisen roskiin, jos ei heti siitä tykkää?

Vierailija
78/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdullista on se, että ihminen oppii tykkäämään siitä mitä syö. Eli syöt vaan niitä vihanneksia sitkeästi jonkun aikaa ja kohta e rupeaa maistumaan.

Vierailija
79/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 16:18"]

Osta kunnollisia vihanneksia: kauden tuoretta satoa, luomua. Ei kannata valita sitä suurinta porkkanaa, koska pienemmät ovat paljon maukkaampia. Itse kävin Italiassa ja petyin hedelmien/vihannesten laatuun ja ruokaan ylipäätään. Mielestäni Suomessa kasvaa tosi paljon maukkaampia kasviksia ja ruoka on parempaa. Mutta makuasiat...

[/quote]

Makunsa kullakin näköjään. Olen asunut pitkään Italiassa ja minusta ainoastaan peruna on vihanneksista Suomessa parempaa. Ostin aina vihannekseni pienestä vihannes- ja hedelmäkaupasta josta sai aina päiväntuoreita tuotteita, ja niiden rinnalla kyllä Prisman muovivihannekset on lähinnä vitsejä. Eikä moni lajike maistu oikeasti tuoreenakaan yhtä hyvältä kuin etelämpänä kasvavat, esim. tomaatti.

Vierailija
80/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiehauta se porkkana viipaleina, valuta vesi pois, lisää pari tippaa hunajaa, hyvää öljyä, rakuunaa ja suolaa ja kuullota niitä vielä hetki kattilassa. Takaan, että maistuu. Se, että lisäät hieman hunajaa ja öljyä ensimmäisillä kerroilla saa sut tottumaan keitetyn porkkanan makuun pikkuhiljaa ja jossain vaiheessa voit syödä sitä jo sellaisenaan.

Hanki italialainen keittokirja, itse asiassa tänä vuonna on ilmestynyt sellainen kirja kuin Italialainen dieetti, ja tee siitä löytyviä kasvisruokia, jos pidit italialaisesta ruuasta.