Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihannekset on PAHOJA! Miten oppisi pitämään niistä?

Vierailija
14.08.2013 |

Tiedän, että vihanneksia pitäisi syödä. Yritän. Mutta niiden syöminen on lähes aina kuin lääkettä nauttisi. Ajattelen, että pakko nyt vääntää tämä tomaatti tästä, ettei tule keripukkia.

Kokeilen tehdä hyviä vihannesruokia. Vain sellaiset, joissa on tujusti juustoa ja kermaa maistuu edes jotenkin hyviltä. Tosi terveellistä, joo...

Äskenkin kuorin porkkanan. Kova vaiva ja sotku ja sitten se olikin ihan puiseva ja väkevä! Jos kuorin suklaapatukan, se maistuu aina hyvältä. Miksei porkkana voisi olla takuuvarmasti hyvänmakuinen, kuten suklaapatukka?

Asuin jokin aika sitten Italiassa. Siellä vihannekset ja hedelmät oli ihania! Ns. terveelliset ruoatkin olivat herkullisia! Keli suosi talvellakin pitkiä kävelylenkkejä ja aina oli uutta mielenkiintoista katseltavaa. Se olikin ainoa aika aikuiselämässäni, kun olin normaalipainoinen.

Täytyykö minun muuttaa talveksi Italiaan? Suomessa on kohta taas loskakelit, kylmää ja liukasta ja pimeää. Ulkona kävely ei oikein innosta  - eikä täällä ole samalla tavalla kiinnostavia paikkojakaan, joita tutkiskella. Samojen lenkkimaastojen kiertäminen tympii.

Mikä avuksi?

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana menee helpoiten alas hienojakoisena raasteena. Tomaatti ja kesäkurpitsaa saat kätkettyä vaikka makaronilaatikon joukkoon. Juustohöylällä höylätyt siivut kesäkurpitsasta ovat hyviä leivän päällä (vähän mustapippuria ja suolaa lisäksi). Höyrytetyt vihannekset yrttimausteilla tai lorauksella maustettua oliiviöljyä ovat myös maistuvia.

Vierailija
22/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:32"]

Jos keitetyt perunat ei maistu, niin tee rankalaiset ja lohkoperunat edes itse. Tulee sentään hieman terveellisempää. Meilläkin syödään talvella vähän perunaa ja enemmän täysjyväpastaa, kvinoaa ja couscousia.

Ota nyt uusi asenne ja ymmärrä, että ruuanlaittoon menee enemmän aikaa kuin 15 min. Hyvä ruoka ei synny itsestään, vaan se vaatii hieman vaivaa. 

[/quote]

Joo. Huoh... Jaa niin, kuskus onkin ihan hyvää. Vaikka en mä tiedä kuinka terveellistä se on, eikös se ole vehnää kuteskin.

[/quote]

On se terveellisempää kuin ranskalaiset. Eikä mikään silloin tällöin ole epäterveellistä. Samalla tavallahan pastakin tehdään durumvehnästä. Yksittäinen raaka-aine ei ikinä pilaa ruuan terveellisyyttä tai tee ruuasta terveellistä vaan se kokonaisuus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma on se, etteivät kaikki osaa valmistaa kasvisruokia. Jos ajatellaan vaikka salaattia  (jossa esim. salaattia, kurkkua, tomaattia) voi siihen tehdä itse kastikeen. Vinaigrette on hyvää, samoin hyvän kastikkeen saa niin että laittaa hyvään oliiviöljyyn mausteita (esim. yrttejä, pippuria, valkosipulia, hunajaa, aurinkokuivattuja tomaatteeja, oliiveja, kapriksia jne.  mistä itse pitää, mielikuvitus rajana) antaa maustua hetken aikaa (esim. seur. päivään) ja kappas salaatti saa makua ilman lihaa/juustoa.

Sama pätee muihinkin kasvisruokiin, jos vaikka pitää valkosipulista tai chilistä tai jostakin tietystä yrtistä tai pippurista, käyttää noita maustamiseen. Jos ajatellaan vaikka jauhelihaa, eihän se itsessään ns. "maistu miltään". Jos pitäisi valita syönkä höyryrerrtyä parsakaalia vai jauhelihaa paistettuna sellaisenaan, ehdottomasti valitsisin kasvikset. Mutta mausteilla saa aikaan paljon, ja samoin toki myös voilla, juustolla, kermalla, ei noidenkaan käyttö minusta mikään synti ole. Kyse on määristä, jos on "juustokermakeitto kasviromilla" on se eriasia mitä kasviskeitto jossa loraur kermaa tai pieni juuston nokare mukana antamassa syvyyttä makuun.

Vierailija
24/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:35"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:31"]

Kirsikoita olen rakastanut aina, mutta niitä ei oikein saa Suomesta. Lapsena me asuttiin Saksassa ja oijoi niitä kirsikoita...! 

[/quote]

Kirsikoita ei saa Suomesta?! Niitähän kasvaakin Suomessa, ja pitkin Eurooppaa. Miksei muka saa Suomesta?

[/quote]

Enpä ole juuri nähnyt kaupassa tai torilla myynnissä kotimaisia kirsikoita... On mun vanhempienkin pihalla kirsikkapuu, mutta ei suomalaisista kirsikoista tule niin makeita.

Saa täältä kirsikoita. Mutta ne on usein ihan järkyttävän huonolaatuisia täällä. Lidlistä olen tänä vuonna ostanut ainoat aidosti hyvät kirsikat. Ja olen ostanut niitä varmaan 6 kertaa tänä kesänä.

Muutenkin mun mielestä Suomeen tuodaan paljon huonolaatuisempia vihanneksia ja hedelmiä, kuin mitä Keski-Euroopasta saa. Epäilen, että kauppiaat nettoaa ostamalla tänne kakkos- tai kolmoslaatuisia eriä.

Esim. ranskalaisia viinirypäleitä en vielä ole nähnyt Suomessa kaupassa missään. On vaan jostain kauempaa tulevia, esim. kreikkalaisia, eikä ne ole niin hyvän makuisia kuin ranskalaiset rypäleet on Ranskassa.

Vierailija
25/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on järkyttävä asenneongelma. Siksi oot läskikin.

Vierailija
26/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:37"]

Hapankaalia saa melkein mistä ruokakaupasta tahansa, ei ehkä lähisiwasta mutta vähänkin isommasta saa. 

[/quote]

Joo, mutta se on sellaista kamalaa teollista tölkkimuonaa. Ihan törkeen makuista. Saksassa ostettiin joidenkin pienten paikallisten tuottajien itse tekemää hapankaalia suoraan tilalta.

Saksassa tuo tiloilta ostelu oli paljon helpompaa kuin Suomessa. Sunnuntaina kun lähti ajelemaan maaseudulle, niin lähes joka ladossa oli pieni putiikki pystyssä. Muutaman kymmenen kilometrin lenkillä oli jo saatu viikon vihannekset/hedelmät/lihat/liköörit kasaan. Suomessa ne tilat on liian hajallaan, saa ajella pitkin ja poikin maakuntaa saadakseen edes jotain.

Vierailija
27/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:41"]

Sulla on järkyttävä asenneongelma. Siksi oot läskikin.

[/quote]

Totta. Mutta olen asunut neljässä eri Euroopan maassa. Vain Englannissa oli kurjempilaatuisia vihanneksia ja hedelmiä muovikelmuissa kuin Suomessa.

Vierailija
28/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan uskomaton ketju, ei ees naurata. Tämän takia suomalaisista 60% on ylipainoisia ja kakkostyypin diabetes on kansantautina. Ainoa ruoka "joka maistuu hyvältä" on suklaapatukka. Vihannekset on "väkeviä".

Vierailija
29/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:26"]

Opettele vähitellen, sotkemalla niitä muihin ruokiin. Jauha sipuli oikein pieniksi palasiksi ja kypsennä, porkkanaraastetta voit sekoittaa pannariin tai sämpylöihin...näin sain poikani tottumaan vähitellen vihannesten makuun. Kokeile myös erilaisia vihanneksia, ehkä vielä löytyy lemppari. Vaikkapa munakoiso, on aika miedon makuinen. 

[/quote]

No, juurikin tuontapaisella reseptillä niitä tein. Ei ollut hyvää. Kokeilen sun mieleksi syksyllä uudelleen. :D

Vierailija
30/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:47"]

Tää on ihan uskomaton ketju, ei ees naurata. Tämän takia suomalaisista 60% on ylipainoisia ja kakkostyypin diabetes on kansantautina. Ainoa ruoka "joka maistuu hyvältä" on suklaapatukka. Vihannekset on "väkeviä".

[/quote]

Ei muakaan naurata. Trust me. Olin normaalipainoinen Saksassa, Italiassa ja Ranskassa. Englannissa ja Suomessa lihoin. Noissa kolmessa maassa oli paremmat ilmat ja paremmat vihannekset ja hedelmät kuin Suomessa ja Englannissa. Oisko joku korrelaatio näiden asioiden välillä?

Vierailija
31/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:26"]

Opettele vähitellen, sotkemalla niitä muihin ruokiin. Jauha sipuli oikein pieniksi palasiksi ja kypsennä, porkkanaraastetta voit sekoittaa pannariin tai sämpylöihin...näin sain poikani tottumaan vähitellen vihannesten makuun. Kokeile myös erilaisia vihanneksia, ehkä vielä löytyy lemppari. Vaikkapa munakoiso, on aika miedon makuinen. 

[/quote]

Kyllä mä paistettua sipulia syön. Ongelma on enempi nuo raa'at kasvikset tai sitten kypsennetyt kasvisruoat.

Vierailija
32/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:35"]

Jos osaat leipoa, niin sämpylätaikinaan saa myös lisättyä vaikka mitä. Omenaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, pinaattia...

[/quote]

Osaan leipoa. Mutta mies ei syö mun leipomaa leipää ja yksin en saa koko satsia syötyä.. Eikä maksa vaivaa, kun kaupasta saa Nousiaisten leipomon pinaattisämpylöitä. Mutta voin mä tota joskus kokeilla.

Vierailija
33/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, ei sen porkkanan tarvi maistua suklaapatukalle. Mutta jos ostan vaikka panama-suklaapatukan, niin se maistuu aina samalle. Vertaa, voin ostaa pussillisen porkkanoita tai kirsikkatomaatteja ja ne voi olla jokikinen kitkeriä, pahoja, tomaatit sisältä raakoja, jne. Miksei vihanneksiin ja hedelmiin voi saada makutakuuta?

Otetaan toinen esimerkki. Ostan pussin sipsejä. Joka ikinen sipsi pussin ekasta viimeiseen maistuu samalta, siltä mitä on luvattu. Vertaa, ostan rasiallisen nektariineja tai luumuja. Puolet niistä ei kypsy koskaan, ovat kovia ja mauttomia kunnes vaan sitten mätänevät. Ne, jotka kypsyvät - niistä ehkä joku on makea ja hyvänmakuinen, osa ei silti maistu miltään.

Kotimaiset, tuoreet porkkanat, paprikat, omenat mitä näitä on, onkin usein ihan syötäviä NYT. Mutta annas olla, kun tulee joulukuu. Mauttomia, kamalia. Tai sitten ei edes kotimaisia saa.

Vierailija
34/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:57"]

Noh, ei sen porkkanan tarvi maistua suklaapatukalle. Mutta jos ostan vaikka panama-suklaapatukan, niin se maistuu aina samalle. Vertaa, voin ostaa pussillisen porkkanoita tai kirsikkatomaatteja ja ne voi olla jokikinen kitkeriä, pahoja, tomaatit sisältä raakoja, jne. Miksei vihanneksiin ja hedelmiin voi saada makutakuuta?

Otetaan toinen esimerkki. Ostan pussin sipsejä. Joka ikinen sipsi pussin ekasta viimeiseen maistuu samalta, siltä mitä on luvattu. Vertaa, ostan rasiallisen nektariineja tai luumuja. Puolet niistä ei kypsy koskaan, ovat kovia ja mauttomia kunnes vaan sitten mätänevät. Ne, jotka kypsyvät - niistä ehkä joku on makea ja hyvänmakuinen, osa ei silti maistu miltään.

Kotimaiset, tuoreet porkkanat, paprikat, omenat mitä näitä on, onkin usein ihan syötäviä NYT. Mutta annas olla, kun tulee joulukuu. Mauttomia, kamalia. Tai sitten ei edes kotimaisia saa.

[/quote]

No, vihannekset ovat vihanneksia, eivät tehdasruokaa. Huomasitko muuten, että valitit mauttomuudesta vaikka valitit myös liiasta väkevyydestä. Kotimaisia ei todellakaan kannata ostaa joulukuussa, samaa mieltä siitä. Itse olen todennut hollantilaiset terttutomaatit parhaimmiksi, jopa kotimaisen sadon aikaan. Mikset muuten tekisi hapankaalia itse? Kaalia saa aina halvalla. 

Ikävä fakta on vaan se, että täällä vihanneksilla on lyhyt satokausi, ja sekä kotimaiset että ulkolaiset rehut kärsivät siitä kun niitä pitää seisottaa jossain mystisissä keskusvarastoissa. Vihanneksia on silti syötävä jos haluaa pysyä terveenä. Toki minäkin mielluummin ranskalaisia vetäisin kuin kurkkua, mutta ajattelen tätä hetkeä pidemmälle.

Vierailija
35/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vertaa italialaisia ravintoloita Alepan porkkanaan, niin voi tosiaan löytää yllättäviä eroavaisuuksia :-)

Vierailija
36/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ajattelet että ne kasvikset pitäisi syödä ilman esim. Juustoja, öljyä, majoneesia tms? Niitä saa ihan vapaasti käyttää ja ruoka on yleensä silti varsin kevyttä jos siinä on noiden lisäksi runsaasti kasviksia. Esim. Italiassa syödään valtavasti kasviksia, mutta ei ne niitä kuiviltaan järsi vaan niistä tehdään maistuvia juuri öljyllä, voilla ja juustoilla. Esim. munakoisopataan tulee munakoison ja tomaattikastikkeen lisäksi reippaasti mozzarellaa ja parmesania, tai kesäkurpitsavuokaan vihannesten seuraksi pastaa, pekonia ja kunnolla juustoraastetta ja kermaa.

Vierailija
37/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 18:26"]

Jos vertaa italialaisia ravintoloita Alepan porkkanaan, niin voi tosiaan löytää yllättäviä eroavaisuuksia :-)

[/quote]

Tirsk. No, valitettavasti näin. Mutta sieltä Italian alepasta sai silti joulukuussakin aivan taivaallisia, KYPSIÄ hedelmiä! Esim. sharoneita, jotka Suomessa on ihan kamalia, ne oli siell´ä mahtavia...

Vierailija
38/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun salaisuus kasvisten syöntiin on pitkään haudutettu tomaattikastike. En nyt kutsu sitä bologneseksi tässä koska siitä tulisi kuitenkin sanomista. Kastikkeeseen voi raastaa ja pilkkoa valtvan määrän kasviksia ilman, että kastike alkaa maistua "rehulta". Makua antaa useampi valkosipulinkynsi, naudanjauhelija,hyvä oliiviöljy ja tuore basilika.

Aikaa tämän tekoon hieman menee, tunti ihan minimissään, mutta kerralla voi tehdä ihan kuinka suuren annoksen tahansa ja pakastaa purkeissa. Kastike toimii sellaisenaan pastan kanssa, siitä voi tehdä lasagnea tai vaikka lihapataa sekä keittoa. 

Jostain on oltava valmis tinkimään, ruuanlaitto vaatii aikaa, se on vain hyväksyttävä. Pitää olla valmis kuorimaan, pilkkomaan, raastamaan, hauduttamaan jne, jos tässä vaiheessa jo tuntuu ylivoimaiselta niin parempi ehkä sitten syödä sitä suklaata.

Vierailija
39/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:57"]

[/quote]

No, vihannekset ovat vihanneksia, eivät tehdasruokaa. Huomasitko muuten, että valitit mauttomuudesta vaikka valitit myös liiasta väkevyydestä. Kotimaisia ei todellakaan kannata ostaa joulukuussa, samaa mieltä siitä. Itse olen todennut hollantilaiset terttutomaatit parhaimmiksi, jopa kotimaisen sadon aikaan. Mikset muuten tekisi hapankaalia itse? Kaalia saa aina halvalla. 

Ikävä fakta on vaan se, että täällä vihanneksilla on lyhyt satokausi, ja sekä kotimaiset että ulkolaiset rehut kärsivät siitä kun niitä pitää seisottaa jossain mystisissä keskusvarastoissa. Vihanneksia on silti syötävä jos haluaa pysyä terveenä. Toki minäkin mielluummin ranskalaisia vetäisin kuin kurkkua, mutta ajattelen tätä hetkeä pidemmälle.

[/quote]

Eli vihanneksen vaihtoehto on: mauton tai pahanmakuinen? Miksei Suomeen voi tuoda esim. niitä hyviä vihanneksia ja hedelmiä, joita Italiassakin oli? Ei se lentomatka nyt NIIN pitkä tänne ole. Vai onko kyse juuri siitä, että tänne ostetaan halvalla sekundaeriä, jotka myydään törkykalliilla?

Vierailija
40/92 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 18:30"]

Miksi ap ajattelet että ne kasvikset pitäisi syödä ilman esim. Juustoja, öljyä, majoneesia tms? Niitä saa ihan vapaasti käyttää ja ruoka on yleensä silti varsin kevyttä jos siinä on noiden lisäksi runsaasti kasviksia. Esim. Italiassa syödään valtavasti kasviksia, mutta ei ne niitä kuiviltaan järsi vaan niistä tehdään maistuvia juuri öljyllä, voilla ja juustoilla. Esim. munakoisopataan tulee munakoison ja tomaattikastikkeen lisäksi reippaasti mozzarellaa ja parmesania, tai kesäkurpitsavuokaan vihannesten seuraksi pastaa, pekonia ja kunnolla juustoraastetta ja kermaa.

[/quote]

Koska pitäisi laihtua myös...