Vihannekset on PAHOJA! Miten oppisi pitämään niistä?
Tiedän, että vihanneksia pitäisi syödä. Yritän. Mutta niiden syöminen on lähes aina kuin lääkettä nauttisi. Ajattelen, että pakko nyt vääntää tämä tomaatti tästä, ettei tule keripukkia.
Kokeilen tehdä hyviä vihannesruokia. Vain sellaiset, joissa on tujusti juustoa ja kermaa maistuu edes jotenkin hyviltä. Tosi terveellistä, joo...
Äskenkin kuorin porkkanan. Kova vaiva ja sotku ja sitten se olikin ihan puiseva ja väkevä! Jos kuorin suklaapatukan, se maistuu aina hyvältä. Miksei porkkana voisi olla takuuvarmasti hyvänmakuinen, kuten suklaapatukka?
Asuin jokin aika sitten Italiassa. Siellä vihannekset ja hedelmät oli ihania! Ns. terveelliset ruoatkin olivat herkullisia! Keli suosi talvellakin pitkiä kävelylenkkejä ja aina oli uutta mielenkiintoista katseltavaa. Se olikin ainoa aika aikuiselämässäni, kun olin normaalipainoinen.
Täytyykö minun muuttaa talveksi Italiaan? Suomessa on kohta taas loskakelit, kylmää ja liukasta ja pimeää. Ulkona kävely ei oikein innosta - eikä täällä ole samalla tavalla kiinnostavia paikkojakaan, joita tutkiskella. Samojen lenkkimaastojen kiertäminen tympii.
Mikä avuksi?
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 16:53"]
Osaatko erotella tarkemmin mikä tuo väkevä maku on?
[/quote]
En. Maistuu vaan väkevälle, kitkerälle. Mikään muu ei sitten oikein maistukaan.
[/quote]
Osaatko sanoa yhdistääkö noita kitkeriä/väkeviä ruokia jokin? Oliko kaikissa esim porkkanaa?
Voin lämpimästi suositella kokeiltavaksi kurpitsakeittoa. Hommaahan siinä on mutta maun pitäisi olla sen arvoista. Tätä suorastaan odotan pääseväni kokeilemaan uudestaan http://www.maku.fi/resepti/mausteinen-kurpitsakeitto#axzz2bx7GjuBa
Olen tuolta sivustolta tehnyt paljonkin ruokia ja ohjeet ovat olleet yleensä just eikä melkein.
[/quote]
Mä olen syönyt paljon kurpitsakeittoa Saksassa. Se onkin ainakin siellä tosi hyvää. Mutta kyllä niissä on kermaa myös ollut.
Suomessa ostin viime syksynä kurpitsan. Oli ihan pilaantunut sisältä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 16:45"]
Noh, tuossa yhdessä ketjussa jo kerroin näistä kokeiluistani.
Yritin valmistaa pinaattia pihvin kanssa perunan sijaan. Väkevää, väkisin sen sitten söin.
Yritin tehdä mustajuurista vihannessosekeittoa. Homma tyssäsi juuresten järkyttävään virtsanhajuun, kun niitä alkoi keittää.
Kokeilin kolmea eri ohjetta uunivihanneksista. Kaikista tuli vaan väkeviä.
Ja sitä rataa. Osaan tehdä kolmea hyvää kasvisruokaa: kukkakaaligratiinia, kesäkurpitsaa, joka täytetty kermaviilillä, juustolla ja paistetulla vihannesseoksella ja uuniruoka, johon tulee kesäkurpitsaa, munakoisoa, paprikaa, sipulia, jne JA juustoa ja kermaa.
Kaikki ne vihannesruoat, joita olen yrittänyt tehdä, mutta joissa ei ole ollut kermaa/juustoa, ovat epäonnistuneet surkeasti.
Niin, siellä Italiassa mä söin pääsääntöisesti ravintoloissa, en juuri kokannut itse.
[/quote]
Tuosta mustajuurten virtsanhajusta, pekonin käristäminen se vasta kuselle haiseekin. Hyi helevata.
[/quote]
No en mä juuri pekoniakaan valmista.
Niin, ei siinä pinaatissa ollut mukana porkkanaa. Ja kerran niissä uunijuureksissa ei ollut porkkanaa. Silti onnistuin jotenkin pilaamaan ne. Ja kyllä hyvä porkkana on musta hyvää, mutta mistäs sitä saisi.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:09"]
No, mitäs me nyt yleensä syödään. Tällä viikolla esim. possunkyljyksiä uunissa ja uuniranskalaisia. Lisänä oli vihersalaattia, kurkkua, tomaattia, vaikken niistä oikein perustakaan.
Sitten syötiin fish & chips, friteerattuja ahvenfileitä ja uppopaistettuja ranskalaisia.
No joo, kahtena päivänä oli vihersalaattia, jossa oli fetaa ja broileria.
Mitäs muuta me syödään... Makaronilaatikkoa. Lasagnea (joskus laitan pastan lisäksi kerrokseksi ohuita kesäkurpitsasiivuja, ihan jees, kun ne lillii valkokastikkeessa).
Uunissa broilerisuikaleita, päälle purkista itämaista hapanimeläkastiketta, joukossa paprikaa ja sipulia. Ja riisiä.
Uunissa broilerifileitä, kaverina riisiä jonka joukkoon olin kipannut valmiin salsakastikkeen.
Tomaattikastikepohjainen jauheliha-pastakastike on sellainen, jota syödään usein.
Nakkipussikastike + muusi.
Sellasia.
[/quote]
Saat painoa pois, kun jätät ranskalaiset pois ja tilalle keitettyjä perunoita. Unohda friteeratut ruuat, liikaa rasvaa. Rajoita fetan määrää salaatissa. Syö joka ruualla vähän kasviksia. Ei sen aina tarvitse olla vihersalaatti, syö joskus esim pelkkää tomaattia. Seuraavalla kerralla paprikaa jne. Saat vaihtelua. Lasagneen ja pastakastikkeeseen on helppo upottaa kasviksia esim kesäkurpitsaa soseena ja porkkanaa raasteena.
No, mitäs me nyt yleensä syödään. Tällä viikolla esim. possunkyljyksiä uunissa ja uuniranskalaisia. Lisänä oli vihersalaattia, kurkkua, tomaattia, vaikken niistä oikein perustakaan.
Sitten syötiin fish & chips, friteerattuja ahvenfileitä ja uppopaistettuja ranskalaisia.
Mitäs muuta me syödään... Makaronilaatikkoa. Lasagnea (joskus laitan pastan lisäksi kerrokseksi ohuita kesäkurpitsasiivuja, ihan jees, kun ne lillii valkokastikkeessa).
Uunissa broilerisuikaleita, päälle purkista itämaista hapanimeläkastiketta, joukossa paprikaa ja sipulia. Ja riisiä.
Uunissa broilerifileitä, kaverina riisiä jonka joukkoon olin kipannut valmiin salsakastikkeen.
Tomaattikastikepohjainen jauheliha-pastakastike on sellainen, jota syödään usein.
Sellasia.
[/quote]
Ensimmäiseen ruokaan voisin tehdä kaveriksi uunitomaatteja. Samoin paahdetut sipulirenkaat toimivat lihan kanssa erinomaisesti.
Lasagneen on todella helppo piilottaa kasviksia raasteena. Kanaan hapanimeläsoosissakin on helppo lisätä kasviksia itse. Laita vaikka reilummin paprikaa, sipulia, parsakaalia. Hae lisäinspiraatiota googlettamalla muiden reseptejä. Samoin salsakastiketta on helppo tuunata itse lisää käyttämällä samoja raaka-aineita. Muusiin voi lisätä muitakin juureksia kuten vaikka batattia tai porkkanaa. Myös kukkakaali, sipuli ja pinaatti toimivat.
Eikä tuo nyt niin kamalalle näytä. Jos tekisit esim nuo valmiskastikkeet itse, niin huomaisit miten paljon kasviksia nekin sisältävät. Ainoat "huonot" ruuat ovat nuo fish and chips ja nakkisoosi muusilla.
Vaihtamalla luomuun ja kypsentämällä kasvikset kunnolla pääset jo pitkälle. Luomuporkkana on lähes aina makea. Kesäkurpitsaa ei kuulu raastaa salaatiksi kuten Suomessa(!) vaan se kypsennetään lähes mössöksi ja maustetaan kunnolla. Suomessa moni kasvis ym. pilataan yksinkertaisesti sillä, että se valmistetaan väärin tai huonosti.
Esim. tuo kesäkurpitsa; inhosin kunnes sain kunnolla valmistettuna. Kirsikoiden luulin olevan oksettavia, koska kaikkialta sai vain ällöjä purkkiversioita. Jne.
Opettele vähitellen, sotkemalla niitä muihin ruokiin. Jauha sipuli oikein pieniksi palasiksi ja kypsennä, porkkanaraastetta voit sekoittaa pannariin tai sämpylöihin...näin sain poikani tottumaan vähitellen vihannesten makuun. Kokeile myös erilaisia vihanneksia, ehkä vielä löytyy lemppari. Vaikkapa munakoiso, on aika miedon makuinen.
Tee uunijuureksia niin että laitat lanttua, porkkanaa sekä sipulia uunivuokaan. Hierot niihin mausteita (suola ja mustapippurikin riittävät, yrttejä jos tykkäät), oliiviöljyä vähän ja HUNAJAA (osta tuubissa, on juoksevaa). Paista 200 asteessa kunnes ovat kypsiä mutta eivät kärähtäneitä.
Jossei maistu, vika on makuaistissasi.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:23"]
Sellasia.
[/quote]
Saat painoa pois, kun jätät ranskalaiset pois ja tilalle keitettyjä perunoita. Unohda friteeratut ruuat, liikaa rasvaa. Rajoita fetan määrää salaatissa. Syö joka ruualla vähän kasviksia. Ei sen aina tarvitse olla vihersalaatti, syö joskus esim pelkkää tomaattia. Seuraavalla kerralla paprikaa jne. Saat vaihtelua. Lasagneen ja pastakastikkeeseen on helppo upottaa kasviksia esim kesäkurpitsaa soseena ja porkkanaa raasteena.
[/quote]
Notota... Mä en niin tykkää keitetystä perunastakaan. Paitsi uusista perunoista... :) Siksi meillä on usein uuniranskiksia tai uunilohkoperunoita. :( Pitäs varmaan tehdä vaikka sit vaan uuniperunaa jollain täytteellä ennemmin, mutta kun sen kypsyminen kestää.
Joo, yritän tuota, että sitä samaa vihannesta yhdellä aterialla. Menee niin kauan, kuin kotimaiset tomaatit maistuu joltain ja on kotimaisia paprikoita. Talvella ei voi syödä kumpiakaan.
Mä en jaksa raastaa sitä porkkanaa... Ostin´jonkun koneenkin sitä varten, mutta se on huono ja menee raastaessa koko ajan tukkoon, vaikkei ollut mikäänm halpa juttu edes.
Sellasia.
[/quote]
[/quote]
No tuo fish & chips oli sellainen kokeilu. Uppopaistamisesta tulee sellaiset käryt, ettei viitsi ihan joka kuukausikaan siihen ryhtyä.
Mutta yritän lisätä noiden vihannesten määrää liharuoissa. Jos ei raa'at kasvikset oikein maistu, ehkä ne menisi sitten muun mössön joukossa.
Jaa, lihapullia tein talvella usein niin, että tungin niihin joukkoon oliiveja, joskus pakastepinaattia, aurinkokuivattuja tomaatteja, jne. Sekin oli aika hyvää.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta Suomessa säilytetään vihanneksia usein väärin. Esimerkiksi tomaattia ei pidä laittaa jääkaappiin, vaan säilyttää huoneenlämmössä. Näin voi syödä (melkein) yhtä mehukkaita tomaatteja kuin Italiassa.
Mä en tykkää kovinkaan kypsytetyistä vihanneksista. Syönkin niitä raakana ja kevyesti höyrytettyinä. Etsi sun tapa laittaa vihanneksia! Smoothiet on myös hyvä keino syödä päivän vihannekset.
Vaihtamalla luomuun ja kypsentämällä kasvikset kunnolla pääset jo pitkälle. Luomuporkkana on lähes aina makea. Kesäkurpitsaa ei kuulu raastaa salaatiksi kuten Suomessa(!) vaan se kypsennetään lähes mössöksi ja maustetaan kunnolla. Suomessa moni kasvis ym. pilataan yksinkertaisesti sillä, että se valmistetaan väärin tai huonosti.
Esim. tuo kesäkurpitsa; inhosin kunnes sain kunnolla valmistettuna. Kirsikoiden luulin olevan oksettavia, koska kaikkialta sai vain ällöjä purkkiversioita. Jne.
[/quote]
No, en mä ole raakaa kesäkurpitsaa syönyt kuin kouluruokailussa joskus. Kirsikoita olen rakastanut aina, mutta niitä ei oikein saa Suomesta. Lapsena me asuttiin Saksassa ja oijoi niitä kirsikoita...! Pidin jopa hapankaalista.
Mun täytyy varmaan muuttaa muualle.
Jos keitetyt perunat ei maistu, niin tee rankalaiset ja lohkoperunat edes itse. Tulee sentään hieman terveellisempää. Meilläkin syödään talvella vähän perunaa ja enemmän täysjyväpastaa, kvinoaa ja couscousia.
Ota nyt uusi asenne ja ymmärrä, että ruuanlaittoon menee enemmän aikaa kuin 15 min. Hyvä ruoka ei synny itsestään, vaan se vaatii hieman vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:31"]
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta Suomessa säilytetään vihanneksia usein väärin. Esimerkiksi tomaattia ei pidä laittaa jääkaappiin, vaan säilyttää huoneenlämmössä. Näin voi syödä (melkein) yhtä mehukkaita tomaatteja kuin Italiassa.
Mä en tykkää kovinkaan kypsytetyistä vihanneksista. Syönkin niitä raakana ja kevyesti höyrytettyinä. Etsi sun tapa laittaa vihanneksia! Smoothiet on myös hyvä keino syödä päivän vihannekset.
[/quote]
Tuo smoothie voiskin olla hyvä idea. Sitten voi kerralla hulauttaa sen salaatin kurkusta alas, ei tarvi jauhaa sitä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:32"]
Jos keitetyt perunat ei maistu, niin tee rankalaiset ja lohkoperunat edes itse. Tulee sentään hieman terveellisempää. Meilläkin syödään talvella vähän perunaa ja enemmän täysjyväpastaa, kvinoaa ja couscousia.
Ota nyt uusi asenne ja ymmärrä, että ruuanlaittoon menee enemmän aikaa kuin 15 min. Hyvä ruoka ei synny itsestään, vaan se vaatii hieman vaivaa.
[/quote]
Joo. Huoh... Jaa niin, kuskus onkin ihan hyvää. Vaikka en mä tiedä kuinka terveellistä se on, eikös se ole vehnää kuteskin.
Jos osaat leipoa, niin sämpylätaikinaan saa myös lisättyä vaikka mitä. Omenaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, pinaattia...
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:31"]
Kirsikoita olen rakastanut aina, mutta niitä ei oikein saa Suomesta. Lapsena me asuttiin Saksassa ja oijoi niitä kirsikoita...!
[/quote]
Kirsikoita ei saa Suomesta?! Niitähän kasvaakin Suomessa, ja pitkin Eurooppaa. Miksei muka saa Suomesta?
Hapankaalia saa melkein mistä ruokakaupasta tahansa, ei ehkä lähisiwasta mutta vähänkin isommasta saa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 16:45"]
Noh, tuossa yhdessä ketjussa jo kerroin näistä kokeiluistani.
Yritin valmistaa pinaattia pihvin kanssa perunan sijaan. Väkevää, väkisin sen sitten söin.
Yritin tehdä mustajuurista vihannessosekeittoa. Homma tyssäsi juuresten järkyttävään virtsanhajuun, kun niitä alkoi keittää.
Kokeilin kolmea eri ohjetta uunivihanneksista. Kaikista tuli vaan väkeviä.
Ja sitä rataa. Osaan tehdä kolmea hyvää kasvisruokaa: kukkakaaligratiinia, kesäkurpitsaa, joka täytetty kermaviilillä, juustolla ja paistetulla vihannesseoksella ja uuniruoka, johon tulee kesäkurpitsaa, munakoisoa, paprikaa, sipulia, jne JA juustoa ja kermaa.
Kaikki ne vihannesruoat, joita olen yrittänyt tehdä, mutta joissa ei ole ollut kermaa/juustoa, ovat epäonnistuneet surkeasti.
Niin, siellä Italiassa mä söin pääsääntöisesti ravintoloissa, en juuri kokannut itse.
[/quote]
Tuosta mustajuurten virtsanhajusta, pekonin käristäminen se vasta kuselle haiseekin. Hyi helevata.