Huvittava ero introverttien ja ekstroverttien välisessä kohtelussa tuli hyvin esiin koronan ansiosta
Kun maailma oli avoinna ja aivan kaikkialla työelämässä oli ekstroverttien ympäristöä eikä oikeastaan missään ollut tilaa introverteille, pidettiin introvertteja huonoina työntekijöinä, outoina, sopeutumattomina, kyvyttöminä, kummallisina ja vaikka minä.
Kun rajoitukset alkoivat ja maailma muuttui enemmän introverteille luonnollisempaan suuntaan, kohtelu onkin ollut täysin erilaista. Vaikka työelämä pyöri normaalisti, nyt vain välissä etätöinä ja ilman jatkuvia sosiaalisi kohtaamisia, olikin yhtäkkiä kyseessä valtava kriisi ja kaikki ovat huolissaan siitä, miten nämä poloiset ekstrovertit nyt pärjäävät ja miten heitä voitaisiin huomioida. Jopa koronahuoli jäi toiseksi, kun murehdittiin ihmisten henkisestä hyvinvoinnista näin raskaan taakan alla.
Kysympähän vaan, että missä tämä kohtelu ja huoli oli silloin, kun meitä introverttejä vedettiin kölin ali päivä toisensa jälkeen ja jouduimme taipumaan ja joustamaan joka ikinen päivä, että olisimme edes jotenkin hyväksyttäviä ihmisiä???
Onko muiden työpaikoilla ollut samaa havaittavissa?
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Mua taas ärsyttää se, että ääri-introt ja -ekstrot niputtaa meidät jotka jäädään ääripäiden välille samaan kastiin. Kyllä mua korpeaisi sinkkuna olla kaiket päivät yksin aivan kuten korpeaa liiallinen sosiaalisuus jatkuvasti. Jotain siltä väliltä jos saan elämääni niin se on ihannetila.
Siksi varmaan olen aina ollut ns. parisuhdeihminen joka on joistain "läheisriippuvainen" kun siinä on sopivasti joku lähes koko ajan jos asutaan yhdessä. Jos vietän aivan yksin aamun kotona niin pakko sitä on päästä ihmisten ilmoille iltapäivästä ja jos päivä on mennyt töissä vaikka muiden seurassa on ihanaa olla kotona puolison seurassa.
Mä taas ääri-introverttina, joka en oikeastaan kaipaa ihmisiä puolison ja aikuisen lapsen lisäksi kuin hyvin rajatusti ja harvoin, en keksi nitään syytä ihmisten luokitteluun ja niputtamiseen. Eivät ne niin mielenkiintoisia ole, että tuollaisia tulisi pohdittua, täysin neutraaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt ketjua, jossa ekstrovertit haukkuu introvertteja. Miksiköhän?
Mikä ekstroverttien synti on tämän ketjun mukaan. Se, että moni heistä kokee haadtavana olla etätöissä. Mitä pahaa on siinä, että joku kokee jotain ja sanoo sen. Hän kokee, ei hän ole toisilta mitään ottamassa pous, ei edes haukkumassa ketään.Onko se eritynen sisäinen maailma sellainen, että toisenlaiset ei saa kokea mitään. Toisenlaisilla ei ole mitään sisäistä maailmaa. Hiukan nyt vaikuttaa ymmärryksen puutteelta ja itsensä ylentämiseltä
Ai? Mä olen nähnyt useitakin. Niissä introverttejä haukutaan mm. ylimielisiksi.
Etsi tällainen ketju.
Millä perusteella ylimielisiksi siinä haukuttiin?
Mumä olen monta kertaa nähnyt täällä keskustelun, jossa suulaat ekstrovertit valittavat kun introvertit ovat hiljaa. -eri
Laita linkki.
Ja nimenomaan että puhuvat koko ihmisryhmästä, ei yksilöstä. En ole koskaan kuullut että ketään ekstrovertiksi itseään kutsuva haukkuisi introverttiryhmää hiljaisuudesta.
Hiljaisuudesta voi olla valitusta, kyn se johtaa johonkin haitalliseen lopputulokseen. Esim ei sanota kun pitäisi ja valitetaan myöhemmin. Muutenhan puhelias ihminen vaan tykkää, kun saa puhua. Puhelias ei tarkoita samaa kuin ekstrovertti.
https://www.menaiset.fi/artikkeli/suhteet/ihmissuhteet/puhuisit-vahan-e…
https://www.vauva.fi/keskustelu/3023301/introvertit-arsyttaa
https://www.vauva.fi/keskustelu/3954740/ketju/tabu_introvertit_ujot_ars…
Siinä nyt heti muutama.
Ja tässä vielä varsinainen Helmi, haukutaan jo introverttien ulkonäkökin:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4245844/ketju/onko_introvertit_ja_ujot_…
Vuonna 2014 introvertin tekemä aloitus:
Olen itse introvertti. Miksi saamme aina päivittelyjä ja syyllistämistä osaksemme? Miksei meitä hyväksytä? Olemmeko huonompi rotu ihmisiä?
Ja vastauksissa tyynnyttelyä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainut kenen mielestä koko intro- ja extroverttiys on ymmärretty ihan väärin? Siitä on tutkimuksiakin, että olit mitä tahansa, kaikki ihmiset lataavat akkujaan pääsääntöisesti olemalla yksin. Kyllä extroverttikin väsyy sosiaalisista kotkotuksista, mutta kestää niitä ehkä introvertti pidempään. Sosiaalisuus on taas sitten asia erikseen. Se, mikä toisaalta erottaa intro- ja extrovertin on tapa ilmaista itseään. Extrovertin koko luonne on niin ikään enemmän framilla maailmalle, kun taas introvertti kääntää kokemuksensa sisäisiksi pohdinnoiksi. Esim extrovertti saattaa helposti hölöttää ohi suunsa täysin inhimillisetkin, mutta sosiaalisesti normaalit ajatuksensa, kun taas introvertti jupisee niitä päänsä sisällä eikä välttämättä sano niitä ääneen. Toki on vielä erikseen käytöstavat jaautisminkirjo, kuten täällä mainittua, mutta extrovertillä näin käy todennäköisesti helpommin kuin introverttill kenellä ei muutenkaan ole taipumusta ilmaista itseään ulospäin.
Mielestäni sinäm olet ymmärtänyt väärin, introverttiys ja ekstorverttiys eivät nimenomaan kuvaa ihmisen puheliaisuutta vaan sitä, että väsyykö ihmisseurassa että pitää ladata akkuja, vai saako energiaa ihmisseurassasta, eli väsyy yksin olemisesta ja jaksaa olla vaikka töissä ihmishälinen keskellä, kotona suurperheen keskellä ja vielä vapaapäivinä tavata useita eri ihmisiä kahden päivän aikana ongelmitta ja käydä juhlissakin ja on silti levännyt viikonlopun jälkeen. Vastaavasti introvertti olisi tuollaisesta elämästä täysin uupunut.
Olet väärässä. Ei niin ekstroverttia ole, joka ei väsyisi jatkuvasta ihmiskuormasta.
Minä olen enfj ja erittäin ekstrovertti (kukaan ei ole 100% kumpaakaan) ja ihmissuhdetyössä. Todellakin tarvitsen lepoa ja yksinoloa työn vastapainoksi. Aivan kuten ihan jokainen ihminen.
Varmasti vähän väsyy, mutta tuskin niin paljon, että tarvitsee monta päivää toipumisaikaa niin, että pitää olla täysin yksin?
No kyllä minä ainakin saatan olla jopa 3 päivää olematta yhteyksissä kehenkään, some on kiinni yms. ja olen extrovertti. Mistä kumpuaa tämä tarve ahtaa extrovertit johonkin tiettyyn, kapeaan lokeroon ja sitten alapeukutetaan, kun joku ilmaisee olevansa yhtään mitään muuta kuin se läpimätä kuvatus siitä, millaisina osa introverteistä extroverttiä pitää.
Olet oikeassa, luin wikipedia määritelmän tästä asiasta ja se on kyllä muuttunut täysin siitä, mitä se jokunen vuosi sitten oli, eli enää ei olekkaan kyse tästä palautumisesta ihmiskontaktin jälkeen vaan jostain "orientoitumisesta" mitä en itse ainakaan edes ymmärrä mitä sillä tarkoitetaan.
Lokerointi on typerää, mutta jos selkeät määritelmät jollekkin asialle on tehty, niin niiden mukaan tietenkin mennään jos asiasta puhutaan, mutta ei tuo niin selkeää enää ollutkaan.
Valtaosa ihmisistä ei ole kumpaakaan ääripäätä, vaan jotain siltä väliltä, myös osa niistä jotka on halunneet lokeroida itsensä jommaksikummaksi.
Wikipedian sisältö asiasta on paljolti pelkkää mutuilua, jos katsot tarkasti niin aika moneen lauseen perässä lukee että "lähde?" tai "kenen mukaan?", ei siis tällä kertaa kovin luotettava tiedon lähde.
Mitä lähdettä tälle tarvii, kun vedenpitävät extrovertit ovat täällä kuorossa todenneet jo tiedossa olevan faktan, eli sen, että väsyvät ennen pitkää sosiaalisesti kanssakäymisestä siinä missä introvertitkin? Muuttuuko tämä todellinen koettu kokemus siitä, jos joku introvertti määrittelee itselleen asian totena toisin? Miksi sitä on niin vaikeaa hyväksyä?
Johan on todettu että ihmiset lokeroivat itsensä introvertiksi/ekstovertiksi ihan oman mielensä mukaan, kukin tajunnut asian omalla tavallaan, näkeehän sen tästä ketjustakin että määritelmiä näille persoonallisuustyypeille on ihan yhtä paljon kuin on ihmisiäkin. Miten luotettavana sinä pidät ihmisten omia määritelmiä omasta persoonallisuudestaan tässä asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt ketjua, jossa ekstrovertit haukkuu introvertteja. Miksiköhän?
Mikä ekstroverttien synti on tämän ketjun mukaan. Se, että moni heistä kokee haadtavana olla etätöissä. Mitä pahaa on siinä, että joku kokee jotain ja sanoo sen. Hän kokee, ei hän ole toisilta mitään ottamassa pous, ei edes haukkumassa ketään.Onko se eritynen sisäinen maailma sellainen, että toisenlaiset ei saa kokea mitään. Toisenlaisilla ei ole mitään sisäistä maailmaa. Hiukan nyt vaikuttaa ymmärryksen puutteelta ja itsensä ylentämiseltä
Etsi tällainen ketju.
Mumä olen monta kertaa nähnyt täällä keskustelun, jossa suulaat ekstrovertit valittavat kun introvertit ovat hiljaa. -eri
Laita linkki.
Ja nimenomaan että puhuvat koko ihmisryhmästä, ei yksilöstä. En ole koskaan kuullut että ketään ekstrovertiksi itseään kutsuva haukkuisi introverttiryhmää hiljaisuudesta.
Hiljaisuudesta voi olla valitusta, kyn se johtaa johonkin haitalliseen lopputulokseen. Esim ei sanota kun pitäisi ja valitetaan myöhemmin. Muutenhan puhelias ihminen vaan tykkää, kun saa puhua. Puhelias ei tarkoita samaa kuin ekstrovertti.
Siinä nyt heti muutama.
Me naisten artikkeli ja pari vauvapalstan provoa.
No niihin keskusteluihin sinä sitä linkkiä pyysit, kun kerran et ikinä ole täällä itse sellaisia nähnyt.
Minä olen apina, tykkään kaivella pyllyäni ja haistella sitten sormiani.
Onko tämä määritelmäni omasta identiteetistäni luotettava ja uskotte sen mukisematta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi tällainen ketju.
Laita linkki.
Siinä nyt heti muutama.
No niihin keskusteluihin sinä sitä linkkiä pyysit, kun kerran et ikinä ole täällä itse sellaisia nähnyt.
Näissä yhdessäkään ei ekstrovertit haukkuneet introverttejä. Vaikka pari ketjua vuodelta 2014 hait, niissäk7n introvertti luuli, että häntä haukutaan ja muut sanoi ettei näin ole.
Ekstrovertit ovat jotenkin hirveän aggressiivisia aina, kun tulee puhe siitä, että toiset viihtyvätkin paremmin omissa oloissaan kuin kuuntelemassa ekstroverttien turhanpäiväisiä hölötyksiä. Miksihän ekstrovertit ottavat aina paasauksen kohteekseen jonkun hiljaisen introvertin? Pelkäävätkö he, etteivät saa suunvuoroa itse, jos ovat jonkun toisen ekstrovertin kanssa tekemisissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on alkanut ärsyttää, kun olemme etätöissä, ja eräs ekstrovertti työtuttava on alkanut pommittaa minua kahvikutsuilla ja muilla hölynpölykutsuillaan joka ikinen viikko. Miksi hemmetissä minua nyt pandemian aikaan kiinnostaisi nähdä ihmistä, jota en muutenkaan nää vapaa-ajallani? Eikö nuo ekstrovertit voi tavata toisiaan jos ovat niin seuran puutteessa. Tämäkin tapaus on sellainen, että häntä ei todellakaan kiinnosta nähdä juuri minua henkilökohtaisesti vaan hänelle on oikeasti aivan sama kenelle hän sen puheripulinsa päästää. Miksi minä stressaisin itseäni tuollaisen ihmisen tapaamisella ja vielä korona-aikana?
Mikset sano tätä kyseiselle ihmiselle? Hitostako hän voi tietää että olet noin ärtynyt kahvikutsuista, jos et sano sitä ääneen?
Kuka normaalijärkinen alkaa pommittaa jotain puolituttua yhtäkkiä noin? Olen sanonut, että välttelen sosiaalisia kontakteja koronan aikaan, mutta hänelle ei mene se perille. Eikä hän edes tajua lopettaa vaikka en enää vastaa mitään.
Lusäksihän tässä on sekin pointti, että valitettavasti nämä ekstrovertit hölöt eivät kuuntele mitä heille sanotaan ennenkuin sanotaan tosi rumasti ja töykeästi. Monissa tapauksissa kuitenkin näiden kanssa joutuu jatkossakin olemaan tekemisissä ja tulemaan toimeen heidän kanssansa. Tällainen painostava tilanne on varmaan tuttu monille introverteille. - eri
Vierailija kirjoitti:
Ekstrovertit ovat jotenkin hirveän aggressiivisia aina, kun tulee puhe siitä, että toiset viihtyvätkin paremmin omissa oloissaan kuin kuuntelemassa ekstroverttien turhanpäiväisiä hölötyksiä. Miksihän ekstrovertit ottavat aina paasauksen kohteekseen jonkun hiljaisen introvertin? Pelkäävätkö he, etteivät saa suunvuoroa itse, jos ovat jonkun toisen ekstrovertin kanssa tekemisissä?[/quote
En ole törmännyt tällaiseen, tosin en ole sanonut että "en halua kuunnella turhanpäiväistä hölötystänne" vaan olen sanonut, että haluan nyt olla tämän kahvitauon yksin, omissa ajatuksissani, eikä kukaan ole IKINÄ ottanut siitä nokkiinsa.
Ei sinunkaan saama kohtelu johdu introverttiydestä vaan siitä, että puhut ilkeästi muille.
T: Toinen introvertti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi tällainen ketju.
Laita linkki.
Siinä nyt heti muutama.
Näissä yhdessäkään ei ekstrovertit haukkuneet introverttejä. Vaikka pari ketjua vuodelta 2014 hait, niissäk7n introvertti luuli, että häntä haukutaan ja muut sanoi ettei näin ole.
Et ilmeisesti osaa lukea? Vai mitä esimerkiksi tämä sinusta tarkoittaa:
"Miksi pitää aina mennä ujojen ja / tai introverttien ehdoilla? Hyssytellä ja ymmärtää loputtomiin?
Itseäni ainakin ÄRSYTTÄÄ kun törmään tälläiseen hissukkaan. He ovat todella itsekeskeisiä kun sysäävät koko sosiaalisen kanssakäymisen toisen ihmisen vastuulle kokonaan. Varsinkin työelämässä, mutta myös muutenkin.
Joskus aikanaan yritin auttaa näitä ihmisiä tulemaan kuorestaan, järjestämällä tilanteita joissa heidän on pakko olla sosiaalisia. Työelämässä laittaa esitelman pitäminen viime hetkellä heidän hoidettavaksi, häissä/sukujuhlissa pyytämällä yhtäkkiä sanomaan pari sanaa kaikille nje. Mutta nykyään vaan ärsyttää tuollainen itsekeskeisyys, maailmassa on muitakin ihmisiä huomioitava kuin vain sitä omaa napaa.
Onko muita jotka ajattelevat samoin?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on alkanut ärsyttää, kun olemme etätöissä, ja eräs ekstrovertti työtuttava on alkanut pommittaa minua kahvikutsuilla ja muilla hölynpölykutsuillaan joka ikinen viikko. Miksi hemmetissä minua nyt pandemian aikaan kiinnostaisi nähdä ihmistä, jota en muutenkaan nää vapaa-ajallani? Eikö nuo ekstrovertit voi tavata toisiaan jos ovat niin seuran puutteessa. Tämäkin tapaus on sellainen, että häntä ei todellakaan kiinnosta nähdä juuri minua henkilökohtaisesti vaan hänelle on oikeasti aivan sama kenelle hän sen puheripulinsa päästää. Miksi minä stressaisin itseäni tuollaisen ihmisen tapaamisella ja vielä korona-aikana?
Mikset sano tätä kyseiselle ihmiselle? Hitostako hän voi tietää että olet noin ärtynyt kahvikutsuista, jos et sano sitä ääneen?
Kuka normaalijärkinen alkaa pommittaa jotain puolituttua yhtäkkiä noin? Olen sanonut, että välttelen sosiaalisia kontakteja koronan aikaan, mutta hänelle ei mene se perille. Eikä hän edes tajua lopettaa vaikka en enää vastaa mitään.
Lusäksihän tässä on sekin pointti, että valitettavasti nämä ekstrovertit hölöt eivät kuuntele mitä heille sanotaan ennenkuin sanotaan tosi rumasti ja töykeästi. Monissa tapauksissa kuitenkin näiden kanssa joutuu jatkossakin olemaan tekemisissä ja tulemaan toimeen heidän kanssansa. Tällainen painostava tilanne on varmaan tuttu monille introverteille. - eri
Siinä taas selitellään omaa ilkeyttä muiden käytöksellä. Introverttiys ei ole synonyymi ilkeydelle, äläkä viitsi sellaista tietoa levitellä yhtään missään.
Ekstrovertit eivät ole mitään hölöjä jotka eivät kuuntele mitään yhtään sen enempää kuin introvertitkään olisi ilkeitä tuppisuita.
T: Introvertti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekstrovertit ovat jotenkin hirveän aggressiivisia aina, kun tulee puhe siitä, että toiset viihtyvätkin paremmin omissa oloissaan kuin kuuntelemassa ekstroverttien turhanpäiväisiä hölötyksiä. Miksihän ekstrovertit ottavat aina paasauksen kohteekseen jonkun hiljaisen introvertin? Pelkäävätkö he, etteivät saa suunvuoroa itse, jos ovat jonkun toisen ekstrovertin kanssa tekemisissä?[/quote
En ole törmännyt tällaiseen, tosin en ole sanonut että "en halua kuunnella turhanpäiväistä hölötystänne" vaan olen sanonut, että haluan nyt olla tämän kahvitauon yksin, omissa ajatuksissani, eikä kukaan ole IKINÄ ottanut siitä nokkiinsa.
Ei sinunkaan saama kohtelu johdu introverttiydestä vaan siitä, että puhut ilkeästi muille.
T: Toinen introvertti.En minä saa mitään huonoa kohtelua, enkä puhu ilkeästi muille. Nuo ovat vain omia päänsisäisiä ajatuksiani, vaikka todellisuudessa heitänkin ystävällisesti small talkia näiden ekstroverttien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi tällainen ketju.
Laita linkki.
Siinä nyt heti muutama.
Et ilmeisesti osaa lukea? Vai mitä esimerkiksi tämä sinusta tarkoittaa:
"Miksi pitää aina mennä ujojen ja / tai introverttien ehdoilla? Hyssytellä ja ymmärtää loputtomiin?
Itseäni ainakin ÄRSYTTÄÄ kun törmään tälläiseen hissukkaan. He ovat todella itsekeskeisiä kun sysäävät koko sosiaalisen kanssakäymisen toisen ihmisen vastuulle kokonaan. Varsinkin työelämässä, mutta myös muutenkin.
Joskus aikanaan yritin auttaa näitä ihmisiä tulemaan kuorestaan, järjestämällä tilanteita joissa heidän on pakko olla sosiaalisia. Työelämässä laittaa esitelman pitäminen viime hetkellä heidän hoidettavaksi, häissä/sukujuhlissa pyytämällä yhtäkkiä sanomaan pari sanaa kaikille nje. Mutta nykyään vaan ärsyttää tuollainen itsekeskeisyys, maailmassa on muitakin ihmisiä huomioitava kuin vain sitä omaa napaa.
Onko muita jotka ajattelevat samoin?"
No kuinka moni ajatteli samoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: Toinen introvertti.En minä saa mitään huonoa kohtelua, enkä puhu ilkeästi muille. Nuo ovat vain omia päänsisäisiä ajatuksiani, vaikka todellisuudessa heitänkin ystävällisesti small talkia näiden ekstroverttien kanssa.
Ehkä sun päänsisäiset ajatukset näkyy muille esim. ilmeissä/eleissä, vaikket itse sitä huomaisikaan. Mitä jos opettelisit ajattelemaan vähän nätimmin muista, etenkin jos vaadit muita ajattelemaan nätimmin sinusta?
T: Introvertti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olet kateellinen ja katkera!
Ekstrovertit saavat energiaa ja voimaa muista ihmisistä, introvertit siitä kun ovat yksin.
Aika paha se on olla, jos ei saa akkujaan ladattua.
Hyi. Ihan oikeasti? Että ekstrovertti saa voimaa muista ihmisistä? Jos näin on niin se varmasti selittää miksi vierastan suurinta osaa ihmisistä. Koska tuntuu että niin moni ihminen on sellainen energia-imuri .
Jännä. Mua vtuttaa kun ihmiset toistuvasti väittävät minulle että olen extrovertti koska minulla on hyvä huumorintaju ja seurassa voin olla puhelias. Se on lähinnä selviytymiskeino, kun joudun tekemisiin ihmisten kanssa.
Ainoa minkä olen huomannut on se että etätyöaikoina ne viimeisimmätkin halut ja tarve tavata muita ihmisiä on kadonnut. Minusta on ihanaa olla kotona ja elellä omassa maailmassa. Suurin osa esim tiimikavereista ei sitä ymmärrä.. vaan lähinnä kommenttejani siitä miten voisin loppuelämän työskennellä kotona, pidetään huolestuttavina.
T.introvertti
Toiset kärsivät yksinäisyydestä, joten oletan näiden henkilöiden olevan juuri niitä, jotka saavat energiaa muista ihmisistä. Sinusta he siis ovat hyi, koska toivovat itselleen ystäviä? Ei kaikki nauti yksin olemisesta, toisille se on tuskaa kun ajatuksia ei voi jakaa kenenkään kanssa eikä ole mitään fyysistä kosketusta keneenkään.
Monelle se työpaikka on ollut ainoa paikka missä on sosiaalisia kontakteja. Oikeita ihmisiä, eikä vaan joku tietokoneruutu nenän edessä.
Hyvä, että viihdyt ihan yksin, mutta moni muu ei tee sitä, eikä siinä ole mitään halveksittavaa, vaikkei viihdy aina yksin. Koska etätyön myötä monelle sinkulle, jolla ei ole edes ystäviä se elämää tosiaan muuttuu yksin kotona nyhjäämiseksi. Et tapaa ihmisiä kun suunnilleen jossain lenkkipolulla tai ruokakaupassa ja siihen saatta lopulta seota. Paitsi tietenkin kunnon introvertti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Minua ärsyttää, kun olen tuhlannut monta kertaa energiaani jutellen ystävällisesti tällaisen hölöttäjän kanssa, ja seuraavan kerran kun tavataan, he eivät muista edellisestä keskustelusta mitään. Ja tänä voi olla jo seuraavana päivänä. Olen niin monta kertaa kuunnellut jonkun hölöttäjän jutut moneen kertaan, kun he eivät itsekään tiedä mitä he kenellekin hölöttävät. Eivätkä muista mitään mitä itse olen heille puhunut. Jotenkin tuollainen puhuminen vain puhumisen vuoksi ei maksa vaivaa introvertille. Jos minä juttelen jonkun kanssa, olen silloin oikeasti kiinnostunut kyseisestä ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia te introvertit valitsette työpaikkoja, joissa teillä on työkavereita ja asiakaskontakteja? Ekstrovertit valitsevat tietenkin asiakastyöammatteja ym., mutta miksi te introvertit teette sitä? Ei kai kenellekään tule yllätyksenä, että kun on paljon työkavereita siihen joukkoon mahtuu vaikka millaista hölöttäjää ja tuppisuuta? Jos se häiritsee niin pitäiskö vaihtaa alaa ja työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olet kateellinen ja katkera!
Ekstrovertit saavat energiaa ja voimaa muista ihmisistä, introvertit siitä kun ovat yksin.
Aika paha se on olla, jos ei saa akkujaan ladattua.
Hyi. Ihan oikeasti? Että ekstrovertti saa voimaa muista ihmisistä? Jos näin on niin se varmasti selittää miksi vierastan suurinta osaa ihmisistä. Koska tuntuu että niin moni ihminen on sellainen energia-imuri .
Jännä. Mua vtuttaa kun ihmiset toistuvasti väittävät minulle että olen extrovertti koska minulla on hyvä huumorintaju ja seurassa voin olla puhelias. Se on lähinnä selviytymiskeino, kun joudun tekemisiin ihmisten kanssa.
Ainoa minkä olen huomannut on se että etätyöaikoina ne viimeisimmätkin halut ja tarve tavata muita ihmisiä on kadonnut. Minusta on ihanaa olla kotona ja elellä omassa maailmassa. Suurin osa esim tiimikavereista ei sitä ymmärrä.. vaan lähinnä kommenttejani siitä miten voisin loppuelämän työskennellä kotona, pidetään huolestuttavina.
T.introvertti
Toiset kärsivät yksinäisyydestä, joten oletan näiden henkilöiden olevan juuri niitä, jotka saavat energiaa muista ihmisistä. Sinusta he siis ovat hyi, koska toivovat itselleen ystäviä? Ei kaikki nauti yksin olemisesta, toisille se on tuskaa kun ajatuksia ei voi jakaa kenenkään kanssa eikä ole mitään fyysistä kosketusta keneenkään.
Monelle se työpaikka on ollut ainoa paikka missä on sosiaalisia kontakteja. Oikeita ihmisiä, eikä vaan joku tietokoneruutu nenän edessä.
Hyvä, että viihdyt ihan yksin, mutta moni muu ei tee sitä, eikä siinä ole mitään halveksittavaa, vaikkei viihdy aina yksin. Koska etätyön myötä monelle sinkulle, jolla ei ole edes ystäviä se elämää tosiaan muuttuu yksin kotona nyhjäämiseksi. Et tapaa ihmisiä kun suunnilleen jossain lenkkipolulla tai ruokakaupassa ja siihen saatta lopulta seota. Paitsi tietenkin kunnon introvertti.
Ja tässäkin aika moni introvertti kertoo että on puoliso ja jopa lapsia seurana.
Itse kärsin yksinäisyydestä, minulle ei ole puolisoa eikä lapsia ja asun yksin. Vaikka korona-aikaan näin töissä ihmisiä, niin silti kärsin, kun en päässyt kunnolla tuulettamaan fiiliksiäni niiden MUUTAMAN LÄHEISEN ihmisen kanssa, puhelimessa puhuminen ei tätä kontaktia korvannut. Kyllä myös väsyn ihmisten kanssa olemisesta ja nautin jos saan olla esim. viikon ihan yksin (nyt lomallakin, vaikken näe töissäkään ihmisiä). Introvertti jolla on perhettä on aivan eri viivalla kanssani, koska eihän hän edes ole yksin, onko juuri koskaan yksin jos lapsetkin ovat pieniä?
Minusta nuo määritelmät ekstrovertille ja introvertille ovat täysin typeriä, pitää lokeroida ihminen ja sitten oletetaan että hän on 100% juuri sitä mitä jotku ihmiset on päättäneet että pitää olla ja tosiaan, lokeroinnista nauttivat ihmiset unohtaa, että juuri kukaan ei ole todellisuudessa kumpaakaan ääripäätä ja esim. yksinäisyyden sietokykyyn voi vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä persoona (jollekkin "yksin oleminen" on oman perheen kanssa olemista kun taas toiselle se on ihan aidosti yksin olemista, ilman mitään konkreettista kontaktia muihin).
Ja me naisten-juttukin on yksittäisten ihmisten kokemuksia "eräs 25 vuotias nainen sanoo". Aha ja sen perusteella kaikki introvertit uhriutuu ja kuvittelee ettei ekstovertit saa koskaan osakseen typeriä kommentteja.