Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huvittava ero introverttien ja ekstroverttien välisessä kohtelussa tuli hyvin esiin koronan ansiosta

Vierailija
13.08.2020 |

Kun maailma oli avoinna ja aivan kaikkialla työelämässä oli ekstroverttien ympäristöä eikä oikeastaan missään ollut tilaa introverteille, pidettiin introvertteja huonoina työntekijöinä, outoina, sopeutumattomina, kyvyttöminä, kummallisina ja vaikka minä.
Kun rajoitukset alkoivat ja maailma muuttui enemmän introverteille luonnollisempaan suuntaan, kohtelu onkin ollut täysin erilaista. Vaikka työelämä pyöri normaalisti, nyt vain välissä etätöinä ja ilman jatkuvia sosiaalisi kohtaamisia, olikin yhtäkkiä kyseessä valtava kriisi ja kaikki ovat huolissaan siitä, miten nämä poloiset ekstrovertit nyt pärjäävät ja miten heitä voitaisiin huomioida. Jopa koronahuoli jäi toiseksi, kun murehdittiin ihmisten henkisestä hyvinvoinnista näin raskaan taakan alla.
Kysympähän vaan, että missä tämä kohtelu ja huoli oli silloin, kun meitä introverttejä vedettiin kölin ali päivä toisensa jälkeen ja jouduimme taipumaan ja joustamaan joka ikinen päivä, että olisimme edes jotenkin hyväksyttäviä ihmisiä???

Onko muiden työpaikoilla ollut samaa havaittavissa?

Kommentit (339)

Vierailija
101/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt ketjua, jossa ekstrovertit haukkuu introvertteja. Miksiköhän?

Mikä ekstroverttien synti on tämän ketjun mukaan. Se, että moni heistä kokee haadtavana olla etätöissä. Mitä pahaa on siinä, että joku kokee jotain ja sanoo sen. Hän kokee, ei hän ole toisilta mitään ottamassa pous, ei edes haukkumassa ketään.

Onko se eritynen sisäinen maailma sellainen, että toisenlaiset ei saa kokea mitään. Toisenlaisilla ei ole mitään sisäistä maailmaa. Hiukan nyt vaikuttaa ymmärryksen puutteelta ja itsensä ylentämiseltä

Ai? Mä olen nähnyt useitakin. Niissä introverttejä haukutaan mm. ylimielisiksi.

Oudoiksi, kyvyttömiksi erakoiksi tai vähintään sosiaalisesti kyvyttömiksi. Tässäkin ketjussa alettiin heti jakaa autisti ja asperger-diagnooseja. Introvertit ovat sosiaalisesti kyvykkäämpiä ja herkempia ja toiset huomioonottavampia kuin ekstrovertit ja siksi nämä sosiaaliset tilanteet myös kuormittavat enemmän.

Vierailija
102/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheesta ehkä piirun verran syrjään tai sitten ei, mutta itselleni sekä introverttinä että masentuneena on ihan normaalia olla sekä yksin että yksinäinen. Ja ketään ei kiinnosta. Ja nyt se on ihan kauheaa kun jotkut tärkeämmät ihmiset kokevat samaa - puoli vuotta. Itse olen elänyt tätä yli 30 vuotta, älkää viitsikö edes alkaa narista.

No niin. Ensimmäinen "mulla menee huonommin joten kukaan muu ei saa valittaa" -valittaja. Luulis että oman kokemuksen myötä sitä empatiaa nimenomaan riittäis niille muillekin, joille tämä eristäytymiselämä on uutta.

Sama kun migreenipotilas tiuskaisisi päänsärkyä valittavalle, että älä viitsi narista, minä olen kärsinyt migreenistä jo kauan. Sitten Hortonin syndroomasta kärsivä sanoo migreenipotilaalle, että eipä sun kivut ole mitään tähän verrattuna. Lopuksi aivokasvaimeen kuoleva huutaa, että teidän ongelmat on kuule vallan harmittomia!

Numero 71 sanoi mielestäni asiallisesti.

T. Myös yksin ja yksinäinen

Sullahan lähti laukalle. Mitä jos et tunkisi omia asenteellisuuksia lukemaasi vaan ottaisit kirjoituksen sellaisena kuin se on? Yritä oikein kovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainut kenen mielestä koko intro- ja extroverttiys on ymmärretty ihan väärin? Siitä on tutkimuksiakin, että olit mitä tahansa, kaikki ihmiset lataavat akkujaan pääsääntöisesti olemalla yksin. Kyllä extroverttikin väsyy sosiaalisista kotkotuksista, mutta kestää niitä ehkä introvertti pidempään. Sosiaalisuus on taas sitten asia erikseen. Se, mikä toisaalta erottaa intro- ja extrovertin on tapa ilmaista itseään. Extrovertin koko luonne on niin ikään enemmän framilla maailmalle, kun taas introvertti kääntää kokemuksensa sisäisiksi pohdinnoiksi. Esim extrovertti saattaa helposti hölöttää ohi suunsa täysin inhimillisetkin, mutta sosiaalisesti normaalit ajatuksensa, kun taas introvertti jupisee niitä päänsä sisällä eikä välttämättä sano niitä ääneen. Toki on vielä erikseen käytöstavat jaautisminkirjo, kuten täällä mainittua, mutta extrovertillä näin käy todennäköisesti helpommin kuin introverttill kenellä ei muutenkaan ole taipumusta ilmaista itseään ulospäin.

Vierailija
104/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin valita olenko etänä vai työpaikalla. Mulla on oma toimisto, jossa vain satunnaisesti toinen henkilö lyhyitä aikoja paikalla. Mulle korona-aika on ollut sekä helppoa että helpotus. Arki ei ole muuttunut muuten kuin, että osa työelämän (turhista?) kontakteista on jäänyt pois. En ennen koronaakaan käynyt ostoskeskuksissa, leffassa, uimassa, kuntosalilla, lounailla tai kahvilla. Ruokakauppa on pakollinen paha mutta onneksi mies hoitaa yleensä kaupassa käynnin ja netistä tilaamalla saa ruokaa. Korona itse asiassa auttoi keväällä jopa lataamaan mun akkuja, kun jouduin kuukaudeksi lomautetuksi.

Poikanikin pärjäsi koulussa paljon paremmin nyt keväällä kuin normaalisti. Hän kärsii äänistä ja hälystä sekä "pakotettuna" paikallaan olosta. Kotona hän sai valita mieleisen asennon ja olla Peltorin kuulokkeet päässä. Kunhan tehtävät tuli tehdyksi, niin en puuttunut hänen tekemiseensä. Toinen lapseni, joka on ujo ja hiljainen, sai jopa stipendin, koska kotona hänkin sai tehdä rauhassa ja häiriöittä koulutyönsä.

Vierailija
105/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta:

Kysympähän vaan, että missä tämä kohtelu ja huoli oli silloin, kun meitä introverttejä vedettiin kölin ali päivä toisensa jälkeen ja jouduimme taipumaan ja joustamaan joka ikinen päivä, että olisimme edes jotenkin hyväksyttäviä ihmisiä???

En millään ymmärrä mikä ihmeen kohtelu. Ymmärtääkseni jokainen saa päättää missä työskentelee. Työnantaja päättää työtehtävät ja työn tekemisen paikan ja tavat. Aika outoa on jäädä työpaikkaan, jossa kokee joutuvansa kölin ali vedetyksi joka päivä.

Ketjun vastakkainasettelu on pelkästään lapsellista.

Se kohtelu, että ennen koronaa iso osa työnantajista ei halunnut kuulla puhuttavankaan etätyöstä vaikka kuinka olisi rukoillut ja esittänyt järkevät perustelut.

Koronan myötä osa työnantajista on pitkin hampain suostunut etätyömahdollisuuteen ja kas kummaa kun joitakin näistä pomoista suorastaan riipii kun jotkut saavat työnsä hoidettua kotisohvalta käsin ihan yhtä hyvin (tai jopa paremmin) kuin konttorissa.

Nyt jotkut työnantajat on taas kuitenkin pakottaneet porukan konttorille ja kieltäneet etätyöt.

Työnantaja päättää mitä ja miten ja missä se työ tehdään. Ellei se itselle sovi, kannattaa olla myymättä sitä vapaa-aikaa.

Ei ole kyse mistään kohtelusta.

Niin tietenkin työnantaja päättää. Ihmetyttää vain se monien pomojen nihkeys hyväksyä etätyömahdollisuutta vaikka työt tulisi kotoa käsin todistetusti yhtä hyvin tehtyä kuin työpaikalla ollen.

Siitä olen samaa mieltä että näistä työpaikoista kannattaa häipyä jos suinkin voi.

Vierailija
106/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on uhriutumista kerrakseen tässä ketjussa :D

Introverttiys on nyt joku muoti-ilmiö, tuntuu että 90% ihmisistä ovat mielestään niitä fiksuja ja ajattelevia filosofi introverttejä mielestään. Näkee tämänkin ketjun nuoletuksista, jos ekstoverteiksi itsensä kokevia olisi enemmän, niin eiköhän olisi vähän toisenlainen jako noissa tykkäyksissä ;)

Nyt et näemmä edes tiedä mitä introvertti tarkoittaa, ei sillä ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa - voi olla älykäs, tyhmä tai mitä tahansa siltä väliltä, ei se vaikuta siihen onko introvertti vai ekstrovertti tai jotain muuta.

Vierailija
107/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan nähnyt ketjua, jossa ekstrovertit haukkuu introvertteja. Miksiköhän?

Mikä ekstroverttien synti on tämän ketjun mukaan. Se, että moni heistä kokee haadtavana olla etätöissä. Mitä pahaa on siinä, että joku kokee jotain ja sanoo sen. Hän kokee, ei hän ole toisilta mitään ottamassa pous, ei edes haukkumassa ketään.

Onko se eritynen sisäinen maailma sellainen, että toisenlaiset ei saa kokea mitään. Toisenlaisilla ei ole mitään sisäistä maailmaa. Hiukan nyt vaikuttaa ymmärryksen puutteelta ja itsensä ylentämiseltä

Oudoiksi, kyvyttömiksi erakoiksi tai vähintään sosiaalisesti kyvyttömiksi. Tässäkin ketjussa alettiin heti jakaa autisti ja asperger-diagnooseja. Introvertit ovat sosiaalisesti kyvykkäämpiä ja herkempia ja toiset huomioonottavampia kuin ekstrovertit ja siksi nämä sosiaaliset tilanteet myös kuormittavat enemmän.

TässäKÄÄN ketjussa ei kukaan ole haukkunut ihmisryhmää millään tavalla.

Kyse on taas siitä ettei ole olemassakaan näitä kahta ihmisryhmää homogeenisina joukkoina.

Siksipä ei ole olemassa me ekstrovertit tässä haukumme teitä introvertteja ketjuja.

Vierailija
108/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheesta ehkä piirun verran syrjään tai sitten ei, mutta itselleni sekä introverttinä että masentuneena on ihan normaalia olla sekä yksin että yksinäinen. Ja ketään ei kiinnosta. Ja nyt se on ihan kauheaa kun jotkut tärkeämmät ihmiset kokevat samaa - puoli vuotta. Itse olen elänyt tätä yli 30 vuotta, älkää viitsikö edes alkaa narista.

No niin. Ensimmäinen "mulla menee huonommin joten kukaan muu ei saa valittaa" -valittaja. Luulis että oman kokemuksen myötä sitä empatiaa nimenomaan riittäis niille muillekin, joille tämä eristäytymiselämä on uutta.

Sama kun migreenipotilas tiuskaisisi päänsärkyä valittavalle, että älä viitsi narista, minä olen kärsinyt migreenistä jo kauan. Sitten Hortonin syndroomasta kärsivä sanoo migreenipotilaalle, että eipä sun kivut ole mitään tähän verrattuna. Lopuksi aivokasvaimeen kuoleva huutaa, että teidän ongelmat on kuule vallan harmittomia!

Numero 71 sanoi mielestäni asiallisesti.

T. Myös yksin ja yksinäinen

Sullahan lähti laukalle. Mitä jos et tunkisi omia asenteellisuuksia lukemaasi vaan ottaisit kirjoituksen sellaisena kuin se on? Yritä oikein kovasti.

Edellinen vastasi täysin oikein tuohon älkää nyt viitsikö narista, kun Mimulla Tilanne on niiiiin paljon pahempi viestiin.

Vierailija
109/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista löytyy varmasti molempia. Minusta turha laittaa kahteen jakoon ihmisiä. 

Vierailija
110/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut etätyömahdollisuus jo ennen pandemiaakin. Työyhteisö on oikein mukava ja ehkä juuri sen vuoksi, että me introvertit ollaan tehty etätöitä ennenkin. Ekstrovertit taas kaipaavat toisiaan ja menevät toimistolle. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
111/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta:

En millään ymmärrä mikä ihmeen kohtelu. Ymmärtääkseni jokainen saa päättää missä työskentelee. Työnantaja päättää työtehtävät ja työn tekemisen paikan ja tavat. Aika outoa on jäädä työpaikkaan, jossa kokee joutuvansa kölin ali vedetyksi joka päivä.

Ketjun vastakkainasettelu on pelkästään lapsellista.

Se kohtelu, että ennen koronaa iso osa työnantajista ei halunnut kuulla puhuttavankaan etätyöstä vaikka kuinka olisi rukoillut ja esittänyt järkevät perustelut.

Koronan myötä osa työnantajista on pitkin hampain suostunut etätyömahdollisuuteen ja kas kummaa kun joitakin näistä pomoista suorastaan riipii kun jotkut saavat työnsä hoidettua kotisohvalta käsin ihan yhtä hyvin (tai jopa paremmin) kuin konttorissa.

Nyt jotkut työnantajat on taas kuitenkin pakottaneet porukan konttorille ja kieltäneet etätyöt.

Työnantaja päättää mitä ja miten ja missä se työ tehdään. Ellei se itselle sovi, kannattaa olla myymättä sitä vapaa-aikaa.

Ei ole kyse mistään kohtelusta.

Niin tietenkin työnantaja päättää. Ihmetyttää vain se monien pomojen nihkeys hyväksyä etätyömahdollisuutta vaikka työt tulisi kotoa käsin todistetusti yhtä hyvin tehtyä kuin työpaikalla ollen.

Siitä olen samaa mieltä että näistä työpaikoista kannattaa häipyä jos suinkin voi.

Sitten oli myös näitä, jotka etätöissä ei tee mitään. Hommat seisoo, kun lapset hoidetaan siinä sivussa. Ym.

Voi olla muitakin syitä mutta p8mo tekee nämä päätökset.

Vierailija
112/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kaikki ovat huolissaan siitä, miten nämä poloiset ekstrovertit nyt pärjäävät ja miten heitä voitaisiin huomioida."

Annapa konkreettisia esimerkkejä missä näin puhuttiin??? Yksinäiset ihmiset ymmärrän, varsinkin vanhukset, ihan aiheellinen huoli. Mutta miten tällainen KONKREETTISESTI oli nähtävissä?

Te introt olette niin sisäänpäin kääntyneitä kaikessa itsekeskeisyydessänne. Teette koko ajan itsestänne numeron ja olette niin ylpeitä siitä mitä olette. Nytkin itketään ap:n aloitusta, vaikka tuollaista ei ole olemassakaan.

Vierailija
113/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsi tällainen ketju.

Millä perusteella ylimielisiksi siinä haukuttiin?

Mumä olen monta kertaa nähnyt täällä keskustelun, jossa suulaat ekstrovertit valittavat kun introvertit ovat hiljaa. -eri

Vierailija
114/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olet kateellinen ja katkera!

Ekstrovertit saavat energiaa ja voimaa muista ihmisistä, introvertit siitä kun ovat yksin.

Aika paha se on olla, jos ei saa akkujaan ladattua.

Totta. Oli ap mikä tahansa vertti, ainakin hän on inhottava ihminen. Persoonallisuushäiriötasoinen.

Vierailija
115/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olet kateellinen ja katkera!

Ekstrovertit saavat energiaa ja voimaa muista ihmisistä, introvertit siitä kun ovat yksin.

Aika paha se on olla, jos ei saa akkujaan ladattua.

Sitähän ap tuossa yritti juuri sanoa että introverttien akut on vuosikausia heitetty avokonttorin ikkunasta ulos ja syyllistetty perään niin hankalaahan se on tosiaan ollut.

Avokonttorit eivät ole ekstroverttien syy, eivätkä hekään niissä viihdy.

Toimistotiloissa säästetään ja avotilat ovat huomattavasti työkoneita halvempia. Omalla työpaikallani meitä istuu avokottorissa lähemmäs 300. Ainut työhuone on toimitusjohtajalla.

Vierailija
116/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollaamistarve ei kerro intriverttiydestä vaan virtsasta päässä.

On hyvä, että on monenlaisia ihmisiä, paitsi että quspoilla ilkimyksillä ei tee mitään.

Vierailija
117/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on se ero, että ei kukaan nauti siitä jos jotakuta ahdistaa avokonttorissa, kun taas ap ja moni muu jostain syystä nauttii nyt kun toisilla on kurja ja yksinäinen olo.

Kertoo varmaan aika paljon ihmisestä, tosin tuokaan ei kyllä kuulu introverttiyteen vaan katkeruus ja pahansuopuus tulee jostain ihan muualta.

Vierailija
118/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsi tällainen ketju.

Millä perusteella ylimielisiksi siinä haukuttiin?

Mumä olen monta kertaa nähnyt täällä keskustelun, jossa suulaat ekstrovertit valittavat kun introvertit ovat hiljaa. -eri

Entä jos eksrovertti on hiljaa ja introvertti on puhelias? Kas kun tämäkään asia ei ole mistään verttiydestä kiinni vaan liittyy ihan muihin personaallisuuden piirteisiin.

Vierailija
119/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on uhriutumista kerrakseen tässä ketjussa :D

Introverttiys on nyt joku muoti-ilmiö, tuntuu että 90% ihmisistä ovat mielestään niitä fiksuja ja ajattelevia filosofi introverttejä mielestään. Näkee tämänkin ketjun nuoletuksista, jos ekstoverteiksi itsensä kokevia olisi enemmän, niin eiköhän olisi vähän toisenlainen jako noissa tykkäyksissä ;)

Nyt et näemmä edes tiedä mitä introvertti tarkoittaa, ei sillä ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa - voi olla älykäs, tyhmä tai mitä tahansa siltä väliltä, ei se vaikuta siihen onko introvertti vai ekstrovertti tai jotain muuta.

Se siinä oli nimenomaan pointtina, että ihmiset luulee introverttiyden määrittelevän koko ihmisen persoonan, vaikka oikeasti se tarkoittaa vaan, että väsyy ihmisseurasta, se ei tarkoita, etteikö tykkäisi ihmisseurasta, etteikö voisi olla puhelias ja ulospäinsuuntautunut ja aktiivinen ihminen joka nauttii vaikka painnonnostosta filosofisen pohdiskelun sijaan.

Vierailija
120/339 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on alkanut ärsyttää, kun olemme etätöissä, ja eräs ekstrovertti työtuttava on alkanut pommittaa minua kahvikutsuilla ja muilla hölynpölykutsuillaan joka ikinen viikko. Miksi hemmetissä minua nyt pandemian aikaan kiinnostaisi nähdä ihmistä, jota en muutenkaan nää vapaa-ajallani? Eikö nuo ekstrovertit voi tavata toisiaan jos ovat niin seuran puutteessa. Tämäkin tapaus on sellainen, että häntä ei todellakaan kiinnosta nähdä juuri minua henkilökohtaisesti vaan hänelle on oikeasti aivan sama kenelle hän sen puheripulinsa päästää. Miksi minä stressaisin itseäni tuollaisen ihmisen tapaamisella ja vielä korona-aikana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi