Huvittava ero introverttien ja ekstroverttien välisessä kohtelussa tuli hyvin esiin koronan ansiosta
Kun maailma oli avoinna ja aivan kaikkialla työelämässä oli ekstroverttien ympäristöä eikä oikeastaan missään ollut tilaa introverteille, pidettiin introvertteja huonoina työntekijöinä, outoina, sopeutumattomina, kyvyttöminä, kummallisina ja vaikka minä.
Kun rajoitukset alkoivat ja maailma muuttui enemmän introverteille luonnollisempaan suuntaan, kohtelu onkin ollut täysin erilaista. Vaikka työelämä pyöri normaalisti, nyt vain välissä etätöinä ja ilman jatkuvia sosiaalisi kohtaamisia, olikin yhtäkkiä kyseessä valtava kriisi ja kaikki ovat huolissaan siitä, miten nämä poloiset ekstrovertit nyt pärjäävät ja miten heitä voitaisiin huomioida. Jopa koronahuoli jäi toiseksi, kun murehdittiin ihmisten henkisestä hyvinvoinnista näin raskaan taakan alla.
Kysympähän vaan, että missä tämä kohtelu ja huoli oli silloin, kun meitä introverttejä vedettiin kölin ali päivä toisensa jälkeen ja jouduimme taipumaan ja joustamaan joka ikinen päivä, että olisimme edes jotenkin hyväksyttäviä ihmisiä???
Onko muiden työpaikoilla ollut samaa havaittavissa?
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olet kateellinen ja katkera!
Ekstrovertit saavat energiaa ja voimaa muista ihmisistä, introvertit siitä kun ovat yksin.
Aika paha se on olla, jos ei saa akkujaan ladattua.
Sitähän ap tuossa yritti juuri sanoa että introverttien akut on vuosikausia heitetty avokonttorin ikkunasta ulos ja syyllistetty perään niin hankalaahan se on tosiaan ollut.
Mikään ei estä olemasta vapaa-ajalla yksin. Tai hakeutumasta yksin tehtävään työhön Ekstroverteilla ei nyt ole vaihtoehtoja ollenkaan. On vai se etäisyys ja yksinäisyys. Miten lataat akkusi? Mistä saat voimaa? Kun ihmisiä ei pääse lähelle ja kaikki tapaapaamispaikat sulkeutuvat ?
Tämän asian kanssa vuosikausia kipuilleena on pakko tulla kysymään, että tiedätkö yhtään mistä puhut?
Mikä olisi sellainen työpaikka, johon introvertit voisivat hakeutua? Koska ollessani pitkäaikaistyötön (luonteeni ei sovellu työntekoon, koska huolimatta siitä, että olen tunnollinen ja osaava työntekijä, olen sulkeutunut ja epäsosiaalinen enkä osaa myydä itseäni) ehdin hakemaan aika hemmetin monta paikkaa, ja lähestulkoon joka ikisessä ilmoituksessa (täysin riippumatta siitä, vaikuttaako se työhön millään tavalla tai kohtaako työssä edes toisia ihmisiä), hakijalta toivotaan sosiaalisuutta, aktiivista seuraelämää ja pirskahtelevaa luonnetta.
Eli mitä nämä mainitsemasi työpaikat ovat? Ja bonuskysymyksenä, miten niihin pääsee käsiksi ilman, että joutuu ensin läpäisemään 100% ekstroverteille suunniteltuja kouluja?
Ahaa eli pitäisi kehitellä jotakin erakkotyöpaikkoja erityisesti intoverttejä ajatellen? Onko se jotenkin työnantajien tai ekstoverttien vika, että valtaosa töistä nyt vain on sellaista, että joutuu tekemään yhteistyötä muiden kanssa, eli tarvitsee jonkinlaista kykyä tulla toimeen muiden kanssa.
Introverttiys ei muuten tarkoita autismia eikä aspergeria, jolta sinä kuulostat (olet työkyvytön sen vuoksi, että olet niin epäsosiaalinen).
Ja miten etätyö sitten estää tämän kanssakäymisen?
Sitä sun pitää varmaan kysyä työnantajaltasi? Itselläni se kyllä estää kanssakäymisen, kun olen töissä päiväkodissa. Ja kyllä väsyn työpäivistä huomattavasti enkä tahdo vapaa-ajalla jaksaa ihmisiä, mutta en pidä sitä yhteiskunnan vikana, enkä työnantajan vikana sekä myös nautin työstäni, vaikka väsynkin siitä.
Toisaalta minulla on myös neurologinen sairaus, joten olen tottunut siihen ajatukseen, etten voi syytellä muita ongelmistani, vaan jos ne häiritsee, ne täytyy ihan itse ratkaista. Yhteiskunta on kaikkia varten, eikä se pyöri minun ja minun ongelmieni ympärillä, eikä tarvitsekkaan pyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekstrovertit saavat energiaa ja voimaa muista ihmisistä, introvertit siitä kun ovat yksin.
Sitähän ap tuossa yritti juuri sanoa että introverttien akut on vuosikausia heitetty avokonttorin ikkunasta ulos ja syyllistetty perään niin hankalaahan se on tosiaan ollut.
Mikään ei estä olemasta vapaa-ajalla yksin. Tai hakeutumasta yksin tehtävään työhön Ekstroverteilla ei nyt ole vaihtoehtoja ollenkaan. On vai se etäisyys ja yksinäisyys. Miten lataat akkusi? Mistä saat voimaa? Kun ihmisiä ei pääse lähelle ja kaikki tapaapaamispaikat sulkeutuvat ?
Tämän asian kanssa vuosikausia kipuilleena on pakko tulla kysymään, että tiedätkö yhtään mistä puhut?
Mikä olisi sellainen työpaikka, johon introvertit voisivat hakeutua? Koska ollessani pitkäaikaistyötön (luonteeni ei sovellu työntekoon, koska huolimatta siitä, että olen tunnollinen ja osaava työntekijä, olen sulkeutunut ja epäsosiaalinen enkä osaa myydä itseäni) ehdin hakemaan aika hemmetin monta paikkaa, ja lähestulkoon joka ikisessä ilmoituksessa (täysin riippumatta siitä, vaikuttaako se työhön millään tavalla tai kohtaako työssä edes toisia ihmisiä), hakijalta toivotaan sosiaalisuutta, aktiivista seuraelämää ja pirskahtelevaa luonnetta.
Eli mitä nämä mainitsemasi työpaikat ovat? Ja bonuskysymyksenä, miten niihin pääsee käsiksi ilman, että joutuu ensin läpäisemään 100% ekstroverteille suunniteltuja kouluja?
Jos et itse keksi, niin voi voi.
Sinulle toivon mahdollisimman pitkää ja tuskaista etätyökautta. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpöhöpö, valtaosa ihmisitä ovat jotakin ekstrovertin ja introvertin väliltä, tositosi harva itseään introvertiksi tituleeraava edes on täysin introvertti. Joten tässä kerrottu väite suuresta introverttien sorrosta on paskapuhetta. Etenkin Suomessa introverttiys on päinvastoin ihan normaali asia, kunnioitetaan sitä toistenkin tilaa ja ymmärretään halua olla yksin.
Eikä introverttiys muuten ole mikään synonyymi erakolle, eli kyllä introverttikin kaipaa sosiaalista kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa, vaikka väsyykin siitä.
T: Enemmän introvertti kuin ekstrovertti.
Oikea introvertti ei kaipaa kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa. Introvertilla on sen verran mielenkiintoinen sisäinen elämä ettei ole tarvetta.
"Harhaluulo #4. Introvertit eivät pidä ihmisistä
Introverteille läheiset ihmissuhteet ovat jopa tärkeämpiä kuin ekstroverteille. Introverteillä on yleensä vain muutama todella läheinen ystävä, mutta nämä ystävyyssuhteet ovatkin sitten hyvin syviä. Jos introvertti pitää sinua ystävänään, tarkoittaa se yleensä sitä, että sinulla on todella uskollinen ystävä loppuiäksi."
https://introvertit.net/index.php/harhaluuloja-introverteista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpöhöpö, valtaosa ihmisitä ovat jotakin ekstrovertin ja introvertin väliltä, tositosi harva itseään introvertiksi tituleeraava edes on täysin introvertti. Joten tässä kerrottu väite suuresta introverttien sorrosta on paskapuhetta. Etenkin Suomessa introverttiys on päinvastoin ihan normaali asia, kunnioitetaan sitä toistenkin tilaa ja ymmärretään halua olla yksin.
Eikä introverttiys muuten ole mikään synonyymi erakolle, eli kyllä introverttikin kaipaa sosiaalista kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa, vaikka väsyykin siitä.
Oikea introvertti ei kaipaa kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa. Introvertilla on sen verran mielenkiintoinen sisäinen elämä ettei ole tarvetta.
Ei vaan oikea introvertti kyllä haluaa olla ihmisten kanssa, mutta väsyy ihmiskontakteista huomattavasti helpommin. Rikas sisäinen maailma, epäsosiaalisuus ja kömpelyys sosiaalisissa suhteissa viittaa ennemmin autismiskirjolaisuuteen ja aspergeriin. Toki asperger voi olla myös introvertti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa eli pitäisi kehitellä jotakin erakkotyöpaikkoja erityisesti intoverttejä ajatellen? Onko se jotenkin työnantajien tai ekstoverttien vika, että valtaosa töistä nyt vain on sellaista, että joutuu tekemään yhteistyötä muiden kanssa, eli tarvitsee jonkinlaista kykyä tulla toimeen muiden kanssa.
Introverttiys ei muuten tarkoita autismia eikä aspergeria, jolta sinä kuulostat (olet työkyvytön sen vuoksi, että olet niin epäsosiaalinen).
Ja miten etätyö sitten estää tämän kanssakäymisen?
Sitä sun pitää varmaan kysyä työnantajaltasi? Itselläni se kyllä estää kanssakäymisen, kun olen töissä päiväkodissa. Ja kyllä väsyn työpäivistä huomattavasti enkä tahdo vapaa-ajalla jaksaa ihmisiä, mutta en pidä sitä yhteiskunnan vikana, enkä työnantajan vikana sekä myös nautin työstäni, vaikka väsynkin siitä.
Toisaalta minulla on myös neurologinen sairaus, joten olen tottunut siihen ajatukseen, etten voi syytellä muita ongelmistani, vaan jos ne häiritsee, ne täytyy ihan itse ratkaista. Yhteiskunta on kaikkia varten, eikä se pyöri minun ja minun ongelmieni ympärillä, eikä tarvitsekkaan pyöriä.
Toisten tarpeita kuunnellaan kyllä herkemmällä korvalla kuin toisten.. Tässä ei nyt puhuttu muutenkaan siitä että työ itsessään sisältää ihmisten kohtaamista vaan töiden järjestelemisestä.
"Harhaluulo #6. Introvertit haluavat aina olla yksin
Introvertit viihtyvät omien ajatustensa kanssa. He ajattelevat paljon. He unelmoivat, luovat uutta tai ratkovat pulmia. Introvertit voivat kuitenkin tuntea olonsa todella yksinäiseksi jos heillä ei ole ketään kenen kanssa jakaa näitä ajatuksia. He haluavat todellista yhteyttä yhden henkilön kanssa kerrallaan."
Kyllä ne koronaeristykset siis vaikuttaa intovertteihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, täyttä asiaa! Myös introvertti-poikani (3lk) oli onnessaan kun sai keväällä rauhassa, omaa tahtia tehdä koulutehtäviä ilman jatkuvia keskeytyksiä ja luokan nonstop älämölöä ja todistuksessa kaikki oli erittäin hyvää!! Ja kaikki olivat vaan huolissaan siitä kuinka lasten koulunkäynti nyt kärsii kamalasti... Varmasti joidenkin kärsikin (esim
ne luokan älämölöäjät?) , mutta ei voida missään nimessä ajatella että kaikki olisivat kärsineet!!
Tämä! Oma lukiolainen oli aivan innoissaan koulunkäynnistä tänä keväänä. "miksei koulu ole aina voinut olla näin kivaa?"
Hän kärsii ihmislaumoista ja äänistä. Eikä oikein kukaan opettaja yms. tahtonut tätä uskoa peruskoulun aikana. Joten hän jotenkin vaan suoriutui puolivillaisesti. Etäopiskelu on ollut hänen pelastuksensa nyt. On saanut keskityttyä ja tehtyä aivan omaan tahtiin tehtäviä.
Kesälläkin moneen kertaan toivoi, että toivottavasti kakkosvuotenakin saa tehdä etänä. Kyllä saa! Näillä ei ole nyt läsnäolopakkoa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi. Ihan oikeasti? Että ekstrovertti saa voimaa muista ihmisistä? Jos näin on niin se varmasti selittää miksi vierastan suurinta osaa ihmisistä. Koska tuntuu että niin moni ihminen on sellainen energia-imuri .
Jännä. Mua vtuttaa kun ihmiset toistuvasti väittävät minulle että olen extrovertti koska minulla on hyvä huumorintaju ja seurassa voin olla puhelias. Se on lähinnä selviytymiskeino, kun joudun tekemisiin ihmisten kanssa.
Ainoa minkä olen huomannut on se että etätyöaikoina ne viimeisimmätkin halut ja tarve tavata muita ihmisiä on kadonnut. Minusta on ihanaa olla kotona ja elellä omassa maailmassa. Suurin osa esim tiimikavereista ei sitä ymmärrä.. vaan lähinnä kommenttejani siitä miten voisin loppuelämän työskennellä kotona, pidetään huolestuttavina.
T.introvertti
Sama juttu.
Introvertit on aliarvostettu ryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, täyttä asiaa! Myös introvertti-poikani (3lk) oli onnessaan kun sai keväällä rauhassa, omaa tahtia tehdä koulutehtäviä ilman jatkuvia keskeytyksiä ja luokan nonstop älämölöä ja todistuksessa kaikki oli erittäin hyvää!! Ja kaikki olivat vaan huolissaan siitä kuinka lasten koulunkäynti nyt kärsii kamalasti... Varmasti joidenkin kärsikin (esim
ne luokan älämölöäjät?) , mutta ei voida missään nimessä ajatella että kaikki olisivat kärsineet!!Tämä! Oma lukiolainen oli aivan innoissaan koulunkäynnistä tänä keväänä. "miksei koulu ole aina voinut olla näin kivaa?"
Hän kärsii ihmislaumoista ja äänistä. Eikä oikein kukaan opettaja yms. tahtonut tätä uskoa peruskoulun aikana. Joten hän jotenkin vaan suoriutui puolivillaisesti. Etäopiskelu on ollut hänen pelastuksensa nyt. On saanut keskityttyä ja tehtyä aivan omaan tahtiin tehtäviä.
Kesälläkin moneen kertaan toivoi, että toivottavasti kakkosvuotenakin saa tehdä etänä. Kyllä saa! Näillä ei ole nyt läsnäolopakkoa ollenkaan.
Lukiolaisesi kuulostaa aistiyliherkältä.
Vierailija kirjoitti:
Introvertit viihtyvät omien ajatustensa kanssa. He ajattelevat paljon. He unelmoivat, luovat uutta tai ratkovat pulmia. Introvertit voivat kuitenkin tuntea olonsa todella yksinäiseksi jos heillä ei ole ketään kenen kanssa jakaa näitä ajatuksia. He haluavat todellista yhteyttä yhden henkilön kanssa kerrallaan."
Kyllä ne koronaeristykset siis vaikuttaa intovertteihinkin.https://introvertit.net/index.php/harhaluuloja-introverteista
Jos vaikuttaa ei ole introvertti.
Vierailija kirjoitti:
ne luokan älämölöäjät?) , mutta ei voida missään nimessä ajatella että kaikki olisivat kärsineet!!
Minä olen introvertti (enemmän kuin ekstovertti), vaikka olinkin sellainen älämölöäjä. Väsyn todella paljon ihmisten kanssa olemisesta, vaikka tykkäänkin olla ihmisten kanssa ja jutella yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan oikea introvertti kyllä haluaa olla ihmisten kanssa, mutta väsyy ihmiskontakteista huomattavasti helpommin. Rikas sisäinen maailma, epäsosiaalisuus ja kömpelyys sosiaalisissa suhteissa viittaa ennemmin autismiskirjolaisuuteen ja aspergeriin. Toki asperger voi olla myös introvertti.
Entäs jos extrovertillä on ADHD😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöstä tämä on tässäkin asiassa, nämä omasta mielestään "sortoa kokeneet" haluavat nyt itse pilkata ja sortaa toisia, ihan sama asia kuin BLM-hommissakin ja monessa muussa, ei ole mitään halua siihen, että kaikilla olisi kivaa, vaan kunhan oma perse on kermassa ja saa katsella muiden uiskentelua hapossa ihan vaan kostoksi, niin ollaan oikein tyytyväisiä.
Tilien tasaaminen kuulostaa etuoikeutetusta varmasti juuri tuolta kuin kuvasit. Toisille se on ollut arkea sukupolvesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne koronaeristykset siis vaikuttaa intovertteihinkin.https://introvertit.net/index.php/harhaluuloja-introverteista
Jos vaikuttaa ei ole introvertti.
Sinä et päätä kuka on introvertti, etkä edes sitä mikä introvertin määritelmä on. Voit varmaan lokeroida itsesi johonkin muuhun ryhmään, joka kuvastaa enemmän erakkouttasi ja sosiaalista kyvyttömyyttäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introverteille läheiset ihmissuhteet ovat jopa tärkeämpiä kuin ekstroverteille. Introverteillä on yleensä vain muutama todella läheinen ystävä, mutta nämä ystävyyssuhteet ovatkin sitten hyvin syviä. Jos introvertti pitää sinua ystävänään, tarkoittaa se yleensä sitä, että sinulla on todella uskollinen ystävä loppuiäksi."
kyökkupsykolokien höpöjöpösivut rivät ole validi lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ne luokan älämölöäjät?) , mutta ei voida missään nimessä ajatella että kaikki olisivat kärsineet!!Tämä! Oma lukiolainen oli aivan innoissaan koulunkäynnistä tänä keväänä. "miksei koulu ole aina voinut olla näin kivaa?"
Jos aistiyliherkälle on sopiva opiskelun muoto olemassa niin miksi sitä ei ole aiemmin voitu käyttää vaan on pitänyt tuokin lapsi pakottaa muille sopivaan muottiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan ei ole. :) Ollaan ehditty yhtä ja toista testiä käydä peruskoulun aikana läpi. Ei ole aspergeriakaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mut mun työkaverit EI ole mitään mun läheisiä ystäviä... En todellakaan halua nähdä niitä vapaa-ajallani!!
Sinäpä sen aloittaja sanoit. Toivottavasti korona opettaa joustavuutta, jotta kukin voi tehdä töitä parhaimmaksi katsomallaan tavalla - yleensä työnantajakin hyötyisi tästä.