Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi vauva vanhemmalla iällä?

Vierailija
14.08.2013 |

Sain ensimmäisen lapseni 19v ja toisen 21v. Haluaisin lapsen uuden mieheni kanssa, hänellä ei ole omia lapsia. Minun lapset ovat 10v ja 12v ja itse olen jo 32v! Kokemuksia? Miten jaksoit? Miten sisarukset suhtautui vauvaan?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on niin hirveää, että joku sanoo että yli kolmekymppisenä lapsen saava saa lapsen vanhemmalla iällä? Niinhän se on. Jos saa lapsen 34-vuotiaana, on 6vuotta vanhempi kuin naiset keskimäärin saavat esikoisensa. Onhan se vanha, kun suurin osa on tuossa välissä tehnyt jo kaikki lapsensa. Monet, todella monet, tekevät kaikki lapsensa alle 30-vuotiaina ja silloin 35-vuotias ensisynnyttäjä tuntuu todella vanhalta. Riskithän iän myötä kasvavat, tämän voi jokainen kysyä lääkäriltä. Huolestuttavaa, jos 35-vuotias kuvittelee riskien olevan samalla tasolla 25-vuotiaan kanssa. Kannattaisiko siinä tapauksessa ottaa niistä hieman selvää, jotta oppimishäiriöt tai muut pienet vammat eivät tule yllätyksenä.

Vierailija
2/55 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36 ja ekaa raskautta vasta suunnitellaan.. heh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän vaikutus hedelmällisyyteen

Hedelmällisyys alkaa naisilla heikentyä jo 30 ikävuoden jälkeen. Väestöissä, joissa ehkäisyä ei käytetä, lapsettomaksi jäämisen riski on yli 60 %, jos ikä naimisiin mennessä on yli 40 vuotta (3). Ikään liittyvään hedelmällisyyden huonontumiseen vaikuttaa hedelmöittymisen pienentyneen todennäköisyyden lisäksi suurentunut keskenmenoriski. Vähintään puolet 40-45-vuotiaiden ja yli 90 % 45 vuotta täyttäneiden raskauksista päättyy keskenmenoon (4). Väestön tietoisuus iän vaikutuksesta hedelmällisyyden heikkenemiseen ja keskenmenojen lisääntymiseen on kuitenkin vajavainen (5). Myös tieto hedelmällisyyshoidoista voi luoda väärän mielikuvan lääketieteen mahdollisuuksista. Hedelmöityshoidoilla voidaan kompensoida korkeintaan 30-50 % ikään liittyvästä hedelmällisyyden vähenemisestä (6).

Yli 40-vuotiaiden naisten raskauksiin näyttäisi tutkimusten mukaan liittyvän lähes kaikkien komplikaatioiden lisääntynyt riski (taulukko 3).

Synnytyksen pysähtymisen takia tehdyt sektiot olivat yli 35-vuotiailla synnyttäjillä yli kolme kertaa yleisempiä kuin alle 20-vuotiailla.  Yli 40-vuotiaiden äitien raskauksiin liittyvä perinataalikuolleisuus (8,3 / 1 000 vastasyntynyttä) on Suomessa yhä lähes kaksinkertainen 25-29-vuotiaiden raskauksiin nähden (4,2 / 1 000 vastasyntynyttä) (kuvio 4). Kirjallisuudessa se on ollut vähintään kaksinkertainen verrattuna 20-29-vuotiaiden (10) tai alle 35-vuotiaiden synnyttäjien lukuihin (11).

Vierailija
4/55 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa hauskaa jos tämäkin keskustelu käytäisiin naamatusten ;)

Vierailija
5/55 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mä oon saanut esikoiseni 23-vuotiaana ja seuraavat lapset 30- ja 32-vuotiaana. Nyt täytän syksyllä 40 ja olen kuudennella viikolla raskaana. En silti tunne, että olisin jotenkin vielä vanhoilla päivilläni tullut raskaaksi. Jos kokisin itseni vanhaksi, en olisi enää tähän ryhtynyt :)! Joo, ja ennen kuin kukaan ehtii huutelemaan, niin kaikilla lapsilla on sama isä ;)

Vierailija
6/55 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö se sinusta paremman ihmisen koska kaikilla lapsillasi on sama isä?

Vierailija
7/55 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä ap välität mitä jollain av-palstalla sulle sanotaan?? Ehkä siinä onkin enemmän miettimisen paikka eikä siinä, ootko sä oikean vai väärän ikäinen hankkimaan lisää lapsia. Toisaalta en kyllä tajua mitä sä edes odotit saavas vastaukseksi täältä, tai miks sä edes kysyt jotain tollasta tällasesta paikasta....

Vierailija
8/55 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä yöuniani menetä tämän takia, ihan hauskaa näitä on lukea :) Siksi heitin ajatukseni tänne koska täällähän ne mammat luuraa..vai oliko sittenkin katkerat ilkeät ämmät jotka vain odottaa että joku sanoo jotain "väärin" ja sitten päästään mollaamaan oikein porukalla sitä yhtä onnetonta reppanaa joka ei tiedä mistään mitään? En mä sentään kehtaa mennä leikkipuistoihin utelemaan ja kokemuksia kyselemään..toisaalta jos menis niin siellä kaikki olisi vain mielinkielin ja kun selkäni kääntäisi niin puukot alkaisi lentelemään ;)  ap

Vierailija
9/55 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 09:40"]

Mitä sä ap välität mitä jollain av-palstalla sulle sanotaan?? Ehkä siinä onkin enemmän miettimisen paikka eikä siinä, ootko sä oikean vai väärän ikäinen hankkimaan lisää lapsia. Toisaalta en kyllä tajua mitä sä edes odotit saavas vastaukseksi täältä, tai miks sä edes kysyt jotain tollasta tällasesta paikasta....

[/quote]

Ehkä ap ei roiku täällä ja kuvitteli tämän olevan asiallinen palsta, eikä mikään vittuuntuneiden kotiäitien rääkymispalsta, missä oikein miettimällä mietitään, miten voitaisiin olla ilkeämpiä. Ehkä hän ei ole tottunut tällaiseen keskustelukulttuuriin, eikä tajunnut, että millaisia nykyajan pienten lasten äidit ovat.

Hän vain kaipasi samassa tilanteessa olevien äitien kokemuksia, miten he ovat kokeneet kun on jo teini-ikäisiä lapsia ja on vanhempi, kun haluaisi iltatähden.

Harmi ap, että sait taas tyypillistä pienten lasten äitien aaveepaskaa niskaasi.

Vierailija
10/55 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 09:40"]

[/quote]

Ehkä ap ei roiku täällä ja kuvitteli tämän olevan asiallinen palsta, eikä mikään vittuuntuneiden kotiäitien rääkymispalsta, missä oikein miettimällä mietitään, miten voitaisiin olla ilkeämpiä. Ehkä hän ei ole tottunut tällaiseen keskustelukulttuuriin, eikä tajunnut, että millaisia nykyajan pienten lasten äidit ovat.

Hän vain kaipasi samassa tilanteessa olevien äitien kokemuksia, miten he ovat kokeneet kun on jo teini-ikäisiä lapsia ja on vanhempi, kun haluaisi iltatähden.

Harmi ap, että sait taas tyypillistä pienten lasten äitien aaveepaskaa niskaasi.

[/quote]

Naulan kantaan!! Miksi en voi tykätä kommentistasi kuin yhden kerran?? :)  ap

Vierailija
11/55 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen monien lasteni luokkakavereiden vanhemmat jotka ovat 40-45vuotiaita... Kuvittelevat niiiiin olevansa jotain kun on viimesen päälle autot ja työpaikat ja jakkupuvut. Aina naurattaa kun ne katsoo mua, nuorekasta "huppari&tennari" äitiä päästä varpaisiin :) Itse olen 31v.

Vierailija
12/55 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että suurinosa näistä naureskelijoista ja pilkkaajista ovat vaan kateellisia koska sinulla on vielä mahdollisuus saada vaikka neljä vauvaa. Ei heillä jotka ovat 40+

Vierailija
13/55 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä? :)

Vierailija
14/55 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vanhempi" on komparatiivimuoto. 32 v. on vanhempi kuin 19 v. Mitä epäselvää ap:n tekstissä siis on, ihmettelen.

Vierailija
15/55 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, tee vaikka viisi lasta. mutta ymmärrä myös, että nykyään on ihan normaalia saada ensimmäinen lapsi 35-40-vuotiaana. Sinun käyttämäsi sanavalinnat saattavat vaikuttaa v*ttuilulta niiden mielestä, jotka tosiaan vasta suunnittelevat ensimmäistä lasta tuossa iässä.

Vierailija
16/55 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan vielä tyhmäkin sen lisäksi että olen "törkeä ja lapsellinen" mutta en todellakaan ymmärrä miten joku voi ottaa sanani v*ttuiluna ja mulle naureskellaan ja haukutaan?? ap

Vierailija
17/55 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 14:19"]

Itsekin tunnen itseni vanhaksi ja tämä kolmas jää takuuvarmasti viimeiseksi. Olen 31-vuotias, kun kuopus syntyy.

Esikoisen sain 25-vuotiaana ja tokan 28-vuotiaana.

Mutta kaikki tavallaan, stressaan jo nyt kaikista kohonneista riskeistä, en vain millään voisi riskeerata lapsen terveyttä synnyttämällä kovin paljoa yli 30-vuotiaana.

[/quote]

Se on helppo huudella, jos mahdollisuus lastentekoon on ollut noin nuorena. Itse olen 34 v., ja vasta nyt tavannut miehen, josta olisi lasteni isäksi.

[/quote]

Nimenomaan! Eipä tarvitse useamman miehen kanssa niitä lapsia vääntää, kuten ap pohtii :)

Vierailija
18/55 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi ei.. yli 3kymppinen ensisynnyttäjä on vanha! Ei ehkä ikäloppu, mutta synnyttäjäksi (varsinkin ensisynnyttäjäksi) VANHA! Kuka tahansa lääkärikin sanoisi, että kyseessä on iäkäs ensisynnyttäjä, jos on yli 35v. ja silloin on jo riskiryhmässä. Kannattaisiko miettiä miksi sen sanominen suututtaa niin paljon, eikö itse ole hyväksynyt asiaa.

Vierailija
19/55 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 14:19"]

Itsekin tunnen itseni vanhaksi ja tämä kolmas jää takuuvarmasti viimeiseksi. Olen 31-vuotias, kun kuopus syntyy.

Esikoisen sain 25-vuotiaana ja tokan 28-vuotiaana.

Mutta kaikki tavallaan, stressaan jo nyt kaikista kohonneista riskeistä, en vain millään voisi riskeerata lapsen terveyttä synnyttämällä kovin paljoa yli 30-vuotiaana.

[/quote]

Se on helppo huudella, jos mahdollisuus lastentekoon on ollut noin nuorena. Itse olen 34 v., ja vasta nyt tavannut miehen, josta olisi lasteni isäksi.

[/quote]

Nimenomaan! Eipä tarvitse useamman miehen kanssa niitä lapsia vääntää, kuten ap pohtii :)

[/quote]

No eihän sinulla ikäsi puolesta olisi edes mahdollisuutta tehdä niitä monen miehen kanssa? Miksi luulet, että 28-vuotiaat, jonka ikäisiä ensisynnyttäjät keskimäärin ovat, tekisivät lapsia monen miehen kanssa? Olet vain kateellinen, kun olet itse vanha äidiksi, muuta syytä tuolle parjaukselle en keksi. Me alle 35-vuotiaana lapsemme saaneet ovamme normaaleja ja valtaosa saa alle 30v. esikoisensa. Voi hellanlettas, anteeksi että löysin mieheni nuorena ja saimme lapset nuorena;) 

Vierailija
20/55 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Missä kohtaa olen sanonut että lasteni isä ei vastuutaan kantaisi?? Aivan varmasti on isänä huippuluokkaa! Se ei nyt liity tähän asiaan mitenkään. Elämä heittelee ja tämä on minun tilanteeni ja olen onnellinen. Niin ovat myös lapseni, mieheni, exäni ja hänen nykyinen puolisonsa. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi