Vanhemmat rajasivat mieheni perintöni ulkopuolelle - katkaisin välit
Kyllä on pienipäistä porukkaa, vaikka koko lapsuuteni ja nuoruuteni sain kuulla sivistyksen arvosta. Todelliset syyt vanhempieni ratkaisuun olivat nämä:
-Mieheni on amisduunariyrittäjä, kun sukumme on laajalti korkeakoulutettua.
-Miehelläni on suuria, näkyviä tatuointeja.
-Mieheni polttaa tupakkaa.
-Mieheni juo keskikaljaa joskus jopa sunnuntaipäivisin.
Sillä ei ole väliä, että mieheni on pitänyt meistä huolta, elättänyt minut ja lapset monta vuotta kotona, maksanut yrittämisellään opintoni ja kaiken päälle ollut osallistuva ja lempeä isä.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kun jaat perinnön miehesi kanssa, tai annat hänelle kokonaan. Ei ne sun vanhemmat sieltä haudan takaa mitään enää määräile
Mitä järkeä papereita on sitten juristien kanssa kirjoitella, jos niillä ei ole mitään merkitystä? Minä olen nyt siinä luulossa, että kun perin vanhempieni omaisuuden, niin en voi lahjoittaa sitä miehelleni.
Onko juristeja paikalla?
Tottakai voit lahjoittaa - jos haluat.
Sen sijaan jos teille tulee ero ja testamentissa ei ole tuota ehtoa niin perintö kuuluu ositettavaan omaisuuteen, eli kaikki omaisuus (ml. perintö) menee puoliksi. Jos tuo ehto on niin perintö rajataan ulkopuolelle.
Ai, no eihän tilanne sitten ole niin toivoton. Lahjoitan vain puolet omaisuudestani miehelleni niin tilanne on reilu.
Luulin että vanhempani voivat määrätä siitä, mitä teen omaisuudella heidän kuolemansa jälkeen.
Saathan sinä tehdä perityllä omaisuudellasi aivan mitä haluat, anna vaikka samasta arvosta rahaa miehellesi jos eroatte. Anna vaikka kaikki omaisuutesi miehellesi kun eroatte. Vanhempasi haluavat turvata oman lapsensa elämää antamalla perinnön sinulle. He päättävät mitä omaisuudellaan tekevät ihan niinkuin sinä teet sillä sitten ihan mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kun jaat perinnön miehesi kanssa, tai annat hänelle kokonaan. Ei ne sun vanhemmat sieltä haudan takaa mitään enää määräile
Mitä järkeä papereita on sitten juristien kanssa kirjoitella, jos niillä ei ole mitään merkitystä? Minä olen nyt siinä luulossa, että kun perin vanhempieni omaisuuden, niin en voi lahjoittaa sitä miehelleni.
Onko juristeja paikalla?
Tästä näkyy hienosti, jos et ole provo ni olet idiootti.
Jos teillä on yhteisiä lapsia, lapset perivät. Voidaan tehdä ajatus leikki.
Peritte talon ja ok summan rahaa. Lahjoitat puolet puolisollesi. Laitatte taloa kuntoon ja ostatte sitä ja tätä. Rahat käyvät vähiin, mies on muuttunut tai sinä ja haluatte erota. Puolet kuuluu toiselle, nyt on joko toisen ostettava toinen ulos tai myytävä koko talo.
No ajatellaan sitten, että mies nyt haluaa sinun siihen jäävän ja ei lähde vaatimaan ositusta. Hän kuolee, hänen sukulaisillaan on tuolloin oikeus siihen sinun omaisuutesi, minkä menit tyhmänä lahjoittamaan.
Eli, jos teillä ei ole yhteisiä lapsia ni unohda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko juristeja paikalla?
Peritte talon ja ok summan rahaa. Lahjoitat puolet puolisollesi. Laitatte taloa kuntoon ja ostatte sitä ja tätä. Rahat käyvät vähiin, mies on muuttunut tai sinä ja haluatte erota. Puolet kuuluu toiselle, nyt on joko toisen ostettava toinen ulos tai myytävä koko talo.
No ajatellaan sitten, että mies nyt haluaa sinun siihen jäävän ja ei lähde vaatimaan ositusta. Hän kuolee, hänen sukulaisillaan on tuolloin oikeus siihen sinun omaisuutesi, minkä menit tyhmänä lahjoittamaan.
Miten tilanne eroaisi siitä, että olisimme hankkineet omaisuutemme yhdessä esimerkiksi yrittämällä? Jäisivätkö sukulaiset silloin ulkopuolelle?
Minä rajaan mieheni testamentista ulos. Liian kiinnostunut rahasta. Tuhlaa liikaa ja ajattelee itseään. En halua mieheltä penniäkään, mutten halua jättääkään hänelle penniä, koska ei käytä järkevästi rahaa... Hänen lastensa molemmat vanhemmat ovat täyshöperöitä mitä tulee rahaan. Molemmilla ulosottoa, eikä mitään omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ai, no eihän tilanne sitten ole niin toivoton. Lahjoitan vain puolet omaisuudestani miehelleni niin tilanne on reilu.
Luulin että vanhempani voivat määrätä siitä, mitä teen omaisuudella heidän kuolemansa jälkeen.
No et kyllä vaikuta kovin korkeasti koulutetulta jos et tätä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko juristeja paikalla?
Miten tilanne eroaisi siitä, että olisimme hankkineet omaisuutemme yhdessä esimerkiksi yrittämällä? Jäisivätkö sukulaiset silloin ulkopuolelle?
Eroaa täysin! Tällöin miehesi on omalla hiellä sen tienannut eikä onnen kantamoisena saanut sitä lahjaksi naisystävän vanhemmilta
Vierailija kirjoitti:
Kantsisko selvittää tällaset perisasiat ennen kuin katkaisee välit🙄
Me olemme myös tehneet testamentin, jossa on tuo ehto. Tyttäremme meni melkolailla nuorena naimisiin ja vävyllä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, jota kylläkin yritetään saada hoitotasapainoon. Silti, tuosta sairaudesta ei voi tietää ja halusimme varmistaa, että tyttären perintö pysyy tyttärellä jos jotain ikävää tapahtuu ja avioliitto päättyy eroon.
Tämä ei millään muotoa estä sitä, etteikö tytär voisi halutessaan käyttää perintöä koko perheensä hyväksi. Mutta se estää sen, ettei tytär joudu luopumaan meiltä perintönä saadusta omaisuudesta tilanteessa, jossa avioliitto ehkä hänestä riippumattomista syistä päätyy ikävällä tavalla eroon.
Näillä nuorilla itsellään ei ole avioehtoja ja se on ihan ok, heillä on yhteiset rahatkin. Tyttärellä oli omaisuutta noin 70000€ edestä ja pojalla lähinnä velkaa (ja auto ja moottoripyörä mihin sitä velkaa oli otettu, mutta velkaa enemmän kuin näiden arvo). Tuo nyt on pientä jos tuollaiset taskurahat menee puoliksi jos eroavat nuorina. Mutta meillä on netto-omaisuutta jo miljoonan edestä, joten siinä on jo vähän suuremmista rahoista kyse ja siksi teimme testamentin, jossa perintö suljetaan avio-oikeuden ulkopuolelle.
Minun vanhempani ovat myös rajanneet puolisot ulkopuolelle. Heillä on toive, että mökki ja metsät pysyvät suvussa, eli periytyvät lopulta heidän kahdelle lapsenlapselleen. En aio ottaa omaa osuuttani vastaan, vaan siirrän suoraan pojilleni. Itselleni voin jättää hallintaoikeuden. Haluan kunnioittaa vanhempieni kovaa työtä ja tahtoa. AP, mitä olet perimässä vanhemmiltasi? Voisiko pääoman säilyttää ja käyttää pelkkiä tuottoja vai oletko laittamassa rahat sileäksi samantien? Ovatko vanhempasi iäkkäitä, eli onko asia ajankohtainen edes? Ja mikähän on vanhempien toive perinnön suhteen?
Meistä jokainen varmasti on mennyt naimisiin sen maailman ihanimman puolison kanssa, mutta toisinaan saa huomata eroavansa siitä kauheimmasta. Itse ainakin tekisin tuollaisen testamentin, oli lapseni puoliso kuinka ihana tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs väliä tuolla on? Sinähän vanhempasi perit. Eikös tuo miehen sulkeminen ulkopuolelle tehdä lähinnä teidän eron varalta?
Tuo on aivan normikäytäntö. Noin meilläkin laitettiin testamenttiin, juri mahdollisen avioeron varalta. Ei itse olisi sitä älytty laittaa, mutta pankin lakimies ehdotti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantsisko selvittää tällaset perisasiat ennen kuin katkaisee välit🙄
Ei! Ensin katkaistaan välit, sitten vasta mietitään miksi näin tehtiin🤗
Vierailija kirjoitti:
Mä katkaisisin välit vanhempiini jos eivät olisi älynneet laittaa tuota ehtoa testamenttiin. On meidän suvussa itsestäänselvyys.
Katkaisisit? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä omaa etuasi?
Entä miehen etu? Ihanko oikeasti teistä on reilua, että mieheni on elättänyt minua vuosikaudet ja tarjonnut keskiluokkaisen elintason huolimatta kotona olemisestani ja opinnoistani, mutta erossa minun pitäisi ajaa vain omaa etuani?
Sillä tavallako te vastuun ajattelette?
Sinähän olet täysin vapaa lahjoittamaan perinnöstäsi vaikka puolet miehelle kun sitten perit?
Minä annoin miehelle puolet, kun perin äitini. Perintö ei ollut suuri, vain 90000€ verojen jälkeen. Minä olin ollut pitkään kotona ensin ihan tarkoituksella lapsen kanssa ja sen jälkeen pitkään työttömänä ja mies oli joutunut elättämään koko perheen. Minusta oli vähintä, että annan edes perinnöstä puolet, eikä sekään tietenkään hyvittänyt kaikkea mitä mies oli maksanut.
Rahaa en tietenkään suoraan lahjoittanut miehelle, koska siitä olisi mennyt lahjavero. Mutta vuoden verran makselin kaikki laskut ja lainat niin että mies sai oman palkkansa kokonaan säästöön. Ja sitten oli kummallakin puolikkaan perinnön verran rahaa, jotka sijoitettiin osakkeisiin.
Ap voi tehdä aivan samalla tavalla, maksaa kaikki perheen elantomenot niin että mies voi säästää palkkansa.
Itse haluaisin jo avioehtoon ehdon, jonka mukaan kummankaan saama perintö tai niiden tuotto/sijaan tullut omaisuus ei kuulu svio-oikeuden alaiseen omaisuuteen.
Ei mulle kuulu mun miehen suvun omaisuus, lapsuudenkodit tai suvun mökit, eikä miehelleni minun.
En jaksa lukea ketjua ja lie tullut esille. Tee sinä testamentti miehellesi. Normaalia ja oikein on vanhempiesi rajata puolisot pois. Nehän voi vaihtua, kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempani ovat myös rajanneet lasten puolisot ulos. Kauan ennen kuin edes miestäni tapasin. So???
Näinhän tämä tietysti pitäisikin tehdä, niin ettei lasten tarvitsisi ruveta tietämään, että siitähän se tietysti johtuu, kun Jamilla on tatskoja, se röökaa ja juo olutta.
Mutta ei sekään mitään takaa, mun nuhteeton ja äärimmäisen kiltti mieheni suuttui valtavasti kun kuuli että mun vanhemmilla on tuo pykälä testamentissa silloin kun isäni kuoli. Otti sen epäluottamuslauseena, vaikka miten selitin, että olin alle 10 kun he sen tekivät. Myös appi veti täysin herneen nenään ja rupesi mulle veetuilemaan, että täytyypä heidänkin tehdä sama. Sanoin siihen, että mitään muuta en fiksuilta ihmisiltä edes odottaisi. Koska sillähän juuri turvataan oman lapsen perintö.
En ole juristi, mutta kai sinä voit lahjoittaa omaisuutesi kelle haluat, mutta perittyä omaisuuttasi ei voida jakaa avioeron yhteydessä. Se on sinun suojasi avioerossa.