Alkavatkohan ihmiset nyt käyttää maskeja?
Itse luulen, että niiden kanssa räplääminen vain pahentaa tilannetta.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kangasmaskeja on kotona, mutta unohtui yksi tärkeä asia: puhdistus. Minulla ei ole kuin yksi kattila ja käyttäisin sitä mieluusti vain ruuan tekemiseen. (Ei pesukonetta) Tarvitseeko kangasmaskin puhdistus pesuainetta vai riittääkö vain kattilassa kiehuva vesi? (5-10min)
Jos sun maskissa on kuminauhat, niin ne on aikalailla entiset keittämisen jälkeen....
Älä keitä niitä kuminauhoja. Kangasosan keittäminen riittää. Myös käsinpesu saippualla + silitys kuumalla raudalla tappaa pöpöt, vaikka ei ohjeistuksen mukainen tapa olekaan.
Kuminauhat on kontaminoituneet, joten ne pitää vaihtaa joka käyttökerran jälkeen ja hävittää suljetussa muovipussissa sekajätteisiin.
Ne kuminauhat on yhtä kontaminoituneet kuin silmälasit ja kaulahuivi sekä ne hihat, joihin on yskitty. Kaikki vaan roskiin puolen tunnin välein! Tai sitten voi lopettaa hysterisoinnin ja noudattaa ihan normaalia hygieniaa näissäkin. Tavallinen pesu riittää.
Tämä. Erota näennäishygienia oikeasta.
Täällä saa lukea taas neropattien mielipiteitä. "En käytä maskia koska se ei suojaa minua!" Jos tarpeeksi moni käyttää maskia, se suojaa SINUA ja jos sinä käytät maskia, se suojaa heitä. Jos kaikilla olisi maskit niin käytännössä kaikki olisi turvassa. Mikä tässä on niin vaikea käsittää? Älä ole osa ongelmaa.
Myös tämä täydellinen logiikka että "maskipakkomaissa on huonompi tilanne, eli maskit pahentavat eivätkä auta". Sama asia kun sanoisin etten käytä turvavöitä koska monissa onnettomuuksissa kuolleilla on ollut turvavyö päällä. Wtf.
Sitten vielä tämä että "EN KÄYTÄ MASKIA JOTTA MUUT PYSYIS KAUEMPANA KJEH"... Oletko tullut ajatelleeksi niitä tilanteita missä on fyysisesti mahdotonta pysyä kaukana muista, esim kun menee töihin julkisilla ruuhka-aikaan koska ei ole varaa autoon?
Menen töihin jotta voin elättää itseni enkä siksi että välttämättä haluan sinne metroon sinun kaltaistesi vajakkien kanssa. Minulla ei ole ylimääräistä rahaa mutta olen silti hankkinut maskeja jotta SINÄ ja sinunkaltaisesi urpot ovat turvassa, menen töihin jotta kaltaisesi urpot voivat ostaa asioita, kiitokseksi saan sen että annatte minulle koronan koska te ette osaa elää yhteiskunnassa muiden kanssa. Hävetkää.
Ei sen maskin putsaamisesta pidä tehdä mitään ongelmaa. Hanan alla, lämpöisellä vedellä ja saipualla pesee ja huuhtelee. Jos se ei riitä, niin aika turhaa on tämä käsienpesupropagandakin sitten ollut...
Riippuu täysin saadaanko maskit valtiolta tai kohtuu hintaan. Jos ihmiset joutuvat itse ostamaan maskit, se on jo kustannuskysymys myös keskituloisilla ja lapsiperheille, kun suomalaisten palkansaajien ostovoima on heikko.
Suomessa n kolmasosa kaikista palkansaajista ansaitsee n. 2600€ brutto ja n. 1900€ netto, niin siinä ei paljon 4heng. maskeja ostella. Ja sitten on yh, työttömät, eläkeläiset ja opiskelijat.
En ala käyttämään ennenkuin on pakollista sakon uhalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen maskin putsaamisesta pidä tehdä mitään ongelmaa. Hanan alla, lämpöisellä vedellä ja saipualla pesee ja huuhtelee. Jos se ei riitä, niin aika turhaa on tämä käsienpesupropagandakin sitten ollut...
Kangasmaski pitäisi keittää 5min käytön jälkeen.
Tässä vaiheessa ei tiedetä onko kangasmaskien käytöstä mitään hyötyä. Se ainakin tiedetään, pahimmillaan se lisää tartuntoja, mutta parhaimmillaan suojaako se muita ja käyttäjää itseään.
Ongelma kangasmaskeissa on käytön jälkeen säilytys, pesu ja kuivaus ja miten kauan koronavirus säilyy kangasmaskin pinnalla.
Juuri eilen uutisoitiin, kuinka koronavirusta oli löytynyt pakastetuista elintarvikkeista, käsittääkseni vain jäänteitä, ei tarttuvaa virusta. Ja tuo tieto vesittäisi koko kangasmaskien käytön.
Ja kangasmaskeissa, ainakin harrastajien tekemät, on vaikea löytää suojaavamalli ja kangas. Nythän jotkut ovat viritelleet jo rautalankoja, mutta miten ne kestävät keittämistä, samoin materiaalin kestävyys.
Vierailija kirjoitti:
Suomen lainsäädäntö estää maskin käytön pakottamisen, samoin rokotteet, lääkkeet jne.
Ainoa mitä viranomaiset voi tehdä on pakkokaranteeni, ilman potilaan suostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä saa lukea taas neropattien mielipiteitä. "En käytä maskia koska se ei suojaa minua!" Jos tarpeeksi moni käyttää maskia, se suojaa SINUA ja jos sinä käytät maskia, se suojaa heitä. Jos kaikilla olisi maskit niin käytännössä kaikki olisi turvassa. Mikä tässä on niin vaikea käsittää? Älä ole osa ongelmaa.
Myös tämä täydellinen logiikka että "maskipakkomaissa on huonompi tilanne, eli maskit pahentavat eivätkä auta". Sama asia kun sanoisin etten käytä turvavöitä koska monissa onnettomuuksissa kuolleilla on ollut turvavyö päällä. Wtf.
Sitten vielä tämä että "EN KÄYTÄ MASKIA JOTTA MUUT PYSYIS KAUEMPANA KJEH"... Oletko tullut ajatelleeksi niitä tilanteita missä on fyysisesti mahdotonta pysyä kaukana muista, esim kun menee töihin julkisilla ruuhka-aikaan koska ei ole varaa autoon?
Menen töihin jotta voin elättää itseni enkä siksi että välttämättä haluan sinne metroon sinun kaltaistesi vajakkien kanssa. Minulla ei ole ylimääräistä rahaa mutta olen silti hankkinut maskeja jotta SINÄ ja sinunkaltaisesi urpot ovat turvassa, menen töihin jotta kaltaisesi urpot voivat ostaa asioita, kiitokseksi saan sen että annatte minulle koronan koska te ette osaa elää yhteiskunnassa muiden kanssa. Hävetkää.
Tuo turvavyövertaus nyt vähän ontuu :D Ei ihan sovi tuohon yhteyteen. Maskin todellista hyötyä ei ole kovin hyvin pystytty todistamaan.
Ei ainakaan täällä pohjanmaalla! En kyllä itse käytä vaikka olisi pakko 😎
Minä käytin tänään ensimmäisen kerran kk-maskia ruokakaupassa käydessäni. Kyseessä pikkukaupungin isohko ruokakauppa. Yhdellä toisella ihmisellä näin myös maskin vaikka väkeä oli aika paljon. Aion jatkossakin käyttää jos/kun käyn ruuhka-aikaan ruokakaupassa.
Se mikä ihmetytti oli monet vanhukset jotka eivät näköjään välitä turvaväleistä tai käsihygieniasta. Kapealla käytävällä kuljin kärryjen kanssa yhden mummon perässä joka eteni hitaasti. Mummolla selvästi flunssa kun niiskutti ja röhi. Kaivoi nenäliinan taskustaan ja niiston jälkeen runttasi sen takaisin taskuun. Ei tietenkään käsidesiä laittanut. Kohta tuon jälkeen päättikin kaivaa nenää paitansa helmalla ja sen jälkeen nenän pyyhkäisy kämmenselkään. Ei ihme, että joku onnistuu tällaisena aikana saamaan räkiksen..
Maskikyttääjä täällä, terve. Olen tutkaillut asiaa tänään päivällä. Täällä pohjois-Helsingin alueella noin joka kolmas bussimatkustaja käyttää maskia. Ikäjakauma on kaikkea n 14-100 vuotiasiin. Ei selvää eroa iän mukaan käyttäjissä. Selvä pomppaus maskien käyttäjien määrässä tapahtui vuorokaudessa. Selvä voittaja oli bussilinja 79 noin klo 12.30 aikaan. Yli puolet matkustajista piti maskia.
Nyt olen iltapäiväksi juuri siirtymässä läntisen Helsingin alueelle kyttäämään tilannetta. Lupaan raportoida havaintoni tästä myöhemmin, kun saan tilastot ensin kuntoon koneelleni.
On tämä jännää puuhaa. Nautin joka hetkestä. Tuskin maltan odottaa huomista, kun siirryn kyttäämään käyttäjiä itäiselle Vantaalle. Siitäkin raportoin sitten aikanaan.
Lääkärin video: Näin saat kasvomaskista turvallisemman
Eira Roos sanoo käyttävänsä kertakäyttöistä suu-nenäsuojaa vinkkaamallaan tavalla erityisesti silloin, kun hän tutkii infektio-oireisia potilaita. Roosin vinkillä kasvosuojasta saa hänen mukaansa ”tiiviimmän niin, ettei se falskaa niin paljon sivuilta”.
https://twitter.com/roos_eira/status/1294200599102324736
Suosittelen katsomaan tuon videon!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen lainsäädäntö estää maskin käytön pakottamisen, samoin rokotteet, lääkkeet jne.
Ainoa mitä viranomaiset voi tehdä on pakkokaranteeni, ilman potilaan suostumusta.
Laki tässä tilanteessa kyllä. Mutta mikäli valmiuslaki on tarpeen taas ottaa käyttöön, niin se antaa jo ihan erilaiset valmiudet pakkokeinoihin. Kyse on silloin siitä, mitä niistä valmiuslain asetuksista uskalletaan ottaa sellaisenaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään, hikoilen niin paljon, että maski kastuu hetkessä ja sitten siitä onkin enemmän haittaa kuin hyötyä. En myöskään ole niin uhrautuva, että ottaisin itse riskin vain suojaellakseni muita (eli pitäisin sitä viruksia keräävää märkää maskia suuni edessä).
Lisäksi, maskit ovat edelleenkin liian kalliita, kertakäyttöiseksi tavaraksi, jonka tekeminen maksaa tajuttoman vähän, on vedetty täysin hulluja hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Maskikyttääjä täällä, terve. Olen tutkaillut asiaa tänään päivällä. Täällä pohjois-Helsingin alueella noin joka kolmas bussimatkustaja käyttää maskia. Ikäjakauma on kaikkea n 14-100 vuotiasiin. Ei selvää eroa iän mukaan käyttäjissä. Selvä pomppaus maskien käyttäjien määrässä tapahtui vuorokaudessa. Selvä voittaja oli bussilinja 79 noin klo 12.30 aikaan. Yli puolet matkustajista piti maskia.
Nyt olen iltapäiväksi juuri siirtymässä läntisen Helsingin alueelle kyttäämään tilannetta. Lupaan raportoida havaintoni tästä myöhemmin, kun saan tilastot ensin kuntoon koneelleni.
On tämä jännää puuhaa. Nautin joka hetkestä. Tuskin maltan odottaa huomista, kun siirryn kyttäämään käyttäjiä itäiselle Vantaalle. Siitäkin raportoin sitten aikanaan.
:,D
Metrossa iltapäiväruuhkassa käytän. Onneksi useina päivinä pystyn välttelemään ruuhka-aikoja tai kulkemaan muita reittejä työmatkat ja muut pakolliset. Jos syksyllä pääsee teatteriin ja konsertteihin niin siellä myös maski käytössä. Muuten välttelen väkijoukkoja sisätiloissa, en käy kauppakeskuksissa tai kaupoissa muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
No mä en ainakaan ala käyttää. Kuljen joka päivä bussilla.
-porilainen-
Tämän takia en uskalla enää kulkea bussilla.
-porilainen riskiryhmäläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään, hikoilen niin paljon, että maski kastuu hetkessä ja sitten siitä onkin enemmän haittaa kuin hyötyä. En myöskään ole niin uhrautuva, että ottaisin itse riskin vain suojaellakseni muita (eli pitäisin sitä viruksia keräävää märkää maskia suuni edessä).
Lisäksi, maskit ovat edelleenkin liian kalliita, kertakäyttöiseksi tavaraksi, jonka tekeminen maksaa tajuttoman vähän, on vedetty täysin hulluja hintoja.
Mistä tämä harhaluulo tulee, että kostea maski "kerää" viruksia? Ei se kerää mitään sen enempää kuin sateesta kostuneet vaatteesi tai hiuksesikaan. Jos uskallat ylipäätään hikisenä mennä julkisille paikoille (ja mikset uskaltaisi) niin uskallat kyllä hikisessä maskissakin.
Bakteerit ja sienet lisääntyvät kosteassa elinympäristössä, koronavirus sen sijaan tarvitsee elävän isännän lisääntyäkseen. Koronapommi ei siis mitenkään "muhi" kosteassa maskissa.
Vierailija kirjoitti:
No mä en ainakaan ala käyttää. Kuljen joka päivä bussilla.
-porilainen-
No jos asuisit täällä, niin kyllä käyttäisit.
-hampurilainen-