Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkavatkohan ihmiset nyt käyttää maskeja?

Vierailija
13.08.2020 |

Itse luulen, että niiden kanssa räplääminen vain pahentaa tilannetta.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo parin viikon ajan yrittänyt ostaa kertakäyttöisiä maskeja syöpäsairaalle äidilleni, ei kaupoissa vaan ole, aina loppu. Apteekin ylihinnoitetut saa jäädä apteekkiin. Maskit tekee kauppaa mutten näe kenenkään käyttävän niitä, aika ihmeellistä.

Vierailija
82/88 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tein tilauksen kangasmaskeista netissä. Taitaa olla aika ruuhka valmistajilla, sillä tilaukseni pitäisi olla minulla viikolla 38. 

Sitä ennen minulla on ruhtinaalliset 5 kertakäyttömaskia. Kaikista lähialueen kaupoista on maskit nyt loppu. 

Aion käyttää maskia, kun seuraavan kerran käytän julkista liikennevälinettä. Nyt liikun vielä fillarilla kun säät suosii. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä saa lukea taas neropattien mielipiteitä. "En käytä maskia koska se ei suojaa minua!" Jos tarpeeksi moni käyttää maskia, se suojaa SINUA ja jos sinä käytät maskia, se suojaa heitä. Jos kaikilla olisi maskit niin käytännössä kaikki olisi turvassa. Mikä tässä on niin vaikea käsittää? Älä ole osa ongelmaa.

Myös tämä täydellinen logiikka että "maskipakkomaissa on huonompi tilanne, eli maskit pahentavat eivätkä auta". Sama asia kun sanoisin etten käytä turvavöitä koska monissa onnettomuuksissa kuolleilla on ollut turvavyö päällä. Wtf.

Sitten vielä tämä että "EN KÄYTÄ MASKIA JOTTA MUUT PYSYIS KAUEMPANA KJEH"... Oletko tullut ajatelleeksi niitä tilanteita missä on fyysisesti mahdotonta pysyä kaukana muista, esim kun menee töihin julkisilla ruuhka-aikaan koska ei ole varaa autoon?

Menen töihin jotta voin elättää itseni enkä siksi että välttämättä haluan sinne metroon sinun kaltaistesi vajakkien kanssa. Minulla ei ole ylimääräistä rahaa mutta olen silti hankkinut maskeja jotta SINÄ ja sinunkaltaisesi urpot ovat turvassa, menen töihin jotta kaltaisesi urpot voivat ostaa asioita, kiitokseksi saan sen että annatte minulle koronan koska te ette osaa elää yhteiskunnassa muiden kanssa. Hävetkää.

Tuo turvavyövertaus nyt vähän ontuu :D Ei ihan sovi tuohon yhteyteen. Maskin todellista hyötyä ei ole kovin hyvin pystytty todistamaan.

Tuo nyt on suora valhe. Tässä esimerkiksi artikkeli jossa siteerataan useaa tutkimusta aiheesta.

https://www.ucsf.edu/news/2020/06/417906/still-confused-about-masks-her…

Tässä hyvä havainnollistava video maskivastaisuudesta.

Ensi kerran kun teet väitteen niin tue sitä lähteillä.

Vierailija
84/88 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä vertaisarvioidun tutkimuksen mukaan maskin käyttö voisi lisätäkoronavirustartuntoja? Mikä on se mekanismi, jolla maski näitä tartuntoja lisää?

Väärin käytettynä maski ei suojaa ketään. Oikein käytettynä suojaa muita ja joidenkin tutkimusten mukaan vähentää myös kantajansa saamaa viruskuormaa, minkä ansiosta saa todennäköisemmin lievemmän taudin. Maskin oikea käyttö ei ole ydinfysiikkaa ja jokainen normijärjellä varustettu yli 10-vuotias sen kyllä oppii.

Vierailija
85/88 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan julkisiin paksun mummohuivin kaksinkerroin taiteltuna kasvojen eteen ja tungen alaosan paidan sisään. Ei nyt ihan sama kuin oikea maski, mutta ei nekään täysin sitä virusta suodata, lähinnä toimivat pärskesuojina. Hengittäminen ei ole mukavaa mummohuivin kanssa, mutta niitä löytyy jo kotoa ja istuvat paremmin kuin kertismaskit, koska ne saa vedettyä tiukalle kasvojen muodon mukaan.

Vierailija
86/88 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan täällä pohjanmaalla! En kyllä itse käytä vaikka olisi pakko 😎

En minäkään, hikoilen niin paljon, että maski kastuu hetkessä ja sitten siitä onkin enemmän haittaa kuin hyötyä. En myöskään ole niin uhrautuva, että ottaisin itse riskin vain suojaellakseni muita (eli pitäisin sitä viruksia keräävää märkää maskia suuni edessä).

Lisäksi, maskit ovat edelleenkin liian kalliita, kertakäyttöiseksi tavaraksi, jonka tekeminen maksaa tajuttoman vähän, on vedetty täysin hulluja hintoja.

Mistä tämä harhaluulo tulee, että kostea maski "kerää" viruksia? Ei se kerää mitään sen enempää kuin sateesta kostuneet vaatteesi tai hiuksesikaan. Jos uskallat ylipäätään hikisenä mennä julkisille paikoille (ja mikset uskaltaisi) niin uskallat kyllä hikisessä maskissakin.

Bakteerit ja sienet lisääntyvät kosteassa elinympäristössä, koronavirus sen sijaan tarvitsee elävän isännän lisääntyäkseen. Koronapommi ei siis mitenkään "muhi" kosteassa maskissa.

Maskien kosteus ei olekaan ongelma lisääntymisen kannalta vaan sen kannalta, että kostean maskisn ulkopuoleen tarttuneet taudinaiheuttajat pääsevät kosteuden avulla helpommin läpi maskin ulkopuolelta sisäpuolelle.

Vierailija
87/88 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan täällä pohjanmaalla! En kyllä itse käytä vaikka olisi pakko 😎

En minäkään, hikoilen niin paljon, että maski kastuu hetkessä ja sitten siitä onkin enemmän haittaa kuin hyötyä. En myöskään ole niin uhrautuva, että ottaisin itse riskin vain suojaellakseni muita (eli pitäisin sitä viruksia keräävää märkää maskia suuni edessä).

Lisäksi, maskit ovat edelleenkin liian kalliita, kertakäyttöiseksi tavaraksi, jonka tekeminen maksaa tajuttoman vähän, on vedetty täysin hulluja hintoja.

Mistä tämä harhaluulo tulee, että kostea maski "kerää" viruksia? Ei se kerää mitään sen enempää kuin sateesta kostuneet vaatteesi tai hiuksesikaan. Jos uskallat ylipäätään hikisenä mennä julkisille paikoille (ja mikset uskaltaisi) niin uskallat kyllä hikisessä maskissakin.

Bakteerit ja sienet lisääntyvät kosteassa elinympäristössä, koronavirus sen sijaan tarvitsee elävän isännän lisääntyäkseen. Koronapommi ei siis mitenkään "muhi" kosteassa maskissa.

Maskien kosteus ei olekaan ongelma lisääntymisen kannalta vaan sen kannalta, että kostean maskisn ulkopuoleen tarttuneet taudinaiheuttajat pääsevät kosteuden avulla helpommin läpi maskin ulkopuolelta sisäpuolelle.

Ja ilman sitä kosteaakin maskia ne pääsisivät vieläkin helpommin. Eli mikä se kostean maskin riski siis on?

Vierailija
88/88 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomaisten suositus maskin käytöstä, sotii pahasti oikeustajun kanssa, jos kansalaiset joutuvat ne itse hankkimaan ja maksamaan maskit ja samaan aikaan "suositus/velvoite" tuottaa valtion kassaan 24% alv veron. Jos maskipaketti maksaa 100€, niin siitä valtion kassaan kilahtaa reilut 20€.

Onko nyt pakotettu kansalaiset maksamaan koronaveroa? Sitähän se on, kun joutuu maskeista maksamaan 24% alvin.

Miksi ne eivät ole alv vapaita, jos viranomaiset haluavat niitä käyttävän?