Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko lapsesi jättää yhden luokan tytöistä/pojista kutsumatta synttäreille?

Vierailija
14.08.2013 |

Tuli tuosta aikaisemmasta ketjusta mieleen..

Minä en antaisi TODELLAKAAN 3.lk tytön jättää yhtä kutsumatta, se olisi kyllä kusipäisyyttä itseltäni sekä myös lapseltani!!

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi. En viitsi edes lukea vastauksia, kun tiedän, että Suomi on pullollaan äitejä, joiden mielestä on ihan ok jättää yksi kutsumatta. Entiset  koulukiusaajat kasvattavat uusia kiusaajia.

Vierailija
82/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 14:15"]

En tietenkään antaisi. Enkä onneksi tunne ketään, joka antaisi. Tuntemani vanhemmat ovat sivistynyttä porukkaa, eivät itsekkäitä ja lapsellisia curlingvanhempia, jotka eivät osaa opettaa tapoja lapsilleen vaan taipuvat lapsen typerimpiinkin oikkuihin etteis ille tule paha mieli.  Onneksi lapsenikin (8-vuotias poika) tajuaa, että moinen on kiusaamista -- ei tule eteen moista tilannetta. 

Enpä osaa kuvitella sellaistakaan tilannetta, että luokassa olisi 10 kivaa poikaa, minun poikani ja yksi joka täysin muiden tuetta poikaani kiusaa. Kyllä porukan paine hiljentää ainoan kiusanhengen, ei se kiusaaja ihan yksin jaksa eikä viitsi. Mutta jos siihen lähtee joku mukaan, voi jo onnistuakin. ja silloin kutsutta ei jäisi kukaan yksin. Tosin puuttuisin tietenkin asiaan heti enkä odottaisi synttärikutsulla vastaamista. Ja näin tekisivät myös tuntemani muut vanhemmat. 

[/quote]

Sinulla on aika sinisilmäinen kuvitelma kiusaamisesta. Kyllä luokalla varsin hyvin voi 6 kiusata lastasi, mutta hän nimeää vain yhden kiusaajaksi ymmärtämättä, että ne muut sen mahdollistavat. Porukan paine harvemmin on kiusatun puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju pitäisi liittää niihin hääkutsuketjuihin, joissa kerrotaan, että kutsutaan sukulaisista vain 1 serkku ja 1 täti, muille ei kutsua mene, kun en halua kutsua. Tästä ketjusta oppii, että kutsumatta ei sovi jättää ketään, menee kiusaamisen puolelle.

Vierailija
84/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä. Mutta jos kutsut koko luokan ja jätät yhden kutsumatta... mä olen kerran järjestänyt synttärit niin, että sinne kutsuttiin kaikki luokan tytöt. Lapseni ei olisi halunnut yhtä kutsua, mutta en antanut olla kiusaaja.

Se on sit eri asia, jos kutsuu tyyliin viisi. Silloin ei ole yhden lapsen syrjinnästä kyse.

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 13:41"]

Pitääkö synttäreille nykyään kutsua koko koululuokka? Sen takia vaan että sattuu olemaan samalla luokalla? Älytöntä. 

Me ei tulla millekään synttäreille kutsumaan kahtakymmentä tenavaa.

[/quote]

Vierailija
85/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minusta oli tooooosi outoa se, että lapseni 2 kpl, leikkivät aina naapurin lasten kanssa ja vain toista pyydetiin synttäreille. mietin jo, etten antaisi toisen mennä, mutta päästin kuitenkin. minusta outoa, että vanhemmat antavat toimia noin. Itse en antaisi.

Vierailija
86/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain siinä tapauksessa, että kutsumatta jätetty on kiusaaja, joka tekee lapseni koulusta h***ettiä päivittäin. En pakottaisi kutsumaan tai olemaan muutenkaan tekemisissä koulun ulkopuolella.

En usko, että meille tullaan koskaan kutsumaan koko luokkaa kerralla, yli 20 vierasta on vähän liikaa.

Vierailija
87/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

39 Miten tähän liittyy sen Nico-Yampan vanhemmat ja se että he saavat silloin päättää ketä kotiisi tulee?

Kyse on siitä että kutsumattomalle lapselle tulee paha mieli kun jää ainoana pois juhlista. Paha mieli voi tietenkin tulla vaikka 4 muutakin jäisi juhlista pois, mutta silloin se ei olisi juhlien järjestäjien v-mäisyyttä vaan ihan oppimistilanne, että elämässä ei voi kaikkea saada. Ja enemmänkin kyse on sinusta lapsen vanhempana, että hyväksyt, että lapsesi toimii moukkamaisesti ja jättää kutsumatta yhden tavallisen lapsen (ei siis kiusaaja) vain siksi, ettei halua katsoa häntä paria tuntia. Uskomatonta toimintaa SINULTA!

Vierailija
88/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei ole pakko kutsua kotiini ihmisiä, joista en pidä- miksi lapseni pitäisi?Koulu ja työpaikka ovat eri asioita ja sielläkään ei tarvitse olla sydänystäviä, riittää että asiat sujuvat.

Vierailija
89/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 14:27"]

39 Miten tähän liittyy sen Nico-Yampan vanhemmat ja se että he saavat silloin päättää ketä kotiisi tulee?

Kyse on siitä että kutsumattomalle lapselle tulee paha mieli kun jää ainoana pois juhlista. Paha mieli voi tietenkin tulla vaikka 4 muutakin jäisi juhlista pois, mutta silloin se ei olisi juhlien järjestäjien v-mäisyyttä vaan ihan oppimistilanne, että elämässä ei voi kaikkea saada. Ja enemmänkin kyse on sinusta lapsen vanhempana, että hyväksyt, että lapsesi toimii moukkamaisesti ja jättää kutsumatta yhden tavallisen lapsen (ei siis kiusaaja) vain siksi, ettei halua katsoa häntä paria tuntia. Uskomatonta toimintaa SINULTA!

[/quote]

Minun pitää päättää, tuleeko juhlista paha mieli omalle lapselle vai vieraalle lapselle. Mieluummin sille vieraalle. Synttärit ei ole mitään hyväntekeväisyystilaisuuksia vaan lapsen omia juhlia.

Vierailija
90/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitähä?! Minkähän ikäistä porukkaa täällä liikkuu? Aikuisetko oikeasti ovat sitä mieltä, että yhden saa porukasta olla kutsumatta?

Ylempänä oli hyvä vertaus työpaikan kutsuihin, kyllä niihin vain kutsutaan koko tiimi mukaan, vaikka vapaa-ajan kemut olisivatkin kyseessä. Älytön ajatuskin, että yksi jätettäisi ulkopuolelle.

Itse olen 37 v. "mummoäiti", ja aivan varmaa on, että vain yhtä porukasta ei ikinä jätetä juhliin kutsumatta (jos nyt ei ole joku totaalinen psykopaattikiusaaja kyseessä).

Muistan (iästäni huolimatta..) elävästi, miten herkullinen kiristyskohde synttärikutsu ala-asteikäisille tytöille oli. Itsekin olin valitettavasti aika hyvä jakamaan tuomioita tyyliin "sua ei sit kutsuta mun synttäreille", jos joku joskus ei toiminut niin kuin halusin. Kunnes about 10 v. ollessamme yksi herkempi kaveri alkoi itkemään. Vasta silloin tajusin, miten järkyttävän veemäinen k****pää olin, ja miten naurettavaa yrittää hallita toisia kiristämällä ja aiheuttaa pahaa mieltä. Siis silkka vallanhimo oli omassa tapauksessa kyseessä. Valitettavasti vanhemmat ei useinkaan olleet tietoisia (tai halunneet tietää?) näistä asetelmista, sillä olisi ollut hyvä, jos asiaan olisi puututtu aiemmin. Muiden osalta pelit kyllä jatkuivat, itseäni ne eivät enää hetkauttaneet mihinkään suuntaan.

Muutenkin on aikuisilta uskomatonta väittää, että jonkun tietyn lapsen kutsuminen "pilaisi" muuten kivat juhlat. On vanhempien vastuulla seurata, että kaikilla on kivaa, kukaan ei pilaa muiden leikkejä eikä ketään kiusata. Kaikki aikuiset toivottavasti tietävät, että lapsilla on välillä aivan naurettavia "ei me voida olla sen kaa, kun se teki sitä ja sanoi tätä, ja oiekastaan on muutenkin meidän mielestä ihan daiju" -juttuja. Melkein kaikki lapset ovat oikeasti kivoja ja tutustumisen arvoisia, ja erilaisuutta on hyvä oppia sietämään ja ymmärtämään, niin omilla synttäreillä kuin muissakin tilanteissa. Oikeasti, opettakaa lapsillenne miten oikeasti biletetään ja pidetään hauskaa, jos muka joku kehtaa tulla märisemään, että juhlissa ei voi olla kivaa, jos joku tietty tyyppi sattuu olemaan siellä. (Jos ei siis ole se em. psykopaattikiusaaja. Tosin tätäkin aikuiset voivat vahtia ja ennaltaehkäistä häiriöitä.) Vai oletteko kenties niitä ressukoita, jotka eivät edelleenkään osaa pitää kivaa muuta kuin omissa, tutun turvallisissa kuppikunnissanne? ;)

Vierailija
91/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei voisi vähempää kiinnostaa, meidän lapset 8--> tekevät itse kutsukorttinsa ja fillaroivat ne perille. Näen sitten juhlapäivänä ketä ovat kutsuneet. Ja tämä ihan laiskuuttani, ei suurempaa filosofiaa takana.

Vierailija
92/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän sinun opettaa lastasi jotenkin jos hänelle tulee paha mieli siitä, että joutuu kutsumaan yhden lapsen juhliinsa, jonka kanssa hän ei leiki muualla kuin koulussa, vaikka tämä lapsi on ihan ok muuten?

Esimerkiksi keskustella miltä tuntuisi jos oma lapsesi olisi se kaikinpuolin kiltti ja ok, mutta joku vain haluaisi olla kutsumatta häntä juhliinsa, kun tulee paha mieli?

Tämä on kyllä aivan uskomatonta, kun lukee näitä vastauksia!

Vierailija
93/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole uskomatonta, tää on kyllä ihan uusi juttu, että koko luokan porukka pitäisi kutsua. Hullummaksi vaan menee tää pelko "koulukiusaamisesta".

Vierailija
94/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 13:41"]

Pitääkö synttäreille nykyään kutsua koko koululuokka? Sen takia vaan että sattuu olemaan samalla luokalla? Älytöntä. 

Me ei tulla millekään synttäreille kutsumaan kahtakymmentä tenavaa.

[/quote]

Etkö osaa lukea? Ap kysyi mielipidettä, että onko ok kutsua 19 ja jättää yksi kutsumatta. 

Vierailija
95/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 14:45"]

Pitäisiköhän sinun opettaa lastasi jotenkin jos hänelle tulee paha mieli siitä, että joutuu kutsumaan yhden lapsen juhliinsa, jonka kanssa hän ei leiki muualla kuin koulussa, vaikka tämä lapsi on ihan ok muuten?

Esimerkiksi keskustella miltä tuntuisi jos oma lapsesi olisi se kaikinpuolin kiltti ja ok, mutta joku vain haluaisi olla kutsumatta häntä juhliinsa, kun tulee paha mieli?

Tämä on kyllä aivan uskomatonta, kun lukee näitä vastauksia!

[/quote]

Olen keskustellut lapseni kanssa siitä, että kaikkia ei tarvitse kutsua, mutta toisaalta ei voi olettaa, että kaikki kutsuvat hänet. Sitä kutsutaan elämäksi eikä siitä pidä kekenkään loukkaantua. Juhlia tulee ja menee, juhlasankarille ne on tärkeämpiä kuin vieraille. Jos jonkun äiti soittelee perään, voi sanoa, että ei pidä itse eitä isona asiana, että joku jää kutsumatta. Sen sijaan se, että väkisin halutaan tunkea lapsi meille, on moukkamaista.

Vierailija
96/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 14:40"]

Siis mitähä?! Minkähän ikäistä porukkaa täällä liikkuu? Aikuisetko oikeasti ovat sitä mieltä, että yhden saa porukasta olla kutsumatta?

Ylempänä oli hyvä vertaus työpaikan kutsuihin, kyllä niihin vain kutsutaan koko tiimi mukaan, vaikka vapaa-ajan kemut olisivatkin kyseessä. Älytön ajatuskin, että yksi jätettäisi ulkopuolelle.

Itse olen 37 v. "mummoäiti", ja aivan varmaa on, että vain yhtä porukasta ei ikinä jätetä juhliin kutsumatta (jos nyt ei ole joku totaalinen psykopaattikiusaaja kyseessä).

Muistan (iästäni huolimatta..) elävästi, miten herkullinen kiristyskohde synttärikutsu ala-asteikäisille tytöille oli. Itsekin olin valitettavasti aika hyvä jakamaan tuomioita tyyliin "sua ei sit kutsuta mun synttäreille", jos joku joskus ei toiminut niin kuin halusin. Kunnes about 10 v. ollessamme yksi herkempi kaveri alkoi itkemään. Vasta silloin tajusin, miten järkyttävän veemäinen k****pää olin, ja miten naurettavaa yrittää hallita toisia kiristämällä ja aiheuttaa pahaa mieltä. Siis silkka vallanhimo oli omassa tapauksessa kyseessä. Valitettavasti vanhemmat ei useinkaan olleet tietoisia (tai halunneet tietää?) näistä asetelmista, sillä olisi ollut hyvä, jos asiaan olisi puututtu aiemmin. Muiden osalta pelit kyllä jatkuivat, itseäni ne eivät enää hetkauttaneet mihinkään suuntaan.

Muutenkin on aikuisilta uskomatonta väittää, että jonkun tietyn lapsen kutsuminen "pilaisi" muuten kivat juhlat. On vanhempien vastuulla seurata, että kaikilla on kivaa, kukaan ei pilaa muiden leikkejä eikä ketään kiusata. Kaikki aikuiset toivottavasti tietävät, että lapsilla on välillä aivan naurettavia "ei me voida olla sen kaa, kun se teki sitä ja sanoi tätä, ja oiekastaan on muutenkin meidän mielestä ihan daiju" -juttuja. Melkein kaikki lapset ovat oikeasti kivoja ja tutustumisen arvoisia, ja erilaisuutta on hyvä oppia sietämään ja ymmärtämään, niin omilla synttäreillä kuin muissakin tilanteissa. Oikeasti, opettakaa lapsillenne miten oikeasti biletetään ja pidetään hauskaa, jos muka joku kehtaa tulla märisemään, että juhlissa ei voi olla kivaa, jos joku tietty tyyppi sattuu olemaan siellä. (Jos ei siis ole se em. psykopaattikiusaaja. Tosin tätäkin aikuiset voivat vahtia ja ennaltaehkäistä häiriöitä.) Vai oletteko kenties niitä ressukoita, jotka eivät edelleenkään osaa pitää kivaa muuta kuin omissa, tutun turvallisissa kuppikunnissanne? ;)

[/quote]

Olen niitä, jotka kannustavat lasta jättämään sen vallanhimoisen kutsumatta. Osataan sitä täälläkin pelata pelejä.

Vierailija
97/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, ja tietysti te kaikki mammatkin kutsutte synttäreillenne kaikki maailman kusipäät, jotka sattuvat olemaan samassa työpaikassa kuin te.

Lapsen synttärit, lapsen vieraat, lapsen valinta.

Vierailija
98/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta ja olen niin tehnytkin. Yksi luokan tytöistä on levitellyt ikäviä juoruja tytöstäni ja lisäksi nälvi tyttöä koulumatkoilla (tämä siis tilanne ainakin vielä toukokuussa). Eilen alkoi koulut ja heti oli jotain piikittelyä taas tullut. Onneksi opettaja puuttui heti. 

Nyt on synttärit tulossa syyskuussa ja kutsuttavien lista kohta ajankohtainen. Luokalla on 12 tyttöä omani lisäksi. Tyttöni puhui jo keväällä itkuisena ettei halua kutsua tätä yhtä (aiemmin siis kutsuttu kaikki) ja silloin sanoin,että katsotaan sitä sitten syksyllä. Nyt otti asian taas puheeksi ja sanoin, että oma on valintansa ja ymmärrän kyllä jos ei halua kutsua tätä yhtä ilkeää. Eli näillä näkymin tämä yksi jää kutsuttujen ulkopuolelle. Minua ei kiinnosta ilkeilijän tunteet tässä tilanteessa, vaikka periaatteessa olen yhden kutsumatta jättämistä vastaan. Tässä tilanteessa kuitenkin oma tyttäreni ja hänen iloinen mieli kivoista juhlista on minulle 100x tärkeämpää kuin tämän typeryksen mahdollinen paha mieli. Itsepähän on aiheuttanut vuoden kiusaamisella jatkuvasti pahaa mieltä omalleni, olkoot yhden/muutaman päivän sitten itsekin pahalla mielellä. Ja toivottavasti onkin...

Itse asiassa olen salaa vahingoniloinen, mutta sitä en sano koskaan missään ääneen... Kiusaamisen en usko pahentuvan tästä, koska muut ei lähde siihen mukaan, ovat koko kesänkin leikkineet tyttöni kanssa tosi kivasti ja opettaja loppukeväästä todella voimakkaasti ja ihailtavasti siihen kiusaamiseen onkin jo puuttunut. Jos jatkuu, on seuraava askel luokan vaihto kiusaajalla.

Vierailija
99/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 14:56"]

Lapsen synttärit, lapsen vieraat, lapsen valinta.

[/quote]

Mutta sun kasvatusvastuu ei katkea edes niihin synttäreihin. Toisin sanoen fiksu kasvattaja opettaa näissäkin tilanteissa kohtelemaan toisia niin kuin haluaa itseään kohdeltavan. 

Vierailija
100/107 |
14.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto kun ihmiset eivät osaa lukea ettei kyseessä ollut KOKO LUOKKA vaan esim. 9 lasta 10. lapsesta kutsutaan. Se jo kertoo jotain, että nämä jotka eivät osaa lukea vastaavat että on ok jättää yksi pois, ettei vain olisi kyseessä KOKO LUOKKA.. Epäilen ettei juuri kukaan kutsu mitään 25kpl lapsia synttäreille...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi