Antaisitko lapsesi jättää yhden luokan tytöistä/pojista kutsumatta synttäreille?
Tuli tuosta aikaisemmasta ketjusta mieleen..
Minä en antaisi TODELLAKAAN 3.lk tytön jättää yhtä kutsumatta, se olisi kyllä kusipäisyyttä itseltäni sekä myös lapseltani!!
Kommentit (107)
Olemme aina kutsuneet joko kuusi tai sitten koko luokan tytöt. Se, josta lapseni pitää vähiten ei ole yleensä tullut, mikä on toisaalta vähän surullista, koska hänen häiriökäyttäytymisensä johtuu hänen perheestään, eikä hän saa ostaa muille lahjoja, koska ei ole rahaa. Vaikka en itsekään täysin pidä tytöstä, en kuitenkaan myöskään halua hänelle pahaa.
Ja kun se reppana kutsutaan synttäreille, niin luulet kaiken muuttuvan? Vai tulevan tuplasti kamalammaksi, koska synttäreillä voidaan haukkua reppanan antama lahja, kaataa limsaa vaatteilleen (vahingossa, hups) ja leikkiä leikkejä, joissa reppanaa saadaan ivata kunnolla ilman, että on aikuista puolustamassa. Kivaa sille reppanalle?
Ala-kouluikäisten synttäreillä on kyllä yleensä vanhemmat kattomassa perään.
Vai onko oletus että myös synttärisankarin vanhemmat kiusaa lasta?
Yläkoululaiset taas ei yleensä pidä enää isoja synttäreitä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 14:56"]
Lapsen synttärit, lapsen vieraat, lapsen valinta.
[/quote]
Mutta sun kasvatusvastuu ei katkea edes niihin synttäreihin. Toisin sanoen fiksu kasvattaja opettaa näissäkin tilanteissa kohtelemaan toisia niin kuin haluaa itseään kohdeltavan.
[/quote] Minun kasvatuvastuu ei ulotu muiden lapsiin. Lapsi valitsee vieraansa ja sillä sipuli. Jos lapsi käyttää vierasvalintaa kiusaamiseen, niin silloin kasvatus on jo epäonnitunut.
Minun kasvatuvastuu ei ulotu muiden lapsiin. Lapsi valitsee vieraansa ja sillä sipuli. Jos lapsi käyttää vierasvalintaa kiusaamiseen, niin silloin kasvatus on jo epäonnitunut.
Ei kai vanhempi voi lyödä hanskoja naulaan; toki tuossa tilanteessa on jaksettava kasvattaa ja selostaa, että näin ei voi toimia ja miltä syrjitystä tuntuu. Empatiaa on opetettava jatkuvasti lapsille.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 22:57"]
Kun minä olin lapsi synttäreitä vietettiin niin, että muutamia lapsia tuli. Onko nykyään näin, että järjestetään todella isoja synttäreitä? Kauhistuttaa.
[/quote]
Kuule, sen saa vanhemmat ihan itse päättää. Tai antaa synttärisankarin päättää jos on sen tyypppinen vanhempi. Ei tartte tehdä niinkuin muut tekee.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 13:07"]
Tuli tuosta aikaisemmasta ketjusta mieleen..
Minä en antaisi TODELLAKAAN 3.lk tytön jättää yhtä kutsumatta, se olisi kyllä kusipäisyyttä itseltäni sekä myös lapseltani!!
[/quote]Kaikki pitää kutsua. Itsellä työpaikalla yksi nainen (36v tjs) joka järjestää juhlia joihin kutsuu kaikki paitsi pari ihmistä..Kypsä.
Jättää yksi kutsumatta on törkeää. Joko kutsutaan kaikki tai sitten vain tietyt, mutta niin että kutsumatta jääneitäkin on useampi. Kyllä mun mielestä luokkahengen ylläpito ja kiusaamisen estäminen kuuluu myös (tai ennen kaikkea) kodeille, koska lasten asenteet muokataan kotona.
Meidän lapsi jätti koulukaverisynttärit yhtenä vuonna pitämättä, kun kaverisuhteet olivat liian kimurantteja ja hän kyllästyi miettimään, ketä voi ja pitää kutsua.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 08:29"]
Ja kun se reppana kutsutaan synttäreille, niin luulet kaiken muuttuvan? Vai tulevan tuplasti kamalammaksi, koska synttäreillä voidaan haukkua reppanan antama lahja, kaataa limsaa vaatteilleen (vahingossa, hups) ja leikkiä leikkejä, joissa reppanaa saadaan ivata kunnolla ilman, että on aikuista puolustamassa. Kivaa sille reppanalle?
Ala-kouluikäisten synttäreillä on kyllä yleensä vanhemmat kattomassa perään.
Vai onko oletus että myös synttärisankarin vanhemmat kiusaa lasta?
Yläkoululaiset taas ei yleensä pidä enää isoja synttäreitä.
[/quote]
Meillä ei ole onnistunut se, että lapset ovat koko ajan keittiössä. Valitettavasti minulla vanhempana on vastuu tarjoilusta ja vaikka kaiken pyrkii laittamaan valmiiksi etukäteen, on aika paljon juttuja, joiden vuoksi en kykene olemaan lasten kanssakoko ajan. Joudun luottamaan siihen, että koulukypsiksi luokitellut 7v ikäiset kykenevät olemaan keskenäänkin ilman aikuisen jatkuvaa valvontaa.
Meillä ei ole vanhemmat mukana kouluikäisten synttäreillä, mutta pitääkin seuraavaan kutsuun laittaa, että tervetuloa "Milla ja vanhempansa" jos tapana on, että vanhemmat ovat mukana katsomassa perään.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 08:41"]
Minun kasvatuvastuu ei ulotu muiden lapsiin. Lapsi valitsee vieraansa ja sillä sipuli. Jos lapsi käyttää vierasvalintaa kiusaamiseen, niin silloin kasvatus on jo epäonnitunut.
Ei kai vanhempi voi lyödä hanskoja naulaan; toki tuossa tilanteessa on jaksettava kasvattaa ja selostaa, että näin ei voi toimia ja miltä syrjitystä tuntuu. Empatiaa on opetettava jatkuvasti lapsille.
[/quote]
Empatiaa on sekin, että hyväksyy lapsensa valinnan eikä aina aseta omaa lastaan viimeiseksi.
Tässä huomaa miten hyvän kasvatuksen on itse saanut...
Empatiaa on sekin, että hyväksyy lapsensa valinnan eikä aina aseta omaa lastaan viimeiseksi. -No ei tuo ole todellakaan empatiaa tai sen opettamista, päin vastoin noin kasvatetaan koulukiusaajia.
"Reppana" voi itse valita tuleeko synttäreille ja kyllä vahdin kotonani lapsia juhlien ajan niin ettei kiusaamista pääse tapahtumaan. En halua kasvattaa lapsestani itsekästä paskapäätä! Mikäli hänestä silti sellainen tulisi, olisin ainakin kaikkeni yrittänyt!! Tiettyjen vastaajien lapsille olisi hyvin suotavaa tulla kiusatuksi ja yksinäiseksi, mahtaisi mieli muuttua! Onneksi omani ei ole kiusattu eikä se itsekäs/kiusaaja, mutta olen 100% vastaan tapaa jättää yksi pois!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 09:45"]
"Reppana" voi itse valita tuleeko synttäreille ja kyllä vahdin kotonani lapsia juhlien ajan niin ettei kiusaamista pääse tapahtumaan. En halua kasvattaa lapsestani itsekästä paskapäätä! Mikäli hänestä silti sellainen tulisi, olisin ainakin kaikkeni yrittänyt!! Tiettyjen vastaajien lapsille olisi hyvin suotavaa tulla kiusatuksi ja yksinäiseksi, mahtaisi mieli muuttua! Onneksi omani ei ole kiusattu eikä se itsekäs/kiusaaja, mutta olen 100% vastaan tapaa jättää yksi pois!
[/quote]
Miten vahdit niitä lapsia koko ajan? Olette vain yhdessä huoneessa koko porukka yhtä aikaa?
On kyllä jollain vanhemmuus hukassa jos ei osaa edes lapsensa synntäreillä katsoa ettei ketään kiusata, huh.
Kun ei kutsu koko luokkaa niin mitään ongelmaa ei ole. Toisekseen on minunkin lapseni jäänyt joskus ulkopuoliseksi. Ja minä itse olen jäänyt myös. Ei ihan oikeasti kauheasti kiinnosta jos jollekulle muullekin näin joskus sattuu käymään. Ei siihen kuole, oppii vaan vähän kovanahkaisemmaksi.
Ekalla ja tokalla poika kutsui kaikki luokan pojat, meinasi jättää yhden kutsumatta molemmilla kerroilla, mutta juteltiin että pitäisikö kuitenkin kun kaikki muutkin kerran haluaa kutsua niin päätyi siihen. Ihan kivat juhlat oli tällä kokoonpanolla siis kaksi kertaa. Kolmannella kyseinen poika jäi kutsumatta, ei kutsunut meidänkään poikaa kertaakaan omille synttäreilleen, leikki yleensä tyttöporukan kanssa, tuli toimeen oman poikani kanssa, muttei kuitenkaan siis varsinainen kaveri, ja kun kyselin niin poika arvioi ettei kyseinen poika varmaankaan loukkaannu. Tilanteen mukaan siis mennään, nyt nuoremmalla on niin paljon poikia samalla luokalla, + rinnakkaisluokalla kavereita, että joutui karsimaan kutsuttavia enemmän.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 09:50"]
On kyllä jollain vanhemmuus hukassa jos ei osaa edes lapsensa synntäreillä katsoa ettei ketään kiusata, huh.
[/quote]
kerro ihmeessä, miten sen itse teet! Aikuisia paikalla yksi, asuntona tavallinen omakotitalo, jossa juhlitaan keittiössä, olohuoneessa ja sen jatkeena olevassa takkahuone/kirjastotilassa. Lapsia 10. Miten pystyt fyysiesti olemaan samaan aikaan läsnä koko tilassa? Minulta se ei onnistu, eli joko teillä juhlat ovat keittiössä eikä kukaan saa sieltä poistua tai sitten sinäkään et pysty olemaan satavarma, ettei ketään kiusata. Ehkä et edes huomaa siinä pöydän ääressä, miten yhdelle puhutaan toisin kuin muille.
Olen periaatteessa samaa mieltä, että yhtä ei pidä jättää kutsumatta ilman tosi painavaa syytä. Niin varmaan tulen itse toimimaan. Mutta kun tätä ketjua lukee, tulee kyllä väistämättä mieleen, että tässä on taas yksi asia, jolla yritetetään vaikuttaa siihen, ettei lapselle tulisi koskaan paha mieli. Omat lapseni ovat vielä pieniä, mutta ainakin nyt ajattelen, että jos omaa lastani ei kutsuttaisi ainoana jonkun synttäreille, olisi siinä keskustelun paikka lapsen kanssa. Keksiikö lapsi itse, mistä kutsumatta jääminen johtuu? Miltä se tuntuu? Ja sitten: kaikkien kaveri ei tarvitse olla. Kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, mutta vapaa-ajalla saa itse päättää, keiden kanssa on. Sitä voisi sitten yhdessä surra ja huomata, että kyllä siitä selviää. Ystävyyssuhteet ovat asia, johon vanhemmat eivät ihan kauheasti voi vaikuttaa - enää kouluiässä. Sen sijaan pienien lasten sosiaalisia taitoja ja itseluottamusta kehittämällä voi vaikuttaa siihen, että lapsella on kouluikäisenä kykyjä niitä kaverisuhteita solmia ja pitää hengissä. Vähän ohi aiheen, mutta tulipahan mieleen...
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:02"]
En näe pienintäkään syytä puuttua lapsen synttärikaverivalintoihin. Joskus on ollu tilanne että yksi luokan tytööistä on jäetty kutusumatta ja toki olen kysynyt tähän syytä ja kun lapsi on sanonut että tämä aina häiriköi kaikilla synttäreillä, niin se on hänen syynsä olla kutsumatta ja se on minulle täysin ok. Jos lapsi olisi sanonut syyksi ihonvärin tai hiusten värin, niin olisin suostutellut pyytämään mukaan.
[/quote]
mistä tiedät ettei lapsesi valehdellut
[/quote]
Mistä sinä tiedät että lapsesi ei valehtele? Sanoo kutsuneensa kaikki, mutta jättikin kutsumatta yhden...